2019-06-13, 19:08
Medlem
trigganiggas avatar
Om attacken är utförd av Israel/USA så är det ett klart tecken på att dess militär avser att eskalera till ett "varmt" krig. Men Iran är en helt annan femma än Irak och Afghanistan.

Israel/USA hoppas på att det är möjligt att orsaka en revolution i Iran och störta regeringen internt. De skulle i sådana fall kunna stöja oppositionen ekonomiskt och med drönarattacker på bekvämt avstånd. Men om en markinvasion visar sig nödvändig (vilket den är) måste USA dedikera hela sin stridskapacitet. Detta skulle förhindra USAs möjligheter att skydda sina övriga allierade, vilka är utspridda långt borta i alla andra delar av världen. Kina skulle få fritt spelrum eftersom att USA omöjligen skulle kunna föra två fullskaliga krig i två olika delar av världen. Ryssland skulle kunna ta sig större friheter.

En invasion skulle förmodligen innebära slutet på det amerikanska imperiet, öppna upp ett maktvakuum och ställa om hela världsekonomin.
Citera
2019-06-13, 19:18
Medlem
Igni-ferroques avatar
Vad tjänar Iran på det här? Redan idag så är väl sanktionerna ett problem.Förvisso ogillar jag miljonärs-mullorna starkt, men att de gått och blivit självmordsbenägna betvivlar jag.

Frågan man bör ställa sig är väl vem som vill ha en väpnad konflikt? Svaret är väl den som är säker på att vinna en väpnad konflikt. Vi vet vilken sida som vinner.

För Iran vore kriget en katastrof då USA med stor sannolikhet skulle finnas på andra sidan. För Europa vore det en ny flyktingvåg som skulle sätta EU på nya svåra politiska och mänskliga prov.

Hur många döda och skadade? Vill man inte ens tänka på.

KSA bedriver en mer aggresiv politik med den nye starke mannen vid makten. Tiden börjar kanske bli knapp också. Trump kommer bra överens med ledningen i KSA. Han kan också behöva ett krig för att vinna 2020.

Jag ser starka politiska uppsidor för Trump och KSA. Iran, varför skulle de vilja ha ett krig man kommer att förlora?
Citera
2019-06-13, 19:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Typiskt konspirationssnack! Konspirationsteoretiker drar alltid upp USSCole!

/Johan
Vad snackar du för dynga? Attacken mot USS Cole utfördes med små motorbåtar och är ingen konspirationsteori utan helt verklig.

Jag misstror ju Irans ledning så det ryker om det men jag tror ändå inte att de ligger bakom den aktuella attacken, det verkar för dumt och opåkallat. Särskilt att bomba en japansk tanker samtidigt som man har statsbesök från Japan i Iran.

Det måste väl för böveln gå att fastställa vad som drabbat alla oljetankers på sistone. Var det en torped så ser man ju det och då borde någon statsmakt ligga bakom medan andra sprängladdningar kan ha satts dit av vilken rebellgrupp som helst, eller statsmakt.

En skum grej är att det ena fartyget heter Kokuka Courageous, det finns ju inga kokukar då kor är hondjur.
Citera
2019-06-13, 19:41
Medlem
Uppenbart usa med sina allierade terrorgrupper. De kommer såklart skylla allt på iran för de vill ha ett nytt krig. Inget nytt under solen. Med kriget kommer också börskrashen som alla väntat på och allt annat. Kanske de kan använda sina FEMA camps snart också.
Citera
2019-06-13, 19:51
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Håller med dig helt och fullt.
Enda nationen i området som har kapacitet och vilja, att genomföra ett angrepp med torpeder, antingen själva eller genom proxys som man tilldelat vapen och kunskap, är Iran.
Iran som flertalet ggr innan hotat med att strypa oljeutförseln ut ur gulfen, vanligtvis genom att "stänga" hormuzsundet.
Är väl inte helt otänkbart att man med mindre attacker vill driva upp priserna och riskerna för fraktbolagen och därigenom strypa flödet utan direkt konfrontation.
Iran har inte attackerat något annat land på över 200 år. När Saddam använde senapsgas i kriget mot Iran så svarade man inte med samma vapen, trots att de hade all rätt att göra det. Iran gick in i Syrien för att hjälpa en allierad och har där blivit bombade utav Israel över 200 ggr. Trots det så har man hållit sig kyliga och inte slagit tillbaka. Så vi kan med säkerhet säga att iranierna inte är bindgalna och krigskåta. De är förnuftiga nog att veta vad som väntar ifall de hade svarat på Israels bombningar, och folk tror på fullaste allvar att man nu ska ha tappat det och vill utmana Usa. Lägg ner med dumheterna. Iranierna är inte så korkade.

