2019-06-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prytz67
Men jag är fortfarande säker på att GM bodde/bor i en radie av 2-300 meter från brottsplatsen.
Varför ? För att jag tycker alla bevis & omständigheter pekar dit.

Gammal skåpmat som kan tolkas som att GM har god lokalkännedom, enligt Prytz
Citera
2019-06-12, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Enligt radioserien:
På söndag morgon upptäcker Ulrika att hennes syster ej kommit hem.
Hon ringer runt sina kompisar utan resultat och gör till slut en polisanmälan.
Senare på söndagen kommer Ulrikas föräldrar hem och då är även Pernilla Wadebäck där (någon mer?). De åker då direkt till polisen och lyckas få med en polisman med hund att gå den väg som Helena troligtvis har gått. Det dröjer inte länge förrän polismannen hittar den första skon och går tillbaka till hemmet och när han står vid dörren och får bekräftat att det är Helenas sko är det kväll.
Vad som händer sen eller vad klockan är exakt framgår inte men förmodligen inväntas
Linköpingspolisen Håkan Fast med övriga kolleger som går på kl 23:00. Det är skymning och de letar hela natten men hittar inte den andra skon förrän på måndag efter lunch (Om kl var 13:00 så är det alltså 14h).
Jag kan förstå att man kanske inte hittade den andra skon på natten då man främst letade efter Helena men kan också tycka att man borde hittade den andra skon på morgonen när det var ljust. Men jag finner det inte jättekonstigt egentligen isåfall mer konstigt att Ulrika med familj ej var med ute och letade med polisen? (kanske fick anvisningar att vara hemma??).

Finns vell inget heller som tyder på att Ulrika med kompisar genomsökt stigen innan polisen gjorde det? isåfall när?. Men som jag har förstått det så är det inget som tyder på att någon har genomsökt det innan polisen?. Björn B, Björn W och Henrik M drog vell ihop de frivilliga skallgångarna på måndag kväll eller tisdag kväll?

Föräldrar kom hem på kvällen....
Många timmar från morgon till kväll för vänner att spontan söka i när området och den självklara genvägen hem.
Svårt att tänka mej att de kom på vilken väg hon gått först när polis uppsöktes på kvällen.......
UA var hemma och vaktade telefon. (enl PR)

Som tidigare nämnt.. Enligt UA tog det högst en halvtimme för polis att finna första skon.
Detta var på kvällen kanske mellan 7/8. Varför skulle polis invänta skiftet som börjar 23?

De hade bara ansträngt sej i en halvtimma.. Adrenalin på slag... viljan att fortsätta.. fråga de som har sökt... När man hittar spår efter så kort tid så lägger man inte ner utan med iver fortsätter direkt.....

Tror inte alla var stilla o väntade efter första spåret som indikerade att något allvarligt hänt och det gäller en försvunnen person. Fyndplatsen blir väl inte så ointressant att alla bara håller sej undan och väntar... Isf mkt mysko beteende både från polis o nära.

Det framgår i radioserien att resterande återfanns vid lunchtid/EM dagen därpå.
Många timmars jobb att söka på..
Fyndplstsunderdökningen var illa skött, inte avspärrat område förrän måndagen... Men det mörkas väl nu..... Men mörkt var det inte då.....
Senast redigerad av exsist 2019-06-12 kl. 01:15.
Citera
2019-06-12, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Föräldrar kom hem på kvällen....
Många timmar från morgon till kväll för vänner att spontan söka i när området och den självklara genvägen hem.
Svårt att tänka mej att de kom på vilken väg hon gått först när polis uppsöktes på kvällen.......
UA var hemma och vaktade telefon. (enl PR)

Som tidigare nämnt.. Enligt UA tog det högst en halvtimme för polis att finna första skon.
Detta var på kvällen kanske mellan 7/8. Varför skulle polis invänta skiftet som börjar 23?

De hade bara ansträngt sej i en halvtimma.. Adrenalin på slag... viljan att fortsätta.. fråga de som har sökt... När man hittar spår efter så kort tid så lägger man inte ner utan med iver fortsätter direkt.....

