2019-06-08, 21:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Kanske denna fackbok kan ge ledtrådar? LIBRIS uppger att boken finns på 24 offentliga bibliotek.

Teknisk revolt : det svenska AXE-systemets brokiga framgångshistoria / Bengt-Arne Vedin.
Vedin, Bengt-Arne, 1940- (författare)
ISBN 9174860453
Publicerad: Stockholm : Atlantis, 1992
Tillverkad: Värnamo : Fälth
Svenska 285, [1] s.
Bild från Bokbörsen
https://www.bokborsen.se/media/upload/197771/8574378/view/medium/5cdefad9980a4.jpg?m=1558116791

Tack!
Citera
2019-06-09, 01:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Fast Marjsin har varit en av de i sverige som mest anklagats för anti-semitism, lättgooglat.

Skulle Sigvard Marjasin vara antisemit ? Han slogs för Israel i kriget 1948. Vad är det för irrläror du sprider?
Citera
2019-06-09, 10:48
Medlem
Intressant att två av författarna blev mördade...
"The Fall and Rise of Political Leaders"
Olof Palme, Olusegun Obasanjo, and Indira Gandhi
https://link.springer.com/book/10.1057%2F9780230117242
Citera
2019-06-09, 11:24
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
AXE eller inte AXE?

Är det någon här som vet om Palmes telefon var ansluten till AXE-systemet?
Svar gärna med källa också...

Bakgrunden till min fråga är Lingärdes PM till Granskningskommissionen med diarienummer 95-94
Där han hävdar att AXE-systemet installerades 1981 i Gamla Stan, men där någon i Granskningskommissionen gjort en anteckning med ett frågetecken på detta..
Se sista sidan..
https://drive.google.com/open?id=1LJ3BZ6_BQf_Bb3R42PdWb3c5asrG35GM
Intressant att känna till kan vara att Ericsson blivit kritiserade för att sälja det digitala AXE-systemet, som underlättar övervakning, till diktaturer.
Källa: https://books.google.se/books?id=jvhKDwAAQBAJ&pg=PT61&lpg=PT61&dq=ericsson +phone+system+is+sold+to+dictatorships&source=bl&o ts=NiISMFOd6o&sig=ACfU3U3zkqlbqE9o0FwO0vqCvbFt844U 0A&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwiHu63chdziAhXmiIsKHeLjChE Q6AEwC3oECAYQAQ#v=onepage&q=ericsson%20phone%20sys tem%20is%20sold%20to%20dictatorships&f=false

AXE-systemet framtog Ericsson i nära samarbete med dåvarande Televerket, nu Telia. Idag kan AXE användas av diktaturer till att filtrera bort tillgång till obekväma websiter. (sidan 13 i källan nedan)
Källa: https://internetstiftelsen.se/docs/TEP1-Natverksneutralitet.pdf
Senast redigerad av MossTrums 2019-06-09 kl. 11:55.
Citera
2019-06-09, 12:38
Medlem
Jag läste igenom Gösta Söderströms första pm idag.
Texten är citerad från Sven Aners bok Polisspåret.

"1986-03-03
Stockholms polisdistrikt
Ordningsavdelningen
Andra vaktdistriktet

Iakttagelser och åtgärder i samband med mordet på Statsminister Olof Palme fredagen den 28 februari 1986 kl 23.20

I min funktion av ansvarigt befäl på brottsplatsen får jag meddela följande:

Min tjänstgöringstid var kl 16.00-01.00 enligt turlista, men eftersom jag dessutom var kommenderingschef för den samordnade ordnings-, trafik- och parkeringsövervakningen inom VD 1 och VD 2 under tiden 21.15-02.00 skulle den verkliga tjänstgöringstiden kunna bli 16.00-02.00. Jag förfogade bl a över rb 2520 med Ingvar Windén som förare.

