Citat:
Förklaringen till varför du inte lyckas karamellisera dina svampar beror på det jag skrev redan i mitt första TS-inlägg - för att du har i alla svampar i en stor hög i din stekpanna.Du häller ner alla på en gång och rör runt lite då och då.
Problemet med det är att du bara kokar dina svampar, och det blir omöjligt för de enskilda svamparna att kunna förvandlas till det riktiga mästerverket.
Du kan bara - ja, faktiskt - få dina svampar perfekta genom att låta varje skiva ligga för sig själv i pannan. Och sen vända varje skiva individuellt, för sig själv. En och en åt gången.
Aldrig låta skivorna hamna ovanpå varandra.
Alltid med ett respektfullt mellanrum mellan varje svampskiva i pannan.
Det finns inga genvägar till perfektion, vilket jag är säker på att du hört talas om i andra sammanhang. Men i detta fallet stämmer det faktiskt.
---
Det är inte bara svampen som har denna "dolda sida", denna hemligheternas hemlighet.
Även andra råvaror kan röja helt oanade gastronomiska höjder, om man bara har vett nog att respektera dess olika nivåer.
Som tex Broccolin - en guldklimp som tyvärr fått allt för dåligt rykte (bara pga slarvig hantering).
Men en Perfekt tillagad broccolibukett, det är något av en gudagåva - och Så, Så, Så annorlunda i Allt, från smak till konsistens, från det man vant sig vid.
Och på samma sätt som den Perfekta stekta svampen kräver 100%-ig uppmärksamhet, så gör broccolin det också. Det går inte att bara "röra runt" i pannan och hpppas på det bästa.
Nej, man måste Dels veta vilken bukett som är bra, och vilken som inte är det, och sen när den steks, så går det inte att släppa uppmärksamheten under hela stekperioden.
.