2019-06-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Jerzys Sarneckis hjärna gick i pension för ca 25 år sedan och det borde han också ha gjort.

Har han ingen insyn (även om många tror det) i den sekretessbelagda förundersökningen.
Jag utgår från att du inte utgår från att jag skulle tillhöra den okunniga skaran.

Jag vill understryka att det inte behövs nån insyn i den här specifika utredningen för att kunna ifrågasätta de av åkl/polisen lämnade uppgifterna, men det kanske du inte förstår?

Vad säger du själv i saken, den om att JS antyder att en a två tjänstemän inom rättsväsendet genom tidningen NA kanske lämnar oriktig information till allmänheten?
Är inte det i sig anmärkningsvärt?
Citera
2019-06-08, 23:38
Medlem
Varför är det så tyst i Örebro?

Det undrar Lena Wesströms föräldrar. Det undrar jag också.
Nedanstående är ett klipp ur NA:

Båda tycker att tystnaden kring mordet har varit svår. Hemma i Norrköping pratar de med vänner och bekanta om det som hänt. De har fått mycket stöd. Många hör av sig, kommer fram och ger en kram när det behövs. Men det är svårare i Örebro. Där är det tystare.
Föräldrarna vill att det ska pratas om Lena. De förklarar att det inte river upp några sår. Tvärtom, det är värre när folk vänder bort blicken.

– Jag tycker faktiskt det är lite orättvist mot Lena. Hon var så öppen själv. Det har känts fegt att ingen vill prata om det här, säger Gun bestämt.

Källa: https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/ett-ar-efter-hjarstamordet-lena-wesstroms-foraldrar-i-stor-intervju-det-maste-finnas-fler-som-vet-na got

I tråden har det under mer än ett års tid varit folk som, ofta väldigt högljutt, kommit till LW:s försvar, om än postumt.
Men varför möts hennes föräldrar, vid besök i Örebro, av en kylig tystnad?
Har tråden nåt svar att ge? Är folket i Örebro fegt? Är folket i Örebro bara en samling hycklare?
Citera
2019-06-08, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag utgår från att du inte utgår från att jag skulle tillhöra den okunniga skaran.

Jag vill understryka att det inte behövs nån insyn i den här specifika utredningen för att kunna ifrågasätta de av åkl/polisen lämnade uppgifterna, men det kanske du inte förstår?

Vad säger du själv i saken, den om att JS antyder att en a två tjänstemän inom rättsväsendet genom tidningen NA kanske lämnar oriktig information till allmänheten?

Jo jag förstår men som jag skrev i ett tidigare inlägg så gick Jerzys hjärna i pension för ca 25 år sedan och det borde han också ha gjort.

Vill man anamma hans så kallade antydningar så gör man det men jag ser det som ren massmediakåthet; en person som nu för tiden sedan inte klarar av att tillföra något inom kriminologin och en media som ingen insyn har i förundersökningen.

Risk för OfT, risk för borttaget inlägg.
Citera
2019-06-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Jo jag förstår men som jag skrev i ett tidigare inlägg så gick Jerzys hjärna i pension för ca 25 år sedan och det borde han också ha gjort.

Vill man anamma hans så kallade antydningar så gör man det men jag ser det som ren massmediakåthet; en person som nu för tiden sedan inte klarar av att tillföra något inom kriminologin och en media som ingen insyn har i förundersökningen.

Risk för OfT, risk för borttaget inlägg.
Det är väl knappast offt att diskutera den åkl som f n är Flashbacks mest omtalade, den som ansvarar för mordutredningen gällande den mördade trebarnsmamman Lena Wesström, nämligen åkl Åsa Hiding?

Däremot tror jag det är offt att diskutera lämplig pensionsålder gällande kriminologhjärnor, så jag fokuserar på vad JS rakt ut antyder: Han är inte mediakåt i detta fall! Jerzy Sarnecki tvivlar på att åkl Åsa Hiding och/eller polisen Mikael Nyqvist talar sanning!

Ser inte du Sonya att det är ett rätt anmärkningsvärt uttalande?
Citera
2019-06-09, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Med tanke på Vivallaskjutningarna och även andra brottsfall som förekommit i Örebro det senaste året, är det fantastiskt att man kunnat ha uppåt tio utredare och nu ungefär fem heltid på fallet.

