2019-06-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qesmer
Det är lite dåligt med väggar att studsa mot, kollar man runt i gatuvyn så är det på 360grader inte väggar på mer än kanske en tredjedel av varvet.
Att det trots det (ingen vägg på motsatt sida) blivit en tryckvåg som inte bara blåst in fönster, utan rensat i lägenheter och blåst ut fönster på andra sidan tyder på rejäl smäll.
Men dra inte iväg nu, det är inga breivikladdningar på flera hundra kilo.
Snabb sökning på internetklipp från saker som smäller... kanske från 5-15 kg?
Det är ju nästan omöjligt att jämför, då just det här sättet inte händer så ofta, de flesta stoppar ju sprängmedel i något.
handlar det om att tryckvågen slitit bort plåt från balkonger föera tiotal meter bort från detonationsplatseb?

Jo visst men det beror ju ochså på hur sprängmedlet var riktat och vågens traversering i rumtiden
ytors vinklar, tak, andra fasta objekt ochså vidare, kolla min post med spräng videor några sidor bak.

För min del måste det vara annat än ANFO, nån slags högre grad av sprängmedel och då får vi nog förmoda en annan kundkretts än kreti pleti hem kemi kokar bomb fixare mera färdi köp/stulet!
Citera
2019-06-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att man skulle slösa 10-20 kg sprängdeg (C-4, m/46 eller motsvarande) känns rätt konstigt. Vill man bara skrämmas så borde det räcka med 1-5 stavar (125-625 gram). Även om det kanske är lätt för vissa att komma åt sprängämnen så borde man ju inte slösa om man nu inte nödvändigtvis vill visa att man har obegränsad tillgång.

Viktigast för Flashbacks utredare är nu att knäcka frågan om platsen är den tänka eller om målet var något helt annat.
Polisen vet så klart det eftersom de vet typ av sprängämne och vilken typ av tändning som använts. Har man exempelvis antänt tjärstubin så vet man att platsen är den tänkta. För oss gäller det att fortsätta spekulera...

1. Fel plats, bombtillverkaren bor i fastigheten
2. Kriminellt nätverk i aktuell fastighet
3. Rättsväsende / skyddsvärd person i aktuell fastighet
4. Bostadsbolagen
5. Övriga näringsidkare i närheten
6. Hot mot närstående, våld i nära relationer

1 bombtillverkaren bor i fastigheten har jag tagit upp i en annan tråd - ej troligt
2 flera kriminella och flera som kan ha retat upp andra kriminella finns ja
3 också troligt. talas om muslimska avhoppare också
4 Bostadsbolaget påstås ha ansökt om att få riva aktuell fastighet och bygga nytt och detta skulle vara ett sätt att få lov till det (de fick tydligen inte rivningslov?). Detta har EN användare droppat i tråden
5 Övriga näringsidkare är uteslutna tidigare. Stadsmissionen i en fastighet längre bort. Moske i en fastighet längre bort. Bilskola och tatuerare mitt emot. Tidigare i tråden har det uteslutits. Den enda "verksamhet" som ev kan ha pågått är under balkongen i källare och det har lyfts i tråden att det kan ha varit ett methlabb där men det finns inga bevis för det
Citera
2019-06-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Finns massor som är stulet men inget konfirmerat samband. Gänget jag tänker på köper bara det de behöver rakt av från albanien serbien rumänien. Det är inte svårt att komma över militära sprängämnen i rätt kretsar. Dessutom så har det pratats om tapt i pet flaska. Anfo behövs betydligt större mängd och är i och med det i stort sett uteslutet.

Problemet med anfo är att om det inte är tillräckligt inneslutet så detonerar inte allt , det gör inte andra tex. Fasta sprängmedel heller, men anfo förlorar mer som odetonerat.

(ca 10-20% blir kvar ändå odetonerat även som innesluten detonation och mer om det ligger löst, det kan även vara svårt att antända med endast tändhatt då en primer kan krävas.)
Citera
2019-06-09, 21:55
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Rimligen har cykeln kommit dit nattetid tror jag. Om nu inte cyklisten trodde cykeln skulle pulveriseras helt. Det var klämdag i fredags och många passade nog på att ta sovmorgon och hade inte hunnit ut till cykelstället än? Men givetvis förhörs boende om detta?!

Ja, verkar som alla boende i närliggande kvarter kontaktats av polis angående vittnesuppgifter.
Citera
2019-06-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Hur kan tråden fortfarande ligga i Olyckor och Katastrofer?
Oavsett vem som var måltavlan är det ju klart att det var en sprängladdning och bara att göra en sådan är brottsligt.

Instämmer, borde flyttas till Aktuella Brott och Kriminalfall. Det är väl ändå konstaterat att detonationen orsakats av en eller flera personer och inte av en naturkatastrof eller gasexplosion eller liknande?

OnT: spännande twist att rättsväsendets personal kan vara måltavla, snuten borde sparka in en massa dörrar och spöa en massa lokala gangsters. Men helt jävla tyst.

Det kan ju också vara riktat mot fastighetsägaren Stångåstaden. Därav valet av den stora sprängkraften och det skulle delvis förklara de omfattande skadorna på flertalet fastigheter i Stångåstadens ägo. Men än så länge verkar jag vara ensam om den teorin...
Citera
2019-06-09, 21:56
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Är det inte riskabelt att parkera en stor bomb utanför ett hus fullt med folk som kunde upptäcka den om målet var något helt annat. Då borde den i väntan på det rätta målet ha parkerats mera diskret. Tror målet var fastighetsägaren.
Jo, men om Polisens teori är att den förvarats i en lådcykel så är det väl inget skumt?, och dessutom var parkerad i ett cykelförråd så är det än mindre skumt.
Fastighetsägaren kan åxo vara ett trovärdigt scenario.
Kriminella som hamnat i onåd med denne efter ex. vräkning eller annat?
Varför inte.
Citera
2019-06-09, 21:56
Medlem
Kanske tanken var att smällen skulle vara betydligt kraftigare.
Det verkar ha hänt en del konstigheter med uzbeker inblandade i Kalmartrakten.

