2019-06-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
När man tittar på dessa klipp så kan man se hur Ullrika riktigt tar avstånd från GW . Hon tittar inte en gång på honom utan undviker varje ögon kontakt . Lägg märke till hennes ” spydiga , ointresserade kommentar när GW säger något om att gärningsmannen / männen har funnits där hela tiden runt Helena ... Ulrikas svar ..Jaså !!!
Nej något stämmer inte hon ser ut att inte ens lyssna på GW och han ser mest bara obekväm ut i hennes sällskap . När Camilla frågar hur känns det att det skulle kunna vara någon som ni känner som gjort detta mot Helena svarar hon ..... Ja de säger att det skulle kunna vara så ja !! Hon tror stenhårt på att GW har fel och att någon nära bekant skulle vara inblandad ?? Nä det köper hon inte riktigt .
När GW pratar om Saida och i princip dumförklarar detta beteende så är hon tvärtyst ! Troligen tyckte hon väl att Saidas uttalande varit viktigare än att utredningen hade skötts enlig praxis . Tror inte Syster är inblandad i detta ? Men hennes arroganta konstiga betende är ju klart helskumt .
Det syntes tom på GW att han tänkte .... näpp ingen mening att lägga fem mina misstankar , det är som att prata för döva öron . Jag gör detta endast för tv tittarna . Hela GW kropps språk visade för en gång skull ..... låt detta inslag i programmet vara slut snart .
Kan det var så att GW helt enkelt har pekat ut någon / några som är mycket mycket nära vän till systrarna ?

Jag tror att UA inte i sin vildaste fantasi kan tro att hennes nära bekant/a kan vara skyldig/a...... Därför reagerar hon förmodligen så. Hon är ju fortsatt god vän med speciellt en person som nämnts här måååååånga gånger.
Citera
2019-06-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Jag tror att UA inte i sin vildaste fantasi kan tro att hennes nära bekant/a kan vara skyldig/a...... Därför reagerar hon förmodligen så. Hon är ju fortsatt god vän med speciellt en person som nämnts här måååååånga gånger.

Bj*rn. Men han har enligt uppgift alibi för natten.
Citera
2019-06-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Bj*rn. Men han har enligt uppgift alibi för natten.

Bland annat han ja......Men det alibit är ju inte direkt vattentätt.
Citera
2019-06-11, 12:10
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

I tredje delen, de sista minutrarna, av radioserien https://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt3

talar systrarna om möjligheten att mördaren är någon de känner. De säger rakt ut att de inte klarar av att sätta ett ansikte på mördaren även om de inser att det är stor risk att mördaren är någon som känner dem och Helena.
Citera
2019-06-11, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
I tredje delen, de sista minutrarna, av radioserien https://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt3

talar systrarna om möjligheten att mördaren är någon de känner. De säger rakt ut att de inte klarar av att sätta ett ansikte på mördaren även om de inser att det är stor risk att mördaren är någon som känner dem och Helena.

Ja det stämmer, men "känna till", "känna" och "känna väl" är ju en skillnad. Mariestad är ju som sagt inte så stort. De flesta visste vilka han/hon var etc. Det är nog väldigt svårt att ta in OM någon man umgås.med skulle gjort det....
Citera
2019-06-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Jag hoppas ni där ute som är genuint intresserade av detta fallet förstår att det med jämna mellanrum dyker upp nättroll ( ett par de sista dagarna) någon som vill mörka eller skydda något/någon, eller bara har andra anledningar att distrahera och hänga ut folk!
Det kan t ex vara anhöriga till misstänkta som polis och utredare varit intresserade av, eller så är man inte så gammal och bara skriver lite hittepå, ja skälen kan vara många..många.
Däremot är det väldigt uppenbart att så fort några nya spår, tips eller indicier (tydligt genom hela tråden) skrivs, så kommer där de mest märkliga inlägg som gärna vill peka åt helt andra håll.

Har följt detta fallet sedan 1992, har läst VARJE inlägg i detta forum..
Jag följer fallet från en annan del av Sverige och har inget som helst samband med Mariestad. Jag(som utomstående) tycker det vuxit fram en ganska tydlig bild av vad som hänt och vem som kan vara intressant i utredningen!
Självklart kan Dna träffar från skorna vara den sista pusselbiten.

