2019-06-11, 13:56
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har löst gåtan om de "blå" skorna. Om du kikar på filmen med skorna på https://sverigesradio.se/fallethelena så ser du att skorna växlar mellan att vara helsvarta och blå. Visst är det helskumt, men det är något ljusfenomen. Om de belyses på visst sätt så övergår de i blått.

Haha, ja banne mig det verkar som du har rätt. Helskumt, magic shoe helt enkelt. Ja, då blev en gåta löst iaf.
Citera
2019-06-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Allvarligt - vi har förstått din tanke om UA - Men massa indicier hur hon uppfattas på radio/ tv-inspelningar kan inte göra henne till misstänkt! Hon har ju själv drivit fram fallet ihop med sin syster. Så kan du inte tagga ner lite.

Tagga Du ner lite.
Jag måste ju "överbevisa" er dummerjönsar varför jag ens Tycker att hon är skum, eftersom ni kommer med banala motargument som

"-Bara för att hon beter sig skumt behöver inte betyda..."
"-Varför krångla till det"
"-Varför skulle syskon mörda varann"
"-Dom drev ju ärendet"
(mest systern Gabriella ja! hon verkar genuin. Dessutom var media redan inkopplad)

Du verkar ju inte ens vilja kolla på lite nya vinklar,, bara frottera dig i att gåtan inte lösts på 27 år?
Varför vill du att utredningen stagnerar ?
Citera
2019-06-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Du menar syster Gabriella. Pernilla är kompisen och journalisten.

Jo, det är sant.
Blandade ihop namnen i all hast, gick inte att ändra sen när jag upptäckte missen
Citera
2019-06-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Nej jag tycker ” kemin mellan GW’s och Ulrika är väldigt väldigt skum .

Reagerade på detsamma när jag såg inslaget. Själv tror jag det beror på att Ulrika har svårt för att ta in att gärningsmannen finns bland hennes bekanta. Därav den ”kyliga” stämningen.
Senast redigerad av Propparn 2019-06-11 kl. 14:35.
Citera
2019-06-11, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
Tagga Du ner lite.
Jag måste ju "överbevisa" er dummerjönsar varför jag ens Tycker att hon är skum, eftersom ni kommer med banala motargument som

"-Dom drev ju ärendet"
(mest systern Gabriella ja! hon verkar genuin. Dessutom var media redan inkopplad)

Du verkar ju inte ens vilja kolla på lite nya vinklar,, bara frottera dig i att gåtan inte lösts på 27 år?

Okej nu fattar jag hur det ligger till.....ser exakt vad detta liknar. Du kan inte ens vara ödmjuk i tanken att alla inte tänker lika radikalt som dig. Har själv följt detta från 1992 i Juni. Vill inte att det stagnerar - men det som "nästan" dödat tråden är när man kör på som en ångvält med sitt spår här - då stagnerar tråden.
Citera
2019-06-11, 15:37
Medlem
Citat:
Tagga Du ner lite.

"-Dom drev ju ärendet"

Nya infallsvinklar är aldrig fel. Men de måste vara rimliga och realistiska. Finns inget skumt med UA beteende varken i radio eller Tv. Känner du henne? Bor du M-stad?
Däremot finns det nog andra personer som i 27 år säkert betett sig både skumt och avvikande på många sätt.
Min känsla är att polisen flåsar dem i nacken - man bara väntar på de avgörande pusselbitarna.
Tror inte gärningsmännen någonsin kommer erkänna frivilligt, men jag hoppas och tror att någon annan som vet mer än de säger, på något sätt kommer vilja rentvå sig för H:s föräldrar och lämna det avgörande tipset, innan det är försent.
Jag hoppas innerlig att Helenas mor och far får reda på vad som hände och var hon finns..
Citera
2019-06-11, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hittade denna Feb 2014 "Helenafallet i Veckans Brott" video, som var en av dom
intervjuer med UA som fick mig att tänka att något möjligtvis inte står rätt till med UA.

https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg
Helenafallet i Veckans Brott.
Offentliggjort den 3. feb. 2014

