• 1
  • 2
2019-06-13, 17:12
Medlem
Fris avatar
Jag misstänker att den i särklass helt dominerande anledningen till varning är "0.03. Trams och off-topic." Vilket är en extremt löst och odefinierad motivering. Jag har i varje fall inte sett någon definition om vad som avses med "trams" här.

Jag misstänker att den anledningen utgör runt 90% av varningarna. Men jag hoppas att vi här kan klargöra denna min hypotes. Kan Flashback redovisa verklig statistik? Kan varnade användare lista andra anledningar till varför de varnats?
Citera
2019-06-14, 09:33
Moderator
Tinuviels avatar
Avstängningar och bannlysningar: feedback --> Flashback
/Moderator
Citera
2019-06-14, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Kan varnade användare lista andra anledningar till varför de varnats?

Jag byter konto en gång om året och äter upp lösenordet, så det får bli från minnet.

* Några 0.01. Rubrik och 0.02. Trådstart och forumval tror jag, men det blir man sällan varnad för?
* Ca trettio stycken 0.03. Trams och off-topic och 0.06. Moderatorsåtgärder.
* Två felaktiga 1.01. Reklam och annonsering. Jag har aldrig försökt sälja något annat än min åsikt.
* En välförtjänt 1.09. Narkotikahandel med sex månaders avstängning som följd.
Citera
2019-06-14, 15:38
Bannlyst
Citat:
Jag misstänker att den i särklass helt dominerande anledningen till varning är "0.03. Trams och off-topic." Vilket är en extremt löst och odefinierad motivering. Jag har i varje fall inte sett någon definition om vad som avses med "trams" här.

Jag misstänker att den anledningen utgör runt 90% av varningarna. Men jag hoppas att vi här kan klargöra denna min hypotes. Kan Flashback redovisa verklig statistik? Kan varnade användare lista andra anledningar till varför de varnats?

I mitt fall är det nästan bara 0.03. I de flesta fall är det troligen för att moderatorn inte gillar mig eller inte alls förstår vad det var för poäng jag ville göra. Man blir - åtminstone för det allra mesta - inte moderator här för att man är smart utan för att man är lojal och förutsägbar.
Citera
2019-06-14, 23:02
Medlem
-rascal-s avatar
Vanligaste anledningen måste i särklass vara att användaren brutit mot reglerna.
Citera
2019-06-15, 00:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag har i varje fall inte sett någon definition om vad som avses med "trams" här.
Beror helt enkelt på att det inte finns en definition av det, det finns hundra definitioner beroende på vilket forum som avses, det finns forum som fungerar utmärkt med lite mer slapp moderering(ex: fordon) samtidigt finns det forum som måste modereras hårdare för att fungera(ex: juridik).
Citera
2019-06-16, 16:16
Medlem
De varningar jag dragit på mig hittills har mestadels kommit som en blixt från klar himmel. Plötsligt kommer ett brev från en moderator som gjort en absurd tolkning av något jag skrivit så att det kan tolkas som brott mot någon regel jag aldrig ens funderat över. Protesterar jag så blir svaret att det bara är en varning och därför inte så mycket att bry sig om.

Jag är inte helt förtjust i att moderatorerna inte utgår ifrån att man handlar i god tro. Kan ett inlägg tolkas på flera sätt så behöver det inte finnas en lömsk avsikt bakom.
Citera
2019-06-16, 16:36
Medlem
MeanMEs avatar
1 Rubrik
Resten är T&O
Citera
2019-06-16, 17:02
Medlem
Vanligaste anledningarna till varning är ju svårt att hitta, men gällande avstängning kan du ju se i (FB) Avstängningar och bannlysningar, där det även står varför man blev avstängd.
Citera
2019-06-17, 03:04
Medlem
Mr.Inlooks avatar
2.01. ohörsamhet är sannolikt den vanligaste.

