2019-06-10, 18:32
Medlem
Syrran uttalar sig i expressen om DNA
Hon säger att hon inte har några som helst förhoppningar om att DNA ska föra fallet framåt ? Vi står fortfarande på ruta ett säger hon .
Hon hoppas Göteborg och Cold C gruppen tar över och kan se på fallet med nya ögon .
Citera
2019-06-10, 18:38
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
+Enligt Ulrikas utsago ringer Helena mitt i natten, för att berätta att hon haft trevligt och ska väcka henne när hon kommer hem ?
Varför ringer man nån om nåt man ändå ska berätta sen? (6.15 i dokumentären)
Kan det inte varit så att hon ringer och "frågar om lov" ifall hon kan "ta över den killen" som dom kanske båda är intresserade av?, detta kanske utlöste ett rivalitets bråk mellan dem senare
(även här massa avledande andhämtningar och harklingar mitt i mening)

+ Ulrika är den som BER polisen gå o kolla den vägen Helena kan ha gått, där dom mycket riktigt sen hittar en sko inslängd. Varför skulle en ev kidnappare slänga in en sko? Hade det inte varit lättare att ta med den i bilen
Visste Ulrika att den skulle finna den där? (20.08 -21.10)

+ åter igen alla dessa sväljande o "hickande" och suckande och avbrytande spår mitt i meningarna.
Fråga vilken förhörsledare som helst hur den som ljuger brukar göra,,, inte bara ta handen för munnen osv, utan även talet är avledande ofta. Låter som att Ulrika håller inne med mer än vad hon säger

https://sverigesradio.se/avsnitt/898313

Mitt fetande.

Men här i dokumentären låter det ju som om att Ulrika säger att hon INTE har talat med Helena i telefonen !

Det är ju himmla märkligt för Ulrika har väl tidigare hela tiden påstått att Helena ringde henne kort tid innan hon skulle åka hem från Hotellet, och hon har ju också sagt att hon sa åt Helena att ta en taxi !
Men nu plötsligt så har hon INTE talat med Helena, antingen inte hört telefonen eller att Helena har glömt att ringa ?!

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/898313?programid=3103

Del 1/4 - Fallet Helena: Försvinnandet
24 min - mån 12 jun 2017 kl 06.01

börjar 15:54
Mitt emot badrummet finns Helenas rum, härinne hade Ulrika tänt upp sänglampan och vikt undan täcket.
Men på morgonen den 14 juni 1992 står sängen tom...
UA: - och när jag ser at hon inte är där, så tänker jag ändå någonstans at hon skal komma hem,
aah...det ska liksom lösa sig...jag har gjort en miss, jag har inte hört at ho... öh...telefonen,
eller hon har glömt at ringa mig.. aah!

Så det find liksom en lösning på at hon...hon ska, det fins liksom inget annat än at hon ska komma hem...

Slut 16:43

Jag har länge misstänkt UA.
Senast redigerad av Theforeigner 2019-06-10 kl. 18:52.
Citera
2019-06-10, 18:55
Medlem
Det däringa mä spyer ä könstit. Kommer ihåj att en nästan allti spydde opp ärter å morötter. Fast en ente hade ättet dä på flera vecker.
Könstit va?

Stortrollet oner broa.
Citera
2019-06-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag har läst, en del.
Men det är lite svårt att läsa mer än 32 000 inlägg.
Tycker du inte själv att det blir lite oöverskådligt?

Svara på mina frågor istället eller håll käften.

Nej det finns inga vildsvin där. Det finns inte heller några rådjur där som kan prata, dvs "så får ni inte göra"..... Ta du och läs på lite. Finns massor med info om du googlar lite.
Citera
2019-06-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Men här i dokumentären låter det ju som om att Ulrika säger att hon INTE har talat med Helena i telefonen !

Det är ju himmla märkligt för Ulrika har väl tidigare hela tiden påstått att Helena ringde henne kort tid innan hon skulle åka hem från Hotellet, och hon har ju också sagt att hon sa åt Helena att ta en taxi !
Men nu plötsligt så har hon INTE talat med Helena, antingen inte hört telefonen eller att Helena har glömt att ringa ?!

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/898313?programid=3103

Del 1/4 - Fallet Helena: Försvinnandet
24 min - mån 12 jun 2017 kl 06.01

börjar 15:54
Mitt emot badrummet finns Helenas rum, härinne hade Ulrika tänt upp sänglampan och vikt undan täcket.
Men på morgonen den 14 juni 1992 står sängen tom...
UA: - och när jag ser at hon inte är där, så tänker jag ändå någonstans at hon skal komma hem,
aah...det ska liksom lösa sig...jag har gjort en miss, jag har inte hört at ho... öh...telefonen,
eller hon har glömt at ringa mig.. aah!

