2019-06-13, 21:12
Moderator
tobess avatar
Ett antal inlägg av karaktären "Tack för att ni finns" raderade. Trådens ämne är att fråga en p-vakt om jobbet o.s.v. Även om det givetvis är bra att visa uppskattning så kan ni ta och sköta den delen via PM eftersom er tacksamhet inte hör till ämnet.

Tack.

/Moderator
Citera
2019-06-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Det kan ha förekommit "vägmarkering kontrollerad" men minns inte i nuläget. Vad innebär det i så fall? Som det framgår i texten så är det fri parkering på hela vägen (är inte så lång, bara ett kvarter) och hade varit så i flera år, utan zoner eller vägmarkeringar, likaså flera år efter händelsen. Stod bilar intill trottoaren på led i alla tider, i olika avstånd till varandra och trottoaren. Aldrig funnits lappar i någon, vare sig böter eller betalbiljett. Enbart en helt vanlig [P] skylt utan några tillägg förekom på gatan. P-automater fanns inte i ens i närheten. Jag förstod att TS inte hade gatumark men tänkte se om det kunde bli någon klarhet i det hela ändå.
Tror att jag skall undvika att gissa, det krävs att ha både en översikt av området samt exakt hur det var formulerat på den parkeringsanmärkning ni fått. Gjordes det någon överklagan?
Citera
2019-06-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbelbee
Jag har gjort det här i ca 1,5 år nu. Av dom har jag varit gruppledande p-vakt i lite mer än 4 månader.
Verkar som att du fick mycket att skriva här ikväll!
Citera
2019-06-13, 21:31
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Jag vet folk som gör när dom har sjukt sega nätter. Iom att det här handlade om gatumark (tror jag) så kan det också vara avtalat i upphandlingen att det ska mellan 23-06 bevakas 2 timmar eller något annat liknande

På de orter jag jobbat på har det inte legat högt upp på prio listan, även kommunala uppdrag.

På samtliga orter jag arbetat sedan -99 har man inte hållt efter avtalen, inte heller de andra bolagen med denna syssla, både bevakningsbolag och rena parkeringsbolag.

Dels handlar det om dålig koll ifrån kund, gubbarna på kommun skiter i vilket - så länge allmänheten inte gnäller anmärkningsvärt mycket på något specifikt, eller att man ifrån bolaget inte lägger tid/folk på det då det inte ger något. Jobbet görs halv gratis.

En period var jag väldig engagerad i parkeringar, ansvaret låg på mig på kommunala, höll på att bli tokig på upplägg och hur jävla omständigt det hela var med att förmedla saker till kund och få gensvar. Otacksamt i det stora hela, både feån kund, felparkerade och egna ledningen.
Citera
2019-06-13, 22:18
Medlem
Citat:
Som titeln säger så jobbar jag som p-vakt.
Jag jobbar just nu enbart på tomtmark och är inte utbildad på gatumark (läs, kommer inte kunna svara på alla frågor om gaturegler)

Fråga på

Har ni spärrad/reglerad bevakningstid eller styr ni den helt själv? Antar att du inte använder block och penna så ofta...
Citera
2019-06-13, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har ni spärrad/reglerad bevakningstid eller styr ni den helt själv? Antar att du inte använder block och penna så ofta...

Vi lyssnar på vad våra markägare vill ha för bevakning och lägger sen schemat utifrån det.
Vi försöker se till att vi aldrig ger löften med att vi ska vara där "x gånger/vecka eller varje y-dag" fick kan bli sjuka, saker kan hända.

På vårt kontor är det jag som lägger schemat, i samfund med vår chef som kollar över det. Jag lägger schemat utifrån de timmar och dagar som jag känner att vi får ut mest ifrån.

Sen kör man då och då helt andra tider, typ mitt i natten, eller en söndag när de stora parkeringarna är gratis eller dyl, bara för att se hur det faktiskt ser ut.

Jobbar man på gatumark har man ofta ett kontrakt med en viss mängd timmar som skall göras varje dag/vecka/månad.

Jag har en penna i bilen och ett gammalt block med handskrivna lappar. Används i princip aldrig men kan vara bra att ha om teknologin bestämmer sig för att lägga av, men rent generellt nej
Citera
2019-06-14, 00:02
Medlem
Citat:
Vi lyssnar på vad våra markägare vill ha för bevakning och lägger sen schemat utifrån det.
Vi försöker se till att vi aldrig ger löften med att vi ska vara där "x gånger/vecka eller varje y-dag" fick kan bli sjuka, saker kan hända.

På vårt kontor är det jag som lägger schemat, i samfund med vår chef som kollar över det. Jag lägger schemat utifrån de timmar och dagar som jag känner att vi får ut mest ifrån.

Sen kör man då och då helt andra tider, typ mitt i natten, eller en söndag när de stora parkeringarna är gratis eller dyl, bara för att se hur det faktiskt ser ut.

Jobbar man på gatumark har man ofta ett kontrakt med en viss mängd timmar som skall göras varje dag/vecka/månad.

