2019-06-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Eller så tvivlar han på att Örebropolisen får ihop fem kompetenta utredare , ett
tvivel som jag i så fall delar med honom, sett då till resultatet i utredningen, hur
jävla " komplex" den än är.
Precis så var mitt alternativtänkande, d v s att JS antyder att det mest är utredare av den mer in-kompetenta sorten som häckar i Örebro polishus. Fast jag ville inte vara så framfusig och göra mitt kritiska tänkande publikt, så jag valde att vara tyst. Man vill ju inte dra på sig misshag.

Men inte verkar arbetsdagarna för de fem heltidsarbetande LW-utredarna vara alltför betungande, åtminstone inte när man får uppgifter från hästens mun i NA:

Hur ser en arbetsdag ut för de här fem utredarna?

– Vissa dagar kan man ha bokat förhör, andra dagar går man igenom material eller protokoll från NFC, Nationellt forensiskt centrum. Eller så har vi möte med hela utredningsgruppen, säger Mikael Nyqvist.

Att gå "igenom material eller protokoll" resp ha "möte med hela utredningsgruppen" låter inte som ett slit på galärerna precis, så de hinner nog med de traditionella pokeraftnarna också. Femkort på fem man.
Tror det dröjer innan vi får se resultat från de fem. Fast titlarna skulle kunna vara säljande. Vad tror du om:
Fem följer ett spår
Fem söker fler spår
Fem jobbar brett
Fem kommer på nya tankar

Jag tror nog de fem skulle kunna hinna skriva fler böcker än så, men det hade kunnat vara en bra början. Så tänker jag.
Senast redigerad av Carinah78 2019-06-09 kl. 12:32.
Citera
2019-06-09, 12:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det först fetade)
Ja, det vore ju väldigt tråkigt om LW:s föräldrar nu i efterskott börjar känna att de blivit utnyttjade som barnvakter.
Vore intressant att veta om LW verkligen ville ha den här typen av schema. Jag blev igår "upplyst" av ett visset konto att det minsann kan vara svårt att ändra på scheman rörande kvällstjänstgöring för anställda. Nu råkar jag ha viss erfarenhet av att hantera schemaläggning inom kommunal verksamhet och vågar hävda att jag på åtta år hade kunnat hitta en lösning för LW om hon hade velat slippa kvällarna. Jag understryker att vi talar om arbete inom kommunen, i detta fall Örebro. Det hade givetvis inte varit omöjligt, tro mig.

(det andra fetade)
Ja, låt oss för all del hoppas!
Fast med hänvisning till hur hennes föräldrar uttrycker sig i intervjun i det inlägg jag postade kl 23:38 igår, så läser jag mellan raderna att det inte känns så bra för dem när vi talar om Örebro. Det är klart att barnbarnen kan åka till Ljusnan i Norrköping och hälsa på sina morföräldrar där, men det kan ju inte bli alls på samma sätt som umgänget var tidigare. Att morföräldrarna nämner att det är så tyst när de besöker Örebro indikerar känslor av en förfärlig besvikelse.
Hela intervjun andas förlust, sorg och inte minst: stor ensamhet. Jag undrar om de idag känner sig behövda. Tyvärr tror jag inte det.

Tror du verkligen att L*enas föräldrar nu sitter och tänker att de blivit utnyttjade som barnvakter? Jag tänker tvärtom, att de skulle göra vad som helst för att få tillbaka L*ena och att kunna åka dit för att träffa barnbarnen och vara barnvakt igen och allt ska vara som vanligt.

Varför skulle morföräldrarna inte känna sig behövda? Vad vet du om hur de umgås idag? Kanske är det tvärtom, vilket det ofta är efter en sådan tragedi som drabbat dom.
Varför skulle morföräldrarna sitta i pressen och beklaga sig över "tystnaden i Örebro" om det var från den nära familjen, dvs barnbarnen och UW?
Finns ingen logik i det.

Tystnaden i Örebro kan bero på att det är "för nära". Många känner alla inblandade och det kan kännas svårt att tala om det, t ex som granne eller i kyrkan. I morföräldrarnas hemstad däremot, är det inte samma koppling till de berörda utom L*enas familj.