Och som Jerzy Sarnecki konstaterar, om man inte trodde att fallet kunde lösas, skulle man förmodligen inte avsätta så många utredare med tanke på den enorma brist på kompetenta utredare som råder i dagsläget.

Att gå igenom det enorma stora material som finns borde ta sin tid. Över 700 förhör och mängder av annat tekniskt material som ska gås igenom, analyseras och sammanställas.

---------------------------------------------------------

Från NA 13/5-19:

[...]" – Exakt vad som gjorts är svår att säga. Det råder fortfarande förundersökningssekretess, säger Åsa Hiding. Men det har gjorts en väldigt stor mängd förhör, runt 700. Det är ett omfattande material.

Hur många arbetar med utredningen?

– Vi har fem personer på heltid, sen finns det vissa som kommer och går, som till exempel gör olika analyser. Det har varit fler som arbetat med det här, men aldrig färre än fem. Det är mycket folk för att vara Örebro län, säger Mikael Nyqvist.

Hur ser en arbetsdag ut för de här fem utredarna?

– Vissa dagar kan man ha bokat förhör, andra dagar går man igenom material eller protokoll från NFC, Nationellt forensiskt centrum. Eller så har vi möte med hela utredningsgruppen, säger Mikael Nyqvist.

Åsa Hiding påpekar att det handlar mycket om att få en helhetsbild och analysera den stora mängden information.

Har ni tagit hjälp utifrån, från andra polisregioner?

– Vi har haft några förhörsledare internt från andra delar av polisregion Bergslagen men de är inte kvar nu, säger Mikael Nyqvist.
Varför mordet inte är löst handlar, menar spaningsledare Mikael Nyqvist, om ärendets karaktär. - Det är komplext, säger han.
"

[...]
"Fem personer jobbar på heltid med det här och ändå kommer man ingenstans. Vad håller vi på med, kan man undra.

Mikael Nyqvist fortsätter:

– Man kan säga att det handlar om ärendets karaktär. Men jag förstår om man kan tycka det är konstigt. Fem personer jobbar på heltid med det här och ändå kommer man ingenstans. Vad håller vi på med, kan man undra. Men när man har inblick i det här så är det inte så konstigt. Det här är komplext.
"
[...]

https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast

NA 14/5-19:

"– Låt mig säga så här, om polismyndigheten verkligen avsätter så stora resurser som fem utredare på heltid då måste man ha någon form av hopp om att de ska komma i mål, säger Jerzy Sarnecki.
Du låter skeptisk till att polisen verkligen har fem personer som jobbar heltid med det här fallet?
– Ja, och det är jag med tanke på hur polisen har det, det råder en fruktansvärd brist på kompetenta utredare, säger Jerzy Sarnecki.
"

https://www.na.se/logga-in/alhem-och-sarnecki-om-hjarstamordet-markligare-och-markligare-for-var-dag-som-gar

Tack för en utmärkt genomgång av mer fullständiga uttalanden. Detta otyg att klippa ut vissa meningar ur sitt sammanhang ger ofta en helt missvisande bild. Som här.

Stött på det nyligen i ett annat fall. Den meningen repriserades så ofta att det blev en sk trådsanning. Svår att bli av med. Så tack.
Senast redigerad av Remark 2019-06-09 kl. 00:30.
Citera
2019-06-09, 00:46
Medlem
Citat:
Det är väl knappast offt att diskutera den åkl som f n är Flashbacks mest omtalade, den som ansvarar för mordutredningen gällande den mördade trebarnsmamman Lena Wesström, nämligen åkl Åsa Hiding?

Däremot tror jag det är offt att diskutera lämplig pensionsålder gällande kriminologhjärnor, så jag fokuserar på vad JS rakt ut antyder: Han är inte mediakåt i detta fall! Jerzy Sarnecki tvivlar på att åkl Åsa Hiding och/eller polisen Mikael Nyqvist talar sanning!

Ser inte du Sonya att det är ett rätt anmärkningsvärt uttalande?

Nej Carina78, när det gäller uttalandet från JS så finner jag absolut inget anmärkningsvärt annat än han gör ett uttalande ang
"Hjärstafallet" precis som den mediakåte person jag har noterat att han är.

Nu har ju du bestämt att han inte är mediakåt men jag tycker motsatsen.

Åsa har jag inte nämnt alls.

Du kan ju dessvärre inte bestämma vad jag ska ha för åsikter men du, Carinah78, kanske kan läsa mina inlägg en gång till?
Du Carinah78 kanske då kan förstå att för mig är JS uttalande ungefär lika mycket värt som Rosamundas alla inlägg.

