2019-06-14, 13:52
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Skulle det bli krig så fegar bara ryssarna ur som vanligt. Jeltsin svek serberna 1999. Putin svek Libyen. De kommer inte lyfta ett finger för Iran. Putin har just nu tillräckligt med problem i Rysslands egna farstukvist (Ukraina) och även inomhus som det är för att riskera ett tredje världskrig för Irans skull. Kina kommer inte göra något konkret heller. De har fullt upp med Trump som det är.

Putin sitter stadigt på hemmaplan, det skulle krävas en revolutionär front för att flytta på honom då han har oligarkerna på sin sida, Ukraina är inte heller ett problem så länge han inte gör det dumma och retar upp EU länderna mer än vad han redan har.

Kina har inte direkt några problem med Trump, det han sysslar med är ren och skär politik som skadar de amerikanska konsumenterna och med tanke på hur han aktivt viker sig för Nordkorea så skulle det inte förvåna mig om Kina blir kaxigare i framtiden
Citera
2019-06-14, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Putin sitter stadigt på hemmaplan, det skulle krävas en revolutionär front för att flytta på honom då han har oligarkerna på sin sida, Ukraina är inte heller ett problem så länge han inte gör det dumma och retar upp EU länderna mer än vad han redan har.

Kina har inte direkt några problem med Trump, det han sysslar med är ren och skär politik som skadar de amerikanska konsumenterna och med tanke på hur han aktivt viker sig för Nordkorea så skulle det inte förvåna mig om Kina blir kaxigare i framtiden

Många oligarker på insidan som försöker motverka Putin. Han har det kärvt med att hålla dem alla kopplade. Han har dessutom dalat i opinionen ända sedan den där galna pensionsreformen förra året. Och nu senast blev det ett väldans liv med den där journalisten som han till slut var tvungen att benåda bara för att stilla massornas vrede. Vilda protester utbröt. Det om något är ett svaghetstecken.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-14 kl. 14:02.
Citera
2019-06-14, 14:02
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Många oligarker på insidan som försöker motverka Putin. Han har det kärvt med att hålla dem alla kopplade. Han har dessutom dalat i opinionen ända sedan den där galna pensionsreformen förra året. Och nu senast blev det ett väldans liv med den där journalisten som han till slut var tvungen att benåda bara för att stilla massornas vreda. Vilda protester utbröt. Det om något är ett svaghetstecken.

Vi får se, Ryssland börjar allt mer att lika Sovjets sämre sidor utan något positivt att väga det emot, jag tror inte han försvinner inom en snar framtid och skulle USA invadera Iran så tror jag vi lär få se en kedjereaktion som Trumpadministrationen inte vill ha.
Citera
2019-06-14, 14:07
Medlem
Solklart att det är sionisterna!

Iranierna borde börja oroa sig på riktigt nu när sionisterna smyger utanför deras kust. Starta kriget och gör oss alla en tjänst och utplåna den här satans blodsugande sionismen en gång för alla!
Citera
2019-06-14, 14:08
Avslutad
Citat:
Vi får se, Ryssland börjar allt mer att lika Sovjets sämre sidor utan något positivt att väga det emot, jag tror inte han försvinner inom en snar framtid och skulle USA invadera Iran så tror jag vi lär få se en kedjereaktion som Trumpadministrationen inte vill ha.

Fast å andra sidan tror jag inte Trump, Netanyahu och Saudi är särskilt pigga på krig just nu de heller. De har sina egna bekymmer på respektive hemmaplan just nu så det räcker och blir över. Men vem vet? De är kanske är tillräckligt desperata för att starta krig enbart som en avledningsmanöver? Putin också för den delen? Erdogan kanske kommer och lägger näsan i blöt snart? Vi får se. Förhoppningsvis lugnar dock alla inblandade parter ner sig snart igen och låter detta dra förbi.
Citera
2019-06-14, 14:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Fast å andra sidan tror jag inte Trump, Netanyahu och Saudi är särskilt pigga på krig just nu de heller. De har sina egna bekymmer på respektive hemmaplan just nu så det räcker och blir över. Men vem vet? De är kanske är tillräckligt desperata för att starta krig enbart som en avledningsmanöver? Putin också för den delen? Erdogan kanske kommer och lägger näsan i blöt snart? Vi får se. Förhoppningsvis lugnar dock alla inblandade parter ner sig snart igen och låter detta dra förbi.

Trump skulle troligen tjäna på ett krig, hans siffror har börjat dala även i de stater som är hans trygghetscentrum, Netanyahu är körd hur han än gör och jag tror nog han hellre kör hela skutan in i kaklet då han är fruktansvärt besatt av att förstärka det maktcentrum som han har kämpat för att göra Israel, Saudi bryr sig inte, de tjänar på kaoset oavsett vad.

