2019-04-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Dom på FK gör väl som alla sitt jobb? Med direktiv från chefen som baseras på beslut från regeringen.
Förstår inte frågan.....

Precis. Men de arbetslösa fria-tider läsande foliehattarna på FB vill tro att de är onda människor som vill sätta dit dom.
Citera
2019-04-05, 20:49
Medlem
Citat:
Dom på FK gör väl som alla sitt jobb? Med direktiv från chefen som baseras på beslut från regeringen.
Förstår inte frågan.....

Så för att "göra sitt jobb" och få ut sin lön så kan man i princip göra vad som helst?
Typ skinna levande valpar, misshandla pensionärer och liknande?
Du skulle göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Precis. Men de arbetslösa fria-tider läsande foliehattarna på FB vill tro att de är onda människor som vill sätta dit dom.

Faktum är att handläggarna, helt utan eget ansvar, underkänner cancersjukas, som kanske bara har månader kvar att leva, sjukintyg, de underkänner intyg från läkare men har ingen som helst kunskap
på området (och uppenbarligen ingen empati).

Att kasta människor i sjön för egen vinnings skull kallar jag ondska, men ansvaret är så utspätt att
ingen känner sig skyldig, dom "följde ju bara order". Dom agerar jury, domare och bödel.

Därför vore det intressant att få in åsikter från dom som arbetar på FK, få deras bild.
Det måste ju finnas ett antal som hänger på Flashback, ett anonymt forum.
Citera
2019-04-06, 06:44
Medlem
woofers avatar
Jag har en bekant som jobbar på FK och hon verkar trivas. Det är ju inte så att dom dagligen sitter och hånskrattar högt med en vilja att förstöra för människor i svåra livssituationer. Det har tidigare varit ett stort antal personer som utnyttjat systemet och mjölkat ut orimligt stora ersättningar. Detta är ohållbart ur ett samhällsekonomiskt perspektiv vilket tvingar FK till att göra nogrannare bedömningar och avslå ersättning i fler fall där underlaget är tveksamt eller bristfälligt. Som vanligt är det alltså några få som förstör för den stora massan.
Citera
2019-04-06, 10:19
Medlem
Vart i kontakt med dem en gång, och givetvis gick det åt skogen:

Jag: söker pengar för ärende
Handläggare 1: ser bra ut skicka bara in x och y
Jag:skickar in x och y, går 50 dagar fast 30 dagar var maxgräns för svar. ringer igen.
Handläggare 2: oj detta ärende har legat i limbo i en månad, men du behöver också skicka in z så ska du få din ersättning.
Jag:Trevlig ton och skickar in Z. ber igen att oavsett hur det går i ärendet ber jag om att få återkoppling inom 5 dagar i och med att dem bajsat mig i ansiktet innan. 3 veckor senare får jag ett brev med följande:
Handläggare 3: Ersättning bifall men bara hälften på grund av att ärendet reggats 2019.
Jag: men jag sökte ju och skulle få svar 2018????
HL3: beklagligt men det är enligt regelverket

Så fick man lägga sjukt mycket tid på tjat och överklagan etc innan man fick rätt, hade jag dock lagt den tiden på mitt jobb som konsult hade jag fått ut mer troligtvis, svin!
Citera
2019-04-06, 11:05
Medlem
Ett problem är väl att ersättningssystemet har gjort så krångligt så att det behövs så många anställda för att tolka det ?
Inget verkar göras för att förenkla reglerna utan snarare tillkommer det hela tiden nya varianter och undantag och områden.
Det är en politisk fråga som ingen på allvar verkar intressera sig för.
Citera
2019-06-13, 23:52
Medlem
Finns det verkligen ingen som jobbar på FK som kan förklara för mig hur ni fungerar, tänker?

Eller vågar ni inte skärskåda er själva?
Citera
2019-06-14, 22:17
Medlem
killawifes avatar
Men vadå hur de tänker? De behöver inte tänka. Det är precis som med alla andra jobb där man tar ett beslut. Man följer den agenda som är satt.
Om nån kommer in på mitt jobb och har ett trasigt batteri till sin elcykel och garantin gick ut för ett halvår sen så får de inte ett nytt batteri, trots att kostnaden motsvara halva cykelns värde. De kan klaga, gnälla och gråta, det spelar ingen roll, jag måste följa de regler som är satta för reklamationshanteringen.
Samma sak är det på försäkringskassan. Om nån kommer in med en sjukpennings-ansökan så bedöms den enligt de regler som man satt upp från ledningen. De som jobbar som handläggare tycker säkert att det är jobbigt när de får neka någon ersättning som faktiskt är sjuk men det är ju inte DE som bestämmer detta och om de godkänner den ändå så kan de själva råka illa ut.

