2019-06-09, 18:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
I vissa sammanhang saknas drivkrafter. Det behöver vi ändra på.
Men drivkrafterna att skaffa sig en vettig utbildning har helt klart ökat över tid. Nu känner jag många ungdomar med en fantastisk ekonomisk utveckling. Flera jag känner är mycket solida redan i 35 årsåldern. Man kan bli rik tom av arbete idag.

Knappast. De flesta 25-35 åringar kan inte spara 10k/mån. eller mer. Det blir alltså 120k/år. Eller 1.2 miljoner på 10 år. Det är inte rikedom.
Citera
2019-06-09, 18:47
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Nej det skall vi inte skrota. Men att tro att man kan åstadkomma ett helt rättvist system, vad nu rättvisa betyder, är orimligt. Mångmiljonären bor säkert inte i en villa som kostar 2 miljoner. I så fall har något gått snett i dennes liv.Det är kanske ett uthus i Göteborgstrakten.

Nu spekulerar du ju hej vilt.
Att fundera på hur en miljonär skall bo, eller vilken bil denne skall ha, eller vilka kläder..
Citera
2019-06-09, 18:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej det skall vi inte skrota. Men att tro att man kan åstadkomma ett helt rättvist system, vad nu rättvisa betyder, är orimligt. Mångmiljonären bor säkert inte i en villa som kostar 2 miljoner. I så fall har något gått snett i dennes liv.Det är kanske ett uthus i Göteborgstrakten.

Du undviker fortfarande att svara på frågeställningen men bekräftar att de som har det tuffare ska få mer hjälp och de som har det mer förmånligt ska få betala mer. Ändå tycker du de som har det tuffare på bomarknaden ska få betala högre skatt, det går inte ihop.

Det finns förstås många mångmiljonärer som bor i fina villor på landet som kostar betydligt mindre än lägenheter i stan där betydligt fattigare bor. Varför vill du att dessa fattiga personer ska tvingas betala mer skatt än de rika i mitt exempel?

Det är som sagt var inte löneskatterna vi pratar om för där får rika redan betala mer än fattiga utan nu pratar vi om boendeskatter.
Citera
2019-06-09, 18:53
Medlem
gunnarks avatar
Jag hoppas att Svenskar får en bra sommar,för när vi går in i September och framåt så kommer alla kommunen ha sina möten om budgeten kommande år,och då lär många verkligen sätta allt i matstrupen,för det är först då som folket förstår vilket jävla stålbad vi står inför!

Kommer i princip gå chockvågor genom varenda kommun i hela Sverige!
Citera
2019-06-09, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vem ska driva in den globala CO2 skatten? Världsregeringen?

Man kan tänka sig olika modeller. Den enklaste är väl att nationalstaten tar hand om klirret men att skatten beslutas globalt.
Citera
2019-06-09, 18:58
Avstängd
Citat:
Kan inte kommentera allt men ditt snack om att fattigpensionärer inte kan bygga sitt eget boende pga fastighetsskatt. Nej att en fattigpensionär inte kan bygga sig en villa är väl självklart oavsett om vi har fastighetsskatt eller inte.Fastighetsskatten är den skatt av alla som träffar mest rättvist. De som har brukar bo bra. En fattig jävel bor i en skrubb som man hyr i andra hand. Jag bor bra och billigt i en borätt. Beskattningen behöver ses över även här.
Återinför fastighetsskatt. Höj miljöskatter.
Sänk inkomstskatter. Se till så att kommunalskatterna inte behöver höjas genom att öka statsbidragen.Detta gynnar de som arbetar och de med låga inkomster. Rättvisa skipas !
Personligen skiter jag i pengarna. Den som är rikast när han dör vinner inte.
Fel, pensionärer kan inte flytta till nytt boende närmare städer var det. Kan du inte läsa så är det ingen mening att forsätta ...
Citera
2019-06-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu spekulerar du ju hej vilt.
Att fundera på hur en miljonär skall bo, eller vilken bil denne skall ha, eller vilka kläder..

