2019-06-07, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det blir ju lite svårbegripligt med engelskan som inte är den bästa. Det blir inte lättare att hänga med i svängarna när inläggen liksom blir lita hängande i luften för sig själva, långt från sitt sammanhang.

Kan det vara så att Potomac fortfarande är "kvar" på avdelningen där HD jobbar? För en tid sedan kom temat upp åter om TinnaNinnas inlägg om de larm några i personalen fått på avdelningen med anledning av sms från SD. Det är väl antgligen det som Potomac fortfarande snackar om.

Så jag tror att:
Here=HDs avd på sjukhuset.
Noone= none= ingen.

Ett inlägg av Potomac okt-18:
Det här med HD och hennes arbetsplats verkar vara ett känsligt ämne för flera postare i tråden.

EGT skriver att det är skitsnack (typ) det TinnaNinna skriver. Kanske kan EGT förklara varför hen är så säker på det.

Jag tror att det ligger något i TiNi:s inlägg och att dom kände sig obekväma att skriva mer av någon orsak.

Om SD är oskyldig... varför bry sig överhuvudtaget? Varför blev det sånt dj.a liv när det begav sig (när TiNi skrev i tråden)?
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-06-07 kl. 07:02.
Citera
2019-06-07, 18:25
Moderator
blomvattnares avatar
OT raderat.

Observera att inlägg som innehåller OT riskerar radering även om de utöver OT innehåller topic.

/Mod
Citera
2019-06-07, 20:24
Medlem
landbandys avatar
Fick polisen tag på de två tjejerna som gick med sina cyklar på andra sidan om BP ?
Min gammelfarmor som har anor från Holland brukar skriva ”Halli hallå ” till mig i sina brev , därav undran jag hade omkring vem eller vilka som ogillade Lena , eller rättare sagt hennes beteende .
Förlåt om någon tog åt sig .
Det var inte meningen .
Vill att Lenas barn skall få upprättelse eftersom deras mamma blivit dödad .
Citera
2019-06-07, 21:39
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Fick polisen tag på de två tjejerna som gick med sina cyklar på andra sidan om BP ?
/../

Nej, det verkar som polisen inte fick tag på dem.

Noteras kan förresten att de holländska tjejerna (åtminstone några av dem) var på samma giga-event som SD/HD i Hamburg häromveckan.

Om det nu är sant, som åklagaren uttalat, att det är ca fem heltidsarbetande poliser på fallet, så kan man verkligen hoppas att dessa även lägger några arbetstimmar på att kolla upp de tre nederländska tjejernas whereabouts vid tidpunkten före, under och efter mordet på LW.
Citera
2019-06-08, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Noteras kan förresten att de holländska tjejerna (åtminstone några av dem) var på samma giga-event som SD/HD i Hamburg häromveckan.

Om det nu är sant, som åklagaren uttalat, att det är ca fem heltidsarbetande poliser på fallet, så kan man verkligen hoppas att dessa även lägger några arbetstimmar på att kolla upp de tre nederländska tjejernas whereabouts vid tidpunkten före, under och efter mordet på LW.
Jag noterar att du indirekt ifrågasätter åkl Åsa Hidings uppgifter ang hur många poliser som på heltid arbetar med det här mordärendet.
Det tråkiga är att inte tidningen NA ställer lite hårda raka frågor om vad i all sin dar dessa fem sysslar med, nu ett år efter mordet. För ca ett halvår sen var arbetsstyrkan enligt uppgift tio (10!) heltidsarbetande poliser. Nu fem stycken. Vad gör dessa om dagarna?

Det kan väl knappast vara offt att få diskutera hur vi tror att Mikael Nyqvist håller dessa fem sysselsatta, så jag vänder mig till trådens "polisiära konton" och undrar ärligt nyfiket: Vad gör dessa fem personer?
Citera
2019-06-08, 11:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Om vi får lita på NA, har LW:s föräldrar under åtta års tid pendlat mellan Norrköping och Örebro för att ta ansvar för barnbarnen medan LW jobbade kvällspass. Det är berömvärt av dem, men samtidigt blir jag inte klok på hur det här hänger ihop.

Vad jag förstår arbetade LW under dessa år med en verksamhet rörande ensamkommande flyktingungdomar. Ville LW arbeta kvällsturer? Jag får inte ihop det här riktigt, men jag stannar här så länge, med den fetade frågan.
Det behöver inte vara konstigt på något sätt.

