2019-06-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseRingholm
Om man inte har en p-skiva, funkar det att skriva klockslaget på en papperslapp? Alltid undrat.

Det är helt acceptabelt, så länge p-vakten tydligt kan se din ankomsttid
Citera
2019-06-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrgreen
Jag har två frågor:

1. Jobbar ni på provision?
2. Varför är det så viktigt att folk parkerar "rätt"? Tror du inte att det skulle lösa sig automatiskt om ni bara inte fanns?
I min stad saknades p vakter en sommar. Det var ju så att folk längtade efter att dom skulle komma tillbaka! En del ställer verkligen var som helst.
Citera
2019-06-13, 11:58
Medlem
Rasiermessers avatar
Det är precis som med många människors syn på ordningsvakter, men plocka bort alla p-vakter och ordningsvakter så får vi se vilken sorts samhälle vi kommer ha efter 3 månader.

Vissa tänker inte längre än egot stäcker sig.
Citera
2019-06-13, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrgreen
Jag har två frågor:

1. Jobbar ni på provision?
2. Varför är det så viktigt att folk parkerar "rätt"? Tror du inte att det skulle lösa sig automatiskt om ni bara inte fanns?

1. Vi jobbar inte på provision, alla seriösa parkering/vaktbolag tex. q-park, avarn, securitas, robur, Qsg bevakning, Gothia mm plus kommuner är medlemar i Svepark (sveriges parkeringsregler) en av stadgarna i Svepark är just att vi inte får ha någon typ av provision.

2. Jag tror absolut itne att folk hade lärt sig att parkera rätt utan p-vakter. Vi har tex. ett område som vi nyligen har börjat bevaka då markägaren har haft ett stort problem med att folk har parkerat kors och tvärs. Det har itne funnits platser till dom som arbetar i byggnaden, mycket skrotbilar, folk som parkerat framför dörrar till både butiker och företag.

Tittar vi sen i p-hus så är inte de billiga att driva, el, fastighetsskötsel, bevakning, kameror, osv. Om vi inte hade funnits hade en mycket mindre mängd valt att parkera, vilket hade lett till att ägaren av garaget hade i slutändan gått back, och garagen hade upphört att finnas.
Citera
2019-06-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur bevisar du det? Jag menar om en bil står på ett större företags kundparkering likt City Gross med flera hundra p-platser och kanske nästan lika många bilar.

När det kommer till dom stora parkeringar typ CG eller Maxi så har man ofta istället en tidsbestämmelse. Man får tex. stå i max 4 timmar med p-skiva eller dyl. Medan om man tittar på mindre företag typ frisersalonger, små närbutiker som kanske har 2-10 platser så kan man bevaka. Där kan man även bevaka genom att när butik har stängs så får det inte stå någon bil på parkering, då kan dom ju inte vara kunder.
Citera
2019-06-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Behöver jag betala en krona för att stå "lagligt" i ex. Tre minuter om jag kommer hem 17:57 och tiden för gratis parkering börjar gälla vid 18:00?

Hade du lappat min bil?

Olika bevakningsbolag har olika så kallade bevakningstider, tider skiljer sig beroende på vilket fel man gjort och som sagt bolaget. Sen kan även olika markägare be om längre tid på vissa ställen. När det kommer till att saknas biljett så ger mitt bolag 6 minuter, det är helt enkelt tiden man räknar att det max ska ta för att hinna gå och köpa en biljett.

I ditt specifika fall hade jag alltså inte ens kunnat lappa, eftersom när min tid har gått ut är klockan 18:03 och då är det fri parkering.
Citera
2019-06-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Hur orkar du ha ett piss jobb där du bråkar dagligen med folk och får höra ”knulla din mamma” dagligen för 16.000kr i månaden?

Hade hellre levt på bidrag.

Jag känner för det första (om jag jobbar heltdi) mer än 16 i månaden. Jag har jobbat som teleförsäljare med sjukt mycket sämre lön och fått stå ut med mycket mer skit där än vad jag brukar behöva stå ut med här.
Det finns många trevliga personer också, folk som undrar över regler, vad en skylt betyder eller hur man betaltar med appen. Många som jag lappar träffar jag ju inte heller, när lappen är satt åker jag ju iväg till nästa område, jag stännar inte där för att vänta in parkören bara för att få bråka
Citera
2019-06-13, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag undrar, när man parkerar med EasyPark/SMS-parkering/annan mobilapp, så står det ibland i instruktionerna "Lägg en lapp i rutan med texten XXXX (där XXXX är EasyPark eller företagsnamnet som utfärdat mobilparkeringen), detta är din biljett." (trots att man anger registreringsnummer när man betalar).

Varför måste man detta? Är det för att P-skylten säger "Biljett" istället för "Avgift" och därmed måste man ha något som ligger i rutan som visar att man betalt, oavsett hur man betalar?
Borde inte en "E-biljett" som ligger i "molnet" vara precis lika giltig?