/Det "vissna" kontot
Citera
2019-06-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror du verkligen att L*enas föräldrar nu sitter och tänker att de blivit utnyttjade som barnvakter? Jag tänker tvärtom, att de skulle göra vad som helst för att få tillbaka L*ena och att kunna åka dit för att träffa barnbarnen och vara barnvakt igen och allt ska vara som vanligt.

Varför skulle morföräldrarna inte känna sig behövda? Vad vet du om hur de umgås idag? Kanske är det tvärtom, vilket det ofta är efter en sådan tragedi som drabbat dom.
Varför skulle morföräldrarna sitta i pressen och beklaga sig över "tystnaden i Örebro" om det var från den nära familjen, dvs barnbarnen och UW?
Finns ingen logik i det.

Tystnaden i Örebro kan bero på att det är "för nära". Många känner alla inblandade och det kan kännas svårt att tala om det, t ex som granne eller i kyrkan. I morföräldrarnas hemstad däremot, är det inte samma koppling till de berörda utom L*enas familj.

/Det "vissna" kontot
(det först fetade)
Nej, det tror jag inte att de gör. Därför skrev jag inte det heller.

(det andra fetade)
Kanske för att deras roll som barnvakt när LW jobbade kväll nu genom mordet har upphört?

(det tredje fetade)
Inte för att jag förstår hur du menar, men faktum kvarstår: Lenas adotivföräldrar uttrycker stor sorg över tystnaden i Örebro! Den sorgen/ frustrationen är så stor, att de väljer att gå ut med den publikt. Det är ett stort steg att göra det, det måtte du väl förstå? Det är utan tvekan svidande kritik! Jag är säker på att flera i Örebro känner sig träffade. Efter tiden kring ettårsdagen har denna tråd ändrat karaktär. Det tror jag du märkt, väl?

(det fjärde fetade)
Om du tror att " visset" var en felskrivning tror du fel.
Citera
2019-06-09, 14:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
(det först fetade)
Nej, det tror jag inte att de gör. Därför skrev jag inte det heller.

(det andra fetade)
Kanske för att deras roll som barnvakt när LW jobbade kväll nu genom mordet har upphört?

(det tredje fetade)
Inte för att jag förstår hur du menar, men faktum kvarstår: Lenas adotivföräldrar uttrycker stor sorg över tystnaden i Örebro! Den sorgen/ frustrationen är så stor, att de väljer att gå ut med den publikt. Det är ett stort steg att göra det, det måtte du väl förstå? Det är utan tvekan svidande kritik! Jag är säker på att flera i Örebro känner sig träffade. Efter tiden kring ettårsdagen har denna tråd ändrat karaktär. Det tror jag du märkt, väl?

(det fjärde fetade)
Om du tror att " visset" var en felskrivning tror du fel.

Jag tvivlar inte på att du är ute efter att svartmåla LW genom att använda hennes som föräldrar som tillhygge.

Fasiken vad jag tycker det är ynkligt.

Det du inte skriver uttryckligen i text, det lyser igenom i det outtalade.

Du skriver:
"Ja, det vore ju väldigt tråkigt om LW:s föräldrar nu i efterskott börjar känna att de blivit utnyttjade som barnvakter.
Vore intressant att veta om LW verkligen ville ha den här typen av schema.
[...]"

Och jag tror inte att LWs liv med behov behov av hjälp från sina föräldrar som nyskild hade med hennes död att göra.

Och nej, jag tvivlar inte heller på att mitt nidnamn är en felskrivning.
Ditt utstuderade sätt att baktala offret går igen i ditt mästrande sätt att ha nidnamn på dina medskribenter som inte inte din uppfattning.
Citera
2019-06-09, 14:41
Medlem
Citat:
Precis så var mitt alternativtänkande, d v s att JS antyder att det mest är utredare av den mer in-kompetenta sorten som häckar i Örebro polishus. Fast jag ville inte vara så framfusig och göra mitt kritiska tänkande publikt, så jag valde att vara tyst. Man vill ju inte dra på sig misshag.

Men inte verkar arbetsdagarna för de fem heltidsarbetande LW-utredarna vara alltför betungande, åtminstone inte när man får uppgifter från hästens mun i NA:

Hur ser en arbetsdag ut för de här fem utredarna?

– Vissa dagar kan man ha bokat förhör, andra dagar går man igenom material eller protokoll från NFC, Nationellt forensiskt centrum. Eller så har vi möte med hela utredningsgruppen, säger Mikael Nyqvist.

