2019-06-14, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag trodde till en början att Trump faktiskt stod bortom sionisternas kontroll. Minns hur glad jag blev när han sa till judarna att han inte behöver deras pengar, och att han därför inte kan styras över. Men allt som han har gjort som president visar på det motsatta. Så numera köper jag inte att han inte vill kriga. Ja, kan absolut vara så att han har lovat de sitt krig som dom så länge har längtat efter.

Jag trodde också att han verkligen inte vill ha krig, men hans handlingar säger annat.

Det kan ju även vara så att det här var planen redan från början. Så man nu har ett stort överläge i nya förhandlingar, och får då Iran att gå med på det mesta. Konstigt uttalande dock. Varför vill man prata med Iran om man nu skyller på Iran? Brukar det inte vara så att andra går in och har möte med Iran för att medla? Väldigt konstigt att han vill sitta ner med iranierna.

Det är mycket med fallet Iran som är märkligt, bissart och motsägelsefullt. Khomeinis CIA-kopplingar då det begav sig. Iran-Contra. Ayatollor rika som troll med bank-konton i Tyskland och Schweiz. Droghandeln ifrån Afghanistan som går igenom Iran och där revolutionsgardet sägs spela en betydande roll.

Många kockar i denna soppa och en hel del realpolitik och min fiendes fiende är min vän som påföljd. Det är alltid svårt att veta vart man egentligen har Trump. Har inte folk lärt sig det ännu efter två och ett halvt år? Den där gubben ska man aldrig ta för givet. Att politiker ljuger, bedrar och flipp floppar och byter ställning fram och tillbaka i alla möjliga frågor är en sak, men jag tror aldrig jag upplevt någon göra det så pass raffinerat som Trump.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-14 kl. 20:14.
Citera
2019-06-14, 20:11
Medlem
taucetis avatar
MIKE POMPEO SAID CONGRESS DOESN’T NEED TO APPROVE WAR WITH IRAN. 2020 DEMOCRATS AREN’T HAVING IT.
Citat:
AS THE TRUMP*administration ratchets up tensions with Iran, escalating fears that the United States is looking for a possible path to another war in the Middle East, several Democratic presidential contenders are standing firm in their rejection of the White House’s attempts to create a legal rationale for war. They were responding to comments Secretary of State Mike Pompeo made in a private meeting that suggested that the Authorization for Use of Military Force, or AUMF, passed by Congress three days after 9/11 could provide a*legal basis for a war with Iran.*
https://theintercept.com/2019/06/14/mike-pompeo-iran-war-authorization/

Kan presidenten gå ut i krig utan kongressens godkännande? Har för mig stt Obama gjorde det?

Jag tror faktiskt inte att det kommer att bli nå krig längre. Det är alldeles för stort motstånd emot ett krig gentemot Iran. Ett krig skulle väl kunna riskera kaos på hemmaplan. Majoriteten utav Trumps väljare röstade ju på honom eftersom att han lovade att sluta kriga och slösa på amerikanska pengar och liv.
Citera
2019-06-14, 20:15
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Det är mycket med fallet Iran som är märkligt, bissart och motsägelsefullt. Khomeinis CIA-kopplingar då det begav sig. Iran-Contra. Ayatollor rika som troll med bank-konton i Tyskland och Schweiz. Droghandeln ifrån Afghanistan som går igenom Iran och där revolutionsgardet sägs spela en betydande roll.

Många kockar i denna soppa och en hel del realpolitik och min fiendes fiende är min vän som påföljd. Det är alltid svårt att veta vart man egentligen har Trump. Har inte folk lärt sig det ännu efter två och ett halvt år? Den där gubben ska man aldrig ta för givet. Att politiker ljuger, bedrar och flipp floppar och byter ställning fram och tillbaka i alla möjliga frågor är en sak, men tror aldrig jag upplevt någon göra det så pass raffinerat som Trump.
Tack för ett givande och informativt inlägg. Jag visste inget om att drogerna ifrån Afghanistan gick igenon Iran. Jag har hört att khomeini skulle ha kopplingar till CIA, men aldrig läst nåt som verkligen bevisar den kopplingen. Om du har nåt trovärdigt att läsa om på den punkten så är jag tacksam. Men jag vet att sånt är svårt att bevisa, trots att det nog är sant.
Citera
2019-06-14, 20:20
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Om man ska generalisera vad som händer och koka ner det i ett kort stycke så kan man inte formulera det så mycket tydligare än vad du gör.

Här är ett klipp som bryter ner det oerhört bra och nyanserar.

Frågan är om inte detta är den bästa kanalen på tuben..

https://m.youtube.com/watch?v=L0Ue6LnQ3Vo
Tack för tipset! Jag gillar Ryan Dawson på Youtube, han har väldigt bra analyser om vad som sker i Mellanöstern. Han borde komma med en video om ämnet ganska snart.
Citera
2019-06-14, 20:23
Avslutad
Citat:
MIKE POMPEO SAID CONGRESS DOESN’T NEED TO APPROVE WAR WITH IRAN. 2020 DEMOCRATS AREN’T HAVING IT.

Kan presidenten gå ut i krig utan kongressens godkännande? Har för mig stt Obama gjorde det?

Jag tror faktiskt inte att det kommer att bli nå krig längre. Det är alldeles för stort motstånd emot ett krig gentemot Iran. Ett krig skulle väl kunna riskera kaos på hemmaplan. Majoriteten utav Trumps väljare röstade ju på honom eftersom att han lovade att sluta kriga och slösa på amerikanska pengar och liv.