Det är de som sätter agendan som är problemet.
Citera
2019-06-15, 02:28
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Men vadå hur de tänker? De behöver inte tänka. Det är precis som med alla andra jobb där man tar ett beslut. Man följer den agenda som är satt.
Om nån kommer in på mitt jobb och har ett trasigt batteri till sin elcykel och garantin gick ut för ett halvår sen så får de inte ett nytt batteri, trots att kostnaden motsvara halva cykelns värde. De kan klaga, gnälla och gråta, det spelar ingen roll, jag måste följa de regler som är satta för reklamationshanteringen.
Samma sak är det på försäkringskassan. Om nån kommer in med en sjukpennings-ansökan så bedöms den enligt de regler som man satt upp från ledningen. De som jobbar som handläggare tycker säkert att det är jobbigt när de får neka någon ersättning som faktiskt är sjuk men det är ju inte DE som bestämmer detta och om de godkänner den ändå så kan de själva råka illa ut.

Det är de som sätter agendan som är problemet.

Kanske inte helt rätt att jämföra FK med en cykelförsäljare.
Surt om ditt batteri tagit slut, men ditt liv kommer nog inte påverkas så mycket till skillnad från vad en sjuk person som nekats ersättning.
Stor skillnad där.

Många utförsäkras trots sjukdom. Att bli tvingad att jobba när man är sjuk är för jävligt.
Frågan är då. Hur kan man ta ett jobb där man vet från början att man leker med andra människors liv. För ingen har väl undgått att det är precis så det är.
Då kan man börja undra hur det ligger till med dom som tar såna där jobb.
Jag skulle aldrig kunna bestämma andra människors öde.
Lite så det går till där.
Citera
2019-06-15, 03:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Kanske inte helt rätt att jämföra FK med en cykelförsäljare.
Surt om ditt batteri tagit slut, men ditt liv kommer nog inte påverkas så mycket till skillnad från vad en sjuk person som nekats ersättning.
Stor skillnad där.

Många utförsäkras trots sjukdom. Att bli tvingad att jobba när man är sjuk är för jävligt.
Frågan är då. Hur kan man ta ett jobb där man vet från början att man leker med andra människors liv. För ingen har väl undgått att det är precis så det är.
Då kan man börja undra hur det ligger till med dom som tar såna där jobb.
Jag skulle aldrig kunna bestämma andra människors öde.
Lite så det går till där.
Blir inte många jobb kvar för dig att välja på då. Några exempel på jobb där man riskerar att "bestämma andra människors öde", som du kallar det:
- Läkare
- Sjuksköterska
- Socialsekreterare
- Busschaufför
- Taxichaufför
- Lärare
- Beslutsfattare i statlig, kommunal eller landstingskommunal tjänst, nästan oavsett inriktning
- Jurister av olika slag

Listan kan göras hur lång som helst...

För övrigt vill jag även tillägga att mediabilden av FK är väldigt skev, med anledning av att media endast lyfter fram enskilda fall, som särskiljer sig från den absoluta merparten. Om 90%+ får den ersättning de ansökt om och media endast rapporterar om några få häpnadsväckande exempel från de fåtal som inte får ersättning, skapar det givetvis en skev verklighetsuppfattning hos den okunniga och obildbara genomsnittssvensken.är
Citera
2019-06-15, 04:48
Medlem
Tubleross avatar
Radera
Senast redigerad av Tubleros 2019-06-15 kl. 04:57.
Citera
2019-06-15, 12:38
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Blir inte många jobb kvar för dig att välja på då. Några exempel på jobb där man riskerar att "bestämma andra människors öde", som du kallar det:
- Läkare
- Sjuksköterska
- Socialsekreterare
- Busschaufför
- Taxichaufför
- Lärare
- Beslutsfattare i statlig, kommunal eller landstingskommunal tjänst, nästan oavsett inriktning
- Jurister av olika slag

Listan kan göras hur lång som helst...

För övrigt vill jag även tillägga att mediabilden av FK är väldigt skev, med anledning av att media endast lyfter fram enskilda fall, som särskiljer sig från den absoluta merparten. Om 90%+ får den ersättning de ansökt om och media endast rapporterar om några få häpnadsväckande exempel från de fåtal som inte får ersättning, skapar det givetvis en skev verklighetsuppfattning hos den okunniga och obildbara genomsnittssvensken.är

Jag är inte det minsta förvånad vart du står i frågan. Dina jämförelser i inlägget ovan är till stor del bara dumheter.
Att jämföra en FK med Läkare, Sjuksköterskor, Busschaufförer mm är bara....ja jag vet inte vad jag ska säga.
Men du precis som alla andra har ju rätt till en åsikt.

Det jag jobbar med involverar inte på ngt vis ödet för ngn annan än mig sj.
Citera
2019-06-15, 13:36
Medlem
Citat:
Förstår inte frågan.....
Så resonerar även en del soldater i krig som hämningslöst mördar, lämlästar och våldtar. Vi gjorde bara vad vi blev tillsagda att göra. Men det håller inte när de blir ställda inför en tribunal och slutligen får sona sina brott.

En dag får dessa människor, inte bara på Försäkringskassan utan alla som har bidragit till Sveriges förfall, sona sina brott när de ställs inför folkets domstol. Den domen blir inte nådig och ingen kommer att skonas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in