2019-06-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Okej, så bomben var placerad i en parkerad LÅDCYKEL; inne i cykelskjulet. Då känns det ju inte alls som om attentatet var riktad mot en viss person på platsen. (Haha, i så fall mot cykelägaren.). Några olika tankar:

1. Bombtillverkaren bor i området och råkar ut för ”för tidig utlösning”.
2. Bomben utplaceras av ett psyko som tycker jävligt illa om kvarteret/fastigheten/grannarna/hyresvärden.
3. Cykelbombaren har irrat runt en längre tid med sin last utan att kunna bestämma sig för ”rätt” tid och plats.
4. Cykelbombaren är inte ett lallande total-psyko; han finns på plats och smäller av bomben när han ser att ingen är i närheten. (Tex en förbipasserade proppfull buss på Hamngatan hade ju kunnat bli lite dumt …)

Bor själv i Linköping och befann mig i centrum när det small. Vad gäller både tid och plats för smällen så har jag sedan första början tyckt att det hela känns väldigt ogenomtänkt, och det oavsett vilket effekt gärningspersonen ville uppnå. Att det kan vara "för tidig utlösning" av en instabil och hemmasnickrad bomd är därför min förstahandshypotes.

Polisens intresse av en lådcykel förstärker min tro på detta. Lådcykeln var förvaringsplats och tänkt transportmedel av bomben. Så kanske är det inte attentatsmål vi ska söka i husen, utan i stället en bombmakare?
Citera
2019-06-09, 17:17
Medlem
Frågan är om dom kan hitta dna eller fingeravtryck på resterna av lådbiken?
Ex vis på styret och sadeln?
Citera
2019-06-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Backa med en cykel? Låter inte som Ockhams rakkniv direkt.
Om bomben small i lådcykeln så ligger nog delarna från den lite varstans.

Hm, har du inte använt en cykel?
Man cyklar, stannar, hoppar av, och backar den (eller rullar den framåt) dit man vill lämna den. T.ex. nära en vägg eller stolpe. En lådcykel med tre hjul kan man ju putta in/backa in under taket utan att hålla i styret.

Hur som helst vet vi ju inte om resterna vid källargången är från en lådcykel. Men det ser ju lite ut som det.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Behövs det en nyckel för att låsa upp "lådan"? Någon kanske har stoppat in bomben i lådcykeln? Därför man söker cykelns ägare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utsikten15
Vad är det för sprängmedel man använder i byggen som självantänder?
Finns inte. Dynamit självantänder (hårda stöt) när den bliver gammal och börjar svättas nitroglycerin.
TNT är mera stabilt och kräver en tändsats för att detonera. C4 och militära sprängämnen likaså.
Det finns ostabila ämnen som man kann tilverka hemma men dom är så ostabila att dom går av spontant för ingenting.
Till exempel nitrogentrijodid är enkelt att framställa. Amoniakk och jodkristaller blandas och när det torkar går det av vid den allra minsta mekaniska påverkan så som luftdrag i rummet . . . eller det går inte av alls. Ett riktigt opåliteligt ämne.
Citera
2019-06-09, 17:24
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Du påtalar min poäng om polisens dåliga forensik.
Nej, att polisen frågor efter lådcykelinformation innebär inte nödvändigtvis att de klantat sig på något sätt.
Citera
2019-06-09, 17:26
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
. Följdrågorna blir då:
1. Vem var det byggde bomben?
2. Har han tillgång till mer sprängmedel?
3. Kommer han bygga en ny bomb?

Intressanta frågor tycker jag, jag tänker att det behövs ganska mycket kunskap och kontakter för att bygga en bomb av den här kalibern. Visst någon har föreslagit inbrott på ett bygge, men inte enns där ligger väll dynamit och skräpar till höger och vänster.
Vi får hoppas att hen blir gripen innan hen hinner tillverka en ny bomb.
Citera
2019-06-09, 17:30
Medlem
cindorelllas avatar
Instämmer med er som tror att bomben gick av för tidigt, därför också vid fel plats. Jag bor inte i Linköping men har varit där vid många tillfällen på grund av vänner, och visst är det något av en cykel-stad?

Där av valet av färdmedel - hur enkelt är det att komma intill, säg, torgdagen, 24 timmar senare, i förhållande till mer stabila färdmedel, så som bil? https://www.linkoping.se/stadsplanering-och-trafik/-gator-och-torg/torghandel/

Är det rimligt att en bomb smäller 24 timmar för tidigt? Finns det andra mer relevanta event, eller är jag ute och lådcyklar?
Citera
2019-06-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Av alla möjliga teorier är jag själv inne på tanken att bomben briserade av misstag och att målet var något helt annat. Om målet inte var "Husen" på Ådalagatan borde man istället fråga sig VAD som var målet. Följdrågorna blir då:
1. Vem var det byggde bomben?
2. Har han tillgång till mer sprängmedel?
3. Kommer han bygga en ny bomb?

Jag håller med, men ovanstående frågeställning är väl egentligen relevant oavsett om målet var där bomben briserade eller inte? Sen är det väl Vem/Vilka som var målet fortfarande det mest intressanta.

Om nu bomben small av misstag kan man ju undra om det var ett konstruktionsfel, eller pga yttre påverkan? Om någon hade varit framme och pillat på den tidigare nämnda lådcykeln och bomben briserade då borde det åtminstone finnas spår av den individen kvar i någon form.Finns inte det återstår ju möjligheterna att det var ett konstruktionsfel, eller att adressen var den korrekta, men utan önskvärd effekt (troligen).
Citera
2019-06-09, 17:38
Medlem
lillapaddingtons avatar
Man får hoppas att polisen har begärt ut uppgifter från merinfo, ratsit, Eniro mfl så att de kan se vilka som har sökt på till exempel åklagaren.
Citera
2019-06-09, 17:40
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cindorellla
Instämmer med er som tror att bomben gick av för tidigt, därför också vid fel plats. Jag bor inte i Linköping men har varit där vid många tillfällen på grund av vänner, och visst är det något av en cykel-stad?

Där av valet av färdmedel - hur enkelt är det att komma intill, säg, torgdagen, 24 timmar senare, i förhållande till mer stabila färdmedel, så som bil? https://www.linkoping.se/stadsplanering-och-trafik/-gator-och-torg/torghandel/

Är det rimligt att en bomb smäller 24 timmar för tidigt? Finns det andra mer relevanta event, eller är jag ute och lådcyklar?
Låter som ett mer troligt scenario än något MC relaterat.
Alltså att bomben förvarades där i väntan på transport till annat ställe.
Fredag var dagen och det betyder Moskeé besök.
Hur ser förhållandet ut mellan Shia och Sunni i Linköping?
Citera
2019-06-09, 17:41
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Att läsa tråden är som att läsa av en kollektiv psykos, där samma saker återupprepas gång på gång på gång och vet ni varför? Jo för folk är för jävla lata för att läsa några sidor bakåt, och ändå tror dessa dårar samtidigt på att de har all och full kunskap om kommunism, nazism och ww2.

Eh ne, sanningen är att NI inte har koll på ett jävla skit, knappt kan torka er själva i arslet era lata svin. IQ fiskmås.
Du verkar må bra.

Jag tror ingen som skriver här vet, utan man diskuterar och spekulerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in