2019-06-09, 23:04
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
...Det finns inget som tyder på att bombplatsen var målet.
Något som helt klart kan tyda på det är det faktum att den faktiskt small där.

Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
...Klockan 0900 en klämfredag känns otroligt slumpmässigt...
Så du tycker att tidpunkten 09.00 känns "otroligt slumpmässig". Mer logiskt att anta att den small vid avsedd tidpunkt och att den var timerstyrd på grund av klockslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av daemonbart
Dynamit kommer aldrig att smälla om den inte är innesluten i något!
Det här har du missuppfattat, däremot så blir effekten av smällen större om den är innesluten.

Citat:
Ursprungligen postat av skojjainte
Jag befann mig drygt 300 meter fågelvägen ifrån när skiten gick av. Det var en ganska stark krutlukt som hängde i luften strax efter det hade smällt.
Om laddningen bestått av krut borde det även varit ett stort svart rökmoln.

OnT: Lådcykel som leveranssätt är nog inte det mest diskreta sättet att leverera bomben, men kanske var volymen av sprängmedel såpass stor att den var det bästa alternativet.
Citera
2019-06-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Man kan tycka att det spåret inte vore speciellt hett, men:

Den här gör det lite obehagligt och får en undra över andra motiv än MC-gäng och hot mellan kriminella.

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/polisinsats-skulle-forhindra-allmanfarlig-odelaggelse/

"Enligt obekräftade uppgifter till tidningen var det händelsen i Kosta som ledde till det omfattande polispådraget i Kalmar. Kvinnan ska ha identifierats som en person med anknytning till radikal uzbekisk miljö."

Någon skrev om uzbeker i Mjölby tidigare i tråden..

"Samma Mjölby där det bor hundratals uzbeker och är mer känt som den ”svenskuzbekiske metropolen” "

(FB) Explosion i centrala Linköping 2019-06-07
Citera
2019-06-09, 23:13
Medlem
Om individen satt på lådcykeln samtidigt som bomben briserade, är det 100% säkert att man ännu så här relativt tidigt in i utredningen skulle hittat rester efter denna person då? Det känns som att den kroppen hade varit ganska... trasig.
Citera
2019-06-09, 23:14
Medlem
Om Fjotolf Hansen lyckades skrapa ihop en bomb och placera den i en skåpbil, transportera den in till centrala Oslo och sen nästan spränga bort en hel jävla regeringsbyggnad så tror jag att valfri dåre i en svensk tätort kan göra samma sak.

Har du rätt "ingredienser" och är läskunnig så är det nog inga större problem att baka ihop något och placera det i en "lådcykel".

Jag hade inte alls intresse av kemi i skolan, men om jag nu ville hitta ett sätt att bygga en bomb på och blåsa ut 50 lägenheter så skulle nog jag hitta ett recept.

Krävs inga genier för att skapa denna oreda.
Citera
2019-06-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Om individen satt på lådcykeln samtidigt som bomben briserade, är det 100% säkert att man ännu så här relativt tidigt in i utredningen skulle hittat rester efter denna person då? Det känns som att den kroppen hade varit ganska... trasig.

Huvud till 100% eller något som sett ut som huvud.
Möjligtvis hand/händer, någon tand, resten blir som ett dimmoln.
Citera
2019-06-09, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag tror det kan vara en synvilla, men varianter kan ju finnas. Att den är elektrisk verkar rätt troligt med tanke på pakethållarens utformning.

Jämförelse mellan skrot- och sosse-cykelns pakethållare här:

https://ibb.co/crJ34PS

Tycker nog att den bombade cykeln saknar vinkeln upp på pakethållare som är på den obombade.

Bild 6 på AB
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG92Kq/ladcykel-spar-i-explosionen-i-linkoping

Där ligger ett stag och på en bild till. Verkar vara vinklat. Hittar ingen cykel med liknande. Kansje inte ens är från cykeln.

