2019-06-08, 17:33
Medlem
Citat om orsaken enligt Dagens Industri.

"- Systemen pressas även av att allt färre måste försörja allt fler under åren framöver."

Kan det bli tydligare ?

Politikerna tycker vi har råd att försörja, det funkar ju så länge viljan att betala skatt finnes. Den dagen de som arbetar (de som blir "allt färre" enligt citatet) inte orkar längre pga att man får behålla allt mindre (och ja, det finns en gräns för när det inte längre är lönt. Var den gränsen går är upp till individen) då kommer det bli ganska tufft för samhället.

Tänk på att vi som jobbar inom det privata näringslivet även bär upp alla som är statligt och kommunalt anställda . Det är inte bara de totalt 768 740 personer (ca 13,3 % av befolkningen) som går på sociala ersättningar och bidrag vi försörjer (sjukvårdspersonal och annan liknande nödvändig social infrastruktur har jag inget emot att betala för).

Ingen skänker oss en tanke förrän pengarna slutar flyta in. Nu löser man problemet med att än en gång krama ur de som betalar, att ens tänka tanken på att dra ner på onödiga utgifter finns inte ens på kartan.

Politiker ÄLSKAR att dela med sig av ANDRAS pengar, de håller hårdare i sina egna !

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/amnesovergripande-statistik/hushallens-ekonomi-allman-statistik/pong/tabell-och-diagram/helarsekvivalenter/antalet-helarsekvivalenter/
Senast redigerad av Revolutions 2019-06-08 kl. 17:36.
Citera
Medlem
pinger99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Som DI-prenumerant kan jag berätta att ordet
"Flykting"
inte förekommer i artikeln.

Förekommer ordet "Bidragsmigrant"?
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnieWithRPG
Men cashen är ju slut nu.

Danderyd som pröjsar in 20k per invånare till det kommunala utjämningsstödet borde väl vara en jävla stor alarmklocka.

Samt att dom får tokhöja sin kommunalskatt.

Hänger ej med i ditt resonemang.

Nej pengarna tar inte slut men de kommer räcka till allt mindre. Det är som jag sagt, skatterna kommer höjas allt mer samtidigt som välfärden och bidragssystemen skärs ned.
Citera
2019-06-08, 17:36
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Jag tror tyvärr att så är fallet. Åtminstone bland västerländska "demokratier". En dag kommer även finansieringen av den nya adeln att ta slut därför att det finns inga pengar kvar. Då kommer det att bli "muntert".

Sverige har 32% i statsskuld i relation till BNP. Vi kan lätt ligga på 100% utan finansiell instabilitet. Det är i runda slängar 3000 miljarder, eller 30 år av massinvandring. Det kommer inte vara ekonomin som stoppar detta. Tyvärr.

Ärligast talat är jag mer bedrövad nu än någonsin om det sjuka tillstånd vi är i. Det är obeskrivligt vilket sjukt land vi blivit. Det är som om hela landet är i masspsykos.
Citera
2019-06-08, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
Det finns empirisk forskning baserat på storstäder som visar att rasism baseras på just okunskap och rädsla.

Rasister är alltid rädda för främlingar, och den rädslan beror på att de helt enkelt inte känner till främlingarna. Alltså brist på utbildning. Storstadsbor med hög utbildning i bagaget är nästan aldrig rasister, medan stenkorkade och bakåtsträvande lantisar ofta är det.

Du är tramsig minst ut sagt. Jag bor i Sthlms innerstad, har hög utbildning och har i hela mitt arbetsliv jobbat i internationella företag med kontor på många platser i världen och kunder i många fler. Jag har jobbat med väldigt många skickliga människor med ursprung utanför Sverige. MEN det är inte samma sak som att jag tycker att vi skall ta emot medelålders analfabeter som aldrig kommer att bidra till samhället. Det gör mig inte till rasist utan till realist.
Självklart kommer notan i form av höjda avgifter och skatter som ett brev på posten.
Vill bara påminna om hur tex S har svängt.

