2019-06-11, 06:44
Medlem
Man får verkligen hoppas att polisen hanterade skorna på rätt sätt vid och efter upphittandet. Det finns kanske en risk att man inte var lika noggrann där i början på 90-talet som man är i dag. Det behövs enormt små mängder av saliv för att med dagens förfinade analysmetoder få fram ett DNA. Det svåra är att kunna bevisa att saliven hamnade på skorna när brottet begicks.
Spontant kommer jag att tänka på de cigarettfimpar man hittade vid lekplatsen och om man har lyckats fått fram något DNA från dom? Skulle ett sådant DNA matcha de som finns på skorna blir det självklart intressant.
Citera
2019-06-11, 07:19
Medlem
Har ni sett bildspelet på radions sida? Gamla bilder jag aldrig sett, borde finnas mer eller?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=7235142
Citera
2019-06-11, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
ja, se där ...
Då är man inte helt är ute och cyklar då, om andra tänkt likadant innan.

Jag har inte sett den videon, men i P3 dokun lät syster U väldigt "teatriskt ledsen", när jag laddade ner kort på henne fick jag en chock hur elak hon såg ut också.
Syster Pernilla däremot verkar mer uppriktig. henne misstänker jag ej
länka gärna videon ifall du har den

Du menar syster Gabriella. Pernilla är kompisen och journalisten.
Citera
2019-06-11, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
ja, se där ...
Då är man inte helt är ute och cyklar då, om andra tänkt likadant innan.

Jag har inte sett den videon, men i P3 dokun lät syster U väldigt "teatriskt ledsen", när jag laddade ner kort på henne fick jag en chock hur elak hon såg ut också.
Syster Pernilla däremot verkar mer uppriktig. henne misstänker jag ej
länka gärna videon ifall du har den

Allvarligt - vi har förstått din tanke om UA - Men massa indicier hur hon uppfattas på radio/ tv-inspelningar kan inte göra henne till misstänkt! Hon har ju själv drivit fram fallet ihop med sin syster. Så kan du inte tagga ner lite.
Citera
2019-06-11, 09:29
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grymer
Man får verkligen hoppas att polisen hanterade skorna på rätt sätt vid och efter upphittandet. Det finns kanske en risk att man inte var lika noggrann där i början på 90-talet som man är i dag. Det behövs enormt små mängder av saliv för att med dagens förfinade analysmetoder få fram ett DNA. Det svåra är att kunna bevisa att saliven hamnade på skorna när brottet begicks.
Spontant kommer jag att tänka på de cigarettfimpar man hittade vid lekplatsen och om man har lyckats fått fram något DNA från dom? Skulle ett sådant DNA matcha de som finns på skorna blir det självklart intressant.

Ja skyddshandskar syns ju inte på detta foto där en sko just plockats upp:
https://static-cdn.sr.se/sida/images/97/ffdd0fb0-d08c-44b8-b5db-fd1dedf36e2b.jpg?preset=1200x675
Citera
2019-06-11, 09:52
Medlem
ThordOlavssons avatar
Denna bild är intressant eftersom den visar bilspåren i sanden:

https://static-cdn.sr.se/sida/images/97/de55720d-42b6-4d6e-8e6a-88e5822b00ea.jpg?preset=1200x675

Som synes har bilen svängt norrut och kör ut i den norra delen av lekplatsen, undvikandes klätterställningar och träd. Ugglan, som varit där, har ju å det bestämdaste förnekat att de körde ut där uppe. Man kan undra varför hen är så envis på den punkten. Nu finns det i alla fall bildbevis på hur spåren går.

Edit, bilspåren syns som två bågar till vänster som leder till asfalten, där den yttre bågen träffar strax nedom vänsterfoten på mannen längts till vänster.

Ugglans inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ok, bra input!

Om bilen svängde upp på lekplatsen, var det sannolikt på den asfalterade gångvägen, då. Väl där uppe mot Kohagen svängde de först ut vänster och gjorde sedan en 360-graderssväng i högervarv och stannade sedan med fronten ner mot cykelvägen (och bakdelen upp mot Kohagen) och sannolikt mycket nära den asfalterade gångvägen. Det var i paniken när de körde därifrån som ett hjul slirade och sedan "högg fast" i asfalten.

