2019-06-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vad trevligt att mitt korta inlägg roar dig till pingstens gladaste skratt.

För övrigt tror jag att det främsta man som anhörig tänker på är att försöka hitta den försvunna och att LW mitt i natten skulle ha tagit sig till Norrköping och lämnat dörr på glänt, finns nog knappast på tankekartan i den stunden. Att först tillkalla polis innan LW:s föräldrar kontaktas, ser jag inte som något konstigt.
Att barnen inte ens ringer till morföräldrarna på morgonen för att höra med dem om de vet nåt om vart Mamma kan ha tagit vägen, betyder i min bok att det inte varit den allra varmaste, mest täta, kontakt mellan barn och morföräldrar.
Givetvis utgick jag inte från att LW skulle behöva ta sig till Norrköping för att hennes föräldrar skulle kunna ha nån info att lämna till barnen. LW kunde ju t ex ha ringt till dem och sagt att det står en man utanför och filmar mig, det hade i så fall inneburit att barnens morföräldrar på en och samma gång, på morgonen, både fått info och kunnat lämna info.
Men ett sånt hypotetiskt, men ändock plausibelt scenario har du inte ens tänkt på, handen på hjärtat?
Citera
2019-06-09, 16:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om min fru hade försvunnit så hade jag sett det som självklart att hennes föräldrar
skulle få veta det genom mig, å det oavsett vad polisen hade tyckt om den saken.

Har ganska svårt å tro att dom skulle bli mindre uppskrämda av ett polissamtal.
Jag skulle vara tvärsäker på att dom skulle bli mindre oroade av mitt samtal än
av polisens samtal.

Sen att det är polisens jobb å underrätta anhöriga, det hade jag gett blanka fan i.
Det är min åsikt.

Det är svårt att veta hur allt fått till.
Och nu vet man inte heller något om varken hur dessa personer fungerar eller deras relation.

Vi är alla olika, även våra föräldrar.
Jag vet inte hur jag skulle reagera riktigt i denna situation.
Och UW hade sina barn också att ta hand om, och polisen verkade vara på plats ganska snart?

Jag säger inte att det är fel att själv ringa till föräldrarna, absolut inte om man tycker att man vill göra det och man tror att de kan klara av att hantera det.

Äldre personer kan bli stressade lättare och vem vet. Kanske de hade satt sig i bilen i stressat tillstånd för att köra ner? Jag kan bara tänka hur svårt det skulle vara att hantera den situationen. Kanske allt krut gick åt till att först få ordning på vad som hade hänt och att lugna barnen?

Jag kan förstå om man vill vänta ett tag tills man fått koll på situationen och nu handlade det inte om att morföräldrarna fick veta det sent på dagen, utan det var på morgonen.

Jag tror att när det väl hade rubricerats som människorov, då var det inte aktuellt att UW skulle ringa själv.
Citera
2019-06-09, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är ganska säker på att att L*ena hade fått sota med sitt liv oavsett den gifte mannen varit ogift och aldrig vigd av henne eller någon annan.

Min tro är att det inte alls har att göra med varken motorväg eller stig. Det har att göra med att den som mördade henne hade problem. Stora problem med att hantera sitt kontrollbehov. Hans kontrollbehov över henne (vad jag tror, om han är den skyldige) hade inget att göra med att hon var pastor eller att han tyckte att hon "syndade" för att hon var med honom eftersom hon hade vigt honom.

L*ena var inte en som tyckte att hon måste lyda någon.
Hon ville leva sitt liv utan en cirkusdirektör med piska.

Men snälla?!
Vi vet ju ännu inte vem som mördat LW!
Ännu mindre vet vi vilka ev skäl för mordet mördaren skulle kunna tänkas andra.

Ang din spoiler: Det vore bra om du lite noggrannare läste folks innlägg innan du tar replik. Din ivrighet föder missförstånd.
Sagt i all välmening.
Citera
2019-06-09, 16:44
Medlem
Citat:
Det är svårt att veta hur allt fått till.
Och nu vet man inte heller något om varken hur dessa personer fungerar eller deras relation.

Vi är alla olika, även våra föräldrar.
Jag vet inte hur jag skulle reagera riktigt i denna situation.
Och UW hade sina barn också att ta hand om, och polisen verkade vara på plats ganska snart?

Jag säger inte att det är fel att själv ringa till föräldrarna, absolut inte om man tycker att man vill göra det och man tror att de kan klara av att hantera det.

Äldre personer kan bli stressade lättare och vem vet. Kanske de hade satt sig i bilen i stressat tillstånd för att köra ner? Jag kan bara tänka hur svårt det skulle vara att hantera den situationen. Kanske allt krut gick åt till att först få ordning på vad som hade hänt och att lugna barnen?

Jag kan förstå om man vill vänta ett tag tills man fått koll på situationen och nu handlade det inte om att morföräldrarna fick veta det sent på dagen, utan det var på morgonen.

Jag tror att när det väl hade rubricerats som människorov, då var det inte aktuellt att UW skulle ringa själv.

