2016-12-20, 02:55
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FOLIEHATT2000
Inhiberingen av dopaminreceptorerna lär å andra sidan motverka samtlig antidepressiv effekt.

Inte nödvändigtvis, bara för att dopaminreceptorn är blockerad innebär det inte nödvändigtvis att all antidepressiv effekt försvinner.

Uppreglering av NMDA varar för vissa i flera månader framöver. Se på ketamin.
Citera
2016-12-27, 09:10
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FOLIEHATT2000
Inhiberingen av dopaminreceptorerna lär å andra sidan motverka samtlig antidepressiv effekt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10096038

Om nu Lergigan enligt den andra studien är NMDA- antagonistiskt så lär detta bli mycket intressant. Då den samtidigt verkar antagonisera D2 receptorerna i andra studier.
Citera
2016-12-27, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10096038

Om nu Lergigan enligt den andra studien är NMDA- antagonistiskt så lär detta bli mycket intressant. Då den samtidigt verkar antagonisera D2 receptorerna i andra studier.

En drygt 20 år gammal studie, inte hänt mycket sedan dess. Intressant? Knappast. Lergigan som medicin bör sakta självdö så att effektivare psykofarmaka med mildare biverkningsprofil kan ta över.

Att inhibera dopaminerga receptorer om inte Schizofreni, psykostillstånd eller aggressivitet föreligger är bara dumt.
Citera
2017-01-01, 22:51
Medlem
neuron-drones avatar
Undrar hur den skulle självdö. Det är ju antingen den eller Atarax man får för ångest numera.

Själv funkar inte min kropp med dessa antihistaminer men läkarna tycker snarare att man ska byta kropp så att den ska passa medsen.

Kul att någon har bra effekt dock.
Citera
2019-06-09, 20:40
Medlem
Knekten13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Benzo är det enda läkemedel som verkligen dödar ångest om den väl brutit ut, men det har sitt pris. För en långsktig läsning är det enda som hjälper att man ändrar sin livsstil.

Jag får absolut noll ångestdämpande effekt av benzo. Har provat en del och i olika doseringar men dom har inte haft någon påverkan på ångesten.
Citera
2019-06-09, 22:19
Medlem
Min läkare erkände själv efter press att dessa allergitabletter endast är till för att se om patienten menar allvar eller inte med sin ångest. Är lite dåsighet tillräckligt för att stilla "ångesten" så har man ingen ångest. Vill inte verka hånfull men...testa att dricka ett glas mjölk, det kanske också är ångestdämpande för er.
Senast redigerad av avskyn 2019-06-09 kl. 22:21.
Citera
2019-06-11, 01:39
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskyn
Min läkare erkände själv efter press att dessa allergitabletter endast är till för att se om patienten menar allvar eller inte med sin ångest. Är lite dåsighet tillräckligt för att stilla "ångesten" så har man ingen ångest. Vill inte verka hånfull men...testa att dricka ett glas mjölk, det kanske också är ångestdämpande för er.

Tror han har fel. En del har effekt av antihistaminer. På riktigt. Och de som menar allvar och allergimedicinerna inte funkar på, som om och om igen säger att dessa funkar inte, de får höra att de funkar ju för alla andra. Näe, inte är de ett test. Oftast inte.

De flesta får ju nöja sig med allergitabletterna. Och de tror att det är allt som finns. Så de går och kastar sig framför tåget. (Hände en ung människa som gick till min famla psykmottagning.)

Jag kvalade till annan behandling, men inte pga att jag menade allvar utan att jag fick en läkare som faktiskt fattade. Då var kanske 1 av 10 inte är bensofoba av läkarna. Nu är det 1 av 100.

Man bryr sig inte heller om att testa andra läkemedel som inte är SSRI och allergimedicin. Man kan inte tänka utanför ramarna alls. Möjligtvis att man får en jävligt potent schizomedicin att sova på.

Något som hette Truxal skulle jag ta istf benso tydligen. Och för sömn skulle jag ta Nozinan. Detta efter att trillat ur maskineriet, så det kan hända med, man har redan gått igenom testet/fått annan läkare och sedan kommer någon som vet allt och vad som är bra (schizomeds och allergimediciner) och nollar allt. Som inte accepterade att man kvalade in och skött medicinen under 10 år.

