2019-06-11, 00:41
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Christer Pettersson må se ruggig ut men han påminner inte om vare sig om kurd eller turk. Du kan vara säker på att om Jonny Wiklunds gubbe det minsta påminnt om CP så hade detta använts i rättegångarna. ”Turken” placeras på västra sidan av Sveavägen, finns ingen iakttagelse på den östra trottoaren.
Å ena sidan trist att vittnes-protokoll inte gjorts tillgängliga
Å andra sidan, kanske utredarna måste hålla inne på detaljer så att man kan ställa motfrågor och sortera då 1000-tals individer erkänner
Det märkligaste är att tex GW säger att mördaren stått och väntat ett par minuter innan och mer eller mindre omedelbart beslutat sig för att gå upp bakom och skjuta, vilket inte verkar så konsekvent med hans konspirations-spår, utan däremot mer med att CP eller någon annan impulsiv person stått och hängt där
Citera
2019-06-11, 08:33
Medlem
ben-varfors avatar
Mer om finlandiseringen.

https://upnorth.eu/kgb-revelations-finlandization-spies-and-the-blind-mirror/
Citera
2019-06-11, 10:10
Medlem
Hallo!
Jag har kommit över en större bibba med massa tidningsurklipp gällande Palmemordet. Allt verkar vara kronologiskt ordnat och personen som sammanställt allt har gjort mängder av egna anteckningar i marginalerna. Har bara skummat igenom det hela men... Finns det något intresse av att läsa detta, dvs ska jag lägga ner lite tid på att försöka scanna in det, eller ska jag använda det till att putsa fönstren istället?
Citera
2019-06-11, 10:38
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedievalSteel
Hallo!
Jag har kommit över en större bibba med massa tidningsurklipp gällande Palmemordet. Allt verkar vara kronologiskt ordnat och personen som sammanställt allt har gjort mängder av egna anteckningar i marginalerna. Har bara skummat igenom det hela men... Finns det något intresse av att läsa detta, dvs ska jag lägga ner lite tid på att försöka scanna in det, eller ska jag använda det till att putsa fönstren istället?

Moderna kopiatorer scannar ju hela buntar automatiskt men resultatet
blir väl inte sökbar text.
Citera
2019-06-11, 10:46
Medlem
Citat:
Hallo!

Det beror ju på vem du kommit över den ifrån.
Citera
2019-06-11, 11:22
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Hallo!

Kolla MOP-arkivet på nätet först så du inte jobbar i onödan. Där finns redan massor av inscannade artiklar om Palmemordet. Scanna gärna det som saknas och erbjud MOP-arkivet allting så att vi har allt samlat på ett ställe. Tack.

Om kommentarerna i marginalerna gjorts av någon trovärdig person med ingående kunskap i frågan så är det givetvis intressant.
Citera
2019-06-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Kolla MOP-arkivet på nätet först så du inte jobbar i onödan. Där finns redan massor av inscannade artiklar om Palmemordet. Scanna gärna det som saknas och erbjud MOP-arkivet allting så att vi har allt samlat på ett ställe. Tack.

Om kommentarerna i marginalerna gjorts av någon trovärdig person med ingående kunskap i frågan så är det givetvis intressant.

Vad bra, tack för tipset!! Ska kika på detta framöver då!
Citera
2019-06-11, 12:50
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Skulle Sigvard Marjasin vara antisemit ? Han slogs för Israel i kriget 1948. Vad är det för irrläror du sprider?
jag vet och håller med, han har dock ett fler tal gånger anglats för antisemitism av inhemska och israeliska källor.
Citera
2019-06-11, 12:53
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Moderna kopiatorer scannar ju hela buntar automatiskt men resultatet
blir väl inte sökbar text.
en riktigt modern kan göra ocr och få ut text.ALternativt så kan nästan alla kopiatorer göra pdf och emaila sedan är det lätta att hitta program som gör ocr. Lägger man upp det på google photo görs ocr automatiskt och det går att söka igenom.
Citera
2019-06-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
menade att Petterson kunde uppfattas som från Anatolien eller Kaukasus (turk eller kurd) om hade mustasch, dvs såg ut som han gjorde två ar senare vid konfrontationen med LP
fattar också att Petterson inte nödvandigtvis måste ha hållit i mordvapnet, men han kanske befann sig i närheten eller var den som JW såg hoppa in i bilen
Med största sannolikhet var Pettersson på pendeltåget vid mordet, finns trovärdiga vittnen på det
Citera
2019-06-11, 13:32
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Intressant att två av författarna blev mördade...
"The Fall and Rise of Political Leaders"
Olof Palme, Olusegun Obasanjo, and Indira Gandhi
https://link.springer.com/book/10.1057%2F9780230117242

Här finns denna att läsa:
https://drive.google.com/file/d/1RHifdrHbCG1WRNjyJ8-QZRMErvVZCoiw/view?usp=sharing
Citera
2019-06-11, 13:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Å ena sidan trist att vittnes-protokoll inte gjorts tillgängliga
Å andra sidan, kanske utredarna måste hålla inne på detaljer så att man kan ställa motfrågor och sortera då 1000-tals individer erkänner
Det märkligaste är att tex GW säger att mördaren stått och väntat ett par minuter innan och mer eller mindre omedelbart beslutat sig för att gå upp bakom och skjuta, vilket inte verkar så konsekvent med hans konspirations-spår, utan däremot mer med att CP eller någon annan impulsiv person stått och hängt där

Jag tror att minnesplattan i trottoaren på mordplatsen ganska väl överensstämmer med blodfläckens placering. Jag har försökt att räkna skarvarna mellan plattorna i bilder på blodfläcken och tycker det verkar stämma bra mot positionen av minnesplattan.

om man placerar Palmes överkropp på fläcken och lägger till ett halvt steg för fallet och en utsträckt arm med en S&W-revolver borde enligt mina iakttagelser en mördare som stått och väntat i avfasningen, där GW påstår att mördaren stått, först gått mot makarna Palme och vänt om för att skjuta dem i ryggen.

Jag noterar också att de rekonstruktionsbilder som finns i utredningen visar en rekonstruktion gjord utanför blomstergården som mer än väl täcker platsen för mordet.

Rekonstruktionen och den faktiska mordplatsen överensstämmer helt enkelt inte enligt mig. Det har säkert redan påpekats i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in