Klockan var 23.28 och vi patrullerade med tjänstebilen på Kungsgatan i västlig riktning, då vi i närheten av Kungstornet anropades av en upprörd man, som omtalade, att skottlossning ägt rum på Sveavägen vid Tunnelgatan. Vi begav oss i största hast mot platsen och när vi hunnit ett hundratal meter längre bort mot Sveavägen, hörde vi i polisradion att två bilar anropades och beordrades till samma plats dit vi var på väg. Vi anlände först till brottsplatsen, dvs klockan 23.30. Omkring 10 sekunder härefter anlände piketbussen 3230. Jag observerade först en mindre folksamling runt en starkt blödande man, och de uppehöll sig på gångbanan vid Sveavägens östra sida i höjd med Tunnelgatan. Den blödande mannen låg på rygg, och två personer var sysselsatta med upplivningsförsök. (En yngre kvinna utförde hjärtkompression och en man gjorde konstgjord andning.) En annan man pekade mot Tunnelgatan i östlig riktning, samtidigt som han skrek, att gärningsmannen sprungit ditåt. Jag beordrar piketgruppens befäl (SHA 3230) att omedelbart uppta förföljandet efter misstänkta personer, vilket omgående utfördes genom att fem polismän springande försvann in på Tunnelgatan i anbefalld riktning. En synnerligen förtvivlad och upprörd kvinna sprang runt i folksamlingen och ropade: ”Ni måste rädda livet på min man.” Hennes ansikte var blodstrimmigt, såsom om hon med en blodig hand försökt stryka sitt hår bakåt. De polismän som inte beordrats att söka efter gärningsmannen var på föredömligt eget initiativ sysselsatta med att anteckna vittnen och försöka få fram ett korrekt signalement på brottslingen. Två signalement samt gärningsmannens flyktväg utlarmades till ODL, under det att jag försökte lugna hustrun till den svårt skadade mannen, vilken på något sätt föreföll mig bekant. Då jag frågade efter hennes namn samt namnet på hennes make, skrek hon: ”Är Du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är Lisbet Palme, och (hon pekade) där ligger min man Olof!” Jag blev synnerligen förvirrad och misstrodde till en början hennes uppgift, men efter en närmare granskning av brottsoffret kände jag igen Statsministern, trots att hans huvud var nedblodat, ögonen stirrande och blodsprängda och överkroppens kläder nedblodade. I detta sammanhang anlände ambulansen – det var nu omkring 2 minuter efter vår ankomst – och ambulanspersonalen fortsatte till en början med upplivningsförsöken, som efter någon minut avbröts, varefter Statsministern fördes till sjukhuset dit hustrun medföljde. Efter en mycket kort betänketid meddelade jag per radio också att en polispatrull skulle beordras till sjukhuset för att om möjligt genom ett samtal med hustrun kunna få fram bättre uppgifter om gärningsmanen.

Personal från kriminalavdelningen tillkallades. Brottsplatsen avspärrades genom personal (SHA 1230) försorg, vilka beordrades kvarstanna för bevakning. Fyra vittnen, bl a den taxichafför som larmat polisen samt den kvinna som utfört hjärtkompressionen, medtogs till KCV för förhör. Anmälan upprättades av min kollega Ingvar Windén. Personal hos KCV m fl informerades dessutom muntligt av undertecknad.

G Söderström
Pkom/VD 2

Det är verkligen synd att Gösta S fick fel på tiden, hade tagit bort en del tveksamheter.
Senast redigerad av Sumer 2019-06-09 kl. 12:41.
Citera
2019-06-09, 13:21
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Intressant att känna till kan vara att Ericsson blivit kritiserade för att sälja det digitala AXE-systemet, som underlättar övervakning, till diktaturer.
Källa: https://books.google.se/books?id=jvhKDwAAQBAJ&pg=PT61&lpg=PT61&dq=ericsson +phone+system+is+sold+to+dictatorships&source=bl&o ts=NiISMFOd6o&sig=ACfU3U3zkqlbqE9o0FwO0vqCvbFt844U 0A&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwiHu63chdziAhXmiIsKHeLjChE Q6AEwC3oECAYQAQ#v=onepage&q=ericsson%20phone%20sys tem%20is%20sold%20to%20dictatorships&f=false

AXE-systemet framtog Ericsson i nära samarbete med dåvarande Televerket, nu Telia. Idag kan AXE användas av diktaturer till att filtrera bort tillgång till obekväma websiter. (sidan 13 i källan nedan)
Källa: https://internetstiftelsen.se/docs/TEP1-Natverksneutralitet.pdf
AXE har ett inbyggt system för avlyssning ja (tänkt för att t.ex. polisen ska kunna göra det, kan absolut missbrukas av fula regimer), men har inget att göra med eventuell spärr av internet. Däremot kan såklart en operatör spärra delar av internet och har du ADSL är det samma kopparkabel. Men det är inte AXE.
Citera
2019-06-09, 13:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag läste igenom Gösta Söderströms första pm idag.
Texten är citerad från Sven Aners bok Polisspåret.

"1986-03-03
Stockholms polisdistrikt
Ordningsavdelningen
Andra vaktdistriktet

Iakttagelser och åtgärder i samband med mordet på Statsminister Olof Palme fredagen den 28 februari 1986 kl 23.20

I min funktion av ansvarigt befäl på brottsplatsen får jag meddela följande:

Min tjänstgöringstid var kl 16.00-01.00 enligt turlista, men eftersom jag dessutom var kommenderingschef för den samordnade ordnings-, trafik- och parkeringsövervakningen inom VD 1 och VD 2 under tiden 21.15-02.00 skulle den verkliga tjänstgöringstiden kunna bli 16.00-02.00. Jag förfogade bl a över rb 2520 med Ingvar Windén som förare.

