2019-06-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja det kan förstås också vara så.

Dock finns det all anledning att vrida o vända på allt hon säger lite,, alltså ta in henne på ett "misstänkt-förhör", så har man det gjort.
För att mycket av det hon säger är motsägelsefullt, och väcker fler frågor än svar

se mina tidigare inlägg i ämnet:

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Citera
2019-06-10, 20:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Det haglar inlägg … Saliv på skorna från två män hamnar inte där riktigt hur som helst. Folk springer ju inte omkring med fradga hela dagarna. Det är en inte alltför långsökt tanke att saliven hamnade på skorna under den flåsande stress som personerna måste ha upplevt under "händelsen" som enligt "Hanna" måste ha pågått under ganska många minuter. Två upprörda mansröster säger väl det mesta!

Det kan inte vara något problem för polisen att hitta de två män, vilkas saliv man har hittat. Antingen hittar man dem i ett register eller så topsar man alla de män som är potentiellt framträdande i undersökningsmaterialet. Fungerar inte detta får man topsa andra män som ligger nära Helena, eller ta till släktforskningsmetoden. Det kan ta lite tid men det finns inte på kartan att polisen inte ska hitta de två män, vilkas saliv-DNA har hittats. Oddsen på att de två männen återfinns i Helenas vänkrets och/eller återfinns på kvällen på Stadt anser jag vara skyhöga. Jag kan faktiskt inte se hur polisen ska kunna misslyckas med detta - särskilt inte som antalet "passande" män är ytterst begränsat!

En annan parameter som är intressant är hur gamla/nya Helenas skor var. Om de var inköpta i maj eller i juni (alltså i praktiken helt nya) blir det omöjligt för de två personerna att bortförklara förekomsten av deras saliv. Har ni på polisen tagit reda på hur gamla/nya skorna var? Om inte: Gör det!!!
Citera
2019-06-10, 20:54
Medlem
Man kan väl inte topsa folk hur som helst? Har för mig det måste finnas en officiell brottsmisstanke för att få ta till tvångsåtgärder. Vad som däremot kan hända är att polisen uppmanar tex alla som var på Stadt samt några utvalda andra att frivilligt lämna dna-prov. Sedan kollas de som uteblir upp lite extra.
Citera
2019-06-10, 21:03
Medlem
Instämmer Ugglan !
(Uggla står ju för klokhet)😏
Senast redigerad av Propparn 2019-06-10 kl. 21:14.
Citera
2019-06-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Ugglan 67818517;

Saliv på skorna från två män hamnar inte där riktigt hur som helst. Det kan inte vara något problem för polisen att hitta de två män, vilkas saliv man har hittat. Antingen hittar man dem i ett register eller så topsar man alla de män som är potentiellt framträdande i undersökningsmaterialet. Oddsen på att de två männen återfinns i Helenas vänkrets och/eller återfinns på kvällen på Stadt anser jag vara skyhöga.

Bra analys, Ugglan
(Uggla står ju för klokhet)😏

Vilka tror ni att det är?
Citera
2019-06-10, 21:15
Medlem
Vart har det stått någonstans saliv DNA som de hittat ? Sa inte polisen DNA från en kvinna 2-3 män ?
Hur har jag isåfall lyckats missa det efter att läst så noga 🤔
Citera
2019-06-10, 21:19
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Vart har det stått någonstans saliv DNA som de hittat ? Sa inte polisen DNA från en kvinna 2-3 män ?
Hur har jag isåfall lyckats missa det efter att läst så noga 🤔

Jag får instämma i denna fråga. Inte för att är helt avgörande, men det är viktigt att inte skapa trådsanningar.

På samma sätt tror jag detta med 2-3 män är en missuppfattning. Inget på P4 Skaraborg nämner osäkerhet om antalet män, så vitt jag har kunnat höra.
Citera
2019-06-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det haglar inlägg … Saliv på skorna från två män hamnar inte där riktigt hur som helst. Folk springer ju inte omkring med fradga hela dagarna. Det är en inte alltför långsökt tanke att saliven hamnade på skorna under den flåsande stress som personerna måste ha upplevt under "händelsen" som enligt "Hanna" måste ha pågått under ganska många minuter. Två upprörda mansröster säger väl det mesta!