Det var då jag insåg att alla läkare på den kliniken var skvatt galna och sökte mig till ett annat landsting vi har avtal med.

Behandling är one size fits all. Och memot kanske inte har kommit fram till vårdgivarna att allergimedsen är ett test. Inte när de tar bort äkta sömntablett och benso och ersätter det med något jävla Truxal och Nozinan (Nozinan är en väldigt nära släktigt till Hibernal så nu är vi tillbaka i dårhussverge.)

Att få det i ansiktet att man ska testa igen dessa dopamindödande gifter, man blir rädd. Om man redan är dopaminsvag, redan har ADD och restless legs och parkinsons i släkten.
Citera
2019-06-12, 00:50
Medlem
Gavins-Friends avatar
Har en hel del vänner som ätit lergigan utan problem. Typ 25-50mg som dos per dag.

Jag tar 5mg som läkarna kallar "bebisdos" tillsammans med melatonin för att sova. Enbart melatonin kan funka men i 8av10 fall typ behövs lergigan. Men jag känner av 5mg dagen efter lite grann. Ibland behövs 10mg och då känner jag verkligen av att jag tagit två tabletter istället för en dagen efter.

Om jag inte lyckas sova (kan vara uppe flera dygn i streck några gånger per år, senast i helgen) somnar jag nästan garanterat på 25-50mg. MEN jag mår så dåligt dagen efter att det inte ens var värt det för att få sova. Men ibland tar man ju det ändå, för det är hemskt att inte sova och så hoppas jag att lergigan inte ska få mig att må så dåligt, men varenda gång mår man fruktansvärt dagen efter ändå.

Någon mer som känner igen sig i det? Läkarna verkar inte ha träffat andra patienter som upplevt det jag gör.
Citera
2019-06-12, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Behandling är one size fits all. Och memot kanske inte har kommit fram till vårdgivarna att allergimedsen är ett test. Inte när de tar bort äkta sömntablett och benso och ersätter det med något jävla Truxal och Nozinan (Nozinan är en väldigt nära släktigt till Hibernal så nu är vi tillbaka i dårhussverge.)

Att få det i ansiktet att man ska testa igen dessa dopamindödande gifter, man blir rädd. Om man redan är dopaminsvag, redan har ADD och restless legs och parkinsons i släkten.
Jasså det är dopaminsäkning som neuroleptikums effekt? Det förklarar varför man känner sig så tom i huvudet dagen efter. Vidirigt att få detta utskrivet som behovsmedicin när man är deprimerad och vill slitta sin ångest. Bensohysterin har gått in absurdum.
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Har en hel del vänner som ätit lergigan utan problem. Typ 25-50mg som dos per dag.

Jag tar 5mg som läkarna kallar "bebisdos" tillsammans med melatonin för att sova. Enbart melatonin kan funka men i 8av10 fall typ behövs lergigan. Men jag känner av 5mg dagen efter lite grann. Ibland behövs 10mg och då känner jag verkligen av att jag tagit två tabletter istället för en dagen efter.

Om jag inte lyckas sova (kan vara uppe flera dygn i streck några gånger per år, senast i helgen) somnar jag nästan garanterat på 25-50mg. MEN jag mår så dåligt dagen efter att det inte ens var värt det för att få sova. Men ibland tar man ju det ändå, för det är hemskt att inte sova och så hoppas jag att lergigan inte ska få mig att må så dåligt, men varenda gång mår man fruktansvärt dagen efter ändå.

