2019-06-09, 16:48
Medlem
SYSTEMexes avatar
Varför investerar du, vad är ditt mål? Jag menar inte bara för att få mer pengar utan vad ska du göra när du väl har pengarna? Vad vill du göra i livet?

Är målet ett hus, konsumption, att kunna gå ned i arbetstid, spendera mer tid med familj/vänner, trygga pensionen etc etc.

När du tagit reda på varför du investerar är det dags att prata om hur du ska investera
Citera
2019-06-09, 17:16
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Kanske uttryckte jag mig klumpigt.
Vad jag ville veta var hur jag bäst gör för att få ekonomiska fördelar.
Jag har fått en del konstruktiva förslag som jag tackar för.

Okej, om du är ute efter de bästa ekonomiska "fördelarna":

Nej, du kommer inte få någon fördel av att sälja innehav och köpa tillbaka samma aktier. Tvärtom kommer du förlora på det även vid samma köp- och säljkurs, pga 2x courtageavgifter. Det är nästan aldrig fördelaktigt att sälja aktier oavsett marknadsläge, räkna inte med att kunna köpa tillbaka aktierna till ett lägre pris. Det är inte säkert att det inträffar i närtid och även om det händer (i mindre än 50% av fallen) går du miste om avkastning under tiden du väntar.

De bästa ekonomiska fördelarna är de som redan beskrivits i tråden och är egentligen inget konstigt:

1. Köp aktier och sälj dem inte.
2. Återinvestera utdelningarna (behöver inte nödvändigtvis vara i samma aktie utan det bolag du vill investera i för studenten)
Citera
2019-06-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Varför investerar du, vad är ditt mål? Jag menar inte bara för att få mer pengar utan vad ska du göra när du väl har pengarna? Vad vill du göra i livet?

Är målet ett hus, konsumption, att kunna gå ned i arbetstid, spendera mer tid med familj/vänner, trygga pensionen etc etc.

När du tagit reda på varför du investerar är det dags att prata om hur du ska investera
Jo, dels konsumtion men mest för att trygga pensionen.
Citera
2019-06-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Okej, om du är ute efter de bästa ekonomiska "fördelarna":

Nej, du kommer inte få någon fördel av att sälja innehav och köpa tillbaka samma aktier. Tvärtom kommer du förlora på det även vid samma köp- och säljkurs, pga 2x courtageavgifter. Det är nästan aldrig fördelaktigt att sälja aktier oavsett marknadsläge, räkna inte med att kunna köpa tillbaka aktierna till ett lägre pris. Det är inte säkert att det inträffar i närtid och även om det händer (i mindre än 50% av fallen) går du miste om avkastning under tiden du väntar.

De bästa ekonomiska fördelarna är de som redan beskrivits i tråden och är egentligen inget konstigt:

1. Köp aktier och sälj dem inte.
2. Återinvestera utdelningarna (behöver inte nödvändigtvis vara i samma aktie utan det bolag du vill investera i för studenten)

Tack!
Får jag fråga vilka aktier du tycker man ska investera i?
Jag har hittills satsat på stora investmentbolagen.
Citera
2019-06-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Ingen fara. Varför skjuta av sina bästa arbetshästar när man kan avla dem och få fler hästar att arbeta för en?
Vad säger du om stora investmentbolag? Skulle du hellre satsa på annat?
Citera
2019-06-09, 18:43
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Vad säger du om stora investmentbolag? Skulle du hellre satsa på annat?
Vilka investmentbolag är det du köpt? Om du har Latour, Investor och Lundbergföretagen så har du exponering mot typ hela den svenska aktiemarknaden. Mer behövs egentligen inte men det finns många bra företag som inte ägs genom dessa, om du har intresse och energi att leta upp dem. Man ska ju som regel inte lägga alla ägg i samma korg men här har du ju faktiskt tre "ägg" med väldigt många "äggulor" i varje ägg. Personligen skulle jag föredra fler bolag men det är dina pengar så du gör vad du vill, du står på en bra grund däremot!
Citera
2019-06-09, 19:05
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Jag har köpt aktier i stora investmentbolag. Vad gör man när värdeinnehavet stiger?
1. Ingenting.
2. Säljer motsvarande ökningen. Jag får då färre aktier.
a. Skulle det vara lönsamt att sälja aktierna för att köpa nya i samma investmentbolag?
b. Jag säljer för att köpa resa eller pryl. Om värdeinnehavet sjunker har jag köpt något för pengarna.

Kan någon hjälpa en nybörjare?

Jag kan hjälpa dig med din ekonomi för endast 3% avgift per transaktion och en minimal årsavgift på 1%
Citera
2019-06-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Vilka investmentbolag är det du köpt? Om du har Latour, Investor och Lundbergföretagen så har du exponering mot typ hela den svenska aktiemarknaden. Mer behövs egentligen inte men det finns många bra företag som inte ägs genom dessa, om du har intresse och energi att leta upp dem. Man ska ju som regel inte lägga alla ägg i samma korg men här har du ju faktiskt tre "ägg" med väldigt många "äggulor" i varje ägg. Personligen skulle jag föredra fler bolag men det är dina pengar så du gör vad du vill, du står på en bra grund däremot!
Ja, plus Industrivärden och Kinnevik.
Inte Lundbergföretagen. Läste att de skulle slås samman med något annat.
Ska jag investera i fler investmentbolag?
Senast redigerad av tryggvardag 2019-06-09 kl. 19:28.
Citera
2019-06-09, 19:40
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ja, plus Industrivärden och Kinnevik.
Inte Lundbergföretagen. Läste att de skulle slås samman med något annat.
Ska jag investera i fler investmentbolag?
Lundbergföretagen och Industrivärden ska slås ihop, ryktas det i alla fall. Lundbergföretagen äger redan en stor post i Industrivärden. Nej det räcker med de du har anser jag.
Citera
2019-06-09, 19:52
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Tack!
Får jag fråga vilka aktier du tycker man ska investera i?
Jag har hittills satsat på stora investmentbolagen.

De stora investmentbolagen är en bra grund. Jag ger aldrig specifika aktieråd utan du får själv dra egna slutsatser baserat på vilken investeringsstrategi du har. Har du ingen strategi måste du skaffa en innan du kan bestämma vilka bolag du ska investera i. Vad är viktigt för dig? Tillväxt? Utdelningar? Låg volla? Någon specifik marknad du är extra intresserad av? Etiska placeringar? Etc.

Generellt skulle jag dock råda dig att äga åtminstone 12-15 aktier spridda över minst 5-8 industrier. En bra idé att utgå ifrån några investmentbolag och komplettera med olika pålitliga bolag med goda framtidsutsikter.
Citera
2019-06-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
De stora investmentbolagen är en bra grund. Jag ger aldrig specifika aktieråd utan du får själv dra egna slutsatser baserat på vilken investeringsstrategi du har. Har du ingen strategi måste du skaffa en innan du kan bestämma vilka bolag du ska investera i. Vad är viktigt för dig? Tillväxt? Utdelningar? Låg volla? Någon specifik marknad du är extra intresserad av? Etiska placeringar? Etc.

Generellt skulle jag dock råda dig att äga åtminstone 12-15 aktier spridda över minst 5-8 industrier. En bra idé att utgå ifrån några investmentbolag och komplettera med olika pålitliga bolag med goda framtidsutsikter.
Tack för konkreta råd.
Citera
2019-06-09, 20:01
Medlem
Utländska investmentbolag, vad säger ni om dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in