Sedan undrar jag, skulle du bötfällt en bil som betalat korrekt (dvs kommer upp som betald när du slår på registreringsnumret) men inte följt den lilla passusen om att lägga en lapp i rutan?

Är det därför det ibland ligger lappar med "smspark" i rutan? har funderat på det.
Jag kan tänka mig att visa parkeringsbolag skriver lappar för hand och då måste kolla upp i någon app eller dyl om det stämmer? Jag använder en PDA (en handdator helt enkelt). När jag skriver in registreringsnummret så får jag upp information om bilen har betalt på något digitalt sätt och även vilken app.

Jag hade ALDRIG lappat en bil som jag kan se har betalat i en app bara för att dom saknar i handskriven lapp med appens namn på. Men kan ju som sagt vara olika på andra ställen och andra bolag kanske?
Citera
2019-06-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Hur stor % av de som spottar på dig och hotar dig är inte MENA eller öststatare?

Spottar är nog överhängade utlandsfödda, mest araber. Däremot skrikande och överklass bullshit är nästan bara svenskar. Mest konstymnissar runt 40 som tycker att dom har någon jävla rättighetet att göra som dom vill för att dom är mellanchef på något random företag.
Citera
2019-06-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Varför måste ni fortfarande "lappa" bilarna?
Bättre att bara skicka hem bötern till ägaren så slipper ni eventuellt tjafs.

En paragraf i lagen som används (LKOP) säger att lappen måste fastas på rutan. Det är också ett sätt för oss att särkhetsställa att allt har gått rätt till och att bilen inte har flyttat på sig under bevakningstiden. Vi tar alltid en kopleterande bild efter att lappen har sats på rutan, bilden är tidsstämplad och vi kan inte skriva ut lappen förens tiden har gått.
Citera
2019-06-13, 14:07
Medlem
Ok, här kommer en fråga jag alltid undrat.

Låt oss anta att en bilägare har valt att parkera på ett ställe där man kan betala utan sms parkering, dvs där man betalar och lägger en pappersbiljett i framrutan.

Låt oss också sedan anta att du kommer fram till en bil där, som har ungefär 700 p-biljetter liggandes i framrutan!!! Alla dessa p-biljetter är fastklistrande på nån slags kartongbit, utan någon slags ordning, och kartongbiten täcker hela framrutan. Du noterar att alla p-biljetter har ett datum som inte är aktuellt. Men faktisk kan det ju också vara så, att bland alla dessa gamla p-biljetter, så kanske det finns en som gäller för stunden.

Hur skulle du hantera detta?

Skulle du ta dig tid och kolla varenda biljett, för att ta reda på om det kanske finns en giltig, även om detta kanske tar dig ca 20 minuter att göra? Eller skulle du bötfälla bilen, och sedan i en rättsprocess, riva biljetten om ägaren senare kan visa upp den giltiga p-biljetten?
Citera
2019-06-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Hur kan du vara en sådan fitta som bötfäller föräldrar på deras barns skolavslutning?

https://mobil.unt.se/nyheter/enkoping/varenda-bil-var-lappad-5335482.aspx

Varför bötfäller ni folk pga att dom glömt sin p skiva och ska köpa mjölk o skit som kanske tar 10 minuter när ni VET att bilen är där bara en kort stund ?

Varför blir ni pressade av era chefer till att bötfälla så många som möjligt ?

För varje "onödig" böter åker jag runt tills jag hittar en parkerad lapplise bil och sätter en kniv i däcket . Då känner jag att jag kan betala dom felaktiga böterna. Pengarna går till någon däckfirma då istället .

Det är jättelätt att göra punktering på dem . Hugg till en gång på sidan av däcket och låtsas som ingenting sen drar du bara . Även om någon ser dig så blir 99% glada över det och håller käften.

Visst om du inte betalar parkeringen osv så är jag helt för p böter .

Nu jobbar inte jag på den specifika platsen och satte inte just den/de lapparna så kan inte yttra mig om huruvida de är korrekta eller inte. Vi kan ju däremot inte ta hänsyn till allt som går, först en skolavslutning, sen en parad, sen en stadsfest osv. Reglerna finns där för att det ska vara säkert för andra trafikanter (detta var på gatumark om jag läste rätt)

Om personen har glömt sin pskiva och jag vet att de bara stått där i 10 min så vet jag ju inte om de är just i en närliggande affär eller om de har gått någon helt annan stans. De kanske har gått in till en bio och tänkte stå där i 3 timmar. Krävs det p-skiva så krävs det p-skiva, det är lika för alla.

Vi blir inte pressade att bötfälla så många som möjligt, att däremot se till att inge står fel och bötfälla alla vi ser som parkerar olovligt. Det är ju faktiskt mitt jobb och det som vi blir betalade av markägaren för att göra.

Nummer ett så polisanmäls alla förstöring, nummer två så går det ut över p-vakterna som jobbar, det ska fixas med hyrbil, det förstör månadens budget så kontoret går back osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in