• 1
  • 2
2019-06-08, 20:35
Medlem
aina08s avatar
Hur tvättar ni era dukar som ni använt till att vaxa bilen med, tex en duk i microfiber som ni torkar av/polerat med?
Vanligtvis kör man ju microdukar i 40-60 grader utan tvätt eller sköljmedel, men räcker de även om det är bilvax i duken?
Citera
2019-06-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hur tvättar ni era dukar som ni använt till att vaxa bilen med, tex en duk i microfiber som ni torkar av/polerat med?
Vanligtvis kör man ju microdukar i 40-60 grader utan tvätt eller sköljmedel, men räcker de även om det är bilvax i duken?

Tvättar lite olika efter lust och så.

Ibland bara 60 grader med tvättmedel men inget mjukis. Andra gånger 90 grader med tvättmedel utan mjukis. Skiter i om det står max 30 grader eller så.
Citera
2019-06-09, 03:18
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tvättar lite olika efter lust och så.

Ibland bara 60 grader med tvättmedel men inget mjukis. Andra gånger 90 grader med tvättmedel utan mjukis. Skiter i om det står max 30 grader eller så.
Men du varierar efter hur mycket vax de är på? Eller om dom är skitiga?
För dukar för att torka bort vatten med kör man ju helt utan tvätt och sköljmedel, men dom har man ju bara använt till just vatten.
Citera
2019-06-09, 11:59
Medlem
Du kan alltid förtvätta dom för hand i riktigt varmt vatten med diskmedel i för att lösa upp vaxet, sen maskintvättar du som vanligt.
Citera
2019-06-09, 13:23
Medlem
BlondinBalles avatar
Är OK att använda tvättmedel så länge det inte är ett som innehåller lera.
Vanish tvättar jag microfiberhandsken med efter biltvätt https://www.vanish.se/produkter/pulv...action-pulver/

Tvättråden gällande temperatur har jag aldrig brytt mig om vad gäller microfiber, kör de i 60°C eller 90°.
Citera
2019-06-09, 18:12
Medlem
Joomlas avatar
Jag handlade en del grejer på bollnäs bilvård för en tid sedan och där tror jag de rådde till att använda flytande tvättmedel istället för tvättmedel i pulverform. Tror också de ville sälja något specifikt medel för mikrofiberprodukter men det vet jag inte om jag riktigt tror på. Har inte provat att köra flytande tvättmedel men ifall du testar får du gärna säga hur det gick.
Citera
2019-06-10, 00:59
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Du kan alltid förtvätta dom för hand i riktigt varmt vatten med diskmedel i för att lösa upp vaxet, sen maskintvättar du som vanligt.
Tvättade på 60 grader utan tvätt och sköljmedel igår och de blev inte rent.
Kör de igen just nu med lite tvättmedel så får se hur de blir då.
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Är OK att använda tvättmedel så länge det inte är ett som innehåller lera.
Vanish tvättar jag microfiberhandsken med efter biltvätt https://www.vanish.se/produkter/pulv...action-pulver/

Tvättråden gällande temperatur har jag aldrig brytt mig om vad gäller microfiber, kör de i 60°C eller 90°.
Lera?
Såg att det stod 30 grader på nån och 60 på andra. 30 låter lite väl lågt.
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag handlade en del grejer på bollnäs bilvård för en tid sedan och där tror jag de rådde till att använda flytande tvättmedel istället för tvättmedel i pulverform. Tror också de ville sälja något specifikt medel för mikrofiberprodukter men det vet jag inte om jag riktigt tror på. Har inte provat att köra flytande tvättmedel men ifall du testar får du gärna säga hur det gick.
Jo ja har hört om speciellt medel för fiberdukar men de känns kanske lite som ännu ett sätt att tjäna pengar. Men vad vet ja.
Min tvättmaskin använder flytande tvättmedel så de passar ju bra.
Vanligt tvättmedel lär väl kunna repa och de blir korn kvar som inte lösts upp helt och sköljts bort antar ja.
Tvättar just nu så återkommer när ja vet hur de blev.
Citera
2019-06-10, 01:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tvättade på 60 grader utan tvätt och sköljmedel igår och de blev inte rent.
Kör de igen just nu med lite tvättmedel så får se hur de blir då.

