2019-06-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Otroligt att ingen lyckats slumpfilma explosionen eller finns det någon som gjort det? I väntan på polisens publicering av övervakningsfilmer av utredningstekniska skäl då.

Var åt lutar det annars, gängkonflikt eller dåd mot folk från rättsväsendet?

Kan också explosionen den 5:e ha varit en provsprängning inför den här?

Mysiga Linköping. Hela det svenska folkets hem. Ingen annanstans får i alla fall jag en hemkänsla som där.

Att ingen lyckades slumpfilma är inte så konstigt. Det är en liten sidogata, återvändsgata, längs genomfartsleden Hamngatan. Ingen utan ärende dit tottar däråt. Jag visste inte ens att det fanns en gata där före händelsen, jag trodde bara det var en gårdsutfart, trots att jag passerar så gott som dagligen.
Citera
2019-06-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Först måste man hitta rätt styre.. Det är nog inte bara en cykel som gått i bitar där.
Ja...lådcyklar har ju ett speciellt bågformat styre..borde inte vara svårt att hitta.
Tänkte om dna och fingeravtryck överlever temperaturen vid smällen.?
Citera
2019-06-11, 15:24
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Enligt åklagaren på presskonferensen så finns inget att oroa sig för. Det kommer inte att hända något mer. Vi får hoppas att han har rätt.

Någon med psykologisk skolning kanske kan analysera hans minspel för att se om han eventuellt slirar lite på sanningen.

Hans ord är inte mycket värda.

Oavsett vad så lär det finnasi allas bakhuvuden att en bomb kan explodera på de mest oväntade platser och tidpunkter - perfekt för att sätta skräck i befolkning - vem som nu skulle vilja göra det.
Citera
2019-06-11, 15:25
Medlem
Citat:
Enligt åklagaren på presskonferensen så finns inget att oroa sig för. Det kommer inte att hända något mer. Vi får hoppas att han har rätt.

Någon med psykologisk skolning kanske kan analysera hans minspel för att se om han eventuellt slirar lite på sanningen.

Det kommer inte att hända igen eftersom det inte ens kunde hända första gången, som Tage sa om Harrisburg.
Citera
2019-06-11, 15:28
Medlem
hetzzs avatar
Är det någon som har koll på vad för film de skulle hålla på att arbeta med? Den enda kameran jag kan tänka mig kunnat plocka upp något är den som sitter vid trappen ned vid sidan av drottningbron. En kamera som jag för övrigt undrat hur fan de fått tillstånd att sätta upp och vad den egentligen ska filma. (en trapp? den missar ju själva infarten till garaget vars vägg den är monterad på)

Om det finns fler kameror i området är de dolda/inte uppenbara och då förstår jag väl att man vill hålla det hemligt...

Angående tipsen runt kylarevägen så finns ju där en hel del kameror, inklusive skyltar på bron som informerar om just detta. (de finns inte på google maps men de korten är lite för gamla för att vara relevanta i det området.) Där BORDE ju det finns mängder med film att gå genom, jämfört med området runt Ådalagatan.

edit: Är det inte lustigt att man inte reagerar från SAAB ifall det smäller ett stenkast från området? Riktigt låg nivå på bevakningen annars. Nu talar jag om den här andra incidenten de bubblar om. (låter ju som galet sidospår om de inte snabbt kan koppla ihop det två händelserna)
Senast redigerad av hetzz 2019-06-11 kl. 15:31.
Citera
2019-06-11, 15:29
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Att ingen lyckades slumpfilma är inte så konstigt. Det är en liten sidogata, återvändsgata, längs genomfartsleden Hamngatan. Ingen utan ärende dit tottar däråt. Jag visste inte ens att det fanns en gata där före händelsen, jag trodde bara det var en gårdsutfart, trots att jag passerar så gott som dagligen.

https://www.facebook.com/eliyas.grupp/videos/2264684753649198/

Detta är den tidigaste film jag sett. Inte explosionen. Men innan blåljusen var på plats.
Citera
2019-06-11, 15:33
Medlem
Merrybums avatar
Citat:

Om det finns ett samband och man kan koppla två ytligare händelser till explosionen tycker jag på något sätt att anledningen att oro sig känns att öka.