Men ja förhoppningsvis så backar USA ifrån sina anklagelser då de är nästan pinsamt genomskinliga i mitt tycke, vill man besegra Iran så måste det ske genom handel så att en demokratiseringsprocess kan få ske naturligt.
Senast redigerad av Ondahamstern 2019-06-14 kl. 14:28. Anledning: ändrade från "förstöra" till "förstärka"
Citera
2019-06-14, 14:26
Medlem
Ja stänger Iran Hormuzsundet sålär dagens bensinpriset vara rena reapriset ganska snart.
Känns lite oroligt med tanke på att den oerfarne Trump får röra om i det getingbo som regionen ju är.
Iran är kanske inblandade i attackerna på fartygen men vadkan USA gör egentlilen utan att regionen böjar brinna.
Men ok det här var väl nästan väntat med tanke på Trump politiska oförmåga och usla fingertoppskänsla. Troligen stärker Trump nu istället prästväldet och iraniernas hat mot USA med sin bisarra politik att ständigt försöka diktera vad andra länder skall föra för politik. Varför kan han inte lära sig förhandla och utgå därifrån istället för att leka översittare,för att sedan misslyckas och då förvärra redan svårlösa problem.

Får hoppas det svalnar något och ansvarfulla politiker kan agera innan Trump och prästerna går bananas
Citera
2019-06-14, 14:32
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Hur vet du att Mossad utfört dådet?

Vad gäller de bevis som presenterades för säkerhetsrådet så fick Colin Powell underrättelse från CIA, vilket blev publikt 2015:
https://nsarchive2.gwu.edu/NSAEBB/NSAEBB129/nie.pdf

Antagligen låg orsaken till "bevisen" längre ner i kedjan och Powel blev nog lurad.

Det vet jag såklart inte. Men Israel är det land som tydligast uttryckt att man önskar se en väpnad konflikt mellan USA och Iran. Det är också det land som har mest att vinna på en sådan.

Därutöver har Mossad genom åren visat att man inte skyr några som helst medel för att uppnå sina mål. Åtminstone när det kommer till icke-judar. Mossad har gjort långt mycket värre saker än att plantera minor på allierade nationers skepp för att provocera fram väpnade konflikter.
Citera
2019-06-14, 14:42
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:

ryssland har noll förpliktelser gentemot iran. det finns inte på kartan att de skulle ingripa militärt för att försvara iran.
Citera
2019-06-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Nu är fomiehatten på igen. Jag ser framför mig hur världens hav kryllar av dolda kärnvapenbestyckade ubåtar från länder som ryssland, nordkorea, pakistan. Ryssarna har säkert ubåtar längs hela amerikas kust och vice versa.

Nja, här har du en lista med antal kärnvapensbestyckade ubåtar per land: https://en.wikipedia.org/wiki/Ballistic_missile_submarine#Active_classes

Räckvidden på missilerna är förresten så långt att du inte behöver ha den nära någon kust alls, du kan ha ubåten mitt ute på världshaven (kom ihåg, det här är ICBMs, dom skjuts upp i nästan rymden för att sedan dimpa ner flera hundra mil bort i flera gånger ljudets hastighet). Just därför dom är så jävla effektiva som avskräckning, England har tex enbart kärnvapensubåtar och inga flygplans-kärnvapen eller landbaserade kärnvapensmissiler alls. Det behövs helt enkelt inte. För att ett land med en kärnvapensubåt kan förinta vilket annat land som helst, basically. MAD https://sv.wikipedia.org/wiki/Mutual_assured_destruction
Senast redigerad av DrL0c 2019-06-14 kl. 14:46.
Citera
2019-06-14, 14:43
Medlem
Snapcounts avatar
Ja som jag skrev igår, så om det är Iran, så är det "Islamska revolutionsgardet" som är i farten.

-Är det någon som har någon kunskap om hur pass självständiga de är ?
-Lyssnar de, och lyder order ifrån Mullorna i Tehran.., eller har de en benägenhet att göra mer "som de själv vill" ?

(dvs kan går lite mera "rouge")
Citera
2019-06-14, 14:44
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
ryssland har noll förpliktelser gentemot iran. det finns inte på kartan att de skulle ingripa militärt för att försvara iran.

Vi får se, det finns ingen anledning till att de heller vill se ett krig som är så nära deras egna gränser heller, speciellt inte om Iran går samma väg som Afghanistan eller Irak och blir till en viss nivå vasalstater
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in