2019-06-13, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Om vi bortser från statliga aktörer, så finns det massor med organisationer, grupper och individer att misstänka.

Håller med dig. Iran skulle aldrig göra detta. Dom har den största oljehamnen i Persiska viken jämte Saudi. Om så skulle mot attack vara förödande för Iran. Tror som du säger andra aktörer som skaffat vapen typ Somalia mm. Vet ej säkert. men min bedömning.
Citera
2019-06-13, 23:41
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jag har den bilden att det handlar inte om en militär torped, sprängkraften i en sådan idag, jag tror inte att det hade varit så mycket kvar av skeppet.

Det går att tillverka simpla torpeder folken därnere uppvisar en stor iver i att tillverka vapen av allt som dom får tag på.

Jag kan tänka mig utpressning av pirater, en manifestation över att dom finns fortsatt.

I annat så misstänker jag ett riggat dåd av US x Saudi, Iran tjänar ingenting på att sänka skepp.
Dagens torpeder har mer eller mindre samma sprängkraft som torpederna från andra världskriget, då de använder samma standard för storlek på torpedtuberna nu som då, och sprängmedel har lite av en topp för hur volymeffektiva de kan vara. De har fått bättre motorer, bättre styrsystem och liknande, men själva stridsspetsen har samma begränsningar i volym nu som då och sprängmedel som används idag har inte särskilt mycket mer kraft än det de hade då.
Citera
2019-06-13, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Någon med normal hjärnkapacitet drar inga förhastade slutsatser. Idioter som hatar USA tror att de ligger bakom allt som sker här i världen, och detta kan naturligtvis Iran utnyttja. Om Iran ligger bakom det så verkar deras taktik funka på dig i alla fall.

Spräng lite fartyg, spela oskyldig, få rysstroll att sprida dynga om att USA gör det för att kunna anfalla som du vräker ur dig. Den omvända psykologin gör att USA backar och Iran är säkrar ett tag till. Helt otroligt vad blåögda människor kan vara.
Iran ligger lågt på listan över misstänkta. Vad tjänar dom på att oljepriset ökar så fienden Saudiarabien kan tjäna stora pengar igen och rusta ännu mer? Skulle dom tro att sanktionerna lättas? I så fall är det ju lättare att skrota kärnvapenprogrammet fullsändigt och börja sälja olja istället. Vill dom smånypas lite som Saddam och riskera en invation av blod och oljetörstiga länder? Vem vet, kanske tom. USA kan få med Kina på tåget och dela på bytet. Det är en diktatur som inte bryr sig om sin befolkning och kan avvakta under irriterande sanktionen precis som Nordkorea kan avvakta i oändlighet bara söner till diktatorn föds. Skillnaden är ju att Iran har något världen förr eller senare behöver.

De stora vinnarna om USA agerar är Israel och Saudiarabien och det går inte att komma ifrån även om andra kommer att dra nytta av högre oljepris. För USA är det bara Trump som skulle vinna fler röster på en attack, för USA som land skulle en konflikt med Iran blir extremt dyrbart även om ett världkrig kan undvikas. Iran är ju inte direkt ett ökenland man kan köra tanks igen som i Irak. Kan USA säkra oljan kan det ju långsiktigt bli en vinst men vad skulle övriga världen tycka om det, vore det inte lite för uppenbart denna gång?

Jag bryr mig inte mycket om Iran, ett skitland och det är naturligtvis synd om folket under diktaturen men jag vill inte ha fler krig och konflikter i världen. Det blir ju vi i Europa som får ta bördan av alla flyktingar igen för det bryr sig inte USA och övriga krigshetsare om.
Citera
2019-06-13, 23:45
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Dagens torpeder har mer eller mindre samma sprängkraft som torpederna från andra världskriget, då de använder samma standard för storlek på torpedtuberna nu som då, och sprängmedel har lite av en topp för hur volymeffektiva de kan vara. De har fått bättre motorer, bättre styrsystem och liknande, men själva stridsspetsen har samma begränsningar i volym nu som då och sprängmedel som används idag har inte särskilt mycket mer kraft än det de hade då.

Intressant..

Då ställer jag mig frågan : Varför sköt man bara iväg en torped ?

Min tankegång i allt detta, är att den skyldiga (vem det nu är), önskade bara att skada skeppen, inte sänka.

Och då har Saudiarabien vaknat :

13. juni 2019 kl. 23:36 Saudi-Arabia: Iran sto bak angrepet

USAs utenriksminister Mike Pompeo anklager Iran for å ha angrepet to tankskip i Omanbukta torsdag. – Vi er enige med utenriksministeren. Iran har en historie for å gjøre slikt, sier Saudi-Arabias utenriksiminister Adel al-Jubeir. Det melder Reuters.

https://www.nrk.no/nyheter/saudi-arabia_-iran-sto-bak-angrepet-1.14587990
Senast redigerad av Snapcount 2019-06-13 kl. 23:51.
Citera
2019-06-13, 23:49
Medlem
mats_lindqvists avatar
Jag är inget fan av Donald Trump men.. brukar halvt på skämt säga att Trump är mer värd Nobels fredspris än vad Obama var. Somliga "Trump-bashers" i bekantskapskretsen blir väldigt lätt provocerade av det.
Citera
2019-06-13, 23:51
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Man är ganska blåst om man INTE tror att USA ligger bakom all skit i världen. Det är inte Iran, Ryssland eller Kina som har närmare 1000 militärbaser utanför sitt eget land. De jag nämnde ryms på en hands fingrar tillsammans medan just USA har så många baser UTANFÖR sitt eget jävla land. Att USA dessutom lägger ner mer pengar på militären än vad efterföljande SJU länder gör tillsammans visar vad USA är ute efter. Ryssland ligger inte ens topp fem på den listan t ex och Iran ligger långt utanför de topp sju jag pratade om.