Tror inte alla var stilla o väntade efter första spåret som indikerade att något allvarligt hänt och det gäller en försvunnen person. Fyndplatsen blir väl inte så ointressant att alla bara håller sej undan och väntar... Isf mkt mysko beteende både från polis o nära.

Det framgår i radioserien att resterande återfanns vid lunchtid/EM dagen därpå.
Många timmars jobb att söka på..
Fyndplstsunderdökningen var illa skött, inte avspärrat område förrän måndagen... Men det mörkas väl nu..... Men mörkt var det inte då.....

Ja många timmar.... Jag utgår från att UA eller någon annan gick och letade på morgonen den vägen de trodde Helena gått, innan polisen kontaktades. Att det bara tog 30 min sen att hitta den första skon för polisen är ju inte konstigt, då jag antar att de utgick från Helenas hem. GM har hur som helst haft alldeles för lång tid på sig att göra sig av med kroppen och även kunnat få info om sökningen, skaffa sig alibi, städa bil etc.
Citera
2019-06-12, 07:59
Medlem
panterpupps avatar
Leif GW på Nyhetsmorgon nyss.

Dissade dna-spåren på skorna fullständigt. I stort sett hånade han polisen som överhuvudtaget satte tilltro till spåren efter alla år, när skorna åkt plastpåse till diverse händer på polishuset.
Jag är böjd att hålla med honom. Vilka stolpskott.
Citera
2019-06-12, 08:07
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp

Dissade dna-spåren på skorna fullständigt. I stort sett hånade han polisen som överhuvudtaget satte tilltro till spåren efter alla år, när skorna åkt plastpåse till diverse händer på polishuset.

Det stämmer inte ens att de varit i platspåse... De har varit ute på vift:
https://minfil.com/i9k8Mau2n5/HelenasSkor_png

Dessutom kan de ha plockats upp utan skyddshandskar:
https://static-cdn.sr.se/sida/images/97/ffdd0fb0-d08c-44b8-b5db-fd1dedf36e2b.jpg?preset=1200x675

Jag såg inte inslaget med GW, men att spåren lätt kan förklaras bort som kontaminering har redan föreslagits av flera i tråden. Samtidigt är det så att spåren på skon i bästa fall kan kopplas till en person som inte borde ha kunnat lämna spår, t.ex. till killarna i bilen på Hällristningsvägen. I så fall kan spåren kanske leda till tankar om var man skall leta efter Helena....
Citera
2019-06-12, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Gammal skåpmat som kan tolkas som att GM har god lokalkännedom, enligt Prytz
Fast enligt Prytz 2.0 på SvenskaMord så är det ju inte han som skrivit i tråden, och tar avstånd från allt som sagts. Där har vi en som borde topsas!
Citera
2019-06-12, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Ja många timmar.... Jag utgår från att UA eller någon annan gick och letade på morgonen den vägen de trodde Helena gått, innan polisen kontaktades. Att det bara tog 30 min sen att hitta den första skon för polisen är ju inte konstigt, då jag antar att de utgick från Helenas hem. GM har hur som helst haft alldeles för lång tid på sig att göra sig av med kroppen och även kunnat få info om sökningen, skaffa sig alibi, städa bil etc.

Inte heller konstigt att det sedan tog upp till ca 19 timmar av letande att stöta på övriga saker med utgångspunkt från fyndplatsen?
Det är synd att det hela missköttes och att de inte kan uppge exakt hur de gjorde utan att undanhålla missar. Kan bli lättare kartlägga om det är enbart en fyndplats eller en brottsplats. Svaret på vad som hände är de enda spåren efter Helena. Då det blir viktigt hur och varför allt hamnade där?

Om jag förstått det rätt så har Helenas blod konstaterats på ena sandalen sedan tidigare. Samt visar analysen dna efter två män och en kvinna. Är det alltså Helenas blod och okänt dna från två män och en annan kvinna?
Det kan bli en fingervisning på vilka tidigare indicier gällande personer man ska utreda.
Senast redigerad av exsist 2019-06-12 kl. 09:39.
Citera
2019-06-12, 11:05
Medlem
Citat:
Om jag förstått det rätt så har Helenas blod konstaterats på ena sandalen sedan tidigare. Samt visar analysen dna efter två män och en kvinna. Är det alltså Helenas blod och okänt dna från två män och en annan kvinna?
Det kan bli en fingervisning på vilka tidigare indicier gällande personer man ska utreda.
Nästan så ja. Det är inte fastslaget att bloddroppen (som analyserats och förverkats för länge sedan) kommer från Helena, bara att det rörde sig om samma blodgrupp.
Givetvis väldigt olyckligt att testmaterialet slängdes så här i skenet av den nya tekniken och de senaste dna-spåren som hittats.
Citera
2019-06-12, 11:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp

