2019-06-12, 13:20
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det fanns flera droppar blod så vill man göra om testet är det säkert möjligt.

Det beror på. Färska blodspår ska förvaras i papperspåsar och inte i plastpåsar där blodet kan ”ruttna.”

Åtminstone gjorde vi det så på 90-talet och början av 2000-talet.
Senast redigerad av Pajosv 2019-06-12 kl. 13:28.
Citera
2019-06-12, 13:25
Medlem
Citat:
Det fanns flera droppar blod så vill man göra om testet är det säkert möjligt.
Nej, materialet är förverkat fick vi reda på förra året.
Hade såklart varit väldigt intressant att jämföra blodet med det dna som hittats nu, men det går alltså inte tyvärr.
Citera
2019-06-12, 13:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det är alltid bra att ha lite citat ur tidningarna att bygga på. Att det skulle röra sig om saliv nämns inte i de artiklar jag tidigare läst. Men nu fann jag det i SLA, som Kvasta-Sara mycket riktigt påpekade.

https://www.sla.se/2019/06/10/dna-spar-sakrat-pa-helena-anderssons-sandaler/

Notera att kalla fallgruppen väntar och att Lars Johansson själv uttrycker tveksamhet över fyndens värde som bevis. Notera även att han nämner två till tre män.

Edit: Samtidigt bör man nog notera att denna artikel, så vitt jag vet, är den enda som nämner saliv. Det kan röra sig om en missuppfattning från journalisten i fråga.

Det här med två eller tre män, kan det vara osäkert p g a att två av männens DNA är så pass lika, att det är svårt att komma fram till antalet? T ex att de DNA:en skulle komma från två bröder?
Citera
2019-06-12, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det här med två eller tre män, kan det vara osäkert p g a att två av männens DNA är så pass lika, att det är svårt att komma fram till antalet? T ex att de DNA:en skulle komma från två bröder?
Låter bra. För polisen kan väl inte vara så dumma att dom går ut med att dom har DNA spår. Om det är dom själva som satt dit dom. I detta fall måste dom väl kollat detta innan.
Så hade jag själv gjort. Jag tror dom hittat fler DNA spår och uteslutet dessa.
Citera
2019-06-12, 19:25
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Låter bra. För polisen kan väl inte vara så dumma att dom går ut med att dom har DNA spår. Om det är dom själva som satt dit dom. I detta fall måste dom väl kollat detta innan.
Så hade jag själv gjort. Jag tror dom hittat fler DNA spår och uteslutet dessa.

Så resonerar jag med! Skulle det visa sig att någon/några av de huvudmisstänktas DNA finns på någon av skorna blir det nog väldigt jobbigt för de misstänkta att förklara det på något oskyldigt sätt. Samt lägg därtill eventuella falska alibin också så är det nog bara deras "egna morsor" som fortfarande tror de är oskyldiga..

Man måste ha tur ibland! Värt ett försök ta DNA på skorna hursomhelst.
Citera
2019-06-12, 19:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Så resonerar jag med! Skulle det visa sig att någon/några av de huvudmisstänktas DNA finns på någon av skorna blir det nog väldigt jobbigt för de misstänkta att förklara det på något oskyldigt sätt. Samt lägg därtill eventuella falska alibin också så är det nog bara deras "egna morsor" som fortfarande tror de är oskyldiga..

Man måste ha tur ibland! Värt ett försök ta DNA på skorna hursomhelst.

Min fetning: Jag tror att det var användaren Badboy rider (eller om det var någon annan) som skrev tidigt i tråden av BW:s mamma hade varit fruktansvärt orolig för vad hennes son hade haft för sig den där natten, att hon inte visste om hon kunde lita det som han sade om natten. Kan BW:s mamma vara något slags hemligt, konstruerat alibi? Den här tanken är onekligen oerhört intressant! Och som sagt: Varför var BW:s mamma så orolig för sonens förehavanden? Hon måste ha haft en känsla.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-06-12 kl. 20:03.
Citera
2019-06-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Leif GW på Nyhetsmorgon nyss.

Dissade dna-spåren på skorna fullständigt. I stort sett hånade han polisen som överhuvudtaget satte tilltro till spåren efter alla år, när skorna åkt plastpåse till diverse händer på polishuset.
Jag är böjd att hålla med honom. Vilka stolpskott.

Lyssnade precis på inslaget. Leif trycker återigen på att gm fanns med under kvällen och hade tillgång till båt. Han hävdar att de är två stycken.
Citera
2019-06-12, 20:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Lyssnade precis på inslaget. Leif trycker återigen på att gm fanns med under kvällen och hade tillgång till båt. Han hävdar att de är två stycken.

Frågan är då om han menar "under kvällen" som i "på festen" eller som i "på Stadt" (och ev. på festen).
Citera
2019-06-12, 20:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn

Citat:
Frågan är då om han menar "under kvällen" som i "på festen" eller som i "på Stadt" (och ev. på festen).

Två gubbar som mycket väl kan passa in är ju AL och TB. Jag tar det i stort sett för givet att i alla fall TB var på Stadt den kvällen.
Citera
2019-06-12, 20:49
Medlem
Citat:

Tror det senare, även om han inte säger det i klartext. Han trycker även på att ”det fanns med en bil” och ställer sig klart tvekande till att hon gick (hela vägen) hem.

Tidigare har han också sagt att det finns starka band mellan gm (inte nödvändigtvis släkt), de är i Helenas egna ålder och hon känner dem väl. Lägg därtill att de haft tillgång till ”samma” båt och ”fanns med under kvällen”.

Utifrån GW:s teori kan inte listan bli så lång..Däremot väldigt kännbar.

Flera ur ”Lockerud/Bråten maffian” kan i så fall strykas. Hon kände väl inte de ”väl”? Ex. sådana herrar som PN och ER?
Citera
2019-06-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tar det i stort sett för givet att i alla fall TB var på Stadt den kvällen.

Han brukade vara där, ”dretfull” allt som oftast. Knappast i körbart skick i så fall. Men i Helenas egna ålder, tillgång till båt..Dock låg hans bostad åt fel håll.
Citera
2019-06-12, 20:54
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Två gubbar som mycket väl kan passa in är ju AL och TB. Jag tar det i stort sett för givet att i alla fall TB var på Stadt den kvällen.

Det skulle vara intressant att få reda på hur väl hörda de (samt den enas bror) är. De ska ju båda ha haft tillgång till båt.

Dessutom kan man undra om hyrbilen, som ska ha lämnats tillbaka till bilfirman (som ägdes av den enes familj) blodig och lortig, har undersökts.

Jag tror också att sannolikheten att åtminstone TB var på Stadt den aktuella kvällen/natten, är ganska så stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in