Polisen borde väl hyfsat veta vilken modell det är, de har fler delar?
Citera
2019-06-09, 23:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitosleng
Jag tittade på kratern, skadorna på hus-sockeln där dörren blivit inblåst, stänger på balkongerna, balkongplattorna, takpannorna och överväger styrkan.
Det är inte lätt för gasbildningen att slita loss, böja mm små stålrör och det ser man att det är mycket som har böjts och slitits, sockeln ser ut att ha fått en riktad stråle av tryck mot sig och det ser ut som flera cm tjocka bitar in i sockeln har lossnat. Det är kraftigt.

Det for iväg en hel del splitter från cykelkuren och de cyklar som fanns där inne. Det är bara ren tur att ingen boende i närheten fick ett cykelstyre genom huvudet.,
Citera
2019-06-09, 23:27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Har funderat litet i följande riktning, vad tror ni:

Cykeln, med laddning var tänkt att köras till någon plats med mycket folk för att orsaka maximal skada. Men den som skulle köra dit den fick förhinder. Den sprängdes dock vid planerad tidpunkt.

Detta skulle förklara den stora sprängladdningen (gangsters skräms full tillräckligt med en tiondel, och inte ens gangsters slösar med sprängmedel), tidpunkten (rusningstid) och varför den nu sprängdes på en till synes rätt meningslös plats.

Dessutom är väl en lådcykel en bra metod för den som vill skapa maximal osäkerhet och rädsla bland befolkningen.

Edit; såg att Docentdisciplin varit inne på ett liknande spår.
Citera
2019-06-09, 23:28
Medlem
-nickname-s avatar
Kan inte folk behaga läsa tråden innan de kommenterar. Nästan

Är K*str*ti spåret borta nu när mainstream-media snackat om "mc"-klubb?
Tre personer häktas samma dag för inblandning i senaste mordförsöket på *dri*n, som bomb briseras.
Efter fyra mordförsök på nämnd man så gömmer han sig hos släkting i Linköping, på våning ett, där bomb var närmast.
Media kollar upp brottshistorik på andra i lägenhetshuset och får upp ett "mc" spår, sedan blir det flashbacksanning. Facepalm.
Citera
2019-06-09, 23:30
Medlem
De sex imamerna som säpo haffat sitter på Garnisonen i Linköping. Därav attentatet på adressen där många anställda bor.
Citera
2019-06-09, 23:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag vet fan inte vad jag ska tro om den där lådcykelteorin, tänk dig själv att du får uppdraget att smälla av denna bomb, hur får du klura ut själv. Det bästa du kommer fram till är att en lådcykel är det smartaste alternativet.
Ja, jag vet jag tar min egen lådcykel...
Ja, jag vet tänker du jag snor en iögonfallande och ovanlig lådcykel där jag gömmer min bomb, det kommer ingen att upptäcka....
Ja, jag köper en ny lådcykel för 25k, synd att dom inte tog cash...
Ja, jag köper en lådcykel på blocket och skickar min svåger att hämta den...
Tillåt mig tvivla, jag är mycket osäker på varför man går ut med denna information om det inte bara är ett sätt att få någon gruppering att slappna av.

/Provokatör

Jag tror mer på teorin att lådcykeln tillhörde någon av de som bodde i huset och att förövarna bara placerade bomben i eller intill lådcykeln.
Citera
2019-06-09, 23:38
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Har funderat litet i följande riktning, vad tror ni:

Cykeln, med laddning var tänkt att köras till någon plats med mycket folk för att orsaka maximal skada. Men den som skulle köra dit den fick förhinder. Den sprängdes dock vid planerad tidpunkt.

Detta skulle förklara den stora sprängladdningen (gangsters skräms full tillräckligt med en tiondel, och inte ens gangsters slösar med sprängmedel), tidpunkten (rusningstid) och varför den nu sprängdes på en till synes rätt meningslös plats.

Dessutom är väl en lådcykel en bra metod för den som vill skapa maximal osäkerhet och rädsla bland befolkningen.

Edit; såg att Docentdisciplin varit inne på ett liknande spår.

Polisen var dock ganska snabba med att inte gå på terrorspåret..
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/polisen-i-linkoping-ser-det-inte-som-terror
De o SÄPO brukar ju ha relativt god koll på inriktningen iallafall. Undrar om de har fel denna gång? Tiden får utvisa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in