2019-06-14, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
US hade rätt goda relationer med Shanen.

Inte mot slutet du.

https://www.youtube.com/watch?v=6kySR3fpa5s

Ajabaja Shahn Banan. Det där skulle han inte ha sagt. Och därmed var det kört för honom.
Citera
2019-06-14, 22:27
Avstängd
Citat:
Vad din relevans var har jag ingen aning om. Jag klargjorde att US enbart inte försedde Irak med krigsmateriel.
Officiellt under Irak-Irankriget så var det Irak man stödde, däremot har du rätt i att USA i hemlighet (och mot amerikansk lag) sålde vapen även till Iran för att finansiera terrorister i Nicaragua.

Citat:
Du vet mkt väl att kärnkraftsteknologi inte är detsamma som kärnVAPENteknologi. Gör dig inte löjlig.
Det beror på vilken kärnkraftsteknologi man talar om. Steget från en forskningsreaktor som går på höganrikat uran som den USA levererade till en bomb är inte så långt. Steget från en vanligt kommersiellt lättvattenreaktor till en bomb är enormt.
Citera
2019-06-14, 22:29
Avstängd
USA har problem med trovärdigheten när t o m DN:s ledarsida skriver:
Citat:
Samtidigt finns det krafter i USA och Mellanöstern – säg Saudiarabien eller Israel – som kan ha intresse av att skapa en ursäkt för ett militärt angrepp mot Iran. Den suddiga video Pompeo hänvisar till kan inte kallas hundraprocentigt bevis för någonting alls.
https://www.dn.se/ledare/gunnar-jonsson-pompeos-suddiga-video-bevisar-inget-alls/
Citera
2019-06-14, 22:31
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Inte mot slutet du.

https://www.youtube.com/watch?v=6kySR3fpa5s

Ajabaja Shahn Banan. Det där skulle han inte ha sagt. Och därmed var det kört för honom.
Och nu har det tagit dryga 30 år av flaggbränning och "död åt usa" om man räknar det minsta som IRI har åstakommit innan man bestämmer sig för att iscensätta en falseflag operation som inte ger US en omedelbar möjlighet till att agera militärt?
Verkligen trovärdigt
Citera
2019-06-14, 22:34
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Kalla det vad du vill, men du måste väl iaf känna att det är lite småkonstigt att CIA och/eller Mossad enl dig och andra kan avsätta och tillsätta regeringar på löpande band men fan inte kan fabricera en i sammanhanget enkel, solklar och odiskutabel casus belli när det gäller ett simpelt militärt angrepp på annan nation?

Så nu är det en för dåligt tillverkad lögn som gör att det måste varit Iran? Hade det funnits mer som pekat på Iran då hade du kunnat gå med på en false flag . Jisses alltså.
Citera
2019-06-14, 22:35
Avslutad
Citat:
Och nu har det tagit dryga 30 år av flaggbränning och "död åt usa" om man räknar det minsta som IRI har åstakommit innan man bestämmer sig för att iscensätta en falseflag operation som inte ger US en omedelbar möjlighet till att agera militärt?
Verkligen trovärdigt

Vad får dig att tro att det här är första gången de försöker provocera fram ett krig med Iran? Enbart Netanyahu har ju muttrat om Irans kärnvapenkapacitet och krighsetsat och provocerat på alla möjliga bedrägliga och subversiva sätt och vis likt pojken som ropade varg i över 20 års tid nu.
Citera
2019-06-14, 22:37
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Så nu är det en för dåligt tillverkad lögn som gör att det måste varit Iran? Hade det funnits mer som pekat på Iran då hade du kunnat gå med på en false flag . Jisses alltså.
Du har verkligen svårt att följa logiska resonemang,va. Är du funktionsvarierad kanske?
Citera
2019-06-14, 22:41
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Vad får dig att tro att det här är första gången de försöker provocera fram ett krig med Iran? Enbart Netanyahu har ju muttrat om Irans kärnvapenkapacitet och krighsetsat och provocerat på alla möjliga bedrägliga och subversiva sätt och vis likt pojken som ropade varg i över 20 års tid nu.
Uppenbarligen är deras starka sida att tillsätta lydiga regeringar och avsätta motsvarigheten och inte att provocera fram krigshandlingar då det tydligen tagit 30+ år för dom och de har fram till dags datum uppenbarligen misslyckats när det gäller IRI.
Man kan ju tycka att det ena borde vara lättare än det andra men som du vet, de där rymdödlorna är ju redigt luriga
Citera
2019-06-14, 22:44
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det beror på vilken kärnkraftsteknologi man talar om. Steget från en forskningsreaktor som går på höganrikat uran som den USA levererade till en bomb är inte så långt. Steget från en vanligt kommersiellt lättvattenreaktor till en bomb är enormt.
En stor skillnad hursomhelst, vilket du vet om. Så vänligen försöka att undvik liknande oärliga diskussionsunderlag. Iaf när det gäller mig, jag tappar bara respekten för dig som "sparringpartner"
Citera
2019-06-14, 22:48
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Iran har sedan länge tillbaka hotat om att strypa oljeutskeppningen från gulfen. Nu försöker man göra det ekonomiskt, genom att driva upp kostnader och risker för rederierna, snarare än att "stänga" Hormuzsundet med militära medel vilket utan tvekan skulle medföra militärt ingripande från bla USA, UK och flertalet andra nationer.

Vill du ha andra mer troliga skäl än just false flag operationer från div rymdödlor?
Jag tycker att du missar en viktig poäng här. Iran eller Oman får strypa oljeexporten genom att stänga Hormuz. Det är egentligen inte olagligt att agera på det sättet om Iran eller Oman känner sina handelsförbindelser hotade.
Citera
2019-06-14, 22:51
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Jag tycker att du missar en viktig poäng här. Iran eller Oman får strypa oljeexporten genom att stänga Hormuz. Det är egentligen inte olagligt att agera på det sättet om Iran eller Oman känner sina handelsförbindelser hotade.
Då bör du kolla upp UNCLOS.
Finns ju ett antal andra länder vars enda tillgång till världshaven är genom Hormuz
Citera
2019-06-14, 22:52
Avstängd
Citat:
En stor skillnad hursomhelst, vilket du vet om. Så vänligen försöka att undvik liknande oärliga diskussionsunderlag. Iaf när det gäller mig, jag tappar bara respekten för dig som "sparringpartner"
När reaktorn går på uran som är så höganrikat att det går att använda direkt i en bomb är steget inte så långt, vilket du borde inse. Jag antar att USA hade några säkerhetsrutiner för att det höganrikade uran de levererade också skulle stoppas in i reaktorn, men sådana är aldrig perfekta. (Jämför med hur Israel byggde ett helt falskt kontrollrum i Dimona för att lura utländska inspektörer att reaktorn bara var civil).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in