2019-06-06, 17:15
Avslutad
Som nämnt tidigare:

Väl borstade svampar i en torr varm panna. Man kan ha mycket svamp, den krymper enormt mycket. Svampen släpper sitt vatten så det gäller att ha bra fart på pannan så att vattnet förångas tillräckligt snabbt, annars blir det nån slags sjudning av skiten. När vattnet är borta går man på med smör och kryddning. Misslyckas aldrig. Hemligheten är att vänta med stekfett och ha bra fart i pannan.
Citera
2019-06-06, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag häller ner all svamp i en stekpanna. Så mycket det går utan att det ramlar över. Sen steker jag dem utan något smör eller sånt tills den har släppt vattnet, vattnet har avdunstat och smakerna återvänt in i svampen. Därefter i med riktigt smör, vitpeppar och salt och steks tills de fått en lätt krispig yta.
Oftast är det bara en fjärdedel så mycket svamp kvar i pannan då eftersom den krymper så mycket.
Har bara fått fantastiska murklor på restaurang. Inget annat har varit något vidare.

Detta är det korrekta viset.
Glöm allt annat.
Citera
2019-06-06, 18:41
Bannlyst
Citat:
Jag har hört någonstans att fettet hindrar smakerna från att traska tillbaka in i svampen medan vattnet avdunstar. Så jag skulle nog kalla det fel att ha smör i direkt. Men jag är ju ingen kändis tv kock

Du har hört rätt.
Citera
2019-06-06, 19:21
Medlem
När det kommer till champinjoner "skalar" jag dem först och sedan rostar.
Öser i lite smör till fin yta.
Citera
2019-06-06, 20:37
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du ska inte göra det - hälla ner alla i en enda röra.

Testa nästa gång med att bara steka ... en (om den är stor) svamp.
En lagom stor champinjon kan du skiva i tex 12 - 15 skivor (om vi inte räknar de små kanterna).

Lägg dem, skivorna, nu en och en i pannan.
Låt fräsa till den sidan är klar (lyft och titta om du är osäker).
Sen vänder du samtliga en och en åt gången (du får lov att skynda dig så att det inte ska bli ojämt).

Sen steker du bottensidan av skivorna.
Salta och peppra (både vit- och svartpeppar).
Smör måste det naturligtvis vara du steker i.

Sen är dina skivor färdiga.

Lyft upp dem och lägg på det du vill.
Te på en pizza.
Eller varma mackan.
Eller varför inte på burgaren.
Eller på ostgratinerad pasta med sås.
Herre, du verkligen älskar svamp du 😂💦 Men "tryffel luktar som "piiiiip" smakar" 😬👀 (det är en svamp mannen)
Senast redigerad av Mangelina 2019-06-06 kl. 20:45.
Citera
2019-06-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Detta är det korrekta viset.
Glöm allt annat.
Jag brukar också lägga i lite muscovado-socker för att hjälpa karamelliseringen på traven lite.
Citera
2019-06-06, 21:36
Medlem
konstits avatar
Champisar steker jag hela (med stammen avbruten, men naturligtvis med på pannan), halva eller kvarterade - aldrig i skivor !

Och nu blir jag väl hängd och grillad, men i vissa rätter funkar det alltså bäst med hela, små champisar på glasburk... Antar att det är lagen som ger dessa en annan karaktär än hos de nyplockade.
Citera
2019-06-06, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jekjek
Jag brukar också lägga i lite muscovado-socker för att hjälpa karamelliseringen på traven lite.

Bra där.
Om du vill ha champinjoner karamelliserade så är det ett absolut måste.
Champinjoner innehåller i princip inget protein så utan socker blir dom inte karamelliserade.
Det är bara Amberlain som har missuppfattat det där med karamellisering.
Citera
2019-06-08, 12:45
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Jag har hört någonstans att fettet hindrar smakerna från att traska tillbaka in i svampen medan vattnet avdunstar. Så jag skulle nog kalla det fel att ha smör i direkt. Men jag är ju ingen kändis tv kock
Det stämmer.

Men, anledningen till att kockarna gör så är ju inte för att det ska bli så särskilt jättebra.
Utan mer att det ska gå så snabbt och lätt som möjligt.

Det är så man kan göra om man bara häller i svamparna i pannan, och rör om.
Då får man vad man ger, så att säga - enklaste möjliga hafsverk.

Dvs kockarnas "sauterade champinjoner" är ju faktiskt inget annat än "litet stekyta" på i övrigt färglösa svampar.
För det ska gå snabbt. Och då hinner man inte, vågar inte heller, fortsätta stekningen hela vägen.

Men om det är ett mästerverk man siktar på, då går det inte att använda sig av den metoden.
Då måste man ge varje liten svampusling sin egen tid, och man måste också tillåta själva smöret att kunna ta till sig alla svampens smakämnen (för att de ska kunna sugas upp av svampen igen).
Och det går ju knappt om man lägger i smöret först efter en stund.

Det bästa är att lägga kryddorna i en torr panna från början.
Peppar tex kräver ju värme för att riktigt kunna ge ifrån sig allt vad den äger och har.
Sen lägger man på smöret, låter det fräsa klart.
Sen lägger man - noggrant - i varje skiva svamp var för sig.
Saltar på ovansidan.