Dvs. användare som ger fan i att hörsamma upprepade varningar från moderatorer.
Citera
2019-09-02, 00:47
Bannlyst
Godtycklighet i kombination med en idiot till moderator. Dessa anledningar till avstängning återfinns förstås inte i regelverket. Var för sig är de illa nog men när en idiot agerar godtyckligt, inte behöver förklara sig och bara behöver motivera sina idiotiska idiotbeslut mer ingående än "för att jag tycker det" så får du problem.

Först 0.03 för att moderator inte TYCKER att du håller dig till topic/TYCKER att du tramsar. Sedan 0.06 när du, fullt förståeligt, blir förbannad i samma tråd. Sedan ÄNNU en 0.03 (efter att tempezzt eller någon annan rövslickande jubelidiot dragit dig off topic i din egen tråd), alternativt 2.01, i underforumet för klagomål när du startat en tråd och kanske klagat på en annan dum åtgärd som samma idiot är ansvarig för. Sedan avstängning.

Sedan tigger admin medan han påstår att adblock är att "aktivt hindra forumet från att få intäkter" samtidigt som han låter en del moderatorer hållas och de alla håller varandra och användare de gillar bakom ryggen.

Ungefär så?

Edit:

Citat:
Jag har i varje fall inte sett någon definition om vad som avses med "trams" här.

Admin5 har klargjort att "allt som moderator/admin TYCKER är trams ÄR trams". Mao behöver det inte definieras för ALLT är potentiellt trams.
Senast redigerad av OllarSenoritas 2019-09-02 kl. 00:53.
Citera
2019-09-02, 09:27
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OllarSenoritas
Godtycklighet i kombination med en idiot till moderator. Dessa anledningar till avstängning återfinns förstås inte i regelverket. Var för sig är de illa nog men när en idiot agerar godtyckligt, inte behöver förklara sig och bara behöver motivera sina idiotiska idiotbeslut mer ingående än "för att jag tycker det" så får du problem.

Först 0.03 för att moderator inte TYCKER att du håller dig till topic/TYCKER att du tramsar. Sedan 0.06 när du, fullt förståeligt, blir förbannad i samma tråd. Sedan ÄNNU en 0.03 (efter att tempezzt eller någon annan rövslickande jubelidiot dragit dig off topic i din egen tråd), alternativt 2.01, i underforumet för klagomål när du startat en tråd och kanske klagat på en annan dum åtgärd som samma idiot är ansvarig för. Sedan avstängning.

Sedan tigger admin medan han påstår att adblock är att "aktivt hindra forumet från att få intäkter" samtidigt som han låter en del moderatorer hållas och de alla håller varandra och användare de gillar bakom ryggen.

Ungefär så?

Edit:

Admin5 har klargjort att "allt som moderator/admin TYCKER är trams ÄR trams". Mao behöver det inte definieras för ALLT är potentiellt trams.
Jag har en för 0.06 från början av att jag blev aktiv på riktigt och inte visste bättre om hur petiga de är med just denna netiquette, två inom kort tid för oneliners som jag fällde mot en användare som verkade ha frikort för att fälla hur många såna hen ville själv (varpå jag övergav det delforumet under 1 år för att slippa ifrån den moderatorn, och sänka risken för ytterligare varning följt av avstängning för 2.01), och så slutligen en helt sjuk varning för 1.06, men där det sen iaf blev klart för mig att det är standard att använda den just så sjukt (efter den inläggs-bojkottade jag hela FB under drygt ett halvår).

Alltså; 50 % för gummiregeln 0.03, och 25 % vardera för 0.06 och 1.06.

(När jag tänker efter finns det nog ytterligare någon för 0.03 och någon för 0.06 som jag då lyckades snacka mig ur. 0.03 efter en utryckning från admin och 0.06 efter ett enkelt utklarande via pm.)
Senast redigerad av nerdnerd 2019-09-02 kl. 09:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in