Citat:
Det är ju därför som man aldrig ska steka sina svampar i olja, utan alltid i smör.Förklaringen till att det inte går att karamellisera champinjoner utan socker är att Champinjoner inte inte innehåller tillräckligt mycket protein för att få en karamelliserade effekt.
Hemligheten med att få svamp riktigt krispig är att gå i med mycket svamp i torr panna, låta svampen svettas urboch sedan koka in allt det smarriga igen.
Sedan tillsätta smör.
Du gör det bakvänt.
Hemligheten med att få svamp riktigt krispig är att gå i med mycket svamp i torr panna, låta svampen svettas urboch sedan koka in allt det smarriga igen.
Sedan tillsätta smör.
Du gör det bakvänt.
Det spelar ingen roll om det är rapsolja eller olivolja, det blir bara pannkaka av det.
Men med smör så fixar man biffen.
Dessutom så ska du inte säga emot mig.
Du beter dig som en som tjatar om att himlen är grön, trots att han blir tillsagd om att himlen i själva verket är blå.
Svampen förändras när den behandlas på det sätt jag undervisat dig om.
---
"Krispig" svamp ???
Förstår du inte att du gjort fel om dina svampar blir krispiga?
Du torkar ut den, och då blir den faktiskt oätlig.
Den stekta svampen ska inte vara oätlig. Ska inte vara krispig.
Ska inte vara torr.
Tvärtom måste den stekta svampen vara fuktig, fylld av all det läckra smöret den sugit upp från pannan. Färgen ska vara vackert lysande som av polerad brons, med rödaktiga kastanjtoner.
När man sänker ner huggtänderna i den, ska det upplevas närmast som när man äter kaviar.
Dvs att svampen nästan spricker och fyller gommen och tungan med "stekt svampsmör."
Mmm, jag riktigt ryser av välbehag bara jag tänker på det ...
"Krispig" ... ???
Vad är det för fel på dig ?