2019-06-09, 15:22
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Pokerafton tror jag att dom hade när dom gav blanka fan i fruktansvärda hemska
kvinnoskrik.
Sannolikt så fick dom in ett samtal om en person som rände omkring
på motorvägen i stort sett samtidigt, två larm på kort tid alltså, å vad gör Örebropolisen, dom
gör absolut ingenting, dom tvärvägrar å lätta på arselet och åka ut å göra sitt jobb, vilka jävla oduglingar.
Då var det fortfarande Springare som var ansvarig så det är mycket möjligt att de hellre spelade poker än gjorde sitt jobb.
Han schabblade bort de första viktiga dygnen så det är väl tur att han är avpolleterad numera.

Citat:
Samma sak med hur lång tid det tog å hitta LW, mitt förtroende för dom
ligger på minussidan, hoppas verkligen att jag aldrig hamnar i den
sitsen att jag behöver hjälp av Örebropolisen.
Nu kommer jag inte ihåg exakta tidpunkter.
När blev Springare bortkopplad från fallet och när hittades LW?
Citera
2019-06-09, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det är polisens jobb att underrätta anhöriga.
Pingstens gladaste skratt.
I vår familj har vi nog uppfattningen att vi pratar med varandra om nåt [ev] allvarligt inträffat. Vi ber inte Polisen berätta för mor-/farföräldrar om t ex mamna NN plötsligt är försvunnen.
Nu har det visserligen inte hänt att nån mamma försvunnit, men hos oss hade man givetvis ringt och frågat om mamma NN möjligen hörts av/rest dit.
Men du tycker vi skall använda Polisen till den sortens uppdrag? Unddra på att brottsuppklarningen är så låg i Sverige..
Citera
2019-06-09, 15:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
I vår familj har vi nog uppfattningen att vi pratar med varandra om nåt [ev] allvarligt inträffat. Vi ber inte Polisen berätta för mor-/farföräldrar om t ex mamna NN plötsligt är försvunnen.
Nu har det visserligen inte hänt att nån mamma försvunnit, men hos oss hade man givetvis ringt och frågat om mamma NN möjligen hörts av/rest dit.
Men du tycker vi skall använda Polisen till den sortens uppdrag? Unddra på att brottsuppklarningen är så låg i Sverige..

Det är inte anhöriga som ber polisen utan det är polisens uppgift.
När brott kan ha begåtts så vill de anhöriga veta så mycket som möjligt och det är bara polisen som har korrekt information och som kan bedöma vilken information de vill lämna ut.

Om familjer skulle informeras i flera led via varandra så skulle nog rätt mycket av korrekt information gå förlorad.
Citera
2019-06-09, 15:37
Medlem
Citat:
Det är polisens jobb att underrätta anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här vet jag inget om hur det förhöll sig.
Men försöker sätta mig in i situationen att någon att spårlöst borta, med konstiga teckaen på att något inte står rätt till.
Dörren kanske står på glänt (?), presenterna ofärdiga. Barnet/en ringer och mamma svarar inte på mobilen...
Kanske har familjen hört om eventuella anmälningar och ev fortsatta "det finns mer".

Panik?
Känsla av vanmakt.
Vad göra?
Förvirring?
Först föröka nå henne själv, kanske höra med SD?
Grannar?
Mycket snabbt borde man känna att det är något som är fasligt fel...

Men kanske man inte vill oroa föräldrarna omedelbart. Skrämma upp dom i onödan? Kanske (som det gör i nästan alla fall) det löser sig? För vem kan tro att hon är mördad?

Kan bara referera till hur mina föräldrar skulle reagera. Jag skulle inte ringa till dom direkt tror jag, utan vänta lite tills jag fick lite mer kläm på det hela. Och då är redan polisen där och avråder... vad jag tror.

Och polisen tycker att det inte är familjens sak att kontakta föräldrarna?
Så fort det står klart att L*ena inte försvunnit på eget bevåg och rubriceringen är människorov, då vill kanske polisen ta det?

Det kan finnas flera orsaker till det, tänker jag. T ex att UW eller någon annan kan vara inblandad.