Så det find liksom en lösning på at hon...hon ska, det fins liksom inget annat än at hon ska komma hem...

Slut 16:43

Jag har länge misstänkt UA.

Det har du rätt i!
Jag tänkte mer att hon menade att Helena inte ringt o sagt att hon inte kommer hem ändå,,, typ.
Senast redigerad av Stina2017 2019-06-10 kl. 19:17.
Citera
2019-06-10, 19:16
Medlem
”Först ska vi köra det här spåret och se var vi landar. Sen blir det säkert aktuellt med Kalla-fall” säger Lars Johansson till MT
Citera
2019-06-10, 19:20
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varför skulle syrran ha dödat Helena? Syskon kan väl bli osams ibland, det hör till sakens natur, men inte tusan mördar man varandra för det. Man blir samt igen.

Man borde fundera på varför både ringar och skor var avtagna och så nära som 200 meter från huset?
Finns det någon karta/flygfoto där man kan se vars grejerna blev upphittade i förhållande till bostaden?

Kan det vara självmord? Läste att en teori var att Helena var gravid.
Är det därför ringar o skor hittades, hon tog själv av sig dessa?
Frågan är vart tog kroppen vägen i så fall?

Fanns det mycket vildsvin i närheten 1992?

Skriket som hördes. var det ett skrik bara eller kunde man urskilja ord?
Tänkte mest på att rådjur låter sjukt likt någon som skriker.
Är det fastställt att det var en människa som skrek?
Är skriket ens fastställt?

Har man spårat med likhundar?

Mit fetande.

Din fråga;
Varför skulle syrran ha dödat Helena?

En teori:
Det kan bara ha varit et gräl, något bråk, Ulrika eller någon annan som var i hemmet,
knuffar Helena så att hon faller och slår i huvudet i något hårt och dör, en olyckshändelse helt enkelt.
Ulrika är SÅ rädd för mamma och pappa's reaktion att hon beslutar att skaffa bort liket och låssas att Helena aldrig kom hem.
Citera
2019-06-10, 19:35
Medlem
Messials avatar
Varför skulle UA inte kunna vara mördaren eller medhjälpare till mord alternativt grovt vållande till annans död?
Alla fysiska människor som bor och vandrar på jorden just nu är kapabla till att mörda en annan människa, en stor majoritet utav alla fysiska människor förutom exempelvis människor med utvecklingsstörning, UA är en utav de fysiska människorna som är kapabel till att mörda en annan människa.

För övrigt kommer mordet troligtvis aldrig lösas och Helena kommer aldrig hittas, hon ligger begravd under marken någonstans eller i en djup brunn eller i havet eller i Vänern. Hon är på sätt och vis begravd någonstans.
Citera
2019-06-10, 19:58
Medlem
Det finns dna från 2 män på skorna och får man fram det så tycker jag att det är rätt klart.
Jag menar är det personer som har figurerat i utredningen och här i tråden så borde det finnas en möjlighet att få fram vad som hände? Jag tänker på Per Ullberg, Björn Wallin.

Jag menar vem får sitt dna på någons annan skor om man inte tar i dom? Så det är ju nog de personerna som slängde dom som finns där. de borde ju vara de färskaste
Senast redigerad av Jojje48 2019-06-10 kl. 20:02.
Citera
2019-06-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SellaFrans
Det däringa mä spyer ä könstit. Kommer ihåj att en nästan allti spydde opp ärter å morötter. Fast en ente hade ättet dä på flera vecker.
Könstit va?

Stortrollet oner broa.
Jämtlänning ??
många likheter i alla fall 😂😂
Från en äkta” Jämtlänning .
Och ja det var konstigt kom upp sådant som man inte ätit i närtid ..... vad man minns i alla fall 😕
Citera
2019-06-10, 20:11
Medlem
Theforeigners avatar
Detta "två eller tre män" utlåtande får mig att tänka; skulle det skulle kunna röra sig om 2 bröder?
Att dom hittat 2 DNA som är nästan lika men ändå inte helt.
Det vill i så fall betyda i alt; 1 kvinna, 3 män där 2 av dom är bröder

https://www.sla.se/2019/06/10/dna-spar-sakrat-pa-helena-anderssons-sandaler/
– Det är spår från en kvinna och två eller tre män, säger Lars Johansson, tidigare chef för enheten grova brott i Skaraborg.
Citera
2019-06-10, 20:11
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
Det har du rätt i!
Jag tänkte mer att hon menade att Helena inte ringt o sagt att hon inte kommer hem ändå,,, typ.

Ja det kan förstås också vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in