Jag har en penna i bilen och ett gammalt block med handskrivna lappar. Används i princip aldrig men kan vara bra att ha om teknologin bestämmer sig för att lägga av, men rent generellt nej
Nej, att låsa upp sig vissa tider bör undvikas!
Vad jag frågade om var bevakningstid, alltså hur lång tid som ni avvaktar innan utskrift i olika sammanhang, om den är fast eller helt flexibel.
Citera
2019-06-14, 01:04
Medlem
Rogerdotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Hur kan du vara en sådan fitta som bötfäller föräldrar på deras barns skolavslutning?

https://mobil.unt.se/nyheter/enkoping/varenda-bil-var-lappad-5335482.aspx

Varför bötfäller ni folk pga att dom glömt sin p skiva och ska köpa mjölk o skit som kanske tar 10 minuter när ni VET att bilen är där bara en kort stund ?

Varför blir ni pressade av era chefer till att bötfälla så många som möjligt ?

För varje "onödig" böter åker jag runt tills jag hittar en parkerad lapplise bil och sätter en kniv i däcket . Då känner jag att jag kan betala dom felaktiga böterna. Pengarna går till någon däckfirma då istället .

Det är jättelätt att göra punktering på dem . Hugg till en gång på sidan av däcket och låtsas som ingenting sen drar du bara . Även om någon ser dig så blir 99% glada över det och håller käften.

Visst om du inte betalar parkeringen osv så är jag helt för p böter .

Tror inte han gav den personen bötern, och som han har skrivit innan så kan han inte veta att personen har glömt pskivan, att tant agda mår dåligt och är lite långsam tillbaka till sin bil, att en person ska bara in en snabbis på affären osv. Hur ska han kunna veta de?
Fattar inte varför folk är arga på lapplisor. Står man felparkerad så gör man det.
Citera
2019-06-14, 08:39
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogerdotter
Tror inte han gav den personen bötern, och som han har skrivit innan så kan han inte veta att personen har glömt pskivan, att tant agda mår dåligt och är lite långsam tillbaka till sin bil, att en person ska bara in en snabbis på affären osv. Hur ska han kunna veta de?
Fattar inte varför folk är arga på lapplisor. Står man felparkerad så gör man det.

Man ska ha lite känsla för saker, visa förståelse. Det finns tillfällen och det finns tillfällen.

Är man någelunda normal så kan man förstå sånt här, exemplet med skolavslutningen är ett bra sådant, man får se till det stora hela, påverkan och framkomlighet, hur länge det eventuellt påverkar, är det ett återkommande problem, finns uppenbara risker, etc.

Jag hade inte lappat där och jag hade framfört samma sak till mina kollegor.

MEN det finns alltid någon såndär nitrisk, ihärdig person som INTE kan tänka utanför boxen. Vissa är såna.

Man kan också ställa sig frågan, är denna sortens publicitet bra för Se*uritas som i detta fall gör sitt jobb, men enligt artikeln, får ett svalt mottagande av en majoritet som åker dit, och även kunden som i detta fall nog anser att man kunde sett igenom fingrarna just p.g.a. rådande omständigheter.

Vad gäller p-skiva är det också ett slags hyckleri enligt mig, men jag har aldrig prioriterat sådana saker, det finns alltid någon som gör en grövre överträdelse där en p-bot gör mer nytta, sett ur flera perspektiv, än p-skive-jakt.
Citera
2019-06-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, att låsa upp sig vissa tider bör undvikas!
Vad jag frågade om var bevakningstid, alltså hur lång tid som ni avvaktar innan utskrift i olika sammanhang, om den är fast eller helt flexibel.

Ahh, då missförstod jag. Vi har fasta minimum tider, de skiljer sig dock mellan de olika överträdelserna. Tex att parkera på en plats för rörelsehindrade är 1 minut bevakning, vilket är ca tiden som det tar att skriva upp bilen och ta bilder.
Vanligaste tiden vi har är 6 minuter. Det förekommer lokala avvikelser där man ger parkörerna längre tid på begäran av markägaren.

Vi kan inte heller fuska med dom här tiderna, i handdatorn registreras den exakta sekunden som regnr skrivs in, sen räknar den ner från tiden vi måste vänta tills noll. Om man försöker skriva ut en lapp innan dess så får man bara upp ett meddelande som säger att bevakningstiden har inte passerat.
Citera
2019-06-14, 14:26
Medlem
L.D.V.Ss avatar
Hjälper det att vara vänlig som felparkerare?
Citera
2019-06-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ahh, då missförstod jag. Vi har fasta minimum tider, de skiljer sig dock mellan de olika överträdelserna. Tex att parkera på en plats för rörelsehindrade är 1 minut bevakning, vilket är ca tiden som det tar att skriva upp bilen och ta bilder.
Vanligaste tiden vi har är 6 minuter. Det förekommer lokala avvikelser där man ger parkörerna längre tid på begäran av markägaren.

Vi kan inte heller fuska med dom här tiderna, i handdatorn registreras den exakta sekunden som regnr skrivs in, sen räknar den ner från tiden vi måste vänta tills noll. Om man försöker skriva ut en lapp innan dess så får man bara upp ett meddelande som säger att bevakningstiden har inte passerat.
Något osmidigt, men kanske lämpligt i en större organisation. Jag vill kunna lämna ut en lapp efter 3-4 minuter om det passar. Längre tid går ju alltid bra, 6 minuter om de står vid porten till ett höghus är inte så lämpligt, om man inte kollat att parkören bor på nb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in