Allt är bara spekulation förstås.
Det känns ändå som att allt gått ganska fort, polisen ringer hem på morgonen till morföräldrarna.

Från NA:

"På tisdagsmorgonen, den 15 maj 2018, ringde polisen hem till Gun och Lars-Åke. Då var Lena anmäld förvunnen. Misstänkt människorov, rubricerade polisen det som.
– Det kändes direkt att något var fel, säger Gun.
Hon och Lars-Åke kunde aldrig tro att Lena skulle ge sig av frivilligt.
"

https://www.na.se/logga-in/ett-ar-efter-hjarstamordet-lena-wesstroms-foraldrar-i-stor-intervju-det-maste-finnas-fler-som-vet-na got

Om min fru hade försvunnit så hade jag sett det som självklart att hennes föräldrar
skulle få veta det genom mig, å det oavsett vad polisen hade tyckt om den saken.

Har ganska svårt å tro att dom skulle bli mindre uppskrämda av ett polissamtal.
Jag skulle vara tvärsäker på att dom skulle bli mindre oroade av mitt samtal än
av polisens samtal.

Sen att det är polisens jobb å underrätta anhöriga, det hade jag gett blanka fan i.
Det är min åsikt.
Citera
2019-06-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag för min del beklagar mördarens beteende.
Det gör jag också.
Men tänk om mördaren fått för sig att LW skulle straffas för nåt av hennes beteende, då kan man ju säga att hon idag nog varit i livet om hon följt den smala vägen. Tror du inte det?

Beklagar du att du grundlöst anklagade mig för att skriva nidinlägg riktade mot dig?
Citera
2019-06-09, 15:44
Medlem
Citat:
(det först fetade)
Om jag skulle behöva material för att svartmåla LW, så behöver jag minsann inte gå omvägen via hennes adoptivföräldrar, vad får du alla dina befängda idéer ifrån egentligen?
LW har frivilligt valt att bete sig väldigt illa och jag kan här stanna vid att nämna att hon som vigselförrättare gick i säng med mannen hon vigt. Hon har därmed gjort ett mycket grovt övertramp och det är ingenting som kan tvättas bort. Det finns därför skäl att tänka på hur man lever medan man lever.

(det andra fetade)
Nähä, men det tror inte jag hellet. Aldrig ens tänkt en så verklighetsdisparat tänke. Var får du allt ifrån?

(det tredje fetade)
Är du medveten om att du ger ett lätt paranoiapåverkat intryck?
Jag skrev, utan att nämna kontots nick, att det kontot var "visset". Det syftade på att ett visst visset konto i sitt inlägg igår kl 11:09 oombedd hade försökt lära mig hur det ibland kan vara schemamässigt kinkigt att lägga schema så att alla blir nöjda. Läs mina inlägg. Läs dem!

Jag kan här än en gång ta upp frågan om varför LW:s schema under åratal innebar så mycket kvälls-/nattpass. Kunde hon inte lagt dessa turer de veckor när barnen var hos UW?
Så jag har landat i att LW ville jobba kvällspass, ja.
Men jag förstår fortfarande inte varför hon inte försökt få mer tid för sina barn. Gör du?

Det sista stycket. Jag kan med stöd av bekanta i min omgivning berätta att det är svårt, för att inte säga omöjligt, för enskilda att få bestämma sina arbetstider själva inom vård och omsorg dvs landsting och kommun.

Ett exempel. En förälder vars partner dog av massiv hjärtattack och lämnade sin partner ensam med två tvillingbarn på två år efter sig. Hans 74-åriga mamma boende på landsbygden och körkortslös änka fick börja pendla med hjälp av grannars hjälp till landsväg, skolbuss till närmaste by för buss till staden ca 8 mil för att ta hand om barnen och de praktiska kring dessa plus stöd till sonen. Han arbetar inom vården. Detta har pågått i ca 6 år nu.

Han arbetar kvällar ibland och varannan helg. Han har lyckats flytta sitt arbete till en mer närliggande arbetsplats men inte fått bättre arbetstider. Vill han inte vara med sina barn?