De flesta mor-/farföräldrar vill gärna se sina barnbarn ofta, i alla fall de jag känner.
Det handlade om att ta hand om barnbarnen var fjortonde dag, vilket låter rätt lagom när de bor en bit bort. Varefter föräldrarna blev äldre så blev ju också barnen äldre och mer självgående.

Visst är det berömvärt av dem men samtidigt behöver de inte alls ha sett det som en belastning utan som en stor tillgång att regelbundet få följa barnbarnens uppväxt.

Det handlar troligen inte om att hon valde obekväm arbetstid utan att det ingick i jobbet. Det är arbetsgivaren och facket som bestämmer arbetstiderna. Ingen person kan helt välja sina arbetstider. I de flesta jobb som kräver personal på obekväma tider (kvällar/nätter/helger) är det obligatoriskt att jobba några pass under dessa tider. Det är rätt få tjänster (och svåra att få) i sådana jobb som har hela arbetstiden förlagd bara på dagtid under vardagar.
Citera
2019-06-08, 11:29
Medlem
Honan6s avatar
SD har sin vana troget skrivit in en del nya loggar ur sitt minne - d v s som han uppfattar det. Kanske inte omgivningen håller med alla gånger och jag antar att han talar om LW i en nyligen tillkommen logg. Hon kan ju tyvärr inte berätta om han var till henne en kväll i februari -18, men han skriver "hjälpte jag till en stund hos den ena FTFaren". Frågan om han var hos henne i tankarna eller om han var på plats, men det lär nog de digitala spåren visa. Ska man knäcka geocachenötter bör ju positionering vara påslaget.

SD:s logg för "Biltur med djur"
Citat:
Found it
5/18/2019
När denna kom hjälptejag till en stund hos den ena FTFaren, men min kväll skulle bestå av annat främst, så det här racet klev jag av. Det har nu gått något år sedan den löstes, och ikväll var jag både hundvakt och är mitt i en motonstävling å jobbet. Luften är pressande tung och det känns att regnet kommer att braka lös. Struntar ändå i regnjacka och knallar ut. Snart möter väggen av vatten upp, och resten av de 13 km blir i hårt regn. Det är inte kallt, så det blir aldrig besvärligt. Burken hittas enkelt, men signeringen blir inte enkel. Förflyttar mig in under skydd, men pennana är dålig. Får till några gröna svaka krumelurer under Flip. Tack för utmaning och cache!

I LW:s långa logg (daterad 10 feb -18) skrivs inget om SD, men däremot om medcacharen Gri*mido*r, så han borde ju kunna vidimera om SD varit med på ett hörn?

Länk till cachen http://www.geocaching.com/geocache/GC7H9ND_biltur-med-djur

Senast redigerad av Honan6 2019-06-08 kl. 11:33.
Citera
2019-06-08, 12:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag vill inte märka ord, men är det verkligen "upprättelse" de tre barnen kan tänkas efterfråga/önska? Är inte "rättvisa" ett bättre ord i sammanhanget? Alltså att barnen skall få uppleva att rättvisa skipas, så tänker åtminstone jag.

Skribenten Rosamund försökte för en tid sen förklara varför det är viktigt att Polisen i en mordutredning, för att nå utredningsmässig framgång och mördaren infångad och dömd, får en så fullödig bild som möjligt av brottsoffrets hela liv och leverne. Det är då ofrånkomligt att det då samtidigt kan framkomma uppgifter som kan ses som mindre smickrande för offret ifråga.

Jag reagerade väldigt emotionellt när jag i samband med ettårsdagen av mordet i tidningen NA för första gången fick möta LW:s stackars sörjande föräldrar. De har liksom glömts bort -och här talar jag bara för mig själv, så när jag fick se bilden av två åldrade förtvivlade människor som genom adoption velat göra gott, men genom mord förlorat sin dotter, blir det svårt att värja sig.
Om vi får lita på NA, har LW:s föräldrar under åtta års tid pendlat mellan Norrköping och Örebro för att ta ansvar för barnbarnen medan LW jobbade kvällspass. Det är berömvärt av dem, men samtidigt blir jag inte klok på hur det här hänger ihop.

Vad jag förstår arbetade LW under dessa år med en verksamhet rörande ensamkommande flyktingungdomar. Ville LW arbeta kvällsturer? Jag får inte ihop det här riktigt, men jag stannar här så länge, med den fetade frågan.

Det hänger i luften, det jag läser mellan raderna i din text.

Saxat från ditt inlägg:

--------------------------------------------------------------
1. Undertonen i ditt inlägg kan uppfattas som att : att Lenas mindre smickrande sidor av hennes liv har bidragit till hennes död. Föräldrarna som velat göra enbart gott har nu förlorat sin dotter pga detta (hennes mindre smickrande sidor). Du blir inte klok på hur det hänger ihop med att föräldrarna var tvungna (?) att åka för att hjälpa till med barnen under åtta år. Var L*ena verkligen tvungen att jobba kvällspass?

