2019-06-09, 18:05
Medlem
DeMo_Ds avatar
Kan det vara möjligt att cyklen skulle cyklas in i en folkmängd istället?
Citera
2019-06-09, 18:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Varför välja just denna fastighet i så fall? Och vad skulle missnöjet bestå i menar du?
Hot mot fastighetsägaren var på tapeten redan första dagen och de gick ju till och med ut med själva att de skulle extrabevaka sina byggnader.

Någon kan ha blivit uppsagd/vräkt från sin lägenhet och detta är en hämnd.
Citera
2019-06-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeMo_D
Kan det vara möjligt att cyklen skulle cyklas in i en folkmängd istället?

Med tanke på amatörmässigheten skulle jag inte bli förvånad.
Citera
2019-06-09, 18:12
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Vart får du den idén om att den är amatörmässig? Du har väl aldrig ens tänt på en kinapuff så vad pratar du om? Är det för att nån presstalesman hos polisen sagt nåt sånt eller har du läst det här i tråden?
Citera
2019-06-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det där var för nio år sedan.
Helvete, Frydrich förutspådde bomben med 9 år! är imponerad!
Citera
2019-06-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Tja, kanske inspirerad av cykelbombsdådet i Lyon förra månaden, det är ju inte så långsökt.
Citera
2019-06-09, 18:14
Medlem
okok1s avatar
Det var på fredagen det hände. Terrorfredag... Jag skulle inte bli förvånad om cykeln var ämnad till en religiös fanatiker, som skulle använda bomben senare...

Det finns inget som tyder på att bombplatsen var målet.
Citera
2019-06-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Känns ju som att den gått av för tidigt. Hade den varit riktad mot en specifik människa så finns det ju bättre ställen att placera bomben på än i lådcykel. Är det något större evenemang eller dylikt i Linköping inom närtid?

Precis. Hade man velat ge sig på en specifik person i huset så hade man kunnat placera bomben på annat sätt och säkert också valt en annan tidpunkt än denna. Klockan 0900 en klämfredag känns otroligt slumpmässigt.

Hade man velat att minimera risken att skada oskyldiga så är heller inte tid och plats optimalt för det.

Likaså är det heller inte optimal tid och plats om man skulle vilja skada så många som möjligt.
Citera
2019-06-09, 18:15
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Tja, kanske inspirerad av cykelbombsdådet i Lyon förra månaden, det är ju inte så långsökt.

Vad är det du inte fattar i frågan jag ställde? Eller översteg det din IQ?
Vad är amatörmässigt med det utförda dådet?
Citera
2019-06-09, 18:15
Medlem
Det tar ca: 4 min. Att cykla från miljöpartiets lokaler i Linköping till
Attentatsplatsen.
Citera
2019-06-09, 18:19
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Precis. Hade man velat ge sig på en specifik person i huset så hade man kunnat placera bomben på annat sätt och säkert också valt en annan tidpunkt än denna. Klockan 0900 en klämfredag känns otroligt slumpmässigt.

Hade man velat att minimera risken att skada oskyldiga så är heller inte tid och plats optimalt för det.

Likaså är det heller inte optimal tid och plats om man skulle vilja skada så många som möjligt.

Mån tro om bombmakaren bor i huset där det small?
Citera
2019-06-09, 18:21
Medlem
Aciess avatar
Ni måste väl fatta att personen/personerna som genomfört detta har lyckats hålla käften så att de inte åkte dit innan dådet genomfördes. De har införskaffat 20-40kg (eller mer) sprängämne, jag tror det är vanlig dynamit. De har införskaffat en lådcykel för att aptera en bomb i, de har skaffat sin insikt i vilket mål de vill slå emot och de har givetvis använt en så pass stor mängd som de ville och de ville ha exakt denna verkan de fick.

Det är märkligt hur mycket sprängmedel de använt och storleken är de ju medvetna om eftersom de använt en lådcykel så de är inte på måfå de "tog ett kilo för mycket". (som vissa får det att låta som)

De ville skada husen så pass mycket och bomben har briserat med viss riktining.
Senast redigerad av Acies 2019-06-09 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in