Klockan var 23.28 och vi patrullerade med tjänstebilen på Kungsgatan i västlig riktning, då vi i närheten av Kungstornet anropades av en upprörd man, som omtalade, att skottlossning ägt rum på Sveavägen vid Tunnelgatan. Vi begav oss i största hast mot platsen och när vi hunnit ett hundratal meter längre bort mot Sveavägen, hörde vi i polisradion att två bilar anropades och beordrades till samma plats dit vi var på väg. Vi anlände först till brottsplatsen, dvs klockan 23.30. Omkring 10 sekunder härefter anlände piketbussen 3230. Jag observerade först en mindre folksamling runt en starkt blödande man, och de uppehöll sig på gångbanan vid Sveavägens östra sida i höjd med Tunnelgatan. Den blödande mannen låg på rygg, och två personer var sysselsatta med upplivningsförsök. (En yngre kvinna utförde hjärtkompression och en man gjorde konstgjord andning.) En annan man pekade mot Tunnelgatan i östlig riktning, samtidigt som han skrek, att gärningsmannen sprungit ditåt. Jag beordrar piketgruppens befäl (SHA 3230) att omedelbart uppta förföljandet efter misstänkta personer, vilket omgående utfördes genom att fem polismän springande försvann in på Tunnelgatan i anbefalld riktning. En synnerligen förtvivlad och upprörd kvinna sprang runt i folksamlingen och ropade: ”Ni måste rädda livet på min man.” Hennes ansikte var blodstrimmigt, såsom om hon med en blodig hand försökt stryka sitt hår bakåt. De polismän som inte beordrats att söka efter gärningsmannen var på föredömligt eget initiativ sysselsatta med att anteckna vittnen och försöka få fram ett korrekt signalement på brottslingen. Två signalement samt gärningsmannens flyktväg utlarmades till ODL, under det att jag försökte lugna hustrun till den svårt skadade mannen, vilken på något sätt föreföll mig bekant. Då jag frågade efter hennes namn samt namnet på hennes make, skrek hon: ”Är Du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är Lisbet Palme, och (hon pekade) där ligger min man Olof!” Jag blev synnerligen förvirrad och misstrodde till en början hennes uppgift, men efter en närmare granskning av brottsoffret kände jag igen Statsministern, trots att hans huvud var nedblodat, ögonen stirrande och blodsprängda och överkroppens kläder nedblodade. I detta sammanhang anlände ambulansen – det var nu omkring 2 minuter efter vår ankomst – och ambulanspersonalen fortsatte till en början med upplivningsförsöken, som efter någon minut avbröts, varefter Statsministern fördes till sjukhuset dit hustrun medföljde. Efter en mycket kort betänketid meddelade jag per radio också att en polispatrull skulle beordras till sjukhuset för att om möjligt genom ett samtal med hustrun kunna få fram bättre uppgifter om gärningsmanen.

Personal från kriminalavdelningen tillkallades. Brottsplatsen avspärrades genom personal (SHA 1230) försorg, vilka beordrades kvarstanna för bevakning. Fyra vittnen, bl a den taxichafför som larmat polisen samt den kvinna som utfört hjärtkompressionen, medtogs till KCV för förhör. Anmälan upprättades av min kollega Ingvar Windén. Personal hos KCV m fl informerades dessutom muntligt av undertecknad.

G Söderström
Pkom/VD 2

Det är verkligen synd att Gösta S fick fel på tiden, hade tagit bort en del tveksamheter.

Och här är Windéns anmälan om den är av intresse?
https://drive.google.com/open?id=1oCSuLJjHCYTVcJBc76piqCSsgctcCtNu
Citera
2019-06-09, 16:52
Medlem
ben-varfors avatar
I diskussionen om den vita zonen öster om Gotland föreslogs
att man skulle upprätta ett bilateralt avtal mellan Sverige och
Sovjet.

Nu föreslår Blix, Ekeus och Hirdman ett annat bilateralt avtal mellan
Sverige och Ryssland.

https://www.svd.se/sverige-kan-gora-mer-for-avspanning-i-europa

"Bilateralt bör vi förhandla en överenskommelse med Ryssland om att våra
militära flygplan och fartyg skall hålla bestämda minimiavstånd till
varandra för att undvika incidenter; sådana har inträffat."
Citera
2019-06-09, 19:04
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
I diskussionen om den vita zonen öster om Gotland föreslogs
att man skulle upprätta ett bilateralt avtal mellan Sverige och
Sovjet.