Att gå "igenom material eller protokoll" resp ha "möte med hela utredningsgruppen" låter inte som ett slit på galärerna precis, så de hinner nog med de traditionella pokeraftnarna också. Femkort på fem man.
Tror det dröjer innan vi får se resultat från de fem. Fast titlarna skulle kunna vara säljande. Vad tror du om:
Fem följer ett spår
Fem söker fler spår
Fem jobbar brett
Fem kommer på nya tankar

Jag tror nog de fem skulle kunna hinna skriva fler böcker än så, men det hade kunnat vara en bra början. Så tänker jag.

Har minst sagt svårt å se att det ens finns jobb för fem heltidare i fallet, åtminstone
som vi känner till det.
Pokerafton tror jag att dom hade när dom gav blanka fan i fruktansvärda hemska
kvinnoskrik.
Sannolikt så fick dom in ett samtal om en person som rände omkring
på motorvägen i stort sett samtidigt, två larm på kort tid alltså, å vad gör Örebropolisen, dom
gör absolut ingenting, dom tvärvägrar å lätta på arselet och åka ut å göra sitt jobb, vilka jävla oduglingar.

Samma sak med hur lång tid det tog å hitta LW, mitt förtroende för dom
ligger på minussidan, hoppas verkligen att jag aldrig hamnar i den
sitsen att jag behöver hjälp av Örebropolisen.

Hade ju varit bra om tidningen hade frågat om personen på motorvägen, fast
den frågan kanske va med på frågelistan som dom va tvungna å lämna
in i förväg för att ens få till en intervju.

Bra titlar för en ny Enid Blyton å ta upp
Citera
2019-06-09, 14:45
Medlem
Citat:
Jag tvivlar inte på att du är ute efter att svartmåla LW genom att använda hennes som föräldrar som tillhygge.

Du skriver:
"Ja, det vore ju väldigt tråkigt om LW:s föräldrar nu i efterskott börjar känna att de blivit utnyttjade som barnvakter.
[...]"

Och jag tror inte att LWs liv med behov behov av hjälp från sina föräldrar som nyskild hade med hennes död att göra.

Ditt utstuderade sätt att baktala offret går igen i ditt mästrande sätt att ha nidnamn på dina medskribenter som inte inte din uppfattning.

Tycker det lyser igenom en viss sorg över att det va polisen som
meddelade dom om att LW va försvunnen, varken exet eller barnbarnen
hade tydligen vett till å ringa dom.
Citera
2019-06-09, 14:50
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det är också intressant varför medcacharen inte loggat sin FTF. Han har både hjälpt till att lösa uppgiften, han var den som fann cachen och han har själv loggat ett relativt stort antal cacher inklusive FTF:er tidigare.

En utebliven loggning i den situationen förefaller nästan vara en markering och det känns också som någonting saknas i berättelsen. Även CO borde ju sakna en FTF logg.

Ja, det är konstigt. FTF:er är ju det optimala för en cachare.
Kan Gri*mido*r/Fr*drik H*nd*b*rg (*e ) ha tagit bort sin FTF? Eftersom han känner både SD och LW, så borde han iaf finnas med bland de som ingår i utredarnas 700 förhör.
Citera
2019-06-09, 14:54
Medlem
Citat:

Du skriver:
[...]"

(det först fetade)
Om jag skulle behöva material för att svartmåla LW, så behöver jag minsann inte gå omvägen via hennes adoptivföräldrar, vad får du alla dina befängda idéer ifrån egentligen?
LW har frivilligt valt att bete sig väldigt illa och jag kan här stanna vid att nämna att hon som vigselförrättare gick i säng med mannen hon vigt. Hon har därmed gjort ett mycket grovt övertramp och det är ingenting som kan tvättas bort. Det finns därför skäl att tänka på hur man lever medan man lever.

(det andra fetade)
Nähä, men det tror inte jag hellet. Aldrig ens tänkt en så verklighetsdisparat tänke. Var får du allt ifrån?

(det tredje fetade)
Är du medveten om att du ger ett lätt paranoiapåverkat intryck?
Jag skrev, utan att nämna kontots nick, att det kontot var "visset". Det syftade på att ett visst visset konto i sitt inlägg igår kl 11:09 oombedd hade försökt lära mig hur det ibland kan vara schemamässigt kinkigt att lägga schema så att alla blir nöjda. Läs mina inlägg. Läs dem!