2. Jag tycker att det känns osannolikt att detta värdiga par som nu har förlorat ett helt uppenbart älskat barn, skulle ta upp det faktum att de under åtta år åkt till Örebro för att hjälpa sin nyskilda dotter och hennes barn (barnbarnen) för att beklaga sig, lägga skuld på sin dotter eller på annat sätt kasta skugga över henne och hennes liv och val i livet.

Från NAs artikel 12/5-19:

" Samma år som hon skilde sig började hon på Örebro kommun och arbetade med ensamkommande ungdomar. De många kvällspassen gjorde att morföräldrarna, Gun och Lars-Åke, åkte till Örebro ofta och tog hand om barnen."

https://www.na.se/logga-in/ett-ar-efter-hjarstamordet-lena-wesstroms-foraldrar-i-stor-intervju-det-maste-finnas-fler-som-vet-na got

3. Att föräldrarna adopterat L*ena och hennes bror från Sydkorea kanske inte enbart berodde på att de bara velat göra gott?
Kanske föräldrarna ville adoptera pga av en ofrivillig barnlöshet också?

De har säkert varit ett par som har velat göra gott, och jag tror inte att de har varit besvikna på L*ena. Jag tror att de är förtvivlade på att hon är död och att hon har mördats.

Artikeln andas inte besvikelse över deras L*ena, tvärtom. Det blåser en frisk fläkt över den väldigt aktiva L*enas barndom i artikeln. Det finns inget i artikeln som får mig att dra den slutsatsen att de har adopterat ett barn för att göra gott och som nu gjort dom besvikna.

4. Att föräldrarna åker till Örebro varannan vecka för att hjälpa till, varför skulle de ta upp det ens i artikeln om de ansett att det varit en belastning, att L*ena utnyttjat dom, eller på annat sätt varit så att L*ena mest tänkt på sig själv? Jag uppfattar det som att det som framkommer är att hon efter skilsmässan hade många kvällspass på det nya jobbet.

Kanske hon bytte jobb för att hon skilde sig, och behövde ett jobb som funkade bättre lönemässigt och arbetstidsmässigt. Kanske erbjöd det nya jobbet ett fast schema snarare än ett jobb där arbetstiden kan vara ganska flytande och kanske även att en arbetsinsats kan krävas med kort varsel som pastor?).

Att "du stannar här" med den fetade frågan, lägger ett moln av skuld över L*ena, utan att du behöver säga det rent ut.

Vad menar du med "ville LW arbeta kvällsturer"?
Citera
2019-06-08, 13:14
Medlem
För lite drygt ett år sen, den 2 juni 2018 skrev Expressens reporter Magnus Hellberg bl a följande:

En "magisk vänskap"
Lena Wesström, 45, och den misstänkte mördaren hade en nära vänskap som hon själv beskrev som "magisk." på sociala medier. När han gifte sig var hon, exempelvis, vigselförrättare.

Vänskapen blev under åren allt mer tajt. De delade samma intresse för friluftsliv och samma speciella hobby. De bodde i samma del av Örebro.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/misstankte-mordarens-hemliga-forsvarsstrategi/

Hur kan det komma sig att LW ansåg relationen med SD vara "magisk"?
Senast redigerad av Carinah78 2019-06-08 kl. 13:25. Anledning: Glömde ett 'p' i 'reporter'
Citera
2019-06-08, 13:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag noterar att du indirekt ifrågasätter åkl Åsa Hidings uppgifter ang hur många poliser som på heltid arbetar med det här mordärendet.
Det tråkiga är att inte tidningen NA ställer lite hårda raka frågor om vad i all sin dar dessa fem sysslar med, nu ett år efter mordet. För ca ett halvår sen var arbetsstyrkan enligt uppgift tio (10!) heltidsarbetande poliser. Nu fem stycken. Vad gör dessa om dagarna?

Det kan väl knappast vara offt att få diskutera hur vi tror att Mikael Nyqvist håller dessa fem sysselsatta, så jag vänder mig till trådens "polisiära konton" och undrar ärligt nyfiket: Vad gör dessa fem personer?

Med tanke på Vivallaskjutningarna och även andra brottsfall som förekommit i Örebro det senaste året, är det fantastiskt att man kunnat ha uppåt tio utredare och nu ungefär fem heltid på fallet.