Här en till "Veckans brott" 4 år efter Helena försvann dvs 1996, UE medverkar.

https://www.youtube.com/watch?v=pSORcGVY1Gk

Helena fallet beskrivs och UE uttalar sig i programmet några få gånger:

22:15 till 39:19

Kommentarer om klipp 1, Veckans brott 2014

Det jag reagerade på var att U verkar lite "putt" och defensiv över att behöva vara med i TV igen. Som om hon hellre velat att allt glömdes bort vid det här lagret.
I och för sig kan man ju vara lite nervös över att vara med på tv, men i de andra intervjuerna som var några år efter försvinnandet, verkade hon till motsatt helt avslappnad och självsäker.
Så det med ev scenskräck kanske kan räknas bort. Varför är hon då så defensiv?
Borde vara glad att fallet tas upp igen.

Sen reflekterade jag över svaret på första frågan:
"- Du talade med H den där natten, innan hon försvann,,vad pratade ni om?"
U svarar att dom var på samma fest, och att H sen VAlde att gå till Stads med ett gäng andra kompisar som "var på HUMÖR att gå in där. . ."
(Var U själv inte på "humör" alltså?
Vad hade hänt på förfesten som fick Ulrika att "tappa humöret" att festa vidare?
Var det kanske det dom hördes om senare U och H?)

Sen fortsätter hon med att berätta att H ringt hem under kvällen för att berätta om vilken jättekul kväll hon haft och för att berätta vilka som var där på stads,
"-... och om En speciell person som var intressANT.." som hon var glad att se
berättar U angående samtalet.
(intressant för vem? För dom båda, eller för Ulrika? -min anmärkning)
Här nämns inte att det var en peson som H var intressERAD av, utan en kille som var intressANT. Kanske en personen dom två verkar ha diskuterat om innan.
"- Det var bara det hon ville DELGE mig.." fortsätter sen U
(ok,,, delge=bekänna eller?
Och varför inte ta det när hon kommit hem?
Har tidigare varit inne på att dom kanske var rivaler om samma kille, syskon som är nära brukar ju dessutom ha samma smak på killar)

Sen kommer det med taxin o det med plånboken, som U verkar väldigt ivrig att få berätta om.
Men hela grejen är konstigt för i filmklipp 3 som postades i ett annat inlägg, säger U vid (10.08-10.15) att "-Helena HADE gått stigen , för det gör dom alltid. ."
Inget med taxi nämns 1995 utan då var det uteslutande förmodad promenering, men taxin läggs stor vikt vid under (20.38-21.14) intervjun 2014
Taxin verkar alltså vara efterrekonstruktioner,? som för att kunna addera några ytterligare tilltänkta gärningsmän till i utredningen?
Vem vet vem som låg bakom alla "anonyma tips" om en av honkön stigit in i en bil nånstans i Mariestad den kvällen.

Sen att föräldrarna "visste direkt när dom möttes på trappan"
Var det pga av Ulrikas reaktion? som dom anade (Var U i upplösningstillstånd för att hon satt på information om vad som hänt?)
Över lag tycker jag att Ulrika är väldigt snabb med att ana det värsta tidigt i försvinnandet, och vidhåller det värsta i varenda intervju framöver, aldrig ens ifrågasätta ifall H blivit utförd ur landet eller nåt.
Som GW Persson säger i dokumentären om Linda Chen-falletså " vill nära och kära inte för "Riv o Kiv" föreställa sig att nåt hemskt hänt en anhörig. Börjar dom prata om det av egen kraft så är det dom! Punkt" säger han vid 49.40-50.05

Sen svarar U på känslofrågor väldigt inrepeterat, och "snabbt", som om hon övat in svaret men inte känner så egentligen.