EDIT: Särskilt intressant i bilden är att det finns två parallella spår ut från asfalten, men hur kom bilen dit? Har de backat in och kört i samma spår eller backar de ut? Varför syns inga tecken på att bilen vänt riktning. Notera hur spår efter personer syns tydligt i gruset. Med andra ord är gruset någorlunda mjukt och ändå syns spåren så tydligt till vänster om männen men inte till höger.

Det finns även vad som ser ut att vara tussar av torkat gräs.

Gruset förefaller vara ovanligt mjukt.

Jag håller inte för osannolikt att ett arbetsfordon kört in på lekplatsen i en båge, bekämpat ogräs i gruset och därmed mjuknat upp gruset och skapat tussarna. Arbetarna har bearbetat den yta de körde in och när de kör ut så lämnar den ensamma spår.

På grund av klätterställningarna måste en bil köra rätt tvärt in på lekplatsen direkt efter Hällristningsvägen om den kommer norrifrån. Om bilen kört in där borde en observatör ha sett bilen bromsa in inför svängen.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-11 kl. 10:27.
Citera
2019-06-11, 10:23
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Ja skyddshandskar syns ju inte på detta foto där en sko just plockats upp:
https://static-cdn.sr.se/sida/images/97/ffdd0fb0-d08c-44b8-b5db-fd1dedf36e2b.jpg?preset=1200x675

Av dessa bilder att döma så är sandalerna svarta men på en del andra bilder av aktuell sandaltyp så är det en annan färg, minns iaf blå. Jag misstänker att när polis o media velat visa vilken typ av sko H hade vid försvinnandet så är det inte just de skor H defacto bar utan ett par av samma typ, uppenbarligen av annan kulör (ibland iaf).
Citera
2019-06-11, 10:30
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Av dessa bilder att döma så är sandalerna svarta men på en del andra bilder av aktuell sandaltyp så är det en annan färg, minns iaf blå. Jag misstänker att när polis o media velat visa vilken typ av sko H hade vid försvinnandet så är det inte just de skor H defacto bar utan ett par av samma typ, uppenbarligen av annan kulör (ibland iaf).

Jag minns också blå sandaler, när du säger det, men såväl Jenven som foto på sveriges radios sida visar helsvarta skor...
Citera
2019-06-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Det har aldrig framkommit vem han var .
GW skrev ju i sin bok och även pratat om det på tv att killen Helena var intresserad av var inte lika intresserad av henne . Efter stängning när Helena var på väg hemåt var killen kvar på torget där andra människor hade samlats .
GW säger ochså att Killen är helt avfärdad som misstänkt , Så inget namn , ålder inget har kommit fram om denna kille .
Det är ju detta GW menar med att Helena inte var på ett bra humör ( som andra vittnat om ) hon var skitsur över killens ointresse gentemot henne.
Jo det har framkommit vem HA skulle ha varit intresserad av.
Du får dock söka själv i tråden om du är intresserad
Citera
2019-06-11, 10:38
Medlem
Jag hoppas ni där ute som är genuint intresserade av detta fallet förstår att det med jämna mellanrum dyker upp nättroll ( ett par de sista dagarna) någon som vill mörka eller skydda något/någon, eller bara har andra anledningar att distrahera och hänga ut folk!
Det kan t ex vara anhöriga till misstänkta som polis och utredare varit intresserade av, eller så är man inte så gammal och bara skriver lite hittepå, ja skälen kan vara många..många.
Däremot är det väldigt uppenbart att så fort några nya spår, tips eller indicier (tydligt genom hela tråden) skrivs, så kommer där de mest märkliga inlägg som gärna vill peka åt helt andra håll.

Har följt detta fallet sedan 1992, har läst VARJE inlägg i detta forum..
Jag följer fallet från en annan del av Sverige och har inget som helst samband med Mariestad. Jag(som utomstående) tycker det vuxit fram en ganska tydlig bild av vad som hänt och vem som kan vara intressant i utredningen!
Självklart kan Dna träffar från skorna vara den sista pusselbiten.