Lera?
Såg att det stod 30 grader på nån och 60 på andra. 30 låter lite väl lågt.

Jo ja har hört om speciellt medel för fiberdukar men de känns kanske lite som ännu ett sätt att tjäna pengar. Men vad vet ja.
Min tvättmaskin använder flytande tvättmedel så de passar ju bra.
Vanligt tvättmedel lär väl kunna repa och de blir korn kvar som inte lösts upp helt och sköljts bort antar ja.
Tvättar just nu så återkommer när ja vet hur de blev.

Med "lera" menas nog zeolit. Funkar bra med vanligt pulvertvättmedel, men tryck på "knappen" för en extra sköljning. Så gör alltid jag med fiberdukarna jag har till bilarna. 60 grader funkar fin-fint, oftast även 90, men vid 90 kan dukarna krympa. Rena blir dom!

Zeoliter är kristallina aluminosilikater med väldefinierade kanaler som löper genom strukturen; dessa kanaler sammanfaller i hålrum. Dessa hålrum innehåller utbytbara positiva metalljoner (till exempel Na+ och K+), men kan också ersättas med andra molekyler såsom vatten. Zeoliterna som Cronstedt studerade innehöll vatten; bubblorna han observerade var vatten som avgick.
//
Zeoliter används bland annat i tvättmedel där de har till uppgift att byta ut sina egna Na+-joner mot vattnets Ca2+-joner och då göra hårt vatten mjukare. En zeolit som används på detta vis är natriumaluminiumsilikat, som används som ersättning för fosfater.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Zeoliter
Senast redigerad av kraftfoder 2019-06-10 kl. 01:06.
Citera
2019-06-10, 13:18
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Körde 60 grader och tvättmedel inställt på 1 av 3 på tvättmaskinen (självdoserande), och inget sköljmedel.
Hade sköljt dukarna lite innan också. Tycker de blev ganska rena men man känner fortfarande lukt kvar av vaxet så de kan nog finnas lite kvar i dom.
Nästa gång ska ja ha lite mer tvättmedel.
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Med "lera" menas nog zeolit. Funkar bra med vanligt pulvertvättmedel, men tryck på "knappen" för en extra sköljning. Så gör alltid jag med fiberdukarna jag har till bilarna. 60 grader funkar fin-fint, oftast även 90, men vid 90 kan dukarna krympa. Rena blir dom!

Zeoliter är kristallina aluminosilikater med väldefinierade kanaler som löper genom strukturen; dessa kanaler sammanfaller i hålrum. Dessa hålrum innehåller utbytbara positiva metalljoner (till exempel Na+ och K+), men kan också ersättas med andra molekyler såsom vatten. Zeoliterna som Cronstedt studerade innehöll vatten; bubblorna han observerade var vatten som avgick.
//
Zeoliter används bland annat i tvättmedel där de har till uppgift att byta ut sina egna Na+-joner mot vattnets Ca2+-joner och då göra hårt vatten mjukare. En zeolit som används på detta vis är natriumaluminiumsilikat, som används som ersättning för fosfater.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Zeoliter
De där va lite överkurs för mig
Citera
2019-06-10, 13:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Körde 60 grader och tvättmedel inställt på 1 av 3 på tvättmaskinen (självdoserande), och inget sköljmedel.
Hade sköljt dukarna lite innan också. Tycker de blev ganska rena men man känner fortfarande lukt kvar av vaxet så de kan nog finnas lite kvar i dom.
Nästa gång ska ja ha lite mer tvättmedel.

De där va lite överkurs för mig

Enkelt förklarat:
Använd vanligt tvättmedel, kör i 60, välj extra sköljning. Funkar bra.
Citera
2019-06-10, 13:25
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Enkelt förklarat:
Använd vanligt tvättmedel, kör i 60, välj extra skolning. Funkar bra.
Haha ja de förstod ja, var mer de andra om Zeoliter som blev överkurs
Citera
2019-06-10, 14:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Haha ja de förstod ja, var mer de andra om Zeoliter som blev överkurs

Zeoliten var det som avsågs med "lera" antar jag. Därför överkursen.

Inga problem om man väljer extra sköljning i tvättprogrammet .
Repar inte lacken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in