Jag kan här än en gång ta upp frågan om varför LW:s schema under åratal innebar så mycket kvälls-/nattpass. Kunde hon inte lagt dessa turer de veckor när barnen var hos UW?
Så jag har landat i att LW ville jobba kvällspass, ja.
Men jag förstår fortfarande inte varför hon inte försökt få mer tid för sina barn. Gör du?
Citera
2019-06-09, 15:06
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Det är polisens jobb att underrätta anhöriga.
Citera
2019-06-09, 15:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Här vet jag inget om hur det förhöll sig.
Men försöker sätta mig in i situationen att någon att spårlöst borta, med konstiga teckaen på att något inte står rätt till.
Dörren kanske står på glänt (?), presenterna ofärdiga. Barnet/en ringer och mamma svarar inte på mobilen...
Kanske har familjen hört om eventuella anmälningar och ev fortsatta "det finns mer".

Panik?
Känsla av vanmakt.
Vad göra?
Förvirring?
Först föröka nå henne själv, kanske höra med SD?
Grannar?
Mycket snabbt borde man känna att det är något som är fasligt fel...

Men kanske man inte vill oroa föräldrarna omedelbart. Skrämma upp dom i onödan? Kanske (som det gör i nästan alla fall) det löser sig? För vem kan tro att hon är mördad?

Kan bara referera till hur mina föräldrar skulle reagera. Jag skulle inte ringa till dom direkt tror jag, utan vänta lite tills jag fick lite mer kläm på det hela. Och då är redan polisen där och avråder... vad jag tror.

Och polisen tycker att det inte är familjens sak att kontakta föräldrarna?
Så fort det står klart att L*ena inte försvunnit på eget bevåg och rubriceringen är människorov, då vill kanske polisen ta det?

Det kan finnas flera orsaker till det, tänker jag. T ex att UW eller någon annan kan vara inblandad.

Allt är bara spekulation förstås.
Det känns ändå som att allt gått ganska fort, polisen ringer hem på morgonen till morföräldrarna.

Från NA:

"På tisdagsmorgonen, den 15 maj 2018, ringde polisen hem till Gun och Lars-Åke. Då var Lena anmäld förvunnen. Misstänkt människorov, rubricerade polisen det som.
– Det kändes direkt att något var fel, säger Gun.
Hon och Lars-Åke kunde aldrig tro att Lena skulle ge sig av frivilligt.
"

https://www.na.se/logga-in/ett-ar-efter-hjarstamordet-lena-wesstroms-foraldrar-i-stor-intervju-det-maste-finnas-fler-som-vet-na got
Citera
2019-06-09, 15:11
Medlem
Citat:
Håller med.
Den var en artikel fylld av så mycket sorg, så jag minns knappt när jag senast läste nåt liknande.
Dessa barnbarn som morföräldrarna under åtta år lagt massa tid, massa kraft, massa pengar och massa kärlek på, glömmer helt sonika bort att de finns när Mamma är försvunnen på morgonen den 15 maj förra året. Bedrövligt!

Att sen få reda på att deras älskade, prästvigda dotter gått i säng med en man hon vigt och under sex år haft en ytterst ljusskygg sexuell reation med mannen ifråga, det måtte vara förfärligt för dem, inte bara som föräldrar, utan särskilt som kristna föräldrar. Man gör inte som LW har gjort om man månar om sina föräldrar!
Jag beklagar dessa föräldrar.
Jag beklagar LW:s beteende.
Citera
2019-06-09, 15:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Håller med.
Den var en artikel fylld av så mycket sorg, så jag minns knappt när jag senast läste nåt liknande.
Dessa barnbarn som morföräldrarna under åtta år lagt massa tid, massa kraft, massa pengar och massa kärlek på, glömmer helt sonika bort att de finns när Mamma är försvunnen på morgonen den 15 maj förra året. Bedrövligt!

Att sen få reda på att deras älskade, prästvigda dotter gått i säng med en man hon vigt och under sex år haft en ytterst ljusskygg sexuell reation med mannen ifråga, det måtte vara förfärligt för dem, inte bara som föräldrar, utan särskilt som kristna föräldrar. Man gör inte som LW har gjort om man månar om sina föräldrar!
Jag beklagar dessa föräldrar.
Jag beklagar LW:s beteende.

Jag för min del beklagar mördarens beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in