2019-06-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Pakethållare hittad på andra sidan Hamngatan, kan vara resterna av lådcykeln då den ligger så långt från detonationen, måste alltså ha varit nära detonationsplatsen:

Bild finns här i bildspelet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG92Kq/ladcykel-spar-i-explosionen-i-linkoping

Sossecykeln (som ett exempel på lådcykel, jag säger inte att det är just den..):

https://img7.ntm.eu/om/img/2018/10/4/5496538.jpg

Det extra staget som pakethållaren har samt att den är i "två våningar" med lyset monterat emellan verkar överensstämma.

Det är lite deformerat givetvis men man får tänka lite i hur det har sett ut innan..

Det påstods vara taket till cykelstället tidigare i tråden...en låda som det varit en bomb i är troligen mer än "lite deformerad"...
Citera
2019-06-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daemonbart
Här är man bussig och kommer med riktig information och blir bemött på det här viset... Tro vad du vill, jag vet definitivt vad jag pratar om!

Du snackar ju skit, du har ingen information du har endast desinformation.
Citera
2019-06-09, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag vet fan inte vad jag ska tro om den där lådcykelteorin, tänk dig själv att du får uppdraget att smälla av denna bomb, hur får du klura ut själv. Det bästa du kommer fram till är att en lådcykel är det smartaste alternativet.
Ja, jag vet jag tar min egen lådcykel...
Ja, jag vet tänker du jag snor en iögonfallande och ovanlig lådcykel där jag gömmer min bomb, det kommer ingen att upptäcka....
Ja, jag köper en ny lådcykel för 25k, synd att dom inte tog cash...
Ja, jag köper en lådcykel på blocket och skickar min svåger att hämta den...
Tillåt mig tvivla, jag är mycket osäker på varför man går ut med denna information om det inte bara är ett sätt att få någon gruppering att slappna av.

/Provokatör

Det är ju svårt att utvärdera om man inte vet syftet. Men helt galet kanske det inte är ändå. En cykeln har inga nummerplåtar eller chassinummer. Den är tyst och diskret på natten och man kan få med sig en rätt stor volym och vikt. Att den är stulen utgår jag nästan ifrån.

Tror inte direkt på rökridåer av den typen snarare att man är väldigt angelägen att lösa detta eftersom det eventuellt skulle kunna hända igen.
Citera
2019-06-09, 21:43
Medlem
BrotherLouie123s avatar
Det kanske är ett tidningsbud med en sån vagn som man har tidningar i som ligger bakom? Sprängladdningen går ju att gömma i en sån också. Behöver nödvändigtvis inte vara en lådcykel.
Citera
2019-06-09, 21:44
Medlem
Finns det någon på Flashback som har kvalificerad kunskap inom sprängämnen, pyroteknik etc. Som deltar i tråden?
Citera
2019-06-09, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daemonbart
När det gäller dynamit så är den såpass ofarlig att du kan elda upp den på en brasa tex. När degen utsätts för tryck blir det något helt annat.
Man borrar ju hål i berget och trycker i en tändhatt innan man petar ner "korven" och fyller sand över. Det skulle också fungera med en dos svartkrut och tjärstubin i det stängda utrymmet istället för tändhatten. Dynamit kommer aldrig att smälla om den inte är innesluten i något!

Nej, dynamit är livsfarligt. Ja den går att elda under vissa förutsättningar och jag skulle inte lita ett ruttet lingon på att du vet vad förutsättningarna är. Elda gärna den, men inte med mig i närheten, jag sitter en bit ifrån och tittar på när du gör ett trolleri trick och går upp i rök.
Ja det händer nåt med dynamiten när den utsätts för tryck, men inte det du påstår att du vet.
Sand och sand, visst vi säger väl så experten.

Nej svartkrut som tändhatt, glöm det.
Dynamit smäller oavsett, finns bara 2 sätt den inte smäller på under rätt förutsättningar, du har själv nämnt 2 av dom så dina kunskaper, stick dom dit solen inte skiner tack.
Citera
2019-06-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Behöver inte vara eftersom tyckvågen studdsar mellan husen, har du ett öppet fält dör den av fort för samma mängd. Polisen hävdar lådcykel volym så många frågor uppstår naturligtvis om sprängkraften per lådvolym och sprängmedlet.

Det är lite dåligt med väggar att studsa mot, kollar man runt i gatuvyn så är det på 360grader inte väggar på mer än kanske en tredjedel av varvet.