Menar du att det skulle vara lättare för föräldrarna att hantera
det om det är polisen som ringer?

Du får så klart hävda din åsikt, att man inte ska ringa dom anhöriga själv.

Men jag kommer inte å vika en tum från min egna åsikt i det här fallet.
Dessutom så skulle jag vara helt övertygad om att dom hellre pratar med mig
än med polisen.
Men det är väl olika, din partners föräldrar kanske inte alls skulle
vilja prata med dig, vad vet jag.
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-06-09 kl. 16:50.
Citera
2019-06-09, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det sista stycket. Jag kan med stöd av bekanta i min omgivning berätta att det är svårt, för att inte säga omöjligt, för enskilda att få bestämma sina arbetstider själva inom vård och omsorg dvs landsting och kommun.

Ett exempel. En förälder vars partner dog av massiv hjärtattack och lämnade sin partner ensam med två tvillingbarn på två år efter sig. Hans 74-åriga mamma boende på landsbygden och körkortslös änka fick börja pendla med hjälp av grannars hjälp till landsväg, skolbuss till närmaste by för buss till staden ca 8 mil för att ta hand om barnen och de praktiska kring dessa plus stöd till sonen. Han arbetar inom vården. Detta har pågått i ca 6 år nu.

Han arbetar kvällar ibland och varannan helg. Han har lyckats flytta sitt arbete till en mer närliggande arbetsplats men inte fått bättre arbetstider. Vill han inte vara med sina barn?

Ett annat exempel. En fyrabarns-mamma som arbetar inom kommunal omsorg i hemmen hos sjuka åldringar har också skiftgång och helgarbete. Enda chansen att få ledigt någon extra dag är om hon kan byta med kollega inom samma arbetslag. Vill inte hon vara mer med sina barn?

Det handlar om ekonomisk försörjning.

Det är den krassa verkligheten för många, liksom det säkert var för Lena och där hon tog hänsyn till barnens väl och ve dvs få fortsätta på samma skola, ha samma kompisar och närhet till båda föräldrarna.

Föräldrarna dras med skuldkänslor och stress men lyckas pussla ihop verkligheten med hjälp av anhöriga.

Ingen önskvärd situation för föräldrarna men barnen har de oftast bra med stöd av andra vuxna.

Om jag tolkar LWs egna texter rätt så trollade hon med schemat rätt ofta. För att kunna geocacha.
Citera
2019-06-09, 16:46
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Att barnen inte ens ringer till morföräldrarna på morgonen för att höra med dem om de vet nåt om vart Mamma kan ha tagit vägen, betyder i min bok att det inte varit den allra varmaste, mest täta, kontakt mellan barn och morföräldrar.
Givetvis utgick jag inte från att LW skulle behöva ta sig till Norrköping för att hennes föräldrar skulle kunna ha nån info att lämna till barnen. LW kunde ju t ex ha ringt till dem och sagt att det står en man utanför och filmar mig, det hade i så fall inneburit att barnens morföräldrar på en och samma gång, på morgonen, både fått info och kunnat lämna info.
Men ett sånt hypotetiskt, men ändock plausibelt scenario har du inte ens tänkt på, handen på hjärtat?

LW sägs ha haft en tidigare icke officiell relation med den misstänkte. En relation hon inte har kunnat stå upp för eftersom mannen var gift. Det är ingen rolig historia - speciellt eftersom mannen trakasserade henne och tog hårda grepp som ledde till att hon anmälde honom. Det är lätt att anta att hon skämdes och var rädd. Föräldrarna sa i artikeln hon ville nog inte oroa dem. Det stämmer nog och inte sjutton ringer man sina åldriga föräldrar långt bort i en annan stad för att berätta att någon står utanför fönstret. Då ringer man polisen eller någon som bor närmare. Så är det i min bok.
Citera
2019-06-09, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du vänder dig med ditt iofs informativa inlägg till en person som lagt schema, men eftersom ditt inlägg är till >90% offt, så avstår jag från debatt. Det lär ändå raderas enl hur mod skrev i förrgår.

Det var ett inlägg som direkt svar på vad just du själv påstod om att LW medvetet valde att jobba natt och att man med lätthet kunde välja arbetstid.
Citera
2019-06-09, 16:55
Medlem
Citat:
Jag är ganska säker på att att L*ena hade fått sota med sitt liv oavsett den gifte mannen varit ogift och aldrig vigd av henne eller någon annan.

Min tro är att det inte alls har att göra med varken motorväg eller stig. Det har att göra med att den som mördade henne hade problem. Stora problem med att hantera sitt kontrollbehov. Hans kontrollbehov över henne (vad jag tror, om han är den skyldige) hade inget att göra med att hon var pastor eller att han tyckte att hon "syndade" för att hon var med honom eftersom hon hade vigt honom.

L*ena var inte en som tyckte att hon måste lyda någon.
Hon ville leva sitt liv utan en cirkusdirektör med piska.

Annars är väl en av dom populäraste teorierna, bland dom som är övertygade om
SDs skuld att proppskåpet rök när han förlorade kontrollen över
både HD å LW i stort sett samtidigt.
Citera
2019-06-09, 16:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Menar du att det skulle vara lättare för föräldrarna att hantera
det om det är polisen som ringer?