Vilka är det som har hetsat mot Iran i över 30 års tid? Vilka har ljugit om att Iran har utvecklat kärnvapen för att få Usa att gå in och kriga? Vilka har bombat inne i Syrien olagligt? Vilka är Irans ärkefiender? Enkel matematik.

Jag kan dock köpa att houtierna kan ligga bakom det hela. Men aldrig att Iran är så korkade. Iran vill ha goda relationer med väst. Det såg vi i och med avtalet som Obama och EU skrev på. Även efter att Trump drog sig ur avtalet så har Iran fortsatt samarbeta med de EU länder som skrev på. Inget tyder på att Iran vill ha ett krig. Allt tyder på att Usrael vill ha ett krig.
Citera
2019-06-13, 19:57
Medlem
Vi vet ju väl vid det här laget vilket folkslag står för all jävla ondska och har alltid gjort?
Jo de som påstår att de är de utvalda folket givetvis, allt härleder till dessa canaanites.

https://www.youtube.com/watch?v=3XbskOs_AVI
Citera
2019-06-13, 19:58
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Iran har inte attackerat något annat land på över 200 år. När Saddam använde senapsgas i kriget mot Iran så svarade man inte med samma vapen, trots att de hade all rätt att göra det. Iran gick in i Syrien för att hjälpa en allierad och har där blivit bombade utav Israel över 200 ggr. Trots det så har man hållit sig kyliga och inte slagit tillbaka. Så vi kan med säkerhet säga att iranierna inte är bindgalna och krigskåta. De är förnuftiga nog att veta vad som väntar ifall de hade svarat på Israels bombningar, och folk tror på fullaste allvar att man nu ska ha tappat det och vill utmana Usa. Lägg ner med dumheterna. Iranierna är inte så korkade.

Vilka är det som har hetsat mot Iran i över 30 års tid? Vilka har ljugit om att Iran har utvecklat kärnvapen för att få Usa att gå in och kriga? Vilka har bombat inne i Syrien olagligt? Vilka är Irans ärkefiender? Enkel matematik.

Jag kan dock köpa att houtierna kan ligga bakom det hela. Men aldrig att Iran är så korkade. Iran vill ha goda relationer med väst. Det såg vi i och med avtalet som Obama och EU skrev på. Även efter att Trump drog sig ur avtalet så har Iran fortsatt samarbeta med de EU länder som skrev på. Inget tyder på att Iran vill ha ett krig. Allt tyder på att Usrael vill ha ett krig.

Visst är det så. Det har hetsats om ett krig med Iran väldigt länge nu, sådant sker inte utan anledning. Om det nu blir väpnad konflikt har Iran absolut ingenting att vinna, de skulle gå under snabbt. Dock finns det en stor risk att ett sådant krig eskalerar till ett nytt världskrig med tanke på den rådande spänningen i världen. Det lär få konsekvenser, eller så klingar det av.
Citera
2019-06-13, 20:22
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

Nej, ingen vill självklart ha ett krig - men alla vill ha makten. Iran vill ha makten över området och tävlar mot Saudiarabien om denna makt.