Att det trots det (ingen vägg på motsatt sida) blivit en tryckvåg som inte bara blåst in fönster, utan rensat i lägenheter och blåst ut fönster på andra sidan tyder på rejäl smäll.

Men dra inte iväg nu, det är inga breivikladdningar på flera hundra kilo.

Snabb sökning på internetklipp från saker som smäller... kanske från 5-15 kg?

Det är ju nästan omöjligt att jämför, då just det här sättet inte händer så ofta, de flesta stoppar ju sprängmedel i något.

handlar det om att tryckvågen slitit bort plåt från balkonger föera tiotal meter bort från detonationsplatseb?
Citera
2019-06-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Jag lutar mot att det är nått annat än amoniumnitrat om det skall motsvara en lådcykel volym.

Amonium stölder:
2015 stölden konfirmerad a 750kilo andra källor säger ca 950kilo , 2017 stölden inte konfirmerad.
Polis konfirmerar flera ton under senare år blivit stulet!
Amonimunitrat kan extraheras ur sport kylpåsar som vart uppe i debatt för förbjuda för försäljning.
(FB) Stulet konstgödsel 2015-06-15?
https://www.svd.se/sprangmedel-som-anvands-i-terrordad-forsvunnet

Lastbil med amonium nitrat i diket 2018 verkar vara leverans av 500kilo säck:
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/lastbil-korde-i-diket-4/

GP hävdar 19.5 ton från 2010 till 2015 stulet:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/stora-mängder-explosiv-gödsel-stjäls-1.103953

Finns massor som är stulet men inget konfirmerat samband. Gänget jag tänker på köper bara det de behöver rakt av från albanien serbien rumänien. Det är inte svårt att komma över militära sprängämnen i rätt kretsar. Dessutom så har det pratats om tapt i pet flaska. Anfo behövs betydligt större mängd och är i och med det i stort sett uteslutet.
Citera
2019-06-09, 21:47
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Hur kan tråden fortfarande ligga i Olyckor och Katastrofer?
Oavsett vem som var måltavlan är det ju klart att det var en sprängladdning och bara att göra en sådan är brottsligt.

OnT: spännande twist att rättsväsendets personal kan vara måltavla, snuten borde sparka in en massa dörrar och spöa en massa lokala gangsters. Men helt jävla tyst.
Citera
2019-06-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Det påstods vara taket till cykelstället tidigare i tråden...en låda som det varit en bomb i är troligen mer än "lite deformerad"...

Har du kollat bilden där polisen står och håller i pakethållaren? Precis bredvid taket där den långa pilen slutar här:

https://ibb.co/252gtWL

Inget tvivel om att det är en pakethållare. Kan givetvis vara från en annan cykel också, men det finns vissa likheter/avvikelser som inte är direkt vanliga på en "normal" cykel-pakethållare.
Citera
2019-06-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Hur kan tråden fortfarande ligga i Olyckor och Katastrofer?
Oavsett vem som var måltavlan är det ju klart att det var en sprängladdning och bara att göra en sådan är brottsligt.

OnT: spännande twist att rättsväsendets personal kan vara måltavla, snuten borde sparka in en massa dörrar och spöa en massa lokala gangsters. Men helt jävla tyst.

Nog är det en katastrof för de inneboende i de värst 100 skadade lägenheterna.
Citera
2019-06-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
För oss gäller det att fortsätta spekulera...

1. Fel plats, bombtillverkaren bor i fastigheten
2. Kriminellt nätverk i aktuell fastighet
3. Rättsväsende / skyddsvärd person i aktuell fastighet
4. Bostadsbolagen
5. Övriga näringsidkare i närheten
6. Hot mot närstående, våld i nära relationer

Om vi bortser från faktumet att vanligt hederligt folk och småtjuvar inte spränger i tätbebyggt område överhuvudtaget pga risk att skada allmänheten så är punkt 4 det minst sannolika målet. Verkar ju ologiskt att försöka spränga sitt f.d. bostadshus. Om någon kaosmänniska/rättshaverist hamnar i konflikt med någon tjänsteman i bostadsbolaget eller bolaget i sin helhet pga vräkning och bestämmer sej får att kaosa loss så borde målet bli bolagets kontor tycker jag. Eller möjligen skulle någon bolagsanställds hemadress kunna bli målet om det är kaosblattar som är gärningsmän....
Senast redigerad av MrNoShow 2019-06-09 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in