2019-06-10, 17:02
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är bara om Gud existerar som han kan vara ond.

gud kan per logik inte vara motsatsen till god
Citera
2019-06-10, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
det kan per logik och definitionen av en allsmäktig gud inte finnas en högre standard än den som utgörs av guds egna egenskaper,
eller något som är utanför guds kontroll

om det fanns det skulle den standarden vara gud
Fast detta säger ju inte vad som är gott. Det kan fortfarande vara gott att mörda, stena homosexuella, ha slavar, o,s.v.
Citera
2019-06-10, 17:48
Medlem
Citat:
Gud måste även existera för att vara god.
Citera
2019-06-10, 17:51
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Fast detta säger ju inte vad som är gott. Det kan fortfarande vara gott att mörda, stena homosexuella, ha slavar, o,s.v.

ja,
det är många som älskar sånt..
Citera
2019-06-10, 17:59
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Gud måste även existera för att vara god.

så är det,
Citera
2019-06-10, 18:02
Medlem
Citat:
ja,
det är många som älskar sånt..
Ja, det är troligtvis mänskligt påhitt.

En perfekt standard för moral tror jag är logiskt omöjlig. Gud som koncept är väldigt ologisk om man ger honom attribut som ”allsmäktig” ”perfekt” och liknande.
Citera
2019-06-10, 18:22
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:

Den klassiska frågan som de gamla grekerna diskuterade som ännu är obesvarad:

Är något gott för att (1) Gud säger det, eller (2) säger Gud något för att det är gott?

(1) Om detta är sant innebär det att om Gud säger att våldtäkt av barn är gott, då är det gott.
(2) Om Gud säger något för att det är gott, då är det gott oberoende av vad Gud säger. Gud förmedlar då bara vad som är gott han bestämmer det inte.

Kristna besvarar detta ibland med att ''Gud är god i sitt väsen'' eller ''Gud är det goda'' vilket bara är ett cirkelresonemang. Som att säga: Gud är god därför att gud är god.'' Och hur kan vi avgöra om gud är god om vi inte redan har en existerande standard för vad godhet innebär som är oberoende av Gud?

Min slutsats är att gud inte avgör vad som är godhet/gott!
Senast redigerad av Professor.Wer 2019-06-10 kl. 18:27.
Citera
2019-06-10, 18:24
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ja, det är troligtvis mänskligt påhitt.

En perfekt standard för moral tror jag är logiskt omöjlig. Gud som koncept är väldigt ologisk om man ger honom attribut som ”allsmäktig” ”perfekt” och liknande.

hm,
min slutsats är att det logiskt måste vara tvärtom;

för att kunna avgöra att något inte är perfekt,
så måste detta något kunna existera i perfekt form som referens eller standard;

man kan bara säga att något inte är perfekt,
förutsatt att man vet hur något perfekt ska se ut
Citera
2019-06-10, 18:32
Medlem
Citat:
hm,
min slutsats är att det logiskt måste vara tvärtom;

för att kunna avgöra att något inte är perfekt,
så måste detta något kunna existera i perfekt form som referens eller standard;

man kan bara säga att något inte är perfekt,
förutsatt att man vet hur något perfekt ska se ut
Ja, och jag tror inte perfekt existerar, mer än som ett ord vi använder när vi anser att något är riktigt bra.
Och jag håller inte med om att man måste veta vad perfekt är för att säga att något inte är perfekt.
Jag vet inte vad den perfekta draget i schack är, men jag kan säga några som inte är perfekt.
Citera
2019-06-10, 18:54
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Den klassiska frågan som de gamla grekerna diskuterade som ännu är obesvarad:

Är något gott för att (1) Gud säger det, eller (2) säger Gud något för att det är gott?

(1) Om detta är sant innebär det att om Gud säger att våldtäkt av barn är gott, då är det gott.
(2) Om Gud säger något för att det är gott, då är det gott oberoende av vad Gud säger. Gud förmedlar då bara vad som är gott han bestämmer det inte.

Kristna besvarar detta ibland med att ''Gud är god i sitt väsen'' eller ''Gud är det goda'' vilket bara är ett cirkelresonemang. Som att säga: Gud är god därför att gud är god.'' Och hur kan vi avgöra om gud är god om vi inte redan har en existerande standard för vad godhet innebär som är oberoende av Gud?

Min slutsats är att gud inte avgör vad som är godhet/gott!

definitionen av en allsmäktig gud innebär att dennes egenskaper, inklusive godhet, inte har någon början,
och det går inte applicera cirkelresonemangsprincipen på något som saknar början eller orsak,
Citera
2019-06-10, 19:02
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ja, och jag tror inte perfekt existerar, mer än som ett ord vi använder när vi anser att något är riktigt bra.
Och jag håller inte med om att man måste veta vad perfekt är för att säga att något inte är perfekt.
Jag vet inte vad den perfekta draget i schack är, men jag kan säga några som inte är perfekt.

det perfekta draget är det som löser vilket som helst problem som är logiskt möjligt att inträffa

orden perfekt, ideal, fullkomlig etc finns av en anledning,
och inte för att beskriva något som bara är riktigt bra
Senast redigerad av jipeess 2019-06-10 kl. 19:13.
Citera
2019-06-10, 19:29
Medlem
Sextetts avatar
Religiös etik kan nog ofta vara lite farlig och oförnuftig, ja.

Det är för att den tillförs utifrån eller genom traditionen och därmed lider av samma problem med tvång och hyckleri som ofta politisk etik: ”just de regler som jag/vi uppfunnit ska andra rätta sig efter, men själv kan jag/vi göra undantag ibland”.

Andlig etik som kommer inifrån är däremot nåt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in