2019-06-14, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
"Bumper" et innlegg fra mai der jeg tenkte litt på hva politiets midler egentlig går til.

"Follow the money" pleier å være et greit utgangspunkt

Jag vet inte om det är så anmärkningsvärt egentligen. Kostnaden från och med november till mitten av mars är 9,2 mill, dvs ungefär 2 mill / mån. Prognosen för jan tom jun är 15 mill, vilket innebär en merkostnad av totalt 3 mill, alltså en halv mill / mån jämfört med föregående siffra. Men man får ju också tänka på att det torde finnas en betydande eftersläpning när det gäller exempelvis analyser utförda av externa företag, då jag antar att analyserna i vissa fall kan ta månader och betalningen sker i efterhand..!
Citera
2019-06-14, 21:06
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag vet inte om det är så anmärkningsvärt egentligen. Kostnaden från och med november till mitten av mars är 9,2 mill, dvs ungefär 2 mill / mån. Prognosen för jan tom jun är 15 mill, vilket innebär en merkostnad av totalt 3 mill, alltså en halv mill / mån jämfört med föregående siffra. Men man får ju också tänka på att det torde finnas en betydande eftersläpning när det gäller exempelvis analyser utförda av externa företag, då jag antar att analyserna i vissa fall kan ta månader och betalningen sker i efterhand..!

Kanskje, men det er vel "man hours" som trekker mest her. I starten stod f.eks "Piket polisen" stand-by døgnet rundt en lengre periode f.eks. Det koster mye penger.

DNA-analyser osv tar et par uker å få analysert, men sannsynligvis raskere her siden tiden var en kritisk faktor.

Og jeg antar at det meste materialet ble samlet inn i startfasen av saken, slik at det meste av den slags må ha vært ferdig i slutten av desember.

Uansett, selv med treg fakturering fra underleverandører så burde det ikke være mer kostbart å drive saken videre nå enn det var i starten, med mindre det har skjedd noe stort og arbeidskrevende som ikke har nådd offentligheten på noe vis. Det var mitt poeng.

Hva med antall avhør som var ca 250 stk (1,25 pr dag)

Det syntes jeg høres veldig lite ut i en slik sak. Hvert nære familiemedlem er sikkert avhørt minst fem til ti ganger alene så tallene burde vokst seg litt større tenker jeg.

Hver turgåer som har meldt seg, arbeidskolleger, naboer og kanskje Kling og Klang hvis de har sett noe
Citera
2019-06-14, 23:24
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Hva med antall avhør som var ca 250 stk (1,25 pr dag)

Det syntes jeg høres veldig lite ut i en slik sak. Hvert nære familiemedlem er sikkert avhørt minst fem til ti ganger alene så tallene burde vokst seg litt større tenker jeg.

Hver turgåer som har meldt seg, arbeidskolleger, naboer og kanskje Kling og Klang hvis de har sett noe

Jeg vet ikke hvor mange avhør som er vanlig i en slik sak, men hvem er det egentlig å avhøre? En dame forsvinner, "ingen" har sett noe, "ingen" har hørt noe. Blir ikke så mange å avhøre da.
Citera
2019-06-14, 23:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jeg vet ikke hvor mange avhør som er vanlig i en slik sak, men hvem er det egentlig å avhøre? En dame forsvinner, "ingen" har sett noe, "ingen" har hørt noe. Blir ikke så mange å avhøre da.

Man kan ju tänka att de skulle hört i princip alla i parets bekantskapskrets, även vad som framstår som ytliga bekanta.