Jag har jobbat med människor i 35 år, det finns INGET konstigt eller onaturligt i UA eller GAs vittnesmål. INGET som skulle kunna tyda på att de skulle ha någon som helst inblandning i Helenas försvinnande.
Jag hör familj som försöker hålla fokus, Mariestad är/var inte så stort, tänk er alla de rykten, tips och rent skitsnack de har fått ta del av under alla dessa år. Att de inte köper en del av teorierna som lagts fram, kan ju vara att en del av dem gör nog väldigt ont - att en kompis/vän - någon de känner, sannolikt är skyldig till detta. De måste hålla fokus till bevis och ett erkännande finns, annars blir man nog tokig.

Om ni har lyssnat på reportaget som Helenas bäste vän Pernilla har gjort för radion(lyssna om ni inte redan gjort) i samarbete med familjen - så hör ni ledsna systrar som detaljrikt berättar om denna fasansfulla kväll/natt för många många år sedan. Detta kanske olösta fall kommer de att få leva med och fundera på under resten av sina liv.
De är nu själva föräldrar och de har själv upplevt varje förälders/syskons/anhörigs mardröm!
Hur de hulkar, rapar eller vimsar till det i minnesbilden emellanåt, är inget konstigt..
De berättar sina vittnesmål samtidigt som de har oerhört starka känslomässiga band, både till reportern Pernilla, platsen men framförallt till H.
De sitter t om i barndomshemmet där det beskrivs att tiden stått stilla...
Tänk er också skulden och ansvaret gentemot både föräldrar och sig själv, som UA har burit med sig att syster aldrig kom hem..Oförståeligt!

Alla får tycka,spekulera och tro vad de vill - det är det mest fantastiska med detta forum - men köp inte allt med hull och hår...
Citera
2019-06-11, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hittade denna Feb 2014 "Helenafallet i Veckans Brott" video, som var en av dom
intervjuer med UA som fick mig att tänka att något möjligtvis inte står rätt till med UA.

https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg
Helenafallet i Veckans Brott.
Offentliggjort den 3. feb. 2014

UE talar i videoen:

19:35 till 23:20
och
30:40 till 31:49
och
33:25 till 35:02

Här en till "Veckans brott" 4 år efter Helena försvann dvs 1996, UE medverkar.

https://www.youtube.com/watch?v=pSORcGVY1Gk

Helena fallet beskrivs och UE uttalar sig i programmet några få gånger:

22:15 till 39:19

När man tittar på dessa klipp så kan man se hur Ullrika riktigt tar avstånd från GW . Hon tittar inte en gång på honom utan undviker varje ögon kontakt . Lägg märke till hennes ” spydiga , ointresserade kommentar när GW säger något om att gärningsmannen / männen har funnits där hela tiden runt Helena ... Ulrikas svar ..Jaså !!!
Nej något stämmer inte hon ser ut att inte ens lyssna på GW och han ser mest bara obekväm ut i hennes sällskap . När Camilla frågar hur känns det att det skulle kunna vara någon som ni känner som gjort detta mot Helena svarar hon ..... Ja de säger att det skulle kunna vara så ja !! Hon tror stenhårt på att GW har fel och att någon nära bekant skulle vara inblandad ?? Nä det köper hon inte riktigt .
När GW pratar om Saida och i princip dumförklarar detta beteende så är hon tvärtyst ! Troligen tyckte hon väl att Saidas uttalande varit viktigare än att utredningen hade skötts enlig praxis . Tror inte Syster är inblandad i detta ? Men hennes arroganta konstiga betende är ju klart helskumt .
Det syntes tom på GW att han tänkte .... näpp ingen mening att lägga fem mina misstankar , det är som att prata för döva öron . Jag gör detta endast för tv tittarna . Hela GW kropps språk visade för en gång skull ..... låt detta inslag i programmet vara slut snart .
Kan det var så att GW helt enkelt har pekat ut någon / några som är mycket mycket nära vän till systrarna ?
Citera
2019-06-11, 10:52
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum

Jag har löst gåtan om de "blå" skorna. Om du kikar på filmen med skorna på https://sverigesradio.se/fallethelena så ser du att skorna växlar mellan att vara helsvarta och blå. Visst är det helskumt, men det är något ljusfenomen. Om de belyses på visst sätt så övergår de i blått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in