Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
(det först fetade)
Om jag skulle behöva material för att svartmåla LW, så behöver jag minsann inte gå omvägen via hennes adoptivföräldrar, vad får du alla dina befängda idéer ifrån egentligen?
LW har frivilligt valt att bete sig väldigt illa och jag kan här stanna vid att nämna att hon som vigselförrättare gick i säng med mannen hon vigt. Hon har därmed gjort ett mycket grovt övertramp och det är ingenting som kan tvättas bort. Det finns därför skäl att tänka på hur man lever medan man lever.
(det andra fetade)
Nähä, men det tror inte jag hellet. Aldrig ens tänkt en så verklighetsdisparat tänke. Var får du allt ifrån?
(det tredje fetade)
Är du medveten om att du ger ett lätt paranoiapåverkat intryck?
Jag skrev, utan att nämna kontots nick, att det kontot var "visset". Det syftade på att ett visst visset konto i sitt inlägg igår kl 11:09 oombedd hade försökt lära mig hur det ibland kan vara schemamässigt kinkigt att lägga schema så att alla blir nöjda. Läs mina inlägg. Läs dem!
Jag kan här än en gång ta upp frågan om varför LW:s schema under åratal innebar så mycket kvälls-/nattpass. Kunde hon inte lagt dessa turer de veckor när barnen var hos UW?
Så jag har landat i att LW ville jobba kvällspass, ja.
Men jag förstår fortfarande inte varför hon inte försökt få mer tid för sina barn. Gör du?
Det sista stycket. Jag kan med stöd av bekanta i min omgivning berätta att det är svårt, för att inte säga omöjligt, för enskilda att få bestämma sina arbetstider själva inom vård och omsorg dvs landsting och kommun.
Ett exempel. En förälder vars partner dog av massiv hjärtattack och lämnade sin partner ensam med två tvillingbarn på två år efter sig. Hans 74-åriga mamma boende på landsbygden och körkortslös änka fick börja pendla med hjälp av grannars hjälp till landsväg, skolbuss till närmaste by för buss till staden ca 8 mil för att ta hand om barnen och de praktiska kring dessa plus stöd till sonen. Han arbetar inom vården. Detta har pågått i ca 6 år nu.
Han arbetar kvällar ibland och varannan helg. Han har lyckats flytta sitt arbete till en mer närliggande arbetsplats men inte fått bättre arbetstider.
Vill han inte vara med sina barn?
Ett annat exempel. En fyrabarns-mamma som arbetar inom kommunal omsorg i hemmen hos sjuka åldringar har också skiftgång och helgarbete. Enda chansen att få ledigt någon extra dag är om hon kan byta med kollega inom samma arbetslag.
Vill inte hon vara mer med sina barn?
Det handlar om ekonomisk försörjning.
Det är den krassa verkligheten för många, liksom det säkert var för Lena och där hon tog hänsyn till barnens väl och ve dvs få fortsätta på samma skola, ha samma kompisar och närhet till båda föräldrarna.
Föräldrarna dras med skuldkänslor och stress men lyckas pussla ihop verkligheten med hjälp av anhöriga.
Ingen önskvärd situation för föräldrarna men barnen har de oftast bra med stöd av andra vuxna.