Men Iran är inte så fredliga som du vill få det till, dock är de smarta och krigar genom ombud (Hezbollah, Houti-rebellarna, Syrien och shiiterna i Irak). Jag skulle tro att Iran har ett finger med i spelet överallt där de kan jävlas med USA, Israel och Saudiarabien.
Citera
2019-06-13, 20:29
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaggvakt
Högre pris på olja kan tyckas, de har massiv (grå)export och en stökig ekonomi. Samtidigt, de mesta går till Indien och Kina. Ingen av länderna är så förtjusta i prismanipulation...

Sen finns de teorier om inrikesproblem som kan överskuggas om man piskar upp utrikesproblem.

Föga troligt då det är Saudi som är den största oljeexportören och har mest att vinna på ökade oljepriser. Jag tror vi har STOR anledning att misstänka att den nation som ivrigast vill påskina att Iran bär skuld till detta är skyldiga till dåden..
Citera
2019-06-13, 20:31
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nej, ingen vill självklart ha ett krig - men alla vill ha makten. Iran vill ha makten över området och tävlar mot Saudiarabien om denna makt.

Men Iran är inte så fredliga som du vill få det till, dock är de smarta och krigar genom ombud (Hezbollah, Houti-rebellarna, Syrien och shiiterna i Irak). Jag skulle tro att Iran har ett finger med i spelet överallt där de kan jävlas med USA, Israel och Saudiarabien.
Iran har redan ett stort inflytande över sitt närområde. Tror inte de kan expandera mer utan att hamna i kläm med Israel och Saudi

Jag försökte inte att få de att se fredliga ut. Jag ville påvisa att de gör sin grej utan att starta krig. Att de sköter sitt närområde med förnuft. Att starta ett krig mot Israel eller Usa är inte förnuftigt. Och så korkade är inte iranierna. Jag skulle inte påstå att de krigar via ombud. De snarare försvarar sig via ombud då det är Saudi som har anfallit Jemen och Israel som anföll Libanon. Man skyddar sina intressen helt enkelt. Man är korkad och körd om man inte gör det. Der är det geopolitiska spelet helt enkelt.
Citera
2019-06-13, 20:35
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Visst är det så. Det har hetsats om ett krig med Iran väldigt länge nu, sådant sker inte utan anledning. Om det nu blir väpnad konflikt har Iran absolut ingenting att vinna, de skulle gå under snabbt. Dock finns det en stor risk att ett sådant krig eskalerar till ett nytt världskrig med tanke på den rådande spänningen i världen. Det lär få konsekvenser, eller så klingar det av.
Ja så är det. Som du skrev här ovan: Iran har absolut ingenting att vinna på ett krig. Tvärtom. De är de stora förlorarna i ett krig mot Usa och kompani.
Senast redigerad av tauceti 2019-06-13 kl. 20:37.
Citera
2019-06-13, 20:39
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Iran har redan ett stort inflytande över sitt närområde. Tror inte de kan expandera mer utan att hamna i kläm med Israel och Saudi

Jag försökte inte att få de att se fredliga ut. Jag ville påvisa att de gör sin grej utan att starta krig. Att de sköter sitt närområde med förnuft. Att starta ett krig mot Israel eller Usa är inte förnuftigt. Och så korkade är inte iranierna. Jag skulle inte påstå att de krigar via ombud. De snarare försvarar sig via ombud då det är Saudi som har anfallit Jemen och Israel som anföll Libanon. Man skyddar sina intressen helt enkelt. Man är korkad och körd om man inte gör det. Der är det geopolitiska spelet helt enkelt.

Nog var det Hizbollah allt som drog i gång kriget 2006.

Som jag skrev, ingen vill ha krig, men alla vill ha makten. Se det hela som ett "chicken race" där alla flyttar fram sina positioner samtidigt som rebeller har sin egen vilja och kan påverka genom olika typer av attacker.

I Jemen var det redan KSA-lojala som hade makten, varför skulle de börja krig i Jemen?

Nej du, iranierna är lurigare än du tror och inte så passivt defensiva som du tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in