Att USA allt sedan brittiska kriminella mördade för att bilda terrorimperiet USA 1776 så har de iscensatt kupper och satt marionettyranner i hundratals länder och Iran är ett av dom. Den dom satta i Iran stal bara inte alla pengar och olja för hans amerikanska uppdragsgivare, han var extremt ond också så att iranierna jagade bort honom, det är därför USA hatar Iran t ex.

Att USA sedan sitter på en 22+ trillioner dollar i statsskuld och är konkursmässiga, speciellt sen länder som just Iran, Kina och Ryssland jobbar på att göra affärer utan dollar gör att USA måste ta till sin favoritmetod - instigera och sedan anfalla för att stjäla resurser - något som varje amerikansk president gör minst en eller flera gånger under sitt presidentskap. Obama hade Syrien, Ukraina och Libyen, Bush hade Irak och Afghanistan. Iran är shia och sysslar inte ens med terrorism så redan där framgår det klart vem som är den ärliga parten här.

100% false flag, frågan är bara om det är USA, Israel eller Saudi som ligger bakom.
Du är verkligen naiv du. Ja, USA har många baser i andra länder, dock en bra bit ifrån 1000. De flesta ligger i NATO-länder eller på ödeöar. Och det är inte direkt så att Ryssland eller Kina är oskyldiga. Båda har baser i andra länder, har planer på att upprätta nya baser. Kina bygger till och med konstgjorda öar för att bygga baser på internationellt vatten. Och Ryssland annekterar länder, något som USA inte har gjort på över 70 år.

Och angående hur mycket USA spenderar på sin militär. Vet du vad jävla snuskigt rik USA är? Deras BNP är överlägset högst i världen, vilket förklarar deras spendering på militär. Precis som alla andra länder så baseras de militära kostnaderna på landets BNP. Sverige spenderar 1%, Kina spenderar 1.9%, Iran och USA spenderar 3.1%, Ryssland spenderar 4.3%, Saudiarabien spenderar hutlösa 10.3%. Så som du ser så ligger USA, Kina och Ryssland på ganska likvärdig nivå på 2-4%, men eftersom att USA är mycket rikare så spenderar de så klart också mer. De flesta länder följer en nedgående trend där utgifterna minskar. Tittar man globalt så ligger snittet på 2.1%, jämfört med 6% under kalla kriget.
Citera
2019-06-13, 23:52
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Inte otroligt att Netanyahu gör något drastiskt (som att starta krig) för att bli omvald och därmed slippa åtal, den mannen har nog inga skrupler.

Han behöver nog något påtagligt att spinna för just den chansen. Jag är game på den tanken tills vidare.
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2019-06-13 kl. 23:59.
Citera
2019-06-14, 00:03
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Iran ligger lågt på listan över misstänkta. Vad tjänar dom på att oljepriset ökar så fienden Saudiarabien kan tjäna stora pengar igen och rusta ännu mer?
Vad tjänade Japan på att anfalla Pearl Harbor när de befann sig i liknande situation som Iran gör nu? Vad tjänar Iran på att vänta ut detta? 75% av landets export består av olja, olja som de tack vare sanktioner inte kan sälja. Inflationen i landet har passerat 50%. Landet kollapsar och ni ser ingen anledning till att Iran skulle kunna agera så här dumdristigt?
Citera
2019-06-14, 00:03
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke

Nej nej, utvecklingen den har inte stått still på det området heller må vara att storleken är den samma och till och med mindre vet jag men att kraften den är en helt annan idag.
Citera
2019-06-14, 00:08
Medlem
snigel1s avatar
Jag är mer oroad av vad som kommer ut av den här attacken än attacken i sig själv.
Citera
2019-06-14, 00:10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Det finns utan tvekan krafter som vill starta ett krig mot Iran och de är troligen också beredda att utföra false-flag attacker i denna skala.
Men jag hoppas Trump lyckas stå emot.
För bara några veckor sen pratade han i en intervju med Fox om "military industrial complex" och att de vill ha krig (något som han inte vill ha).

Lyssna här:

Trump: I don't want war with Iran
https://www.youtube.com/watch?v=vc4vYWJfJnE

Startar han ännu ett krig i Mellanöstern kommer han få det mycket svårare att bli återvald 2020.

Med tanke på hur han bombade Syrien enbart för att rebellerna påstod att regimen gasade barn så ställer jag mig tyvärr tvekande till att han kan hålla sig lugn, speciellt då han verkar behöva ett krig inför valåret.
Citera
2019-06-14, 00:13
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Löjligt genomskinligt. På ett eller annat sätt är det såklart Saudiarabien som ligger bakom. Enda landet som skulle vinna på att USA bankar skiten ur Iran. Efter mordet på den saudiske journalisten i Istanbul vet alla att den där vidrige saudi-prinsen är kapabel till det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in