2019-06-10, 19:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så dina löneökningar och avkastning på sparande äts inte upp i samma takt som dina lån gröps ur menar du? Sen om du har större löneökningar och tillväxt i ditt sparande är en annan femma. Men just inflationen blir ett nollsummespel.

Nu tänker du fel på flera olika sätt samtidigt men det här är överkurs för dig och av erfarenhet vet jag att du inte har förmåga att förstå.
2019-06-10, 19:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu tänker du fel på flera olika sätt samtidigt men det här är överkurs för dig och av erfarenhet vet jag att du inte har förmåga att förstå.
Ha ha så dina lån gröps ur men inte dina tillgångar i samma valuta?
Förstår du skillnad på nominell och real ränta?
2019-06-10, 19:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ha ha så dina lån gröps ur men inte dina tillgångar i samma valuta?
Förstår du skillnad på nominell och real ränta?

Enbart i det här inlägget gör du två fel och ännu fler i det föregående. Orkar inte rätta dig hela tiden men ska bemöta det här.

Mina övriga tillgångar som jag främst har i aktier och fonder har inget med min bostad att göra och nu var det effekten av att äga en bostad vi diskuterade. För den gäller att både bostaden och lånen faller med samma inflation, bostaden blir mindre värd (om vi utgår från att priset är detsamma i SEK räknat) men det blir lånen också.

Men inflationen vi pratar om är förändringen av kronans köpkraft. Mina aktier och fonder blir inte mindre värda pga att kronan tappar köpkraft, aktierna och fonderna värderas istället efter företagens värde.
2019-06-10, 20:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Enbart i det här inlägget gör du två fel och ännu fler i det föregående. Orkar inte rätta dig hela tiden men ska bemöta det här.

Mina övriga tillgångar som jag främst har i aktier och fonder har inget med min bostad att göra och nu var det effekten av att äga en bostad vi diskuterade. För den gäller att både bostaden och lånen faller med samma inflation, bostaden blir mindre värd (om vi utgår från att priset är detsamma i SEK räknat) men det blir lånen också.

Men inflationen vi pratar om är förändringen av kronans köpkraft. Mina aktier och fonder blir inte mindre värda pga att kronan tappar köpkraft, aktierna och fonderna värderas istället efter företagens värde.
Givetvis tappar det du har noterat i svenska kronor värde genom inflationen ( kronförsvagningen relativt omvärlden är en annan femma).
Sen att du har en real avkastning som är högre än inflationen är en annan sak.
Lika förbannat slår inflationen åt båda håll.
2019-06-10, 20:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Givetvis tappar det du har noterat i svenska kronor värde genom inflationen ( kronförsvagningen relativt omvärlden är en annan femma).
Sen att du har en real avkastning som är högre än inflationen är en annan sak.
Lika förbannat slår inflationen åt båda håll.

"Givetvis" så brukar du alltid motivera dig när du inte har argument. Givetvis är det så...

Och vad menar du med det fetade det, aktierna?
Varför skulle Ericsson tappa enligt inflationen i SEK?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-10 kl. 20:08.
2019-06-10, 20:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
"Givetvis" så brukar du alltid motivera dig när du inte har argument. Givetvis är det så...

Och vad menar du med det fetade det, aktierna?
Förstår du inte ens en sådan simpel sak som inflation?
Det är inget argument att dina lån inflateras bort, dina tillgångar inflateras bort lika mycket OM de är i svenska kronor vill säga.
Din reala avkastning är en annan femma den är EFTER inflation.
2019-06-10, 20:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Förstår du inte ens en sådan simpel sak som inflation?
Det är inget argument att dina lån inflateras bort, dina tillgångar inflateras bort lika mycket OM de är i svenska kronor vill säga.
Din reala avkastning är en annan femma den är EFTER inflation.

Du svarade inte, varför ska Ericsson falla med inflationen i SEK? Du skrev något om att det var för att aktien är noterad i SEK, står du fast vid det?
2019-06-10, 20:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du svarade inte, varför ska Ericsson falla med inflationen i SEK? Du skrev något om att det var för att aktien är noterad i SEK, står du fast vid det?
Aktien faller inte din dumme fan, däremot aktiens värde i kronor mindre pga inflationen.
Sen om Ericssons aktie stiger pga vinster och du får utdelning så kan du ändå haft både värdestegring och direktavkastning.
Lika förbannat så har en inflationen naggat från värdet pga att kronans köpkraft har sjunkit.
2019-06-10, 20:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ericsson är inte bara noterad i SEK utan även i USD, faller den med båda valutorna?

Du snärjer som vanligt in den i vansinniga påståenden så du får väl göra som vanligt och rapportera dina egna inlägg så att de försvinner för det här blir återigen pinsamt för dig.

Aktier värderas av marknaden utifrån vad man tror att företaget kan skapa för värden. Det finns inget som säger att t.ex. Ericsson ska falla när SEK gör det, tvärtom snarare då en svag SEK leder till lägre lönekostnader för Ericsson samtidigt som mycket av intäkterna sker i andra valutor. Du har så grund och svag förståelse för de här sakerna att det känns som att förklara detta för en gris.
Är du på riktigt? Förstår du inte hur inflation fungerar?
Eller kom du just på och nu kör du dina vanliga red herrings och motfrågor? Allt för att inte verka fullständigt bortkommen?

Jag förstår nu hur du kan mala på om bostadspriserna, du har helt enkelt inte koll på ens basala begrepp.

De tokiga har många roliga stunder heter det.
2019-06-10, 21:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Är du på riktigt? Förstår du inte hur inflation fungerar?
Eller kom du just på och nu kör du dina vanliga red herrings och motfrågor? Allt för att inte verka fullständigt bortkommen?

Jag förstår nu hur du kan mala på om bostadspriserna, du har helt enkelt inte koll på ens basala begrepp.

De tokiga har många roliga stunder heter det.

Ja du Sonne, du får nog fundera igenom varför t.ex. Ericsson som företag ska bli mindre värt för att SEK har inflation. För det är förstås så att aktiens värde återspeglar företagets värde, det borde du åtminstone förstå. Att Ericssonaktien är noterad i SEK påverkar inte företagets värde, och dessutom är den noterad i USD också.

Jag kan inte förstå att du går in i sådana här diskussioner när du gör bort dig så fullständigt varje gång. Så nej Sonne, dina teorier att mina aktieinnehav faller i värde för att SEK faller i värde håller inte alls.

Personer som har aktieinnehav får alltså inte sämre förmåga att köpa bostäder när SEK har inflation.
2019-06-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nej, det har inte "smällt" än. Bobubblor brukar pysa ganska långsamt, och jag tycker mig höra ett svagt "pyssjande" i bakgrunden.

Och tack för omtanken över mitt lidande. Jag köpte inte för 10 år sedan, och jag min stackare sitter djupt i skiten med mina miljoner på banken nu när jag ska försöka hitta ett permanent bostadsobjekt.

Plågan är svår här i centrala hyrestrean med 5700 kr i hyra.

Lycka till att hitta en objekt till lägre pris än om du köpt för 10 år sedan.
2019-06-10, 22:25
Medlem
Sandtags avatar
Att det finns en bostadsbubbla ser jag som självklart, dock är frågan vad som händer när en katalysator utlöser sprickan? I närtid har vi stundande lågkonjunktur, minusränta och devalvering.

Personligen tror jag att "white flight"-områden kommer att dyka upp mer och mer, de som har hus/BR i dessa områden kan nog gå med vinst när the shit hits the fan s.a.s. De stora förlorarna blir fastighetsägare i invandrartäta områden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in