Har man en sån där stekgaffel så kan man med all fördel använda sig av den när man ska vända på skivorna. Det går ju fortare så. Med gaffel kan det ta en jädra tid, och dessutom riskerar man kalops.
Andra sidan steks sen, och det brukar vara först då som porerna öppnar sig (då finns det tillräckligt smak av karamelliserad svamp i smöret).
Sist vänder man en - snabb - tredje gång.
Men då bara i kanske högst tio sekunder (man vill verkligen inte gå över maxgränsen, för då blir de torra som fnöske, och värdelösa).

Förresten ...
Efter man stekt färdigt så ska man inte kasta bort det smaksatta matfettet.
Det är ju värt sin vikt i guld vid detta laget (ungefär som matfettet efter man stekt bacon).

Och man kan ha det fettet till att hälla på, eller i, annat som man lagar.
Gör man tex en tomatsås, så är det ett underbart piff att hälla svamp-fettet i tomatsåsen.

Ja, det går även fantastiskt bra att liksom ringla det över antingen pasta, eller droppa över sina Pommes (före man saltar, såklart).

Att "värma upp" kall pasta i samma panna som man stekt svamparna i är också ett hett tips.
Citera
2019-06-08, 12:53
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Inte jag heller.

Jag har gjort det några gånger på blöt svamp när jag inte haft tid till att passa till 100%, för att minska risken för fastbränning och det blir inte dåligt iaf.

Men främst är väl smör rätt trevligt direkt om svampen är lite torrare, jag tycker det blir mycket bra. Alternativet är ju att pytsa i mer vätska först, men det är brottsligt om det exempelvis är de tidiga knubbiga sommarkantarellerna. Stänga in smaker med fett, är ju sällan fel.

Förresten, Ambelain, käkar du mest "råkostsvamp"? Tänker champinjoner och stoltisar?
Vad är "råkostsvamp" ???

Jag vet inte hur mycket "råkost" det är når man steker något i smör ...

Den Stolta fjällskivlingen är ju, tyvärr, bara en rar säsongssvamp som man aldrig får lov att njuta av i tillräckliga kvantiteter.
Champinjonen går ju att äta varje dag om man så vill.
Liksom de övriga odlade svamparna i butiken, som Shitake och Ostronskivlingen.

Portobello är en rätt så trist svamp, smakar mest bara vatten och det oavsett vad man gör med den.

Jag gillar som sagt inte kantarell. Har alltid haft svårt för konsistensen.
Men smaken kan vara god som smaksättare, bara man slipper träla i sig själva grejen.

Karl-Johan är också en sällsam sak, men blev min favorit redan när jag smakade den första gången i min barndom.

Jag hade velat smaka Röd flugsvamp.
Tydligen ska det vara en av de allra förnämsta svamparna - bara man vet hur den ska hanteras ... !!!
Och det vare sig vet jag eller vågar mig på.
Citera
2019-06-08, 12:59
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Champisar steker jag hela (med stammen avbruten, men naturligtvis med på pannan), halva eller kvarterade - aldrig i skivor !

Och nu blir jag väl hängd och grillad, men i vissa rätter funkar det alltså bäst med hela, små champisar på glasburk... Antar att det är lagen som ger dessa en annan karaktär än hos de nyplockade.
Inlagda svampar på burk fanns det ju bara att få tag på före EUs öppnade exportmarknad.

Men ibland blir jag ändå sugen på det.
Grejen med den inlagda svampen är emellertid att den kräver en verkligt Hård stekning.
Man måste verkligen brassa på med värmen, och kämpa sig fram till det efterlängtade stadiet.

Jag brukade använda den inlagda svampen till att göra en vegetarisk version av "Carbonara."
Stekt inlagd svamp är förmodligen det närmaste man kan komma stekt bacon.
Citera
2019-06-08, 13:08
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Bra där.
Om du vill ha champinjoner karamelliserade så är det ett absolut måste.
Champinjoner innehåller i princip inget protein så utan socker blir dom inte karamelliserade.
Det är bara Amberlain som har missuppfattat det där med karamellisering.
Som jag skrev så finns det inte många som verkligen vet hur man ska steka svamp på riktigt.
Inte ens de flesta kockar vet det.

Iaf inte på vanliga restauranger.
Svamp, för de flesta kockar och konsumenter, är mest (eller uteslutande) betraktat som en "neutral grönsak," eller tillbehör på tallriken helt enkelt, och inte som den Smakförstärkare den i själva verket kan vara.

En sant tillagad svamp - ja, inklusive den vanliga champinjonen - är allt annat än "neutral."
Tvärtom så är det ett veritabelt Fyrverkeri av smaker.

Man blir ju bara Så himla Besviken varje gång man betalar dyra pengar för att få lov att äta på fin restaurang, och så har de bara lagt upp enkelt "sauterade" svampar på sidan av tallriken - tillsammans med övriga "tillbehörsgrönsaker."
Deras svampar smakar ... vatten ... på sin höjd.

En Äkta stekt svamp, den smakar du sannerligen inte vatten.
Inte ens i närheten.
Få saker finns så har lika intensiv, omtumlande och explosiv smak som äkta stekt svamp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in