2019-06-14, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det kanske kommer någon artikel i pressen inom kort. En reporter har tydligen granskat och fiskat i fallet och är väldigt konfunderad över hur det skötts. Tydligen funnit massa tveksamheter i hantering på flera nivåer. Inriktningen är alltså inte vem som kan vara GM eller försvara SD, utan hur polisen och åklagaren har hanterat fallet. Arbetssättet och arbetsordningen har tydligen inte följt praxis så bra.
När reportern började försöka ställa frågor så vart det än mer murbyggande runt åklagaren.

Inifrån polishuset har syrliga kommentarer fällts och huvud har skakats. Det som ifrågasatts mest är "jobba brett". Om SD inte är gärningsman, så har dom tappat allt och står på ruta 1.
Än idag har inte alla i LW:s bekantskapskrets, som träffat henne i närtid, förhörts.

Det låter oroväckande att trots 700 förhör, har personer LW:s bekantskapskrets som träffat LW i närtid inte förhörts?

Nu har hennes bekantskapskrets varit enorm vad jag förstår.
Och i den sista artikeln sa man väl att förhör pågår ännu.

Men... efter ett år.
Hur bra blir minnesbilderna?

Jag förmodar att om det finns personer som inte har blivit förhörda, men ändå tror sig sitta på någon viktig uppgift, hör av sig till polisen?
Citera
2019-06-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Först och främst bara. Mitt tidigare inlägg var inte på något sätt enbart vinklat mot dig. Utan till tråden i största allmänhet.

För de som vet vilka hot och trakasserier SD utsatte LW för så är det självklart att det är åt det håller man börjar titta. Allting annat hade varit tjänstefel. Och med tanke på hur det såg ut i lägenheten samt andra omständigheter så var det nog enkelt att utgå ifrån att ett brott hade begåtts.
Gissar att du syftar på LW:s bostad?
Vet DU nåt om hur det såg ut där på morgonen den 15 maj förra året?
Som du skriver skulle man kunna tro att det är offentliggjort hur det såg ut där.
Det är det väl inte?
Du försöker plantera ett litet frö?
Din rackare där!
Citera
2019-06-14, 10:49
Medlem
Citat:

Och med tanke på hur det såg ut i lägenheten samt andra omständigheter så var det nog enkelt att utgå ifrån att ett brott hade begåtts.

Har det framkommit nåt om hur det såg ut i LW:s bostad?

Edit: tvåa på frågan.
Citera
2019-06-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har det framkommit nåt om hur det såg ut i LW:s bostad?

Edit: tvåa på frågan.

Jag vet inte vilken information som är bekräftad, eller vad var och en anser är bekräftat, men det stämmer att det fanns paket som ej var färdigt inslagna samt att dörren stod öppen. Detta enligt flera säkra källor.
Citera
2019-06-14, 10:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Bra att det granskas. Att det inte skall ha ”jobbats brett” är nog förmodligen dock en skröna som uppstått här i tråden utav de som inte vill tro att SD kan vara skyldig. Det är ganska givet att han blir första person att granskas tycker du inte? Och sedan verkar man inte ha kunnat avfärda honom på något vis trots alla förhör och grundligt kontrollerande utav detaljer.

Jag tror (och hoppas) som du, att man har jobbat brett.

Men jag tror också att många viktiga och avgörande pusselbitar gick om intet efter de initiala missarna.
Och att utredningen tappade fart av det plötsliga bytet av spaningsledningen.

Även de resurskrävande utredningarna av Vivallaskjutningarna har nog tagit resurser i anspråk som annars kunde lagts på utredningaen av mordet på L*ena.

Att några i tråden tolkar bristen på resultat på sitt vis, genom att säga att man enbart har arbetat med tunnelseende, finns det i nuläget inget belägg för.

Hur ska man kunna dra den slutsatsen när sekretessen varit så hård?
Vad vet man vad man har på mgm?

Jag utgår från att man följer lagen och arbetar efter den sk mordbibeln tills jag får se bevis på annat.

Självklart kan fler "missar" ha begåtts.

Det finns alltid vägskäl som ÅK sa.

Jag litar ändå på MV.
Att mgm slirat på sanningen, talar sitt tydliga språk.
Citera
2019-06-14, 11:00
Medlem
Citat:
Anledningen till att man enbart har en misstänkt skulle ju också kunna vara att det inte finns någon annan det pekar emot och/eller att SD faktiskt är skyldig. Verkar onödigt att gå ut med en annan misstänkt GM i det läget.

Vist kan SD vara skyldig.
Nu har man jobbat med honom ett år utan att komma någon vart.
Då vore det väldigt underligt om man inte ställer sig frågan, är
dom helt ute och cyklar, har dom kanske bedrivit en allt för enögd utredning.
Vi kanske får ett svar framöver, kan alltid hoppas.
Citera
2019-06-14, 11:01
Medlem
Citat:
Först och främst bara. Mitt tidigare inlägg var inte på något sätt enbart vinklat mot dig. Utan till tråden i största allmänhet.