Ett annat exempel. En fyrabarns-mamma som arbetar inom kommunal omsorg i hemmen hos sjuka åldringar har också skiftgång och helgarbete. Enda chansen att få ledigt någon extra dag är om hon kan byta med kollega inom samma arbetslag. Vill inte hon vara mer med sina barn?

Det handlar om ekonomisk försörjning.

Det är den krassa verkligheten för många, liksom det säkert var för Lena och där hon tog hänsyn till barnens väl och ve dvs få fortsätta på samma skola, ha samma kompisar och närhet till båda föräldrarna.

Föräldrarna dras med skuldkänslor och stress men lyckas pussla ihop verkligheten med hjälp av anhöriga.

Ingen önskvärd situation för föräldrarna men barnen har de oftast bra med stöd av andra vuxna.
Senast redigerad av Remark 2019-06-09 kl. 15:54.
Citera
2019-06-09, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Då var det fortfarande Springare som var ansvarig så det är mycket möjligt att de hellre spelade poker än gjorde sitt jobb.
Han schabblade bort de första viktiga dygnen så det är väl tur att han är avpolleterad numera.

Nu kommer jag inte ihåg exakta tidpunkter.
När blev Springare bortkopplad från fallet och när hittades LW?

Ur minnet så blev Springare bortkopplad ungefär samtidigt som
LW påträffades.

Springare blev bortkopplad cirka en månad efter
att LW hittades.
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-06-09 kl. 16:06.
Citera
2019-06-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ur minnet så blev Springare bortkopplad ungefär samtidigt som
LW påträffades.

Vill minnas att det gick 3-4 veckor till innan han bortkopplades.
Citera
2019-06-09, 15:52
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Vad trevligt att mitt korta inlägg roar dig till pingstens gladaste skratt.

För övrigt tror jag att det främsta man som anhörig tänker på är att försöka hitta den försvunna och att LW mitt i natten skulle ha tagit sig till Norrköping och lämnat dörr på glänt, finns nog knappast på tankekartan i den stunden. Att först tillkalla polis innan LW:s föräldrar kontaktas, ser jag inte som något konstigt.
Citera
2019-06-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vill minnas att det gick 3-4 veckor till innan han bortkopplades.

Å då fick jag leta, å du har rätt, surt

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bK2kKe/peter-springare-petas-fran-utredningen-av-mordet-pa-lena-45

Citat:
NYHETERtis 19 jun 2018

Spaningsledare Peter Springare petas nu från utredningen av mordet på Lena Wesström, 45.

Detta efter hård intern kritik, rapporterar SVT Örebro.

– Förhoppningsvis hanteras nu utredningen på ett bättre sätt, säger polisens kommunikationschef Mats Nylén.
Citera
2019-06-09, 16:04
Medlem
Citat:
Vad trevligt att mitt korta inlägg roar dig till pingstens gladaste skratt.

För övrigt tror jag att det främsta man som anhörig tänker på är att försöka hitta den försvunna och att LW mitt i natten skulle ha tagit sig till Norrköping och lämnat dörr på glänt, finns nog knappast på tankekartan i den stunden. Att först tillkalla polis innan LW:s föräldrar kontaktas, ser jag inte som något konstigt.

Har du haft någon kontakt med TR?
Citera
2019-06-09, 16:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det gör jag också.
Men tänk om mördaren fått för sig att LW skulle straffas för nåt av hennes beteende, då kan man ju säga att hon idag nog varit i livet om hon följt den smala vägen. Tror du inte det?

Beklagar du att du grundlöst anklagade mig för att skriva nidinlägg riktade mot dig?

Jag är ganska säker på att att L*ena hade fått sota med sitt liv oavsett den gifte mannen varit ogift och aldrig vigd av henne eller någon annan.

Min tro är att det inte alls har att göra med varken motorväg eller stig. Det har att göra med att den som mördade henne hade problem. Stora problem med att hantera sitt kontrollbehov. Hans kontrollbehov över henne (vad jag tror, om han är den skyldige) hade inget att göra med att hon var pastor eller att han tyckte att hon "syndade" för att hon var med honom eftersom hon hade vigt honom.

L*ena var inte en som tyckte att hon måste lyda någon.
Hon ville leva sitt liv utan en cirkusdirektör med piska.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in