2019-06-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och de som bor i hyresrätt har en kommunistisk hyresreglering på sin sida som håller nere hyrorna Dessutom tar de ingen marknadsrisk.

Dessutom, ska man skatta på kapitalvinst så är det bara rimligt att dra av på kapitalförluster, eller är det alltid en väg för er kommunister som gäller?

+1. Sen är folk ledsna när de inte kan köpa "billigt" från nåt skilsmässopar som är tvungna att sälja i en kraschad marknad. Den goda vänstern i sin rätta form.
2019-06-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Skattemässigt gynnad är inte riktigt samma sak som att man "snyltar på andra" i min bok; men vi är alla olika.

Nej givetvis inte. Dock uppfattade jag det som en öppen fråga så jag ville lägga fram de aspekter jag trodde han hade i åtanke. Men jag ska inte lägga ord i mun på Perkulatorkaffe. Han får gärna svara på egen hand förstås
2019-06-10, 06:39
Medlem
Både SvD och DN toppar med olika positiv artiklar om månadens siffror från mäklarstatistik (HOX verkar tyvärr inte komma förens 19 Juni).

https://www.svd.se/trendbrott-affarerna-pa-bostadsmarknaden-tar-fart
De försiktiga prisuppgångarna fortsatte i maj. Både bostadsrätts- och villapriserna ökade med 1 procent i riket. Samtidigt sätter både utbudet och antalet affärer nya rekord.

https://www.dn.se/ekonomi/bostadspriserna-stiger-pa-bred-front/
Trenden från tidigare i våras står sig – bostadspriserna stiger på bred front.
Med undantag för villor i Storstockholm stiger priserna, jämfört med för ett år sedan, i riket och i samtliga storstäder.

De som köpte med max belåning sommaren 2017 är snart ute ur knipan då de amorterat en del tack vare de bespottade reglerna från FI.

Meta: Ni som älskar att medvetet misstolka vad andra skriver samtidigt som ni avkräver varandra att svara på egenformulerade frågor kan väl starta en egen tråd och sluta förpesta denna. Ämnena som tas upp har ju ändå knappt någon koppling till denna tråd.
Senast redigerad av trickget 2019-06-10 kl. 06:46.
2019-06-10, 07:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget

De som köpte med max belåning sommaren 2017 är snart ute ur knipan då de amorterat en del tack vare de bespottade reglerna från FI.
.

Märkligt, varenda en jag pratar bostad med beklagar sig över hur mycket deras säljpris har gått ned. Nu är givetvis inte de.tillräckligt stor grupp för att dra nå slutsatser av men det har varit 100% återkoppling hittills.
Om det varit budgivning och de dragit ut lite så är de för dom lagt ut objektet igen till lägre utgångspris.

Den som köpte 2017 har gått ungefär 300k back på en försäljning idag.
2019-06-10, 07:18
Medlem
Stig-Britts avatar
Den här tråden närmar sig alltså 10 år. Hur går det med bubblan, har den smällt ännu? Stackars de som undvek en affär med hänvisning till tänket i den här tråden för 10 år sedan - de sitter garanterat djupare i skiten än de som gått in de senaste par åren och eventuellt gått back något.
2019-06-10, 07:47
Medlem
nihilverums avatar
Ett antal inlägg om huruvida fondförvaltare valutasäkrar sina fonder eller inte har raderats. Håll er till trådens ämne.

/Moderator
2019-06-10, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Märkligt, varenda en jag pratar bostad med beklagar sig över hur mycket deras säljpris har gått ned. Nu är givetvis inte de.tillräckligt stor grupp för att dra nå slutsatser av men det har varit 100% återkoppling hittills.
Om det varit budgivning och de dragit ut lite så är de för dom lagt ut objektet igen till lägre utgångspris.

Den som köpte 2017 har gått ungefär 300k back på en försäljning idag.

Det är ingen motsats till det jag sa.

Om du har de strängaste amorteringskraven så måste du amortera 3% per år.
Så säg att du köpte en bostad för 1,000,000 våren 2017, du hade precis 15% kontantinsats och max belånade dig.

2017: Lån 850,000.

Enligt reglerna måste du då amortera 3% per år. Dvs du har nu amorterat 51,000:

2019: Lån 799,000.

Säg att bostaden då gått ner 5% sedan toppen så kan du fortfarande sälja din bostad och köpa en annan bostad värd 1 miljon kronor (som nu förmodligen är lite bättre). Detta är ju bara ett tankeexempel så jag har bortsett från mäklaravgifter och andra flyttkostnader.
Senast redigerad av trickget 2019-06-10 kl. 07:57.
2019-06-10, 09:07
Medlem
hör på nyheter att bostadspriserna ökar i pris med några procent i rikssnitt. Hur är detta möjligt?
2019-06-10, 09:18
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det är ingen motsats till det jag sa.

Om du har de strängaste amorteringskraven så måste du amortera 3% per år.
Så säg att du köpte en bostad för 1,000,000 våren 2017, du hade precis 15% kontantinsats och max belånade dig.

2017: Lån 850,000.

Enligt reglerna måste du då amortera 3% per år. Dvs du har nu amorterat 51,000:

2019: Lån 799,000.

Säg att bostaden då gått ner 5% sedan toppen så kan du fortfarande sälja din bostad och köpa en annan bostad värd 1 miljon kronor (som nu förmodligen är lite bättre). Detta är ju bara ett tankeexempel så jag har bortsett från mäklaravgifter och andra flyttkostnader.

Ja då har man fått en rejält negativ avkastning på sitt kapital.

Man hade 150 tkr och har sparat ihop ytterligare ca 50 tkr som man amorterat med.

Det egna kapitalet har minskat från 200 tkr till 150 tkr. Minus 25% alltså.

Om målet hade varit att "byta upp sig till något bättre" så hade en prisuppgång på 5% varit att föredra.

Man hade då kunnat byta upp sig till en bostad i 1,5-miljonersklassen eftersom man haft ett eget kapital på 250 tkr.
2019-06-10, 09:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla

Man hade 150 tkr och har sparat ihop ytterligare ca 50 tkr som man amorterat med.

Om målet hade varit att "byta upp sig till något bättre" så hade en prisuppgång på 5% varit att föredra.

Man hade då kunnat byta upp sig till en bostad i 1,5-miljonersklassen eftersom man haft ett eget kapital på 250 tkr.

Förmodligen har man också haft lägre boendekostnader under dessa två år så det kanske ändå blev en plusaffär.
2019-06-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla

Jag måste nog vara övertydlig här. Min poäng är att snart är väldigt få personer som som är belånad mer än 85% på sina bostäder tack vare att de är tvingade att amortera.

Givetvis är det så att man inte ska köpa något som går ner i värde om man kan undvika det. Totalt kan det här dock ändå varit en plusaffär för deras alternativa boendekostnad kan mycket väl varit mer än ca 2k extra per månad de förlorat i värdeminskning i detta exempel.
2019-06-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izvek
hör på nyheter att bostadspriserna ökar i pris med några procent i rikssnitt. Hur är detta möjligt?

En ökad befolkning, årskullarna 90-95 som var ovanligt stora köper sina första boenden. Eftersom det råder brist på hyresrätter så köper man boende. Inte så konstigt att räkna ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in