Jag har jobbat med människor i 35 år, det finns INGET konstigt eller onaturligt i UA eller GAs vittnesmål. INGET som skulle kunna tyda på att de skulle ha någon som helst inblandning i Helenas försvinnande.
Jag hör familj som försöker hålla fokus, Mariestad är/var inte så stort, tänk er alla de rykten, tips och rent skitsnack de har fått ta del av under alla dessa år. Att de inte köper en del av teorierna som lagts fram, kan ju vara att en del av dem gör nog väldigt ont - att en kompis/vän - någon de känner, sannolikt är skyldig till detta. De måste hålla fokus till bevis och ett erkännande finns, annars blir man nog tokig.

Om ni har lyssnat på reportaget som Helenas bäste vän Pernilla har gjort för radion(lyssna om ni inte redan gjort) i samarbete med familjen - så hör ni ledsna systrar som detaljrikt berättar om denna fasansfulla kväll/natt för många många år sedan. Detta kanske olösta fall kommer de att få leva med och fundera på under resten av sina liv.
De är nu själva föräldrar och de har själv upplevt varje förälders/syskons/anhörigs mardröm!
Hur de hulkar, rapar eller vimsar till det i minnesbilden emellanåt, är inget konstigt..
De berättar sina vittnesmål samtidigt som de har oerhört starka känslomässiga band, både till reportern Pernilla, platsen men framförallt till H.
De sitter t om i barndomshemmet där det beskrivs att tiden stått stilla...
Tänk er också skulden och ansvaret gentemot både föräldrar och sig själv, som UA har burit med sig att syster aldrig kom hem..Oförståeligt!

Alla får tycka,spekulera och tro vad de vill - det är det mest fantastiska med detta forum - men köp inte allt med hull och hår...

Håller med till 100%. De närstående har inget med försvinnandet att göra och har hamnat i ett mentalt helvete sen 1992. Att sen personer här i forumet spär på eländet är direkt pinsamt.

Jag har inte läst hela den tråden men några saker sticker ut i detta virrvarr.

En bil är på plats i samband med dråpet, eventuellt kommer strax efter dråpet.

Polishund markerar senare på endast en plats vilket skulle tyda på att kroppen burits bort av flera personer. Hade det endast varit gm varit inblandad hade kroppen släpats till bilen pga svårigheten att bära en död kropp.

Focus borde då hamna på de två killarna som sitter i en bil aktuell natt mellan kl 01:50 till kl 03 på hällristningsvägen.
De är på plats, ger sig själva alibi och påstår sig ha sett gm bil.

Så, ni som är pålästa, hur väl utredda är dessa killar?
Citera
2019-06-11, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hittade denna Feb 2014 "Helenafallet i Veckans Brott" video, som var en av dom
intervjuer med UA som fick mig att tänka att något möjligtvis inte står rätt till med UA.

https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg
Helenafallet i Veckans Brott.
Offentliggjort den 3. feb. 2014

UE talar i videoen:

19:35 till 23:20
och
30:40 till 31:49
och
33:25 till 35:02

Här en till "Veckans brott" 4 år efter Helena försvann dvs 1996, UE medverkar.

https://www.youtube.com/watch?v=pSORcGVY1Gk

Helena fallet beskrivs och UE uttalar sig i programmet några få gånger:

22:15 till 39:19

Aha, ok Tack.
Citera
2019-06-11, 12:30
Medlem
Citat:
Nej och det håller jag absolut med om 😕 I många mordfall har det varit den som den anhörige minst trott ? Släkt , vänner , pojkvän .
Men även om hennes reaktion just på detta är kanske naturligt så både syns och märks ” kylan mellan de två .GW’s kroppsspråk riktigt skriker ... obekvämt. Ulrikas totala frånvaro till någon som helst ögonkontakt m GW . ... hon vänder sig åt Camilla även när GW pratar .
Jag tror jag själv definitivt skulle protesterat högljudd när GW tar upp historien m Saida ? Inte ens då hakar hon på för att tex tycka att detta var ett idiotiskt beslut . Visst alla tänker vi och agerar olika . Vad man än anser om GW så är han / varit en av landets skickligaste kriminalare och profilerare ? Man behöver absolut inte tycka och gilla en person ? Men i detta fall så har ändå GW klurat på detta fall i över 25 år och som han säger ..... jag brukar inte ge mig och släppa saker förrens de är uppklarade . Ulrika agerar som om GW inte vill kan eller får tycka och tänka eller misstror hon hans kompetens ? Och detta känner GW av ?
Och just detta är för mig väldigt väldigt märkligt 🤔 kan vara jag som överreagerar men ... nog måste fler kunna se på detta klipp hur U beter sig när GW lägger fram sin teori ?
Han väljer ju tom att under samtalet att kliva upp från stolen och ” titta” på tavlan där Helenas fall finns .... som en anledning att slippa sitta mitt emot henne .
Man ska inte lägga värderingar hur människor fungerar visserligen ? Men efter 17 år och inget har hänt (när klippet visade hade det gått 17 år) så verkar hon avvisa GW teorier , men ingenstans har man hört henne uttala sig om Saida och den borttappade ringen ?
Nej GW har inte lyckats lösa detta mord ... men det har ingen annan heller .
Säger absolut inte att GW teori är riktig men jag tror inte han är helt ute på tunn is .