Du och jag tycker olika och din dominerande attityd kan inte ändra på det.

RIP Lena
Citera
2019-06-09, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det hänger i luften, det jag läser mellan raderna i din text.

Saxat från ditt inlägg:

--------------------------------------------------------------
1. Undertonen i ditt inlägg kan uppfattas som att : att Lenas mindre smickrande sidor av hennes liv har bidragit till hennes död. Föräldrarna som velat göra enbart gott har nu förlorat sin dotter pga detta (hennes mindre smickrande sidor). Du blir inte klok på hur det hänger ihop med att föräldrarna var tvungna (?) att åka för att hjälpa till med barnen under åtta år. Var L*ena verkligen tvungen att jobba kvällspass?

2. Jag tycker att det känns osannolikt att detta värdiga par som nu har förlorat ett helt uppenbart älskat barn, skulle ta upp det faktum att de under åtta år åkt till Örebro för att hjälpa sin nyskilda dotter och hennes barn (barnbarnen) för att beklaga sig, lägga skuld på sin dotter eller på annat sätt kasta skugga över henne och hennes liv och val i livet.

Från NAs artikel 12/5-19:

" Samma år som hon skilde sig började hon på Örebro kommun och arbetade med ensamkommande ungdomar. De många kvällspassen gjorde att morföräldrarna, Gun och Lars-Åke, åkte till Örebro ofta och tog hand om barnen."

https://www.na.se/logga-in/ett-ar-efter-hjarstamordet-lena-wesstroms-foraldrar-i-stor-intervju-det-maste-finnas-fler-som-vet-na got

3. Att föräldrarna adopterat L*ena och hennes bror från Sydkorea kanske inte enbart berodde på att de bara velat göra gott?
Kanske föräldrarna ville adoptera pga av en ofrivillig barnlöshet också?

De har säkert varit ett par som har velat göra gott, och jag tror inte att de har varit besvikna på L*ena. Jag tror att de är förtvivlade på att hon är död och att hon har mördats.

Artikeln andas inte besvikelse över deras L*ena, tvärtom. Det blåser en frisk fläkt över den väldigt aktiva L*enas barndom i artikeln. Det finns inget i artikeln som får mig att dra den slutsatsen att de har adopterat ett barn för att göra gott och som nu gjort dom besvikna.

4. Att föräldrarna åker till Örebro varannan vecka för att hjälpa till, varför skulle de ta upp det ens i artikeln om de ansett att det varit en belastning, att L*ena utnyttjat dom, eller på annat sätt varit så att L*ena mest tänkt på sig själv? Jag uppfattar det som att det som framkommer är att hon efter skilsmässan hade många kvällspass på det nya jobbet.

Kanske hon bytte jobb för att hon skilde sig, och behövde ett jobb som funkade bättre lönemässigt och arbetstidsmässigt. Kanske erbjöd det nya jobbet ett fast schema snarare än ett jobb där arbetstiden kan vara ganska flytande och kanske även att en arbetsinsats kan krävas med kort varsel som pastor?).

Att "du stannar här" med den fetade frågan, lägger ett moln av skuld över L*ena, utan att du behöver säga det rent ut.

Vad menar du med "ville LW arbeta kvällsturer"?
Nu var inte inlägget till mig men svarar ändå... med tanke på hur jag ser på det att ha barnbarnen nära.

LW:s föräldrar såg det säkert som en ynnest att känna sig behövda och få umgås med barnbarnen så mycket som möjligt!

Hoppas att kontakten fortsätter, för deras skull och även för barnen som blivit av med sin mamma på ett förskräckligt sätt!
Citera
2019-06-09, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu var inte inlägget till mig men svarar ändå... med tanke på hur jag ser på det att ha barnbarnen nära.

LW:s föräldrar såg det säkert som en ynnest att känna sig behövda och få umgås med barnbarnen så mycket som möjligt!

