2019-06-10, 22:27
Medlem
Browndawgs avatar
Om detta är en misslyckad plan där bomben smällt vid fel tidpunkt är det väl andra gången minst som Sverige har rejäl tur. Det var väl en snubbe i Sthlm som sprängde sig själv endast, som också misslyckades? Flera år sedan.
Citera
2019-06-10, 22:27
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Taimour Abdulwahab skickade mail före dådet. Sedan hur mycket han agerade på egen hand eller hade samröre med någon terrororganisation är oklart, Säpo förnekade det men senare uppgifter stödjer ett visst samröre. Om avsikten var att döda varför var där inte spikar, bultar eller något annat som kunde orsaka splitterskador, kring bomben?

Om nu det var fel plats och då förmodligen fel tidpunkt, varför var bomben apterad och varför sprängdes den vid fel tidpunkt?

De dussinet sprängningar som varit i år i södra Sverige, Malmö och Helsingborg har alla varit av typen att skrämmas.

Fast denna sprängning skiljer sig på flera punkter från de sprängningar du nämner och som har kopplingar till kriminella miljöer. Dels så var det en överjävligt kraftfull bomb. Dels så har den smällt i ett cykelrum en bit från bostadshuset. Den är helt enkelt inte riktad mot en specifik hyresgäst vilket brukar vara regel. Typ att en dörr sprängs, en bil sprängs, en handgranat langas in på måltavlans balkong osv. De gånger kraftigare laddningar har använts har de i allmänhet varit riktade mot affärsverksamheter. Så är inte fallet här. Förövaren har i princip blåst ut ett helt hyreshus. Och sist, men inte minst. Klockan nio på morgonen? Hur många bombattacker i södra Sverige har skett på morgonen?

Jag tycker att det är alldeles för många frågetecken här. Nån nämnde att det kan vara riktat mot fastighetsägaren och det är nog inte en omöjlig förklaring. Har nån kriminell kanske blivit vräkt från fastigheten? Terror går såklart inte heller att utesluta (även om bomben i så fall knappast var tänkt att detonera där nu skedde), men oavsett så skulle jag nog inte lita på att faran är över. Det finns en fullständigt hänsynslös individ i Linköping som har kapacitet att bygga mycket kraftfulla bomber och polisen verkar inte ha en aning om vem eller varför.
Senast redigerad av fernebo 2019-06-10 kl. 22:31.
Citera
2019-06-10, 22:47
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chimneyz
Skulle vilja veta vilka lgh-nummer som ligger närmast cykelrutan. Alltså de rutor och balkong man ser närmast på bottenvåningen nära laddningen.

Någon som vet mer om det?

Eftersom entrén ligger till höger om balkongerna borde första lägenheten till vänster vara de som har balkong mort cykelstället. Finns på mrkoll.se.

EDIT: Lägenhet nr 1 från vänster slutar med 01.
Senast redigerad av Jarvsofaks 2019-06-10 kl. 22:59.
Citera
2019-06-10, 22:49
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast denna sprängning skiljer sig på flera punkter från de sprängningar du nämner och som har kopplingar till kriminella miljöer. Dels så var det en överjävligt kraftfull bomb. Dels så har den smällt i ett cykelrum en bit från bostadshuset. Den är helt enkelt inte riktad mot en specifik hyresgäst vilket brukar vara regel. Typ att en dörr sprängs, en bil sprängs, en handgranat langas in på måltavlans balkong osv. De gånger kraftigare laddningar har använts har de i allmänhet varit riktade mot affärsverksamheter. Så är inte fallet här. Förövaren har i princip blåst ut ett helt hyreshus. Och sist, men inte minst. Klockan nio på morgonen? Hur många bombattacker i södra Sverige har skett på morgonen?

Jag tycker att det är alldeles för många frågetecken här. Nån nämnde att det kan vara riktat mot fastighetsägaren och det är nog inte en omöjlig förklaring. Har nån kriminell kanske blivit vräkt från fastigheten? Terror går såklart inte heller att utesluta (även om bomben i så fall knappast var tänkt att detonera där nu skedde), men oavsett så skulle jag nog inte lita på att faran är över. Det finns en fullständigt hänsynslös individ i Linköping som har kapacitet att bygga mycket kraftfulla bomber och polisen verkar inte ha en aning om vem eller varför.
Du har rätt i att där finns olikheter. Tidpunkten känns konstig.
Citera
2019-06-10, 22:56
Medlem
antoneriks avatar
Kriminella gäng kan man nog stryka från listan. Det är inte sånt här dom brukar hålla på med helt enkelt. Terrorister är en möjlig tanke, men ofta är den enklaste förklaringen den bästa förklaringen.

Jag tänker mig två-tre killar i nedre tjugoårsåldern som sitter hemma och super. Lidköping är en universitetsstad där unga förmågor kommer i kontakt med varandra. Kanske någon har en viss kunskap i kemi, och man kommer in på diskussioner om att tillverka en bomb. Man kommer över en lådcykel som man transporterar bomben i och bestämmer sig för att spränga skiten med en mobiltelefon för att skrämma slag på grannarna. Tanken kanske är att blåsa ut dörren och sabba förrådet på sin höjd.
Citera
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Nej, det kan fortfarande vara en provsprängning inför ett kommande dåd, som jag skrev tidigare i tråden. Då passar en obevakad bakgata som detta bra, och om det stryker med någon, så spelar det ju ändå ingen roll.