Och så börjar teatern från demokraternas sida. Den där lagen från 2001 röstade demokrater som republikaner överväldigande för:

Citat:
The only representative to vote against the Authorization in 2001 was Barbara Lee, who has consistently criticized it since for being a blank check giving the government unlimited powers to wage war without debate.

https://en.wikipedia.org/wiki/Authorization_for_Use_of_Military_Force_Against_Te rrorists

Det här är alltså samma lag Obama använda för att lägga näsan i blöt i Jemen. Var var dessa demokrater då? Vart var dessa demokrater när Obama-administrationen och NATO bombade Libyen tillbaka till stenåldern? Nä just det. Det var ju en president ifrån "rätt" parti som sprang krigshökarnas och bank-kartellernas ärenden den gången.

Tröttsamt och uddlöst godhetssignalerande. Hyckleriet gör mig spyfärdig.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-14 kl. 20:42.
Citera
2019-06-14, 20:26
Medlem
Wishies avatar
Citat:

Det kan POTUS definitivt göra. Om jag minns rätt så krävs dock angrepp på amerikansk mark, egendom eller militär för att få igenom det utan kongressens godkännande.

Det är just därför allt gny om "false flag" i det här fallet blir larvigt, ville man ha igång ett krig finns det snabbare sätt att iscensätta det än att angripa 3:de parts tankers.
Men det kommer knappast hindra er virrpannor från att skylla allt elände på USA, Israel, rymdödlor eller valfri kombination av uppräknade.
Citera
2019-06-14, 20:28
Medlem
tur att trump är president idag, annars skulle kriget redan varit igång
Citera
2019-06-14, 20:34
Avslutad
Citat:
Tack för ett givande och informativt inlägg. Jag visste inget om att drogerna ifrån Afghanistan gick igenon Iran. Jag har hört att khomeini skulle ha kopplingar till CIA, men aldrig läst nåt som verkligen bevisar den kopplingen. Om du har nåt trovärdigt att läsa om på den punkten så är jag tacksam. Men jag vet att sånt är svårt att bevisa, trots att det nog är sant.

Det var ju snarare i början Khomeini hade dessa kopplingar med väst. Innan han kom till makten och brände alla broar i och med gisslan-krisen. Så tolka inte det där för djupt.

Men visst är det intressant hur CIA och dylikt själva nästan alltid verkar installera samma "strong man" som USA/NATO senare går in och avsätter. Saddam tex hade ju bevisade kopplingar till CIA och var länge USA/Saudi/Israel/NATO:s nyttiga idiot emot Iran innan han också började köra sitt eget race. Och USA hjälpte även en gång i tiden familjen Assad till makten i Syrien.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-14 kl. 20:51.
Citera
2019-06-14, 20:37
Medlem
Trump har dreglat över Irans källor ända sen han blev tillsatt. Naturligtvis provocerar man fram krig med hjälp av nån utomstående. Sen kan man likt Bush svepa in o ta över produktionen. Gissa om jänkarna pumpat duktigt ur Irak...
Citera
2019-06-14, 20:37
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Det kan POTUS definitivt göra. Om jag minns rätt så krävs dock angrepp på amerikansk mark, egendom eller militär för att få igenom det utan kongressens godkännande.

Det är just därför allt gny om "false flag" i det här fallet blir larvigt, ville man ha igång ett krig finns det snabbare sätt att iscensätta det än att angripa 3:de parts tankers.
Men det kommer knappast hindra er virrpannor från att skylla allt elände på USA, Israel, rymdödlor eller valfri kombination av uppräknade.

Om du var torr bakom öronen strax innan irakinvasionen så satt du säkert och malde om WMDs och yellow cake uranium. Nykonservativa pompom-flickor som någon kallade er.
Varför skulle Iran riskera att få sitt land sönderbombat för nöjet att skada ett par skepp?
Citera
2019-06-14, 20:43
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Om du var torr bakom öronen strax innan irakinvasionen så satt du säkert och malde om WMDs och yellow cake uranium. Nykonservativa pompom-flickor som någon kallade er.
Varför skulle Iran riskera att få sitt land sönderbombat för nöjet att skada ett par skepp?

Iran har sedan länge tillbaka hotat om att strypa oljeutskeppningen från gulfen. Nu försöker man göra det ekonomiskt, genom att driva upp kostnader och risker för rederierna, snarare än att "stänga" Hormuzsundet med militära medel vilket utan tvekan skulle medföra militärt ingripande från bla USA, UK och flertalet andra nationer.

Vill du ha andra mer troliga skäl än just false flag operationer från div rymdödlor?
Senast redigerad av Wishie 2019-06-14 kl. 20:48.
Citera
2019-06-14, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Iran har sedan länge tillbaka hotat om att strypa oljeutskeppningen från gulfen. Nu försöker man göra det ekonomiskt, genom att driva upp kostnaderna för rederierna, snarare än att "stänga" Hormuzsundet med militära medel.

Vill du ha andra mer troliga skäl än just false flag operationer från div rymdödlor?

Samtidigt som Abe är på besök i Iran bestämmer de sig alltså för att attackera japanska fartyg, sabba relationerna med Japan totalt och samtidigt riskera krig med USA, Saudiarabien och Israel på en och samma gång? Så jävla dumma är inte ens ayatollorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in