För de som vet vilka hot och trakasserier SD utsatte LW för så är det självklart att det är åt det håller man börjar titta. Allting annat hade varit tjänstefel. Och med tanke på hur det såg ut i lägenheten samt andra omständigheter så var det nog enkelt att utgå ifrån att ett brott hade begåtts.

Vet du vilka hot och trakasserier SD utsatte LW för?
Citera
2019-06-14, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror (och hoppas) som du, att man har jobbat brett.

Men jag tror också att många viktiga och avgörande pusselbitar gick om intet efter de initiala missarna.
Och att utredningen tappade fart av det plötsliga bytet av spaningsledningen.

Även de resurskrävande utredningarna av Vivallaskjutningarna har nog tagit resurser i anspråk som annars kunde lagts på utredningaen av mordet på L*ena.

Att några i tråden tolkar bristen på resultat på sitt vis, genom att säga att man enbart har arbetat med tunnelseende, finns det i nuläget inget belägg för.

Hur ska man kunna dra den slutsatsen när sekretessen varit så hård?
Vad vet man vad man har på mgm?

Jag utgår från att man följer lagen och arbetar efter den sk mordbibeln tills jag får se bevis på annat.

Självklart kan fler "missar" ha begåtts.

Det finns alltid vägskäl som ÅK sa.

Jag litar ändå på MV.
Att mgm slirat på sanningen, talar sitt tydliga språk.

Man har ingenting som räcker någon vart, det är väl uppenbart.
Citera
2019-06-14, 11:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det vore konstigt om inte någon lokal grävande journalist har rotat i detta fall där myndigheten tycks ha prioriterat sina arbetsrättsliga lagar före utredningen. Den interna kommunikationen mellan de olika avdelningarna kan inte ha varit optimal från SOS-samtalet om skriken fram till att Lena hittas. Därefter byte av spaningsledning, semestrar, långa väntetider från NFC och kanske intern problematik som påverkat takten i utredningen.

Eftersom locket ligger på, vet ingen utan insyn något om hur brett de jobbat. Att vissa inte har förhörts kan betyda att de inte är intressanta för utredningen.

Åklagaren håller SD som fortsatt misstänkt drygt 1 år efter mordet. Hans advokat har inte protesterat med överklagan till högre instans. Varför?

Inte ens du, som säger att du känner SD, har verkat övertygad om hans oskuld.

Jag hoppas fortfarande att mordet på LW får en rättslig lösning och att utredningen har skötts bra under den långa tid som förflutit.

En utopi är att den skyldige erkänner.

Du tar upp flera viktiga aspekter som absolut kan ha haft avgörande betydelse för hur utfallet kan komma att bli för att kunna fälla en gm i detta fall.

Och som du påpekar, hans advokat har inte överklagat. Det säger väl något?

Vad gäller samarbetet/kommunikation mellan olika instanser som SOS och polisen som arbetar med fallet, borde vara något som inte bara gäller detta fall.
Citera
2019-06-14, 11:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
I min bok är det mycket normalt att bli hatisk efter att man blir lämnad. Det är inte heller så konstigt att i stundens hetta skriva elaka kommentarer i sociala medier.

Men att så utstuderat och under så lång tid fylla en hel blogg med hat och slå åt alla håll ligger långt utanför de normala gränser jag känner till. Någon liknande har jag aldrig sett bland normala människor. Då börjar i alla fall jag att undra om hon saknar de gränser andra personer har.
Om vi utgår från din bild av personen, så stämmer det väldigt bra med den typ av GM jag tänker mig. Det påminner om ett par fall i Arboga men rimligtvis är den här personen kontrollerad in i minsta detalj, allt annat vore tjänstefel.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-06-14 kl. 11:16.
Citera
2019-06-14, 11:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu när MH har kommit upp i tråden och jag läser bloggen igen (jag har sparat vissa delar) så kanske en del fokus ska läggas på henne som alternativ gärningsperson?
Eftersom du inte vill se SD som skyldig så undrar jag vilka funderingar du har om MH?

Vet någon om hon har förhörts av polisen?

Ja, om bloggen är riktig, då borde denna person verkligen granskas noga.
Om så inte har skett redan.
Citera
2019-06-14, 11:08
Medlem
Citat:
Jag vet inte vilken information som är bekräftad, eller vad var och en anser är bekräftat, men det stämmer att det fanns paket som ej var färdigt inslagna samt att dörren stod öppen. Detta enligt flera säkra källor.

Okej. Men oinslagna paket och en öppen dörr är ju självklart märkliga omständigheter men kanske ändå inte 'säkra' tecken på att ett brott har begåtts.
Men självklart en tolkningsfråga.

Men i vart fall är det ju inte lika starka tecken som tex blodspår (vilket någon i tråden tidigare 'visste' fanns på platsen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in