Men förhoppningsvis är det dumkriminella som är i farten.
Men varför då dra av en så stor laddning i ett bostadsområde, känns knappast MC relaterat.

Möjligen småblattar, men de brukar ha en förkärlek för att skjuta på varandra, inte spränga cykelställ som varning.
Citera
2019-06-09, 21:57
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag vet fan inte vad jag ska tro om den där lådcykelteorin, tänk dig själv att du får uppdraget att smälla av denna bomb, hur får du klura ut själv. Det bästa du kommer fram till är att en lådcykel är det smartaste alternativet.
Ja, jag vet jag tar min egen lådcykel...
Ja, jag vet tänker du jag snor en iögonfallande och ovanlig lådcykel där jag gömmer min bomb, det kommer ingen att upptäcka....
Ja, jag köper en ny lådcykel för 25k, synd att dom inte tog cash...
Ja, jag köper en lådcykel på blocket och skickar min svåger att hämta den...
Tillåt mig tvivla, jag är mycket osäker på varför man går ut med denna information om det inte bara är ett sätt att få någon gruppering att slappna av.

/Provokatör

Farbror polisen hade inte hört talas om den uppgift som Aftonbladet hade igår, om att ett vittne sett en mc i området med en tungt lastad sidoväska. Föraren av mc’n bar enligt samma vittne en jeansjacka som vid körandet fladdrade till och under bars en väst med märken .
Föraren hade dessutom tydligen betett sig märkligt.

Jag kan gissa att det kommer in en hel del tips av olika slag och värde.

Dock är jag ngt förvånad över att farbror polisen inte visade mer intresse för detta, åtminstone utåt. Men vem vet, kanske är tipset trots allt högst levande och där polisen bara spelar högst ovetande ?

Åka till sprängplats med bomb och cykel? Högst tveksamt, men kan förstå att det kontrolleras
Senast redigerad av locknloll 2019-06-09 kl. 22:24.
Citera
2019-06-09, 21:58
Medlem
Dynamex detoneras med en sprängpatron som måste avge en vod (tryckvåg) på minst 20 MPa (200 bar). Sprängpatronen kan initieras elektriskt eller med krutstubin.
Citera
2019-06-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Här kan man se fastighetsägaren Stångåstadens fastigheter i området kring Ådalagatan:
https://www.stangastaden.se/Documents/kartor/Hejdegarden_karta.pdf
Det verkar som att alla teorier låser sig vid att bombaren gjorde ett misstag och sprängde för stort för att det skulle kunna anses vara riktat mot någon enskild person. Men tänk tvärtom, det kanske var meningen att skadan skulle vara så omfattande mot just Stångåstadens fastigheter? Det kanske var noga uträknat och perfekt utfört enligt plan?

en har tidigare droppat det i tråden att bolaget ville riva och jag har då frågat 1 vem är vd 2 när ansökte de rivning o vem 3 vem fattade beslut o vad blev svaret 4 vem skulle få uppdraget att bygga nytt...någon lokalpolitiker eller byggare finns väl i tråden?
Citera
2019-06-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Finns massor som är stulet men inget konfirmerat samband. Gänget jag tänker på köper bara det de behöver rakt av från albanien serbien rumänien. Det är inte svårt att komma över militära sprängämnen i rätt kretsar. Dessutom så har det pratats om tapt i pet flaska. Anfo behövs betydligt större mängd och är i och med det i stort sett uteslutet.

Jo visst vi vet allt det där men det är du som skriver att det inte var konfirmerat då det är konfirmerat av polis om, det sen används för bomber är en annan sak.

Polis vet idag med all säkerhet vad som användes men visste de det före eller efter lådcyckel publiceringen? Var är all delarna av lådcykeln?

Hur vet man att det inte är en IS cell där självmordsbombaren ångrade sig och åkte hem till Iraq/Syrien?
Senast redigerad av PutinsPutain 2019-06-09 kl. 22:04.
Citera
2019-06-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qesmer
Det är lite dåligt med väggar att studsa mot, kollar man runt i gatuvyn så är det på 360grader inte väggar på mer än kanske en tredjedel av varvet.

Att det trots det (ingen vägg på motsatt sida) blivit en tryckvåg som inte bara blåst in fönster, utan rensat i lägenheter och blåst ut fönster på andra sidan tyder på rejäl smäll.

Men dra inte iväg nu, det är inga breivikladdningar på flera hundra kilo.

Snabb sökning på internetklipp från saker som smäller... kanske från 5-15 kg?

Det är ju nästan omöjligt att jämför, då just det här sättet inte händer så ofta, de flesta stoppar ju sprängmedel i något.

handlar det om att tryckvågen slitit bort plåt från balkonger föera tiotal meter bort från detonationsplatseb?

Jag tittade på kratern, skadorna på hus-sockeln där dörren blivit inblåst, stänger på balkongerna, balkongplattorna, takpannorna och överväger styrkan.
Det är inte lätt för gasbildningen att slita loss, böja mm små stålrör och det ser man att det är mycket som har böjts och slitits, sockeln ser ut att ha fått en riktad stråle av tryck mot sig och det ser ut som flera cm tjocka bitar in i sockeln har lossnat. Det är kraftigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in