Citat:
Ursprungligen postat av
AyereeFeeWijImaak
Att ingen dog när man satsar så mycket på en så stor bomb pekar mest på att bomben inte smällde där den skulle smällas
En cykelbomb som smäller när den är parkerad i ett cykelställ? Nej, detta pekar på att bomben var parkerad för att användas vid annat tillfälle senare. Jag tror bombmakaren faktiskt bor i huset som drabbades eller i ett hus mycket nära.
Det är ologiskt att man ämnar smälla en sådan stor bomb i ett cykelställ. Hur stor är sannolikheten att man designar bomben att smällas därifrån? Den gjorde minimalt med skada jämfört vad den kunde gjort på annan plats. Sannolikheten är störst att bomben smällde på fel ställe.
Vilka känner vi som tar i så här mycket när de skall spränga något? Jo, terrorister. Fundera på hur farlig bomben varit om det hade adderats splitter i den men med splitter kanske det var för tungt att cykla med den.
Vilka har misslyckats med sprängningar tidigare? Jo, terrorister se Drottninggatan i Stockholm 2010.
Citat:
Ursprungligen postat av
SGDF
Tänk om du har rätt!
Det bor kriminella blattar och jurister i dom flesta städer, om du tar ett segment på 109 lägenheter.
Då har vi ett problem med våra myndigheter, som inte rubricerat saken som terror. Den strategin går bra tills det smäller en gång till, därefter har landet hamnat i ett oåterkallerligt dåligt läge.
Om du har rätt framstår MC-västarnas illegalitet som en hanterbar småskola.
Men om myndigheterna inte vet mer än flashback, så spelar man ett högt spel. Om det smäller en liknande bomb i närtid bland civila, och polisen inte gått ut med läget, då har institutionen förbrukats.
Jag kommer delta i upploppet, inte gå o
0ch tända ljus och lägga nallar.
Två vettiga inlägg.
Jag är inne på samma tanka
Vad jag skräms mest av är inte bomber i sig, utan myndigheters sätt att hantera sådana här situationer. Samt all den naivitet vi har här i Sverige att efter något har skett "bomba" med blommor, nallar och ljus efter att något har hänt. Samlas i tusental i någon manifestation och sprida "kärlek".
Det är det värsta man kan göra, att samlas efter att det smällt någonstans.
Och myndigheterna granskas inte över sin oförmåga...
Jag är inne på att att det här skulle smällas någon annanstans. Det här blev fel plats och tidpunkt.
Kommer inte att täcka polisbilar med rosor heller, så som skedde efter attentatet på Drottninggatan, så naivt och dumdristigt i all sin välmening.....