2019-06-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Ok har varit borta från tråden under lång tid och när jag vid olika tillfällen försökt aat läsa ikapp har jag tröttnat då det bara ältats samma saker om och om igen.

När dog han och var det en naturlig död?

Var länge sen nu men andra i tråden kanske kan rätta mig om jag har fel.
Tror det var en hjärtsjukdom och att det inträffade 2018 (läst tidigare i tråden, har ingen connection med den avlidne).
Citera
2019-06-10, 22:57
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Ok har varit borta från tråden under lång tid och när jag vid olika tillfällen försökt aat läsa ikapp har jag tröttnat då det bara ältats samma saker om och om igen.

När dog han och var det en naturlig död?

https://www.google.com/search?q=patrik+runeberg&client=tablet-android-samsung&prmd=inv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ah UKEwja7rK95t_iAhVH1qYKHRObCDUQ_AUoAXoECA0QAQ&biw=1 280&bih=800#imgrc=S68fJ3ikP1wScM
Citera
2019-06-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Har läst alla dina inlägg om UA och tänker som du.

Jag skrev bla. i ett inlägg i Mars 2019:

Jag tycker, och har altid tyckt, att Helana's syster UA känslomässigt förkommer konstigt opåvärkad av sin systers försvinnande.
Första gången jag hörde om detta fall såg jag en längre video om Helena's försvinnande där systern pratade om Helena och vad som hade hänt och jag tänkte redan då att det var något konstigt med henne.
Kan något ha hänt mellan Helena och hennes syster UA den natten? Något som kanske hade sitt ursprung i svartsjuka? och kanske med någon kille inblandad?

ja, se där ...
Då är man inte helt är ute och cyklar då, om andra tänkt likadant innan.

Jag har inte sett den videon, men i P3 dokun lät syster U väldigt "teatriskt ledsen", när jag laddade ner kort på henne fick jag en chock hur elak hon såg ut också.
Syster Pernilla däremot verkar mer uppriktig. henne misstänker jag ej
länka gärna videon ifall du har den
Senast redigerad av Stina2017 2019-06-10 kl. 23:34.
Citera
2019-06-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Om jag nu minns rätt, utan att söka i tråden, så är (var)initialerna RE.

Tack 👍 ska försöka hitta det 😕
Citera
2019-06-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Den här tråden måste vara en av de äldsta här på Flashback och all heder till er som håller liv i den. O framförallt måste det ge en gnutta hopp för Helena's anhöriga.

Erkänner direkt att jag inte har läst varenda inlägg här men jag har dock bildat mig denna uppfattning.

Att det är helt otroligt varför Skövde-polisen får ha detta ärende. Detta försvinnande/mord-fall borde ha lämnats till CC-gruppen för 10-tals år sedan. Att polisen i Skövde fortfarande har hand om detta handlar bara om ren o skär prestige. Så det är ju inte så underligt att familjen inte har något förtroende för nämnda myndighet.

Istället. När man märker att man inte kommer vidare så skall man lämna över ärendet. Det är en större skam att hålla fast vid något istället för att erkänna att man inte kommer längre med de resurser man har.

Att de nu 'äntligen' har hittat DNA som funnits där en tid kan ha att göra med att man vet att det bara kan testas en gång och sen är förverkad...därav att man väntat så här lång tid.

Tyvärr är det ofta så att när det inträffar grova brott ute på landsorten så finns inte rätt kompetens eller erfarenhet hos den lokala Polisen. Vad jag förstått kopplades Rikskriminalens mordkommision in i ett relativt tidigt skede men dom tappade intresset och ville åka hem när den lokala kommissarien istället satt och spådde med Saida om vart kroppen kunde finnas.

Förhoppningsvis kan man knyta dom här nya DNA fynden till något matnyttigt, annars är nog fallet rätt kört.
Citera
2019-06-11, 00:07
Medlem
flashblakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Ja detta m DNA ? Ja som du säger ... vite mer märkligt om man inte lom hem med ett par skor m massa DNA bland fyllfolk !
Spya , fimpar , något gruffande och någon fått en snyting och blödd näsblod 😕
Men kan fortfarande inte släppa syrrans nästan ” agg gentemot GW ? Någon närstående till familjen .... Nej !!!!! Sedan Polisen tog ringarna till Saida 😳 men de viftar bort GW teori ???
Förmodar att familjen godtog detta beslut att kontakta henne 😕

ja det var ju konstigt att hon avhyste GW så, hon borde ju nappat på varje strå..

Och ja,, ett par skor UTAN dna hade ju nästan behövt vara direkt ur kartongen från fabriken
Citera
2019-06-11, 00:13
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Tyvärr är det ofta så att när det inträffar grova brott ute på landsorten så finns inte rätt kompetens eller erfarenhet hos den lokala Polisen. Vad jag förstått kopplades Rikskriminalens mordkommision in i ett relativt tidigt skede men dom tappade intresset och ville åka hem när den lokala kommissarien istället satt och spådde med Saida om vart kroppen kunde finnas.

Förhoppningsvis kan man knyta dom här nya DNA fynden till något matnyttigt, annars är nog fallet rätt kört.

Vad förvånad jag blir...not.
Påminner mig om de inkompetenta poliserna i Falun som inte har/hade en susning om hur mobiltelefoner och mobilmaster fungerade ihop. Pratar om ärendet om Mats Alm. Tillika samma polisområde som var inblandade i Tomas Quick-ärendet.

