2019-06-15, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbelbee
Som sagt i en större organisation är det ett måste. Vi kan inte ha vakter som springer runt och lappar lite som dom vill, att vi alla använder exakt samma regler gör det också lättare för oss att försvara varför vi satte lappen när vi gjorde.

Utanför ett höghus är det ofta omr. Förbud dör har vi alltid minst 6 minuter. Jag har kört pt ett fastighetsbolag som ville att vi skulle vänta 10 minuter så folk hann bära in sina varor. Vet från kollegor att det finns sådana platser i Stockholm där dom måste vänta 15/20 minuter

Du har rätt att lasta och lossa på obestämd tid. Du har dessutom rätten att hämta och lämna de saker du har lastat/lossat. Den här diskussionen får lastbilarna ta för jämnan med P-flisorna.
Citera
2019-06-15, 05:27
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Som titeln säger så jobbar jag som p-vakt.
Jag jobbar just nu enbart på tomtmark och är inte utbildad på gatumark (läs, kommer inte kunna svara på alla frågor om gaturegler)

Fråga på

Vad är det för lön, samt skiljer det mycket beroende var man jobbar? Tack!
Citera
2019-06-15, 05:39
Medlem
Citat:
En paragraf i lagen som används (LKOP) säger att lappen måste fastas på rutan. Det är också ett sätt för oss att särkhetsställa att allt har gått rätt till och att bilen inte har flyttat på sig under bevakningstiden. Vi tar alltid en kopleterande bild efter att lappen har sats på rutan, bilden är tidsstämplad och vi kan inte skriva ut lappen förens tiden har gått.

Det där har redan motbevisats flera gånger då du kan flytta på fordonet och köra mååååånga varv runt kvarteret utan att du som P-flisa märker att den är flyttad.

Sedan finns det inga seriösa P-bolag, det vet vi alla som jobbar inom trafiken. Helst inte Carpark/Q-park som själva står på lastzoner och ger kontrollavgifter på lastbilar som står och lossar vid sidan av, då lastzonen är upptaget av just P-flisan.
Citera
2019-06-15, 08:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Fråga
Vilka förändringar i regelsystemet tror du är på gång (Kanske talar ni om det i fikarummet). En sådan jag tänker på är hur djupt ni undersöker tvivelaktiga handikapptillstånd. En annan varför ni inte ser till att bogsera bort målvaktsbilar etc med större skuldberg. En tredje är vari ängslan för klampning består här i landet.
Citera
2019-06-15, 10:02
Medlem
Tror du ditt yrke kommer automatiseras av robotar/drönare/kameror inom en snar framtid? Vilka utmaningar ser du med att automatisera ditt jobb?
Citera
2019-06-15, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wieslander
Tror du ditt yrke kommer automatiseras av robotar/drönare/kameror inom en snar framtid? Vilka utmaningar ser du med att automatisera ditt jobb?
Har du några egna tankar kring hur detta skulle ske? Tekniska hjälpmedel av olika slag används ju redan, men vad som skulle kunna ersätta yrket som sådant har jag svårt att föreställa mig.
Citera
2019-06-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vilka förändringar i regelsystemet tror du är på gång (Kanske talar ni om det i fikarummet). En sådan jag tänker på är hur djupt ni undersöker tvivelaktiga handikapptillstånd. En annan varför ni inte ser till att bogsera bort målvaktsbilar etc med större skuldberg. En tredje är vari ängslan för klampning består här i landet.

Vad RH-tillstånd anbelangar är största hindret att det inte finns något gemensamt register över innehavare, varje kommun kan utfärda dylika, dessutom förekommer utländska tillstånd.

Problemet med att lagföra notoriska felparkerare som dessutom inte betalar för sig är att det möjligen kan fungera på allmän mark där alla lappar hanteras av Transportstyrelsen, men för tomtmark finns ingen gemensam databas med uppgift om oguldna avgifter, det beror såväl på att det är ett stort antal aktörer som bevakar tomtmark, men även att det är många fordringsägare, varje markägare med parkeringsövervakning är ju separata fordringsägare.
Citera
2019-06-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har du några egna tankar kring hur detta skulle ske? Tekniska hjälpmedel av olika slag används ju redan, men vad som skulle kunna ersätta yrket som sådant har jag svårt att föreställa mig.

T.ex skulle en kamera vid in- och utfart kunna registrera vilka bilar som parkerar och automatiskt fakturera i efterhand.
Citera
2019-06-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wieslander
T.ex skulle en kamera vid in- och utfart kunna registrera vilka bilar som parkerar och automatiskt fakturera i efterhand.
Kan fungera vid stora parkeringar med få in- och utfarter, men knappast i bostadsområden där parkeringar kan vara utspridda på ett stort område och besöksparkeringar insprängda bland förhyrda platser. Skall kamera vid infarten fungera måste alla platser ha samma status. Blir också besvärligt med utlandsregistrerade bilar, och givetvis med de som får för sig att köra in med täckt plåt.
Dock möjligt som komplement på sina håll, manuell övervakning lär behövas ändå!
Citera
2019-06-16, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du har rätt att lasta och lossa på obestämd tid. Du har dessutom rätten att hämta och lämna de saker du har lastat/lossat. Den här diskussionen får lastbilarna ta för jämnan med P-flisorna.

Det där är inte heller helt korrekt, står du på ett områdesförbud så har vi just 6 minuter och vi räknar med att om man aktivt lastar/lossar så ska man vara tillbaka vid bilen var 6e minut. Är den sen så att man misstänker lastning/lossning så lappar man ju inte den bilen. Typ en öppen baklucka, upp ställd dörr och bilen full med banankartonger, eller en lastbil med med öppen lastlucka.

Står man däremot på ett p-förbud typ vändplats så räknas lastning/lossning enbart att du plockar ut saker från bilen samt sätter in saker från bilen, men inte att du går iväg och hämtar/lämnar sakerna
Citera
2019-06-16, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Vad är det för lön, samt skiljer det mycket beroende var man jobbar? Tack!

Lönen är avtalsenlig, har ett tidigare svar där jag ger exakta siffror
Citera
2019-06-16, 10:21
Medlem
Citat:
Lönen är avtalsenlig, bevaknings- och säkerhetsavtalet, transportarbetareförbundet.
Månadslön för en heltidsanställd innan skatt är:

Mån 1-6 : 21720
Man 7-15: 23004
Mån 16 - : 26943
Och sen lite OB på det

På större kontor kör man säkert blandat men huvudsakligen en av dom. Här kör jag mestadels dagtid, men jag är gruppledande parkeringsvakt. Innan det körde jag mest kväll.

Man börjar som p-vakt. Sen kan man bli gruppledande p-vakt (det är det jag är) eller gruppledare. Beror lite på hur stort kontor och hur många anställda som finns. Efter det är det nog områdesansvarig. Alltså du är ansvarig för flera kontor, det är även då man har personalansvar, lönesamtal, medarbetarsamtal, skriver kontrakt osv. Sen har den personen en person över sig som är ansvarig för flera sånna och då kanske har ansvar för hela södra Sverige. Sen är det vd.

Jag skulle säga att realistiskt så har man chans att få upp till gruppledare, sen ska du nog ha mycket tur om man vill gå längre. De högre cheferna kommer oftast utifrån.

Detta är enbart hur hierarkin ser ut i mitt bolag, kan mycket väl vara annorlunda i andra bolag.

Förekommer det provision inom branschen? Alltså att man får högre lön ju fler man lappar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in