Pratade inte någon något om provsprängning på presskonferensen?
Citera
2019-06-11, 15:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ja...lådcyklar har ju ett speciellt bågformat styre..borde inte vara svårt att hitta.
Tänkte om dna och fingeravtryck överlever temperaturen vid smällen.?
Både DNA och fingeravtryck kan mycket väl ha klarat smällen så att de duger för en undersökning. Bara inte förövaren varit så smart att han haft handskar...
Citera
2019-06-11, 15:39
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Hur otrygga är invånarna i Linköping efter bomben?

Kan tänka mig att stackarna som bor i samma hyreshus som kriminella har känt sig tryggare.
Citera
2019-06-11, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Om det finns ett samband och man kan koppla två ytligare händelser till explosionen tycker jag på något sätt att anledningen att oro sig känns att öka.

Pratade inte någon något om provsprängning på presskonferensen?

Frågan ställdes ang. "provsprängning" men Polisen ville givetvis inte spekulera. De sa bara att de undersöker om det kan finnas något samband mellan detonationerna 5:e och 7:e Juni. Man ville inte ens säga exakt plats för att man inte vill att vittnesuppgifter skall färgas. Området runt Braskens bro/Stångån/Kylarevägen vid 18-tiden den 5:e juni nämndes.

En "provsprängning" den 5:e ökar ju sannolikheten för att målet skulle kunna ha varit nationaldagsfirandet.

Man betonade också gång på gång på presskonferensen att man jobbar brett och att inga motiv eller hypoteser har uteslutits.
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-06-11 kl. 15:58.
Citera
2019-06-11, 16:06
Medlem
fernebos avatar
Det enda som var uppenbart från presskonferensen var väl att polisen verkligen inte har en aning vad som ligger bakom.

Dock positivt att polisen inte helt avfärdar en eventuell terrorkoppling och snöar in på gängkriminalitet då händelsen trots allt skiljer sig så mycket från de sprängningar som sker mest hela tiden numera:

Citat:
Polisen vill inte kommentera om det finns kopplingar till gängkriminalitet eller terrorism i ärendet.

– Det är för tidigt att låsa sig och dra sådana slutsatser. Vi måste tänka brett. Vi har flera hypoteser vi arbetar med, säger John Skoog.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/polisen-soker-tips-om-tidigare-sprangning-i-linkoping

Man får verkligen hoppas att polisen framöver om de inte hittar nåt konkret är lite mer öppna med vad de vet. Det finns en tendens från polishåll att vara extremt hemliga med signalement och med vad man vet om olika händelser. Detta samtidigt som man famlar i mörker och vill ha hjälp från allmänheten.

Jag menar att sen man började bete sig på det sättet så har bara färre och färre brott klarats upp i Sverige. Media tappar snabbt intresset när polisen inte säger nåt och vittnen förstår ofta inte att de kan ha nåt att bidra med när polisen helt lägger locket på. Det måste alltid finnas ett samspel mellan allmänhet och polis när brott ska klaras upp. Hur många ouppklarade brott har inte klarats upp efter inslag i Efterlyst eller Veckans Brott efter att man släppt lite nya detaljer och övervakningsfilmer?
Senast redigerad av fernebo 2019-06-11 kl. 16:18.
Citera
2019-06-11, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Hans ord är inte mycket värda.

Oavsett vad så lär det finnasi allas bakhuvuden att en bomb kan explodera på de mest oväntade platser och tidpunkter - perfekt för att sätta skräck i befolkning - vem som nu skulle vilja göra det.

Jag kanske gjorde en för positiv tolkning i första läget, kollade igen och ordagrant sa han:

"Vi har inga indikationer på att något ytterligare skall inträffa."

Det behöver ju bara betyda att de inte vet ett smack om någonting förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in