Ja, man undrar ju hur de där skorna har hanterats från det att de hittades till det att GW Persson hanterade dom samt allt som de kan ha råkat ut för sedan dess. Det skulle ju vara tidernas kriminalhistoriska bottennapp om GW Perssons eller polisman Qvists DNA återfinns … Men, det verkar som att det ska vara saliv-DNA och inte typ "finger-DNA", så nog hoppas man på att det är DNA från stressade och flåsande gärningspersoner som man har hittat. Skulle man nu ha hittat DNA från personer som figurerar i utredningen, blir läget helt annorlunda - faktiskt stekhett! Vi får väl vänta och se vad som händer, men visst känner man en viss skepsis samt oro för vems DNA-spår man verkligen har hittat. Jag hoppas givetvis att det är från personer som fanns i Helenas sociala närhet och/eller på Stadt den där kvällen.
Citera
2019-06-12, 12:52
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Lars Johansson uttalar sig i dagens SLA, där han säger att det handlar om saliv från en kvinna och två eller tre män. Men dom har inga identiteter ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Vart har det stått någonstans saliv DNA som de hittat ? Sa inte polisen DNA från en kvinna 2-3 män ?
Hur har jag isåfall lyckats missa det efter att läst så noga 🤔

Det är alltid bra att ha lite citat ur tidningarna att bygga på. Att det skulle röra sig om saliv nämns inte i de artiklar jag tidigare läst. Men nu fann jag det i SLA, som Kvasta-Sara mycket riktigt påpekade.

Citat:
Nu står det klart att tre dna-strukturer har hittats på skorna, ingen på ringen.

– Det handlar om saliv, från en kvinna och två eller tre män. Men vi har inga identiteter ännu, säger Lars Johansson.

Även om identiteterna på dna-fynden inte är fastställda, så är det klart att den man som är skäligen misstänkt, inte matchar dna:t på skorna. Personen, som omnämnts som “mannen i pilotglasögonen” av P4 Skaraborg, är dock fortfarande misstänkt.

---
– Först ska vi köra det här spåret och se var vi landar. Sedan blir det säkert aktuellt med Kalla-fall.
https://www.sla.se/2019/06/10/dna-spar-sakrat-pa-helena-anderssons-sandaler/

Notera att kalla fallgruppen väntar och att Lars Johansson själv uttrycker tveksamhet över fyndens värde som bevis. Notera även att han nämner två till tre män.

Edit: Samtidigt bör man nog notera att denna artikel, så vitt jag vet, är den enda som nämner saliv. Det kan röra sig om en missuppfattning från journalisten i fråga.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-12 kl. 12:55.
Citera
2019-06-12, 12:53
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Nästan så ja. Det är inte fastslaget att bloddroppen (som analyserats och förverkats för länge sedan) kommer från Helena, bara att det rörde sig om samma blodgrupp.
Givetvis väldigt olyckligt att testmaterialet slängdes så här i skenet av den nya tekniken och de senaste dna-spåren som hittats.

Det fanns flera droppar blod så vill man göra om testet är det säkert möjligt.
Citera
2019-06-12, 13:00
Medlem
Citat:
Inte heller konstigt att det sedan tog upp till ca 19 timmar av letande att stöta på övriga saker med utgångspunkt från fyndplatsen?
Det är synd att det hela missköttes och att de inte kan uppge exakt hur de gjorde utan att undanhålla missar. Kan bli lättare kartlägga om det är enbart en fyndplats eller en brottsplats. Svaret på vad som hände är de enda spåren efter Helena. Då det blir viktigt hur och varför allt hamnade där?

19 timmar är alldeles för lång tid. Helt overkligt.
Vad det gäller Helenas DNA så är väl det mest troliga att det hittats på sulan.. Blir ju en del svett på sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in