Sen tycker jag det är fortfarande konstigt att U skulle ha tänt lampan i Helenas rum o "bäddat upp sängen" inför hennes hemkomst o tedrickande med skvaller.
Verkar vara för att ha alibi på varför kanske grannar sett det (vid 7.30-8.03 tänt i H: rum försvinnandenatten.
Tror snarare att H anlände hem, SEN hände nåt,,, inte på stigen
Citera
2019-06-11, 16:11
Medlem
Citat:
Kommentarer om klipp 1, Veckans brott 2014

Det jag reagerade på var att U verkar lite "putt" och defensiv över att behöva vara med i TV igen. Som om hon hellre velat att allt glömdes bort vid det här lagret.
I och för sig kan man ju vara lite nervös över att vara med på tv, men i de andra intervjuerna som var några år efter försvinnandet, verkade hon till motsatt helt avslappnad och självsäker.
Så det med ev scenskräck kanske kan räknas bort. Varför är hon då så defensiv?
Borde vara glad att fallet tas upp igen.

Sen reflekterade jag över svaret på första frågan:
"- Du talade med H den där natten, innan hon försvann,,vad pratade ni om?"
U svarar att dom var på samma fest, och att H sen VAlde att gå till Stads med ett gäng andra kompisar som "var på HUMÖR att gå in där. . ."
(Var U själv inte på "humör" alltså?
Vad hade hänt på förfesten som fick Ulrika att "tappa humöret" att festa vidare?
Var det kanske det dom hördes om senare U och H?)

Sen fortsätter hon med att berätta att H ringt hem under kvällen för att berätta om vilken jättekul kväll hon haft och för att berätta vilka som var där på stads,
"-... och om En speciell person som var intressANT.." som hon var glad att se
berättar U angående samtalet.
(intressant för vem? För dom båda, eller för Ulrika? -min anmärkning)
Här nämns inte att det var en peson som H var intressERAD av, utan en kille som var intressANT. Kanske en personen dom två verkar ha diskuterat om innan.
"- Det var bara det hon ville DELGE mig.." fortsätter sen U
(ok,,, delge=bekänna eller?
Och varför inte ta det när hon kommit hem?
Har tidigare varit inne på att dom kanske var rivaler om samma kille, syskon som är nära brukar ju dessutom ha samma smak på killar)

Sen kommer det med taxin o det med plånboken, som U verkar väldigt ivrig att få berätta om.
Men hela grejen är konstigt för i filmklipp 3 som postades i ett annat inlägg, säger U vid (10.08-10.15) att "-Helena HADE gått stigen , för det gör dom alltid. ."
Inget med taxi nämns 1995 utan då var det uteslutande förmodad promenering, men taxin läggs stor vikt vid under (20.38-21.14) intervjun 2014
Taxin verkar alltså vara efterrekonstruktioner,? som för att kunna addera några ytterligare tilltänkta gärningsmän till i utredningen?
Vem vet vem som låg bakom alla "anonyma tips" om en av honkön stigit in i en bil nånstans i Mariestad den kvällen.

Sen att föräldrarna "visste direkt när dom möttes på trappan"
Var det pga av Ulrikas reaktion? som dom anade (Var U i upplösningstillstånd för att hon satt på information om vad som hänt?)
Över lag tycker jag att Ulrika är väldigt snabb med att ana det värsta tidigt i försvinnandet, och vidhåller det värsta i varenda intervju framöver, aldrig ens ifrågasätta ifall H blivit utförd ur landet eller nåt.
Som GW Persson säger i dokumentären om Linda Chen-falletså " vill nära och kära inte för "Riv o Kiv" föreställa sig att nåt hemskt hänt en anhörig. Börjar dom prata om det av egen kraft så är det dom! Punkt" säger han vid 49.40-50.05

Sen svarar U på känslofrågor väldigt inrepeterat, och "snabbt", som om hon övat in svaret men inte känner så egentligen.

Sen tycker jag det är fortfarande konstigt att U skulle ha tänt lampan i Helenas rum o "bäddat upp sängen" inför hennes hemkomst o tedrickande med skvaller.
Verkar vara för att ha alibi på varför kanske grannar sett det (vid 7.30-8.03 tänt i H: rum försvinnandenatten.
Tror snarare att H anlände hem, SEN hände nåt,,, inte på stigen
Kanske därför hon är så spårlöst borta...
Citera
2019-06-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Bland annat han ja......Men det alibit är ju inte direkt vattentätt.