Nej, nej.
Det borde vara tvärtom.
Huuu.

Inget kan vara värre än att polisen ringer hem till dig om något sådant.

Jag menar att i stressen och förvirringen, med upprörda barn och noll koll på vad som har hänt, kanske man inte ringer till mormor och morfar direkt.

Själv skulle jag nog få lätt panik, eftersom alla tecken då på plats verkar vara "dåliga" tecken. Och min tanke kanske skulle vara efter en snabb koll på det som går att kolla att ändå ringa polisen. Det kan vara många beslut att ta i den situationen. Många saker att göra. Jag försöker tänka mig in i situationen, vilket inte är lätt.

Men vi är som sagt olika. Och visste jag att mormor och morfar är sådana robusta personer som inte oroar sig så lätt, inte har dåligt hjärta eller högt blodtryck, då kan det hända att jag hade ringt.

Nu tänker jag nog på hur mina föräldrar hade reagerat och min mammas dåliga hälsa. Det hade vartit katastrof att ringa till dom. Mamma hade kunnat få en hjärtattack och pappa som visserligen är en bra bilförare hade nog kört alltför snabbt med tanke på sin ålder.

Jag säger bara att jag inte ser det som konstigt att varken barn eller UW ringer till dom först.
Jag ser det inte heller som ett bevis eller tecken på att de har en dålig relation.

Tillägg:
NU la du ju till lite i ditt inlägg efter mitt svar och vill bara säga att jag inte menar alls att man inte ska ringa själv. Det blev fel om det kan tolkas så.

Jag har väldigt bra kontakt med min partners föräldrar, men jag kan säga att modern har "nerverna på utsidan", så det skulle nog vara bra att ringa först när man fått lite rätsida på vad som hade hänt.

Som du säger, det handlar nog lite om vilka personer som är inblandade i det hela.
Jag kan faktiskt också tänka att det kanske inte var det allra första jag skulle tänka på, att ringa föräldrarna. Massor av saker att försöka göra innan.

Ditt tillägg:

Senast redigerad av notknapparen 2019-06-09 kl. 17:09.
Citera
2019-06-09, 17:03
Medlem
Citat:
Nej, nej.
Det borde vara tvärtom.
Huuu.

Inget kan vara värre än att polisen ringer hem till dig om något sådant.

Jag menar att i stressen och förvirringen, med upprörda barn och noll koll på vad som har hänt, kanske man inte ringer till mormor och morfar direkt.

Själv skulle jag nog få lätt panik, eftersom alla tecken då på plats verkar vara "dåliga" tecken. Och min tanke kanske skulle vara efter en snabb koll på det som går att kolla att ändå ringa polisen. Det kan vara många beslut att ta i den situationen. Många saker att göra. Jag försöker tänka mig in i situationen, vilket inte är lätt.

Men vi är som sagt olika. Och visste jag att mormor och morfar är sådana robusta personer som inte oroar sig så lätt, inte har dåligt hjärta eller högt blodtryck, då kan det hända att jag hade ringt.

Nu tänker jag nog på hur mina föräldrar hade reagerat och min mammas dåliga hälsa. Det hade vartit katastrof att ringa till dom. Mamma hade kunnat få en hjärtattack och pappa som visserligen är en bra bilförare hade nog kört alltför snabbt med tanke på sin ålder.

Jag säger bara att jag inte ser det som konstigt att varken barn eller UW ringer till dom först.
Jag ser det inte heller som ett bevis eller tecken på att de har en dålig relation.

Du fortsätter å skriva som om det skulle va bättre att polisen ringer.

Hade dom knackiga hjärtan så hade det varit ännu viktigare för mig å ringa själv.

Men vi får väl nästan ge oss nu va?
Citera
2019-06-09, 17:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Annars är väl en av dom populäraste teorierna, bland dom som är övertygade om
SDs skuld att proppskåpet rök när han förlorade kontrollen över
både HD å LW i stort sett samtidigt.

Vem skulle inte tycka det var jobbigt, oavsett om man har kontrollbehov eller inte?
Citera
2019-06-09, 17:14
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Har du haft någon kontakt med TR?

Eftersom jag bad om trådens hjälp i ärendet senast i fredags, så kanske du förstår att jag inte varit i kontakt med Rotel 7 hos TR.
Eftersom TR skulle begära in uppgifter den 27 maj från åklagaren och inga nya anteckningar är gjorda (enligt din koll i onsdags) så har antingen TR försenat/missat sin begäran eller så har åklagaren meddelat samma som den 1/4 = d v s oförändrat läge. Dock borde det vara en notis om detta isf. Jag hoppas kunna stjäla tid från jobbet till ett samtal med Roteln imorgon, men ring gärna du med om du har möjlighet att sitta på vänt och bli återkopplad till växeln för att ingen svarar.

Egentligen tycker jag det är dags att åklagaren går ut med ett pressmeddelande och berättar hur de ligger till med FU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in