2019-06-09, 19:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Man kan tänka sig olika modeller. Den enklaste är väl att nationalstaten tar hand om klirret men att skatten beslutas globalt.

Varför tror du att alla världens länder skulle vilja införa en CO2-skatt? Ska de även införa kemikalieskatt och plastskatt? Det här med globala skatter är en chimär.
Citera
2019-06-09, 19:18
Medlem
gunnarks avatar
[quote=ShariaInstructor|67809531],

Nja jag hoppas verkligen det blir så, men man kommer att fördröja stålbadet. Det sägs att 40 kommuner höjer men många fler behöver höja som läget är nu. Men politikernas enda möjlighet nu verkar vara att dölja och fördröja.

Är det inte uppe i 90 kommunen just nu som mer eller mindre sagt att dom måste spara in pengar!

I princip varje kommun under 50000 invånare kommer få en en jävla chock,för där har du alla kommuner där folk med inkomst och jobb lämnar för dessa kommuner är dom som tagit emot mest flyktingar!

Ironiskt nog så är det väl bara Malmö som sitter lugnt i båten,för dom vet att hur illa dom sköter sig där,så får dom 4 miljarder av andra kommuner varje år!
Citera
2019-06-09, 19:20
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Se det som att vi delar med oss av vår välfärd istället.
Nja, (sämsta tänkbara) kombinationen av S, Mp, L & C sammanslutning skulle jag snarare vilja hävda innebär att vi ger bort vår välfärd när den riktas till om från att vara allmän till att vara riktad till de "nyanlända".

Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Vi måste öppna våra plånböcker när vi öppnat våra hjärtan.
Exv skulle 50 % i Kommunizma fortfarande göra att du fick behålla halva din lön och vi skulle ha råd med så mycket mer stöd åt folk som inte jobbar.

Åter igen . . . stödet åt svenska medborgare och invandrare som bott många år i landet måste naturligtvis skäras ned så att vi kan bekosta bostäder och välfärd åt de nyanlända. Väldigt många arbetslösa, hemlösa och socialt eftersatta svenskar kommer att få det mycket sämre framöver men dom kan ju alltid trösta sig med att dom inte betalar någon kommunalskatt och på så sätt iaf slipper ifrån bördan kommande skattehöjningar.
Citera
2019-06-09, 19:20
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala

Det om något vore ju ett sätt att manifestera allas lika värde

M
Det borde istället införas en speciell skatt för förtroendevalda.
En s.k "dumskatt" eller "Politikerskatt".
Skattesatsen borde vara 60% på intjänade pengar som kommit från utlovade löften som inte hållits.

Borde bli en jävla massa pengar till skattesystemet om denna skatt blev införd...
Citera
2019-06-09, 19:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Skattesatsen borde vara 60% på intjänade pengar som kommit från utlovade löften som inte hållits.

Borde bli en jävla massa pengar till skattesystemet om denna skatt blev införd...

Gärna samma skatt för de väljarna som låter sig luras mer än en gång av samma parti också.
Citera
2019-06-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Varför tror du att alla världens länder skulle vilja införa en CO2-skatt? Ska de även införa kemikalieskatt och plastskatt? Det här med globala skatter är en chimär.

Var och en blir salig på sin tro. Vi får se hur det blir.
Citera
2019-06-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Att det offentliga Sverige är rätt dåliga på att hantera pengar håller jag med om. Vilka är orsakerna ?
Inkompetens, regelsystemet, dubbelstyret med tjänstemän parallellt med politiker eller något annat ?

Ett av de främsta skälen gissar jag på är kompetensen utifrån det jag sett. Personer får ansvarspositioner som de aldrig någonsin skulle fått i näringslivet utifrån deras bakgrund. Sen har du byråkrati och styltighet, verksamheterna är oftast lika flexibla som kassaskåp.

Sen har du nästa mekanism som det offentliga aldrig kommer att komma tillrätta med... och det är efterfrågan av tjänster och hur mycket dessa tjänster är värda.

Ett enkelt exempel är public service, efterfrågas verkligen den tjänsten? Och hur mycket är konsumenten beredd att betala? Detsamma gäller flertalet av de tjänster det offentliga tillhandahåller.

Ytterligare ett utmärkt exempel där är SIDA, efterfrågas den tjänsten alls?
Citera
2019-06-09, 19:58
Medlem
[quote=gunnark|67809670]
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
,

Nja jag hoppas verkligen det blir så, men man kommer att fördröja stålbadet. Det sägs att 40 kommuner höjer men många fler behöver höja som läget är nu. Men politikernas enda möjlighet nu verkar vara att dölja och fördröja.

Är det inte uppe i 90 kommunen just nu som mer eller mindre sagt att dom måste spara in pengar!

I princip varje kommun under 50000 invånare kommer få en en jävla chock,för där har du alla kommuner där folk med inkomst och jobb lämnar för dessa kommuner är dom som tagit emot mest flyktingar!

Ironiskt nog så är det väl bara Malmö som sitter lugnt i båten,för dom vet att hur illa dom sköter sig där,så får dom 4 miljarder av andra kommuner varje år!

Du har nog sett sanningen, jag tror det slår ännu hårdare 2021--2022 och valrörelsen blir "intressant".
Citera
2019-06-09, 20:01
Medlem
gunnarks avatar
[quote=ShariaInstructor|67809981]
Citat:
Ursprungligen postat av gunnark

Du har nog sett sanningen, jag tror det slår ännu hårdare 2021--2022 och valrörelsen blir "intressant".

Svensken kommer inte ens vakna upp då!

Enda saken som kan få Svensken att vakna upp är om han inte får äta sill och färskpotatis,och ta sig en nubbe på Midsommar!
Citera
2019-06-09, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Hur kommer det se ut för Stockholm? Jag kommer flytta om de ökar skatten.

Edit: Ser ut att vara oförändrat.
Kan vi inte starta en insamling för kokodreem, en enkelbiljett till afrika?
Citera
2019-06-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson

Eller så sköts Sverige som vilket aktiebolag som helst. Politiker får lön efter resultat.
Citera
2019-06-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Ett av de främsta skälen gissar jag på är kompetensen utifrån det jag sett. Personer får ansvarspositioner som de aldrig någonsin skulle fått i näringslivet utifrån deras bakgrund. Sen har du byråkrati och styltighet, verksamheterna är oftast lika flexibla som kassaskåp.

Sen har du nästa mekanism som det offentliga aldrig kommer att komma tillrätta med... och det är efterfrågan av tjänster och hur mycket dessa tjänster är värda.

Ett enkelt exempel är public service, efterfrågas verkligen den tjänsten? Och hur mycket är konsumenten beredd att betala? Detsamma gäller flertalet av de tjänster det offentliga tillhandahåller.

Ytterligare ett utmärkt exempel där är SIDA, efterfrågas den tjänsten alls?

Public service efterfrågas av våra gamla. Tv 1 toppar deras tittarlista. Tv 2 ligger på plats tre. De gamla tittar mycket på tv. Fattigpensionären gör det till kraftigt reducerad avgift. Missunnar du våra gamla detta . Det enda nöjet de har om man bortser för köttbullarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in