Känner man till några konflikter? Har kvinnan sagt något om att hon stört sig eller irriterat sig på någon. Jag tänker mig att personer som ger sig till att kidnappa någon ändå måste planera en hel del. Visserligen kan man väl nuförtiden "stalka" någon via elektroniska medium men jag föreställer mig att man ändå vill ha någon uppfattning om den tilltänkta BOs vanor och i någon mån fysiska förmåga (för att exempelvis veta hur många som krävs för att effektivt övermanna BO etc). Personer som stalkar någon kan ju händelsevis bli upptäckta av bekanta till BO, eller att BO själv uppfattat något märkligt och kommenterat det till någon.
Citera
2019-06-14, 23:46
Medlem
drsniffers avatar
Citat:

Alle som har den minste tilknytning til ekteparet kalles vel inn til avhør nettopp fordi "ingen" har sett eller hørt noe.

Brute force er eneste muligheten til å skape et gjennombrudd taktisk når det er "die drei affen" som utgjør publikum
Citera
2019-06-14, 23:48
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Alle som har den minste tilknytning til ekteparet kalles vel inn til avhør nettopp fordi "ingen" har sett eller hørt noe.

Brute force er eneste muligheten til å skape et gjennombrudd taktisk når det er "die drei affen" som utgjør publikum

Jo, men mitt inntrykk er at de ikke hadde noe særlig bekjentskapskrets. Du har jo naboene da.

edit: det må jo bli lite å "spinne videre på" skulle en tro. At det ikke er noe å spinne videre på kan jo forsåvidt være ett indisium det også...
Senast redigerad av kugutt 2019-06-15 kl. 00:00.
Citera
2019-06-14, 23:55
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man kan ju tänka att de skulle hört i princip alla i parets bekantskapskrets, även vad som framstår som ytliga bekanta.

Känner man till några konflikter? Har kvinnan sagt något om att hon stört sig eller irriterat sig på någon. Jag tänker mig att personer som ger sig till att kidnappa någon ändå måste planera en hel del. Visserligen kan man väl nuförtiden "stalka" någon via elektroniska medium men jag föreställer mig att man ändå vill ha någon uppfattning om den tilltänkta BOs vanor och i någon mån fysiska förmåga (för att exempelvis veta hur många som krävs för att effektivt övermanna BO etc). Personer som stalkar någon kan ju händelsevis bli upptäckta av bekanta till BO, eller att BO själv uppfattat något märkligt och kommenterat det till någon.

Nja, det har jo vært litt konflikter i Hagens forretningsliv da, men det er vel kanskje naturlig for en kar i en sånn posisjon.
Citera
2019-06-14, 23:56
Medlem
Vi vet nøyaktig sted, Sloraveien 4, og nøyaktig tidsrom, mellom kl 09:14 og kl 13:30 på onsdag 31. oktober 2018. I løpet av disse 4 timer og 16 minutter skal noen ha bortført AEH, mot hennes vilje.

De mer skeptiske av oss vil utvide tidsrommet fra ca kl 20:00 på kvelden 30. oktober til kl 13:30 dagen etterpå. Og anta at 09:14 samtalen var forhåndsprogrammeret ved hjelp av en app på mobilen hennes. Det blir da ca 17,5 timer som er aktuelle for politiets etterforskning.

Når det aktuelle tidsrommet for forbrytelsen er såpass kort, vil det naturlig nok bli ganske få som har sett "ingenting" og hørt "ingenting".

Synes ikke det er rart at det ikke er flere avhør.
Senast redigerad av kornblomst 2019-06-14 kl. 23:59. Anledning: skrivefeil
Citera
2019-06-15, 00:00
Medlem
Jeg gir nå pokkern i hvorfor politiets kostnader har økt, det er så OT som det kan bli.
Citera
2019-06-15, 00:06
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Jeg gir nå pokkern i hvorfor politiets kostnader har økt, det er så OT som det kan bli.

"Follow the money", kan være effektivt det da.
Citera
2019-06-15, 00:07
Medlem
Citat:
"Follow the money", kan være effektivt det da.
Hva skal man følge liksom ?
Citera
2019-06-15, 00:16
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Hva skal man følge liksom ?

Du kan jo tolke mye her i verden ut i fra tallmaterialet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in