2019-06-13, 22:38
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Om du inte vet så har Israel inte bara kust mot medelhavet. Röda Havet är nära persiska viken...

Mycket riktigt, tack för korrigeringen
Citera
2019-06-13, 22:38
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Man ska alltid vara misstänksam när sånt här händer. Det spelar ingen roll vad som hänt. Alla sidor kommer skylla på varandra och använda sina respektive nyhetskanaler till att sprida sin propaganda.

Jag har dock svårt att se vad Iran skulle tjäna på detta. Därmed inte sagt att det inte är dom eller någon av deras sponsrade "rebeller".
Sanktioner kan driva ett land till galenskap, och vi har sett tidigare hur sanktioner har lett till krig. Iran kollapsar inifrån pga sanktioner.

Låg Iran bakom detta? Omöjligt att säga utan bevis. Kan Iran ha legat bakom detta? Självklart. Men vi får heller inte glömma att det finns många länder som skulle gynnas av ett krig mot Iran. Framför allt Israel, Saudiarabien och USA, och det går därför inte att utesluta en false flag-attack. En sak är säker i alla fall, och det är att krig i Iran är farligt nära nu, och det finns även en risk att det leder till världskrig om Ryssland och/eller Kina väljer att ingripa.
Citera
2019-06-13, 22:48
Medlem
Man kan säga att skiten har slagit i fläkten för wahabiterna. Deras förintelsekrig i Yemen har gått åt helvete.
Förstår inte att Trump håller detta skitland under armarna.
Citera
2019-06-13, 22:54
Medlem
Steinarrs avatar
Eftersom flera krigshökar i USA pekade ut Iran direkt så är det uppenbart att det INTE är Iran som ligger bakom attacken.
Citera
2019-06-13, 23:02
Medlem
Den enda stora politiska komplikationen till följd av den aktuella båtbranden blir att vi svenskar får ännu längre bostadsköer och högre skatter. Detta eftersom sandn****r alltid köper biljett och åker norrut när det blir oroligt i skitländerna där nere.

Gissningsvis så blir det inte mer krig i sandländerna bara för att den här båten brann. Fartyg blir ju dagligen attackerade av pirater och kriminellt pack i den där skitvärldsdelen. Inget nytt under solen alltså även om det var litet originellt och kreativt gjort av slöddret att använda gamla torpeder istället för AK47.

Att det skulle bli världskrig pga att en civil farkost brinner litet är inte speciellt troligt. (Men skulle iofs inte skada om området nukades eftersom jorden är överbefolkad.)

Ändrat: stavning.
Citera
2019-06-13, 23:06
Medlem
Snapcounts avatar
I Iran så lär "Islamska revolutionsgardet" vara mer kåta stridspittar. När det är sagt så har jag myycket svårt att se, att de skulle ligga bakom det hela.

Finner det även lika intressant att bägge tankers har bara blivit skadade, och inte sänkta.

Så.."Cui bono" ?

Skulle inte förvåna mig alls, om det är Saudi som ligger bakom det hela.
Citera
2019-06-13, 23:07
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Det är 100% solklart för varje människa med en iq högre än 80 att det är USA, Israel eller någon av deras "allierade" i området som gjort detta.
Någon med normal hjärnkapacitet drar inga förhastade slutsatser. Idioter som hatar USA tror att de ligger bakom allt som sker här i världen, och detta kan naturligtvis Iran utnyttja. Om Iran ligger bakom det så verkar deras taktik funka på dig i alla fall.

Spräng lite fartyg, spela oskyldig, få rysstroll att sprida dynga om att USA gör det för att kunna anfalla som du vräker ur dig. Den omvända psykologin gör att USA backar och Iran är säkrar ett tag till. Helt otroligt vad blåögda människor kan vara.
Citera
2019-06-13, 23:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
I Iran så lär "Islamska revolutionsgardet" vara mer kåta stridspittar. När det är sagt så har jag myycket svårt att se, att de skulle ligga bakom det hela.

Finner det även lika intressant att bägge tankers har bara blivit skadade, och inte sänkta.

Så.."Cui bono" ?

Är det en liten torped och ett stort fartyg så är utgången inte då konstig.
Citera
2019-06-13, 23:19
Medlem
Det är helt otroligt hur få misstankar som riktas mot Ryssland i tråden. De har bevisligen inga skrupler att invadera länder, skjuta ned passagerarplan osv. För mig är det den enda nationen som skulle kunna ge sig på sådana dumheter med riskerna detta innebär. Flera civila fartyg attackerade i fredstid. Misstänkt torped. Jisses vilket vansinne!
Citera
2019-06-13, 23:25
Medlem
Hursomhelstings avatar
Jag har den bilden att det handlar inte om en militär torped, sprängkraften i en sådan idag, jag tror inte att det hade varit så mycket kvar av skeppet.

Det går att tillverka simpla torpeder folken därnere uppvisar en stor iver i att tillverka vapen av allt som dom får tag på.

Jag kan tänka mig utpressning av pirater, en manifestation över att dom finns fortsatt.

I annat så misstänker jag ett riggat dåd av US x Saudi, Iran tjänar ingenting på att sänka skepp.
Citera
2019-06-13, 23:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain

Tyskland däremot sitter i kläm då de vill att nordström 2 kommer up! Angela Merkels kommunist
subb (vedervärdig kärring) är det som ligger bakom, eller Norge som vill få ut försäkringen på skeppen!

Skeppen ägs utav John Fredriksen (bolaget Frontline), så "Norge" får inte ut några försäkringspengar.

P.s

Han gör det nog bra utan försäkringspengar..

https://e24.no/boers-og-finans/fredriksen-tjente-538-millioner-kroner-paa-frontline-hoppet/24640429
Senast redigerad av Snapcount 2019-06-13 kl. 23:34.
Citera
2019-06-13, 23:32
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Så.."Cui bono" ?

Moderna fartyg tål rätt mycket innan de sjunker. Iaf större fartyg. Lite av Titanic-grejen, där det som krävs är att man river upp halva sidan eller ett flertal hål som gör att vattnet kan strömma in i flera vattentäta skott.
Och oljetankers är ännu svårare, eftersom de transporterar olja och därmed inte förlorar särskilt mycket bärighet när olja strömmar ut och vatten strömmar in. Tvärtom kan de nog få ökad bärighet eftersom ytnivån i oljetankarna troligen ligger något över vattenytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in