Hoppas att kontakten fortsätter, för deras skull och även för barnen som blivit av med sin mamma på ett förskräckligt sätt!
(det först fetade)
Ja, det vore ju väldigt tråkigt om LW:s föräldrar nu i efterskott börjar känna att de blivit utnyttjade som barnvakter.
Vore intressant att veta om LW verkligen ville ha den här typen av schema. Jag blev igår "upplyst" av ett visset konto att det minsann kan vara svårt att ändra på scheman rörande kvällstjänstgöring för anställda. Nu råkar jag ha viss erfarenhet av att hantera schemaläggning inom kommunal verksamhet och vågar hävda att jag på åtta år hade kunnat hitta en lösning för LW om hon hade velat slippa kvällarna. Jag understryker att vi talar om arbete inom kommunen, i detta fall Örebro. Det hade givetvis inte varit omöjligt, tro mig.

(det andra fetade)
Ja, låt oss för all del hoppas!
Fast med hänvisning till hur hennes föräldrar uttrycker sig i intervjun i det inlägg jag postade kl 23:38 igår, så läser jag mellan raderna att det inte känns så bra för dem när vi talar om Örebro. Det är klart att barnbarnen kan åka till Ljusnan i Norrköping och hälsa på sina morföräldrar där, men det kan ju inte bli alls på samma sätt som umgänget var tidigare. Att morföräldrarna nämner att det är så tyst när de besöker Örebro indikerar känslor av en förfärlig besvikelse.
Hela intervjun andas förlust, sorg och inte minst: stor ensamhet. Jag undrar om de idag känner sig behövda. Tyvärr tror jag inte det.
Citera
2019-06-09, 10:11
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:

Det är anmärkningsvärt .. en viss typ av "buksvåger anda".
De har något gemensamt med varandra man inte talar högt om så att säga, självklart gissningsvis.
Citera
2019-06-09, 11:07
Medlem
Citat:
Det är ju inte bara du som ställer dig tveksam till sanningshalten i åkl Åsa Hidings uppgifter om fem heltidsarbetande utredare.
En av Sveriges mest namnkunniga kriminologer antyder att Åsa Hiding och/eller Mikael Nyqvist far med osanning. Det i sig borde vara 'hot stuff' för MSM? En ljugande åklagare? En ljugande polischef? I Sverige? I en utredning gällande mord på en trebarnsmamma? Kan detta vara möjligt?
Exempel:

Du låter skeptisk till att polisen verkligen har fem personer som jobbar heltid med det här fallet?
Ja, och det är jag med tanke på hur polisen har det, det råder en fruktansvärd brist på kompetenta utredare, säger Jerzy Sarnecki.

Källa: https://www.na.se/logga-in/alhem-och...ar-dag-som-gar

Eller så tvivlar han på att Örebropolisen får ihop fem kompetenta utredare , ett
tvivel som jag i så fall delar med honom, sett då till resultatet i utredningen, hur
jävla " komplex" den än är.
Citera
2019-06-09, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SD har sin vana troget skrivit in en del nya loggar ur sitt minne - d v s som han uppfattar det. Kanske inte omgivningen håller med alla gånger och jag antar att han talar om LW i en nyligen tillkommen logg. Hon kan ju tyvärr inte berätta om han var till henne en kväll i februari -18, men han skriver "hjälpte jag till en stund hos den ena FTFaren". Frågan om han var hos henne i tankarna eller om han var på plats, men det lär nog de digitala spåren visa. Ska man knäcka geocachenötter bör ju positionering vara påslaget.

SD:s logg för "Biltur med djur"

I LW:s långa logg (daterad 10 feb -18) skrivs inget om SD, men däremot om medcacharen Gri*mido*r, så han borde ju kunna vidimera om SD varit med på ett hörn?

Länk till cachen http://www.geocaching.com/geocache/GC7H9ND_biltur-med-djur

Det är också intressant varför medcacharen inte loggat sin FTF. Han har både hjälpt till att lösa uppgiften, han var den som fann cachen och han har själv loggat ett relativt stort antal cacher inklusive FTF:er tidigare.

En utebliven loggning i den situationen förefaller nästan vara en markering och det känns också som någonting saknas i berättelsen. Även CO borde ju sakna en FTF logg.
Citera
2019-06-09, 12:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Eller så tvivlar han på att Örebropolisen får ihop fem kompetenta utredare , ett
tvivel som jag i så fall delar med honom, sett då till resultatet i utredningen, hur
jävla " komplex" den än är.

Naturligtvis finns det en risk att många utredare krävdes till den stora utredning som Vivallamorden krävde. Skulle kunna tänka mig att det stod högt på listan att klara ut de morden och att ett mord som LWs kom längre ned i rangordning, då man ändå inte lyckats häkta en gm eller att ett åtal var i sikte.

Tyvärr....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in