• 1
  • 2
2019-06-09, 14:04
Medlem
Jag har köpt aktier i stora investmentbolag. Vad gör man när värdeinnehavet stiger?
1. Ingenting.
2. Säljer motsvarande ökningen. Jag får då färre aktier.
a. Skulle det vara lönsamt att sälja aktierna för att köpa nya i samma investmentbolag?
b. Jag säljer för att köpa resa eller pryl. Om värdeinnehavet sjunker har jag köpt något för pengarna.

Kan någon hjälpa en nybörjare?
Citera
2019-06-09, 14:11
Medlem
CC75s avatar
Låt dem ligga kvar och läs på om ränta - på - ränta effekten.

// CC
Citera
2019-06-09, 14:17
Medlem
OHSCHNAPs avatar
3. Köper ännu mer tills du har tillräckligt med pengar för att aldrig mer behöva bekymra dig om din finansiella situation.
Citera
2019-06-09, 14:20
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
3. Köper ännu mer tills du har tillräckligt med pengar för att aldrig mer behöva bekymra dig om din finansiella situation.
3b. Väntar på utdelningen och återinvesterar även den.
Citera
2019-06-09, 15:08
Medlem
Din fråga är lika logisk som att fråga vad man gör med sin lön. Ska man köpa nån pryl eller kanske en resa?

Gör vad du vill med ditt sparande och var glad om det ökat i värde. Varför ställer du en så urbota dum fråga överhuvudtaget?!
Citera
2019-06-09, 15:11
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Din fråga är lika logisk som att fråga vad man gör med sin lön. Ska man köpa nån pryl eller kanske en resa?

Gör vad du vill med ditt sparande och var glad om det ökat i värde. Varför ställer du en så urbota dum fråga överhuvudtaget?!

Många människor har bekräftelsebehov och lider av dåligt självförtroende så de vill att andra ska hålla deras hand även i vuxen ålder. Det är därför de flesta lever som flockdjur och designar sina liv baserat på andra människor, istället för att själva fundera vad de vill. Riktigt hemskt.
Citera
2019-06-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Många människor har bekräftelsebehov och lider av dåligt självförtroende så de vill att andra ska hålla deras hand även i vuxen ålder. Det är därför de flesta lever som flockdjur och designar sina liv baserat på andra människor, istället för att själva fundera vad de vill. Riktigt hemskt.

Kunde inte sagt det bättre själv....
Citera
2019-06-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Jag har köpt aktier i stora investmentbolag. Vad gör man när värdeinnehavet stiger?
1. Ingenting.
2. Säljer motsvarande ökningen. Jag får då färre aktier.
a. Skulle det vara lönsamt att sälja aktierna för att köpa nya i samma investmentbolag?
b. Jag säljer för att köpa resa eller pryl. Om värdeinnehavet sjunker har jag köpt något för pengarna.

Kan någon hjälpa en nybörjare?

Kanske uttryckte jag mig klumpigt.
Vad jag ville veta var hur jag bäst gör för att få ekonomiska fördelar.
Jag har fått en del konstruktiva förslag som jag tackar för.
Citera
2019-06-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Låt dem ligga kvar och läs på om ränta - på - ränta effekten.

// CC
Tack för rådet!
Citera
2019-06-09, 15:36
Medlem
---
Citera
2019-06-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
3b. Väntar på utdelningen och återinvesterar även den.
Tack för tipset!
Citera
2019-06-09, 16:45
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Tack för tipset!
Ingen fara. Varför skjuta av sina bästa arbetshästar när man kan avla dem och få fler hästar att arbeta för en?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in