Som sagt var...de som lider mest av denna prestige/politik inom polisen är tyvärr brottsoffren
Citera
2019-06-11, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Oavsett med eller utan hund.......
Skillnad på en halvtimmes sök på måfå utefter genvägen och 19 timmars sök med utgångspunkt från en fyndplats.....

Polis påstår att de sökte hela natten morgonen.........efter lunch på måndagen återfanns andra skon.

Vad hände efter att de visat upp skon för anhöriga och talat om att den hittats i närheten?
Ska man tro dem så fortsatte söket hela natten och morgonen med utgångspunkt från fyndplatsen...
Isfl blir det minst ca 19 timmars aktivt sök på inringat område fram till lunch tid på måndagen....

Eller visade de upp skon och ingen var intresserad av platsen den legat?

Fakta kvarstår att det tog en halvtimma att finna första skon efter att polis fått info från UA om vilken väg de brukade gå.
För att sedan dröja upp till 19 timmar att finna andra som låg i närheten samt resten av sakerna.
Det är avgörande hur och varför.....Verkar vara hyper känsligt. Det är bättre att polis erkänner fel än att det döljs vilka andra personer som strövat i området.

Ang de påstådda uppgifter som GW inte känner till, måste de vara radikala och avgörande.
Det är djärvt att gå ut med att utredarna har fel misstänkt och samtidigt hävda att han vet vilka två det är som är gm/inblandade och uppmana utredarna till att ta kontakt om de vill få personuppgifterna....
Osv...Han ville inte riva upp saker för de nära men prio är fallets lösning...

Att anhöriga motsätter sej att utforska hans uppgifter kan vara en personlig inställning från förr när han hade fel ang PR, UAs fd (som hon och Helena sov över hos i Göteborg innan sista utlandsresan samma år...). Det vore även av intresse varför PR tipsade om sej själv och om UA var förvarnad om det? För att undvika ytterligare upprördhet för de närmaste eftersom han var känd i familjen även som fd vid tiden...

Jävla ältande om sko.......Hoppas det kommer fram något som kan styrka indicier på personer.

Åter igen ett motstånd.....
Verkar som familjen är övertygade om pilots skuld inkl polis.
Förstår inte besvikelsen att det inte matchade pilot. Det viktigaste är väl som GW sa, fallets lösning.
Om DNA-t matchar några som inte naturligt skulle ha lämnat spår, då blir det en stark hjälp till att få fram vem som gjorde deras syster illa. Och det är väl bra? Varför så negativt?
Citera
2019-06-11, 00:50
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
ja, se där ...
Då är man inte helt är ute och cyklar då, om andra tänkt likadant innan.

Jag har inte sett den videon, men i P3 dokun lät syster U väldigt "teatriskt ledsen", när jag laddade ner kort på henne fick jag en chock hur elak hon såg ut också.
Syster Pernilla däremot verkar mer uppriktig. henne misstänker jag ej
länka gärna videon ifall du har den

Hittade denna Feb 2014 "Helenafallet i Veckans Brott" video, som var en av dom
intervjuer med UA som fick mig att tänka att något möjligtvis inte står rätt till med UA.

https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg
Helenafallet i Veckans Brott.
Offentliggjort den 3. feb. 2014

UE talar i videoen:

19:35 till 23:20
och
30:40 till 31:49
och
33:25 till 35:02

Här en till "Veckans brott" 4 år efter Helena försvann dvs 1996, UE medverkar.

https://www.youtube.com/watch?v=pSORcGVY1Gk

Helena fallet beskrivs och UE uttalar sig i programmet några få gånger:

22:15 till 39:19
Senast redigerad av Theforeigner 2019-06-11 kl. 01:36.
Citera
2019-06-11, 01:57
Medlem
Theforeigners avatar
Och här ännu ett program från 1995 där bla. båda Helenas systrar UA och GA berättar:

https://www.youtube.com/watch?v=91IkHNm1XC0

tv4 1995 04 30 Blås inte ut mitt ljus SPECIAL. Helenafallet

8:47 till 13:15
Citera
2019-06-11, 04:28
Medlem
ThordOlavssons avatar
Här viftar Jenvén med Helenas skor. Kan det vara hans DNA som finns på skorna? Han håller visserligen i skorna med handskar, men frågan är om skorna kan ha kontaminerats genom behandling. Det är lite märkligt att gå ut i naturen och vifta med bevismaterial bara för att det filmas...

https://minfil.com/i9k8Mau2n5/HelenasSkor_png
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-11 kl. 04:32.
Citera
2019-06-11, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Nej det finns inga vildsvin där. Det finns inte heller några rådjur där som kan prata, dvs "så får ni inte göra"..... Ta du och läs på lite. Finns massor med info om du googlar lite.

Det var väl inte så svårt att svara, eller tog det emot?

Angående vildsvinen, vad baserar du ditt svar på?

Så en person som väl känner till Helena hör henne skrika mitt i natten i fem jävla minuter, men man orkar inte gå 100 meter för o se att allt står rätt till?
Man kanske inte ska hänga upp sig på detta vittnesmål.
Var det ens rätt dag hon hörde detta?
På natten och med lite livlig fantasi så kan man få rådjur att skrika ord.
Ja jag kan googla allt men vad är då meningen med ett forum överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in