Nä precis...Man kan väl för bövelen inte vara i Göteborg samtidigt som man är på partaj i Radbyn
Mariestad ?!??

(Varför dra till med en sådan blå-lögn ??)

BW kan inte längre gömma sig i djupaste Småland, inte heller skyddas av familj (orsak till falska
alibin: skam inför mor/farföräldrar ?...)
Detta nya i dager, kan innebära att han måste förklara/svara på frågor som borde ställts redan första
året samt flera år efter händelsen.

* Först på plats hos UA söndag morgon (ca 07:00-09:00)
* Först att dra igång den icke officiella skallgången, där han agerar dirigent och på en sten
visar hur skorna på Helena har åkt av. Dessutom på ett överdrivet muntert sätt...
* Ljuger om alibit att han varit i Göteborg vid tidpunkten. (Ca 50 vittnen finns till att han varit på
festen i Radbyn och efter det tagit bilen ner till city och parkerat denna vid Trädgårdsskolan (ca
200 m från stadt. Bilmodell ljus Opel Kadett halvkombi...?!
* Flyttningarna minst 2-3 ggr, mellan ort i Småland och Mariestad just när polisen kommit ut med nya
misstänkta i fallet.

Det kan vara så att han inte har ett dugg med händelsen att göra. Men mörkläggningen kring denna person är förbluffande...Han var dessutom mycket närstående vän till familjen...
Är han inte tidigare topsad så borde han topsas direkt på stubinen !!
Citera
2019-06-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Kanske därför hon är så spårlöst borta...

Ja, ifall ev gärningsman får förstatalan i fallet, så har man ju större försprång att sopa undan
Citera
2019-06-11, 16:52
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
[/b]

Nä precis...Man kan väl för bövelen inte vara i Göteborg samtidigt som man är på partaj i Radbyn
Mariestad ?!??

(Varför dra till med en sådan blå-lögn ??)

BW kan inte längre gömma sig i djupaste Småland, inte heller skyddas av familj (orsak till falska
alibin: skam inför mor/farföräldrar ?...)
Detta nya i dager, kan innebära att han måste förklara/svara på frågor som borde ställts redan första
året samt flera år efter händelsen.

* Först på plats hos UA söndag morgon (ca 07:00-09:00)
* Först att dra igång den icke officiella skallgången, där han agerar dirigent och på en sten
visar hur skorna på Helena har åkt av. Dessutom på ett överdrivet muntert sätt...
* Ljuger om alibit att han varit i Göteborg vid tidpunkten. (Ca 50 vittnen finns till att han varit på
festen i Radbyn och efter det tagit bilen ner till city och parkerat denna vid Trädgårdsskolan (ca
200 m från stadt. Bilmodell ljus Opel Kadett halvkombi...?!
* Flyttningarna minst 2-3 ggr, mellan ort i Småland och Mariestad just när polisen kommit ut med nya
misstänkta i fallet.

Det kan vara så att han inte har ett dugg med händelsen att göra. Men mörkläggningen kring denna person är förbluffande...Han var dessutom mycket närstående vän till familjen...
Är han inte tidigare topsad så borde han topsas direkt på stubinen !!

Vad har du fått den infon ifrån att han sagt att han varit i Göteborg? Det enda som kommit fram i tråden är att hans alibi skall ha varit en kvinna. PR däremot skall ha befunnit sig i Göteborg, där han väl bodde vid tillfället.
Citera
2019-06-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Okej nu fattar jag hur det ligger till.....ser exakt vad detta liknar. Du kan inte ens vara ödmjuk i tanken att alla inte tänker lika radikalt som dig. Har själv följt detta från 1992 i Juni. Vill inte att det stagnerar - men det som "nästan" dödat tråden är när man kör på som en ångvält med sitt spår här - då stagnerar tråden.

Det bästa är ju att bara ignorera alla troll....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in