Tage Erlander sa följande: ”Enligt vad som erfarits har det cirkulerat ryktet, att flyktingar i Sverige åtnjuta fritt uppehälle och dessutom erhålla pengar, utan att behöva prestera något som helst arbete.

Det torde icke vara något som helst tvivel om, att detta och liknande rykten i hög grad bidragit till att ett relativt stort antal mindervärdiga element sökt sig till Sverige. Dylika förespeglingar locka givetvis framför allt arbetsovilliga, arbetsodugliga och i övrigt mer eller mindre asociala stundom även kriminella element."

S var också extremt duktiga på tvångssterilisering, något som man behöll till de borgerliga tog bort det vid maktskiftet 1976. Då lät det så här (1941): “imbecilla, undermåliga individer, idioter, fallandesjuka (epileptiker), tattare, sinnesslöa, personer med lösaktigt sexualliv, homosexuella” och många andra för att skydda den svenska folkstammen och folkhemmet från degeneration.

Ja jag vet att det blev lite OT mot slutet men att vi har det skattetryck vi har idag beror inte på en ökad offentlig service, det beror på att fler kostar mer än vad de stoppar in till systemet. Tro mig det kommer att bli många, många skatte- och avgiftshöjningar de kommande åren + förmögenhetsskatt, gåvoskatt, arvskatt, fastighetsskatt mm mm
Citera
2019-06-08, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej pengarna tar inte slut men de kommer räcka till allt mindre. Det är som jag sagt, skatterna kommer höjas allt mer samtidigt som välfärden och bidragssystemen skärs ned.

Skattehöjningar kan vi fetglömma. Det har dom försökt i mitt hemlän och det blev 2ggr värre.

Då återstår sedelpress + att vi in i det längsta behålla vårt +AAA.

Sen om 7-8 år så äger amerikanska pensionsfonder vårt land.
Senast redigerad av SkinnieWithRPG 2019-06-08 kl. 17:43.
Citera
2019-06-08, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
Sluta trolla ditt äckliga rasisthelvete. Läs vad jag skriver: du tror inte människor från vissa delar av världen kan utbildas och bli lika duktiga som svenskar, men det tror jag och alla andra icke rasister.

Vad du tror spelar inte så stor roll. Det är 70 000 år sedan alla nu levande människor hade en gemensam moder exempelvis. Vi har sedan dess utvecklats på olika sätt i olika delar av världen beroende på miljön. Både fysiskt och psykiskt har vi fått olika egenskaper beroende på vart vi bott.
Citera
2019-06-08, 17:41
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

För svenskar, ja. Den nya adeln kommer leva gott framöver oavsett.
Citera
2019-06-08, 17:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnieWithRPG
Skattehöjningar kan vi fetglömma. Det har dom försökt i mitt hemlän och det blev 2ggr värre.

Då återstår sedelpress + att vi in i det längsta får behålla vårt +AAA.

Sen om 7-8 år så äger amerikanska pensionsfonder vårt land.

Ja det blir värre men du ser väl att det sker ändå.
Citera
2019-06-08, 17:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
För svenskar, ja. Den nya adeln kommer leva gott framöver oavsett.

Ja primärt för svenskar men i en andra våg kommer inte det att räcka och det är någon gång efter det jag funderar på om det blir invandrarna som drar i handbromsen och stoppar invandringen.
Citera
2019-06-08, 17:46
Medlem
jack.danielss avatar
Frågan är hur de kommer att motivera höjningarna? Med åldrande befolkning? Haha..... om inte förr så måste de krypa till korset och bekänna att budgeten för försörjningsstöd har skenat! Såna idioterr......
Citera
2019-06-08, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ja det blir värre men du ser väl att det sker ändå.

Ja, vi har ju dom riktade statsbidragen kvar då på menyn.

Men när +100 kommuner (enligt SKL) är i behov så funkar ju inte det heller.

Antingen ökar vi vår BNP/tillväxt utav h-e eller så får vi skära ner våra transfereringsystem med 70-80 procent.

Skojigt värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in