Nu föreslår Blix, Ekeus och Hirdman ett annat bilateralt avtal mellan
Sverige och Ryssland.

https://www.svd.se/sverige-kan-gora-mer-for-avspanning-i-europa

"Bilateralt bör vi förhandla en överenskommelse med Ryssland om att våra
militära flygplan och fartyg skall hålla bestämda minimiavstånd till
varandra för att undvika incidenter; sådana har inträffat."
Enligt en på 1980-talet publicerad sovjetisk försvarsdoktrin ingår Östersjön norr om Gotland i Leningrads (nuvarande Sankt Petersburgs) försvarsområde.

Fientliga medeldistansmissiler och kärnvapen placerade på svenskt territorium norr om Gotland skulle ryssen anse sig ha rätt att preventivt förstöra, enligt den försvarsdoktrinen.

Det bilaterala avtal det nu talas om är innehållslöst prat vid en säkerhetspolitisk kris (definierad av vem, kan man fråga) och USA via vårt svenska partnerskap för fred i Nato placerar ut flyg eller fartyg på svenskt territorium.

Vårt medlemskap i partnerskap för fred i Nato kan leda oss rätt in i ett krig med Ryssland, om det vill sig illa.
Citat:
Vid en säkerhetspolitisk kris i Östersjöområdet skulle Nato sannolikt komma till Sveriges och Finlands hjälp, och även tillåta länderna att delta i Nato-operationer. Det klargör biträdande Nato-chefen Alexander Vershbow.
Källa: https://www.gp.se/nyheter/sverige/nato-ni-f%C3%A5r-hj%C3%A4lp-vid-en-kris-1.3815828

Olof Palme hade den otacksamma rollen att stämma i bäcken. Med facit blir det blir alltmer uppenbart att hans engagemang, skarpa intellekt och tal om en kärnvapenfri zon i Norden saknas i debatten.
Citera
2019-06-09, 19:44
Medlem
Enligt Gösta Söderströms rapport så avgick Ambulans från brottsplatsen 23.35 vilket också är högst troligt. Öppen hjärtmassage borde då ha påbörjats tidigast 23.40. Innebär att öppen hjärtmassage påbörjades minst 19 minuter efter att OP avlidit av blodbrist? OPs kropp får en behandling som är så meningslös att den endast passar in såsom en del i mörkläggningen gällande den tekniska bevisningen. Ej troligt att en nära anhörig, dessutom ej medicinskt kval kan kommendera insatserna på en anhörig trauma patient. Skottskadad utan blod kan inte räddas såsom en nedkyld drunkningspatient. Finns liksom inga förutsättningar för cirkulation och vävnadsdöd har redan inträffat först och främst i hjärna.?
Citera
2019-06-09, 19:52
Medlem
ben-varfors avatar
Kritiken mot bilaterala avtal gällde bl.a. Östersjöns status som öppet hav.
Finlandisering via bilaterala avtal kunde leda till ett slutet hav (mare clausum).
Senast redigerad av ben-varfor 2019-06-09 kl. 19:58.
Citera
2019-06-09, 20:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinterfjord
Enligt Gösta Söderströms rapport så avgick Ambulans från brottsplatsen 23.35 vilket också är högst troligt. Öppen hjärtmassage borde då ha påbörjats tidigast 23.40. Innebär att öppen hjärtmassage påbörjades minst 19 minuter efter att OP avlidit av blodbrist? OPs kropp får en behandling som är så meningslös att den endast passar in såsom en del i mörkläggningen gällande den tekniska bevisningen. Ej troligt att en nära anhörig, dessutom ej medicinskt kval kan kommendera insatserna på en anhörig trauma patient. Skottskadad utan blod kan inte räddas såsom en nedkyld drunkningspatient. Finns liksom inga förutsättningar för cirkulation och vävnadsdöd har redan inträffat först och främst i hjärna.?

Varför hänvisar du till Söderströms tider när du har LAC-band med fröken ur?
Tiden 23:28:20-30 för tiden då ambulansen lämnar mordplatsen...

Tiden för den öppna hjärtmassagen kan nog möjligen stämma ändå..

Att massagen skulle vara "en del i mörkläggningen av den tekniska bevisningen"... ?
Det vanliga svartvita tänkandet... ("är man inte god så är man ond")
Bara för att hjärtmassagen var meningslös, så är det mörkläggning och inblandning från elaka Dr Wallin?!
Nej, förutom Wallin var där en stor stab av läkare som arbetade med Palme.
Visst, med facit i hand var massagen hopplös, men gjorde i.a.f. allt man kunde...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in