Citat:
Ursprungligen postat av
lajm
Vad är det för bil du har tittat på? Kommer den kunna köra helt på eldrift till vardags? Verkar som att ni kör minst 6 mil om dagen.
Är nuvarande belåningsgrad på huset är alltså 76%. Eftersom banken inte verkar vilja låna ut tänker jag att de inte vill ta mer risk med er. Renovering ökar ju värdet på huset och kan därför bevara säkerheten för banken. Men du kan ligga på och fråga varför det spelar någon roll så länge ni är under 85%.
Väldigt få lån för konsumtion är bra, ni betalar extra i framtiden för att konsumera nu, så ni minskar er framtida konsumtion. Men OM ni ska ta den sortens lån så är det alltid bättre med lägre ränta. Om ni kan ta det på bolånet så är det därför bäst. Annars kanske bilhandeln kan skaffa fram ett billån kring 4-5%. Vad banken tar för billån och blancolån har jag inte koll på.
Inget emot att köra lite finare bil om man har råd med det. Men redan att ni behöver ta lån är en varningsflagga. Det låter dessutom som att ni är toppbelånade på bostaden redan om banken inte vill låna ut mer. Har ni verkligen råd?
Det normala bilåkandet är runt i Stockholm. Det skulle gå på 100% el. Sen varannan helg så åker vi till golfklubben som ligger ca 30km bort. Det är där bensinen springer iväg som mest.
Dem har inte sagt nej till lån, hon sa bara att man inte fick ta lån på lägenhet för bilköp, vilket inte stämmer, då jag haft massor av vänner som gjort det. Sen kan man inte lita 100% på den där blixtvärderingen. Vi hade en mäklare förra sommaren som sa att han hade lagt ut lägenheten för 1,9 som start. Så lägenheten kanske är värd 2,2 miljoner, inte 1,7 som onlinevärderingen sa då den är topprenoverad.
Bytet av bil är ju för att sänka månadskostnaden. Det går ju att göra på 2 sätt. Sälja våran nyare bil och casha en gammal, vilket vi inte riktigt vill, eller köpa en "lika dyr" som inte kräver soppa. Eller lika mycket soppa så att säga. Och som jag skrev tidigare så är ekonomin helt okej, vi kryper absolut inte på knäna ekonomiskt. Jag gillar bara inte att lägga ut stora summor på saker. Så jag ser vårat bilägande mer som leasing, fast att vi inte är bundna i 3 år. Make any sense? haha