Brukar man "provspränga" i tätbefolkat område? Jag har aldrig hört talas om det, men upplys mig gärna.
Citera
Medlem
Vilken konstig fixering vid Bandidos från massmedias sida. (Både tidningar och TV).Känns malplacerad och övertydligt vilket gör att cyniker som jag själv inte tror ett skvatt på deras sk tips.

Policyn senaste decceniet har väl annars varit att man inte talar om specifika gängnamn vid konflikter för att inte göra "reklam" eller spä på deras farlighet. Utan bara allmänt om nätverk och grupperingar osv.

Skulle det nu peka så solklart mot BMC varför görs inga tillslag mot klubblokaler och razzior i kända medlemmars bilar och bostäder?

Jag menar, vad fan pratar vi om, ett hundratal aktiva typ som är kapabla och på gatan?

Nej, det ligger en hund begraven här någonstans. Jag tror inte ett smack på att det här är mc-relaterat. Även om jag också förstår att det hade känts skönt för journalisterna i detta musliminfekterade kaoslandet.
Citera
2019-06-10, 23:02
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Kriminella gäng kan man nog stryka från listan. Det är inte sånt här dom brukar hålla på med helt enkelt. Terrorister är en möjlig tanke, men ofta är den enklaste förklaringen den bästa förklaringen.

Jag tänker mig två-tre killar i nedre tjugoårsåldern som sitter hemma och super. Lidköping är en universitetsstad där unga förmågor kommer i kontakt med varandra. Kanske någon har en viss kunskap i kemi, och man kommer in på diskussioner om att tillverka en bomb. Man kommer över en lådcykel som man transporterar bomben i och bestämmer sig för att spränga skiten med en mobiltelefon för att skrämma slag på grannarna. Tanken kanske är att blåsa ut dörren och sabba förrådet på sin höjd.

Lidköping är ingen universitetsstad. Och Linköping heter staden där det smällde.

Och de flesta här verkar ha alldeles för höga tankar om den organiserade brottsligheten.
Citera
2019-06-10, 23:02
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Vilken konstig fixering vid Bandidos från massmedias sida. (Både tidningar och TV).Känns malplacerad och övertydligt vilket gör att cyniker som jag själv inte tror ett skvatt på deras sk tips.

Policyn senaste decceniet har väl annars varit att man inte talar om specifika gängnamn vid konflikter för att inte göra "reklam" eller spä på deras farlighet. Utan bara allmänt om nätverk och grupperingar osv.

Skulle det nu peka så solklart mot BMC varför görs inga tillslag mot klubblokaler och razzior i kända medlemmars bilar och bostäder?

Jag menar, vad fan pratar vi om, ett hundratal aktiva typ som är kapabla och på gatan?

Nej, det ligger en hund begraven här någonstans. Jag tror inte ett smack på att det här är mc-relaterat. Även om jag också förstår att det hade känts skönt för journalisterna i detta musliminfekterade kaoslandet.

Jag hoppas också att dom utreder det förutsättningslöst. Som GW sa så kan det vara MC, men också riktat mot både åklagare och poliser som bor i dom berörda fastigheterna. Däremot känns Islamistisk terror lite avlägset i just detta fall pga platsen som sådan; dom brukar ju välja offentliga platser med en massa människor. Möjligtvis om man tänker sig att bomben förvarats i lådcykeln och sedan sprängts av misstag (på fel plats så att säga).
Citera
2019-06-10, 23:07
Medlem
Torneros avatar
Bara en tanke såhär apropå, kanske helt tokig.... Men tänk om det var själva cykeln och batteriet som exploderade?
Läste nämligen den här artikeln och började klura lite... https://www.svd.se/brandrisk-instabila-batterier-kan-explodera
Citera
2019-06-10, 23:07
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Lidköping är ingen universitetsstad. Och Linköping heter staden där det smällde.

Och de flesta här verkar ha alldeles för höga tankar om den organiserade brottsligheten.

Nåja, ett stavfel hit eller dit. Faktum är att det smällde i Linköping och det finns ett universitet i Linköping. Dom kriminella gängen är inte ädla på något sätt, inte intelligenta på något sätt, men dom älskar inte att ha stora polisdrev efter sig.
Citera
2019-06-10, 23:13
Medlem
svepets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Eftersom entrén ligger till höger om balkongerna borde första lägenheten till vänster vara de som har balkong mort cykelstället. Finns på mrkoll.se.

EDIT: Lägenhet nr 1 från vänster slutar med 01.

Det stämmer lägenhetsnumren på bottenvåningen räknas från vänster till höger baserat på entréns placering. På övriga våningar räknas lägenhetsnumrena från vänster till höger baserat på var trappen kommer upp på våningsplanet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in