Det kan inte vara något problem för polisen att hitta de två män, vilkas saliv man har hittat. Antingen hittar man dem i ett register eller så topsar man alla de män som är potentiellt framträdande i undersökningsmaterialet. Fungerar inte detta får man topsa andra män som ligger nära Helena, eller ta till släktforskningsmetoden. Det kan ta lite tid men det finns inte på kartan att polisen inte ska hitta de två män, vilkas saliv-DNA har hittats. Oddsen på att de två männen återfinns i Helenas vänkrets och/eller återfinns på kvällen på Stadt anser jag vara skyhöga. Jag kan faktiskt inte se hur polisen ska kunna misslyckas med detta - särskilt inte som antalet "passande" män är ytterst begränsat!

En annan parameter som är intressant är hur gamla/nya Helenas skor var. Om de var inköpta i maj eller i juni (alltså i praktiken helt nya) blir det omöjligt för de två personerna att bortförklara förekomsten av deras saliv. Har ni på polisen tagit reda på hur gamla/nya skorna var? Om inte: Gör det!!!

Om man får gissa så ser skorna väl använda ut !
Inte de skick jag valt på ett par skor att gå ut på krogen i 😕 kan ha fel men dessa skor har ju visats upp på flertalet bilder och de ser definitivt ut som om de är ingångna . Många väljer oftast lite äldre sköna intrampade skor om de ska ut och dansa . Jag gjorde oftast tvärtom och kom hem m 100 blåsor ! Att de var snygga var viktigast .
Citera
2019-06-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Vilka tror ni att det är?

Det finns några alternativ. MEN att Pilots DNA inte passar in på skon, utesluter inte honom från inblandning.
Citera
2019-06-10, 21:31
Medlem
Sedan känns ju familjen absolut inte hoppfull med DNA fyndet 😕 systern säger ju direkt att hon vill att Cold Case ska ta över och titta på det m ” nya ögon .
Nej Systern verkar inte tycka att dessa DNA kan tillföra något nytt i jakten på Helenas mördare 😕
Hoppas Cold Case tar över tror absolut utredningen behöver börja på ruta 1 . Saker som missats ( enligt GW var det ju en otroligt urusel inledning ang bevis , ev brottsplats , förhör som inte gjordes mm.
Nytt tänk och nya ögon så kanske detta kan lösas .
De har ju lyckats lösa ett flertal mord nu m de nya DNA metoderna . Tänkte mest på våldtäkten på den stackars 8 åringen 😕 svinet åkte dit till slut. De som gjort detta mot Helena måste börja vara nervös nu när de sett att gamla brott har klarats upp fast de har varit 25 år . Hoppas de svettas riktigt .
Citera
2019-06-10, 21:40
Medlem
Vad tror ni Pu och Pk? Vems dna hittar man?
Citera
2019-06-10, 21:56
Medlem
JSelwyns avatar
Den här tråden måste vara en av de äldsta här på Flashback och all heder till er som håller liv i den. O framförallt måste det ge en gnutta hopp för Helena's anhöriga.

Erkänner direkt att jag inte har läst varenda inlägg här men jag har dock bildat mig denna uppfattning.

Att det är helt otroligt varför Skövde-polisen får ha detta ärende. Detta försvinnande/mord-fall borde ha lämnats till CC-gruppen för 10-tals år sedan. Att polisen i Skövde fortfarande har hand om detta handlar bara om ren o skär prestige. Så det är ju inte så underligt att familjen inte har något förtroende för nämnda myndighet.

Istället. När man märker att man inte kommer vidare så skall man lämna över ärendet. Det är en större skam att hålla fast vid något istället för att erkänna att man inte kommer längre med de resurser man har.

Att de nu 'äntligen' har hittat DNA som funnits där en tid kan ha att göra med att man vet att det bara kan testas en gång och sen är förverkad...därav att man väntat så här lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in