Ursäkta lite rörigt inlägg 😕 men Nej jag tycker ” kemin mellan GW’s och Ulrika är väldigt väldigt skum .
Citera
2019-06-11, 12:34
Medlem
Citat:
Nej och det håller jag absolut med om 😕 I många mordfall har det varit den som den anhörige minst trott ? Släkt , vänner , pojkvän .
Men även om hennes reaktion just på detta är kanske naturligt så både syns och märks ” kylan mellan de två .GW’s kroppsspråk riktigt skriker ... obekvämt. Ulrikas totala frånvaro till någon som helst ögonkontakt m GW . ... hon vänder sig åt Camilla även när GW pratar .
Jag tror jag själv definitivt skulle protesterat högljudd när GW tar upp historien m Saida ? Inte ens då hakar hon på för att tex tycka att detta var ett idiotiskt beslut . Visst alla tänker vi och agerar olika . Vad man än anser om GW så är han / varit en av landets skickligaste kriminalare och profilerare ? Man behöver absolut inte tycka och gilla en person ? Men i detta fall så har ändå GW klurat på detta fall i över 25 år och som han säger ..... jag brukar inte ge mig och släppa saker förrens de är uppklarade . Ulrika agerar som om GW inte vill kan eller får tycka och tänka eller misstror hon hans kompetens ? Och detta känner GW av ?
Och just detta är för mig väldigt väldigt märkligt 🤔 kan vara jag som överreagerar men ... nog måste fler kunna se på detta klipp hur U beter sig när GW lägger fram sin teori ?
Han väljer ju tom att under samtalet att kliva upp från stolen och ” titta” på tavlan där Helenas fall finns .... som en anledning att slippa sitta mitt emot henne .
Man ska inte lägga värderingar hur människor fungerar visserligen ? Men efter 17 år och inget har hänt (när klippet visade hade det gått 17 år) så verkar hon avvisa GW teorier , men ingenstans har man hört henne uttala sig om Saida och den borttappade ringen ?
Säger absolut inte att GW teori är riktig men jag tror inte han är helt ute på tunn is .

Ursäkta lite rörigt inlägg 😕 men Nej jag tycker ” kemin mellan GW’s och Ulrika är väldigt väldigt skum .

Tillägg !!
GW måste ha sagt saker till familjen som de helt enkelt inte tror på för 5 öre .
Saker som vi läsare och utomstående inte känner till . Kan helt enkelt vara den enkla anledningen 😕
Familjen är definitivt inte inblandad med däremot någon i deras vänskaps krets .... är vad jag gissar .
Citera
2019-06-11, 12:37
Medlem
Citat:

Ja väldigt skum kemi där.....Jag undrar om han kanske gjort en liten hint om vem/vilka det kan vara som han misstänker....Och det klingar liksom inte rätt där för UA
Citera
2019-06-11, 13:20
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliebrown1

Focus borde då hamna på de två killarna som sitter i en bil aktuell natt mellan kl 01:50 till kl 03 på hällristningsvägen.
De är på plats, ger sig själva alibi och påstår sig ha sett gm bil.

Så, ni som är pålästa, hur väl utredda är dessa killar?

Tja, jag i alla fall utgår från att polisen utrett killarna stenhårt, men det är en naturlig reflektion för så borde det vara. Men vet? Nej det vet jag inte, finns inga garantier på det.
Visst finns i tråden betydligt fler misstänkta kandidater anser jag själv i alla fall.
Citera
2019-06-11, 13:32
Medlem
Citat:
Bland annat han ja......Men det alibit är ju inte direkt vattentätt.

Helt otroligt hur polisen tex gör telefonförhör med killarna på hällristningsvägen. Man måste väl som förhörsledare plocka in alla för att se hur de socialt agerar. Sedan hade man löst detta mycket tidigare genom att slå hål på tex BW's alibi och även PU's OM han nu fick ihop något alibi den natten? Katastrof är bara förnamnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in