Någon mer som känner igen sig i det? Läkarna verkar inte ha träffat andra patienter som upplevt det jag gör.
Din läkare är en förbannad djävla lögnare som spelar dum istället för att hjälpa dig yttligare och se över en bättre (läs benso) medicinering. Att ångesten kommer krypande dagen efter på detta rävgift är välkänt. Första gången jag testade theralen vaknade jag upp hulkandes av ångest och bröt sedan ihop fullständigt. Så pass ångestframkallande är dessa "ångestdämpande" allergitabletter.
Citera
2019-06-13, 00:27
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Din läkare är en förbannad djävla lögnare som spelar dum istället för att hjälpa dig yttligare och se över en bättre (läs benso) medicinering. Att ångesten kommer krypande dagen efter på detta rävgift är välkänt. Första gången jag testade theralen vaknade jag upp hulkandes av ångest och bröt sedan ihop fullständigt. Så pass ångestframkallande är dessa "ångestdämpande" allergitabletter.
Dock väldigt många som klarar sig utan biverkningar, så gäller ju inte för alla. Trodde jag var ensam för jag inte hört det vara så för någon annan. Hittade dock en annan tråd här på FB efter jag skrev igår, där folk skrivit om hemska upplevelser.

Ja läkarna borde såklart varna istället för typ "ta den här ofarliga medicinen" Theralen är nog det värsta jag tagit i hela mitt liv.
Citera
2019-06-13, 00:39
Bannlyst
Citat:
Jasså det är dopaminsäkning som neuroleptikums effekt? Det förklarar varför man känner sig så tom i huvudet dagen efter. Vidirigt att få detta utskrivet som behovsmedicin när man är deprimerad och vill slitta sin ångest. Bensohysterin har gått in absurdum.

Det är egentligen en helhet i modern neuroleptikas farmakodynamik som påverkar. Huvudfunktionen är att blockera en specifik dopaminreceptor som heter D2. När D2 blockeras potent så kan man se att särskilt s.k. "positiva symptom" vid psykos avtar snabbt. Men fullt så enkelt är det inte. Modern neuroleptika kan inte blockera en specifik dopaminreceptor selektivt, vilket leder till att andra dopaminreceptorer också blockeras i viss mån. Samtidigt är medicinerna ofta potenta hämmare av histaminreceptor H1, samt har en antikolinerg effekt. Det är egentligen de två sistnämnda faktorerna som gör att medicinerna har viss effekt mot sömn- och ångestproblematik för den icke psykotiska patienten, även om den är högst ogynnande i längden.

Mediciner som Atarax, Lergigan, Theralen och Propavan är samtliga fentiazinderivat (förutom Atarax). Däremot blockerar dessa fyra skitmediciner dopaminreceptorer i olika utsträckning, vilket kan generera biverkningar som kan likna biverkningar hos potent neuroleptika. RLS är en klassiker för Propavan bl.a. Samtliga mediciner har även viss antikolinerg påverkan. Man brukade, tills för ett par år sedan, förskriva medicinerna friskt till våra äldre, som sitter på vårdhem, så att de skulle hålla käft om nätterna och sova. Medicinernas antikolinerga biverkningar visade sig påskynda senildemens kraftigt.

Tyvärr finns det få alternativ att ta till rent medicinskt vid sömnproblem. Låg dos av medicinen Doxepin, som har en kort halveringstid men potent hämmar H1-receptorn är möjligen ett bra alternativ. Det är en TCA i grunden, antidepressiv, men i lägre doser hämmar den i princip bara H1-receptorn. Förskrivs inte i Sverige om det inte är via licens. Man kan köpa hem den själv annars och prova via nätet från EU-apotek eller svarta marknaden.
Senast redigerad av clipowl 2019-06-13 kl. 00:42.
Citera
2019-06-13, 23:15
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend

Absolut. Jag fick först normaldos Lergigan och reagerade med något som är närmast medvetslöshet. Så jag fick ta halva barntabletten med kände att jag överreagerade på den med, kom aldrig upp i tid dagen därpå och lika bra det för försökte jag så hade nog folk trott jag var berusad. Så jag slutade med Lergigan och tog bara upp medicineringen under en period då jag inte hade sysselsättning och hade stark ångest. Jag fick mer ångest innan jag somnade av Lergiganet men efter jag hade somnat så behövde jag inte känna något förrän jag vaknade så jag valde det.

Men är nog inte så man ska använda det.

Många tål Lergigan mycket bättre än mig men många har ändå problem dagen efter även om de kan fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in