Jag vet att Ingvar Kamprad körde en Volvo 144. Men som regel bor en miljonär bra, reser bra, har en fin bil. Men visst jag känner flera miljonärer som klär sig för jävligt. Riktiga kufar.

Det finns i vart fall ett tydligt samband mellan levnadsstandard och ekonomiska förutsättningar. Den miljonär som inte tror det bör omedelbart skänka alla sina pengar till läkare utan gränser eller om han är helt vettlös till jehovas vittnen!
Citera
2019-06-09, 19:00
Medlem
På toppen av en högkonjunktur, och kommunerna tvingas höja skatterna. Undrar om folk förstår hur illa detta är?
Dagens regering har gödslat med pengar, höjt löner och fan och hans moster. Men pengarna räcker visst inte till. Ta ett skitparti som MP, har de någonsin lagt fram ett endaste förslag på hur man ska stimulera ekonomin/företagandet? Inte vad jag kan minnas iaf, utan allting handlar bara om utgifter.
Ta bara lärarlönerna; ingångslönerna har höjts från ca 25 000 till 40 000 på några få år. Nog för att lärare har ett otacksamt jobb, men 40 000.... De är inga raketforskare direkt. Dessvärre är inte våra politiker det heller.
Citera
2019-06-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunnark
Jag hoppas att Svenskar får en bra sommar,för när vi går in i September och framåt så kommer alla kommunen ha sina möten om budgeten kommande år,och då lär många verkligen sätta allt i matstrupen,för det är först då som folket förstår vilket jävla stålbad vi står inför!

Kommer i princip gå chockvågor genom varenda kommun i hela Sverige!
,

Nja jag hoppas verkligen det blir så, men man kommer att fördröja stålbadet. Det sägs att 40 kommuner höjer men många fler behöver höja som läget är nu. Men politikernas enda möjlighet nu verkar vara att dölja och fördröja.

Det hade varit bättre att ta all skit nu och säga sanningen istället för att dölja.

För övrigt tycker jag att fastighetsskatten borde vara en kommunal angelägenhet. Man kan utforma den likformigt i landet men skatten borde tillfalla kommunerna och inte staten. Alltså återinför fastighetsskatten.
Staten får laborera med momsen. Det är mer rättvist att dom som konsumerar får betala för det finns ändå en viss valfrihet. Varför måste man ha en platt-TV som täcker hela väggen?
Citera
2019-06-09, 19:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Man kan tänka sig olika modeller. Den enklaste är väl att nationalstaten tar hand om klirret men att skatten beslutas globalt.

Skatten har redan beslutats globalt, 0% blev den.

Alla länder är dessbättre inte så extrema som Sverige så på det globala planet blir det bättre beslut än i Sverige.
Citera
2019-06-09, 19:10
Medlem
Är jag den ende som inte tror på stålbad? Man kan ju såklart önska att så vore fallet, det skulle nämligen leda till nyttig hushållning med resurser.

Men i verkligheten är det nog snarare så att man ökar flödet i kreditkranarna.
Citera
2019-06-09, 19:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag vet att Ingvar Kamprad körde en Volvo 144. Men som regel bor en miljonär bra, reser bra, har en fin bil. Men visst jag känner flera miljonärer som klär sig för jävligt. Riktiga kufar.

Det finns i vart fall ett tydligt samband mellan levnadsstandard och ekonomiska förutsättningar. Den miljonär som inte tror det bör omedelbart skänka alla sina pengar till läkare utan gränser eller om han är helt vettlös till jehovas vittnen!

En miljonär på landet bor i regel i en billigare bostad än ett 20+ par som köper sin första bostad i stan.

Har man höga inkomster och kapital så beskattas man för det men nu diskuterar vi själva bostaden. Det fattiga 20+ paret som köper sin första bostad borde inte tvingas betala mer i boendeskatter än miljonären på landet som bor större. Ingen rättvisa i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in