Och som Jerzy Sarnecki konstaterar, om man inte trodde att fallet kunde lösas, skulle man förmodligen inte avsätta så många utredare med tanke på den enorma brist på kompetenta utredare som råder i dagsläget.

Att gå igenom det enorma stora material som finns borde ta sin tid. Över 700 förhör och mängder av annat tekniskt material som ska gås igenom, analyseras och sammanställas.

---------------------------------------------------------

Från NA 13/5-19:

[...]" – Exakt vad som gjorts är svår att säga. Det råder fortfarande förundersökningssekretess, säger Åsa Hiding. Men det har gjorts en väldigt stor mängd förhör, runt 700. Det är ett omfattande material.

Hur många arbetar med utredningen?

– Vi har fem personer på heltid, sen finns det vissa som kommer och går, som till exempel gör olika analyser. Det har varit fler som arbetat med det här, men aldrig färre än fem. Det är mycket folk för att vara Örebro län, säger Mikael Nyqvist.

Hur ser en arbetsdag ut för de här fem utredarna?

– Vissa dagar kan man ha bokat förhör, andra dagar går man igenom material eller protokoll från NFC, Nationellt forensiskt centrum. Eller så har vi möte med hela utredningsgruppen, säger Mikael Nyqvist.

Åsa Hiding påpekar att det handlar mycket om att få en helhetsbild och analysera den stora mängden information.

Har ni tagit hjälp utifrån, från andra polisregioner?

– Vi har haft några förhörsledare internt från andra delar av polisregion Bergslagen men de är inte kvar nu, säger Mikael Nyqvist.
Varför mordet inte är löst handlar, menar spaningsledare Mikael Nyqvist, om ärendets karaktär. - Det är komplext, säger han.
"

[...]
"Fem personer jobbar på heltid med det här och ändå kommer man ingenstans. Vad håller vi på med, kan man undra.

Mikael Nyqvist fortsätter:

– Man kan säga att det handlar om ärendets karaktär. Men jag förstår om man kan tycka det är konstigt. Fem personer jobbar på heltid med det här och ändå kommer man ingenstans. Vad håller vi på med, kan man undra. Men när man har inblick i det här så är det inte så konstigt. Det här är komplext.
"
[...]

https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast

NA 14/5-19:

"– Låt mig säga så här, om polismyndigheten verkligen avsätter så stora resurser som fem utredare på heltid då måste man ha någon form av hopp om att de ska komma i mål, säger Jerzy Sarnecki.
Du låter skeptisk till att polisen verkligen har fem personer som jobbar heltid med det här fallet?
– Ja, och det är jag med tanke på hur polisen har det, det råder en fruktansvärd brist på kompetenta utredare, säger Jerzy Sarnecki.
"

https://www.na.se/logga-in/alhem-och-sarnecki-om-hjarstamordet-markligare-och-markligare-for-var-dag-som-gar
Citera
2019-06-08, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Det är ju inte bara du som ställer dig tveksam till sanningshalten i åkl Åsa Hidings uppgifter om fem heltidsarbetande utredare.
En av Sveriges mest namnkunniga kriminologer antyder att Åsa Hiding och/eller Mikael Nyqvist far med osanning. Det i sig borde vara 'hot stuff' för MSM? En ljugande åklagare? En ljugande polischef? I Sverige? I en utredning gällande mord på en trebarnsmamma? Kan detta vara möjligt?
Exempel:

Du låter skeptisk till att polisen verkligen har fem personer som jobbar heltid med det här fallet?
– Ja, och det är jag med tanke på hur polisen har det, det råder en fruktansvärd brist på kompetenta utredare, säger Jerzy Sarnecki.

Källa: https://www.na.se/logga-in/alhem-och...ar-dag-som-gar
Citera
2019-06-08, 21:42
Medlem
Citat:
Det är ju inte bara du som ställer dig tveksam till sanningshalten i åkl Åsa Hidings uppgifter om fem heltidsarbetande utredare.
En av Sveriges mest namnkunniga kriminologer antyder att Åsa Hiding och/eller Mikael Nyqvist far med osanning. Det i sig borde vara 'hot stuff' för MSM? En ljugande åklagare? En ljugande polischef? I Sverige? I en utredning gällande mord på en trebarnsmamma? Kan detta vara möjligt?
Exempel:

Källa: https://www.na.se/logga-in/alhem-och...ar-dag-som-gar

Jerzys Sarneckis hjärna gick i pension för ca 25 år sedan och det borde han också ha gjort.

Har han ingen insyn (även om många tror det) i den sekretessbelagda förundersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in